Barn iFokus

Barn

Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4442 ggr
Lenore
0

Fel på babyvakten!

Igår fick dottern ett eget rum, eller rättare sagt, vi flyttade in hennes spjälsäng där hon haft sina leksaker. Det skulle bli första gången hon skulle sova helt ensam. Hon sov i vår säng tills hon var 7 månader och i spjälsängen i vårt rum fram tills nu (hon är snart 13 månader).
Vi köpte en babyvakt som heter Doro Babyvakt BM 50. Läste noga manualen och fick allt att fungera, testade den flera gånger.
Så kom natten och vi somnade och kl 5.30 vaknar jag och hör avlägsna barnskrik, då hade dottern vaknat och babyvakten hade inte gått igång! När sambon hämtade dottern var hon helt rödgråten så hon måste ha stått i sängen och skrikit ett tag innan vi vaknade.
Den j*vla babyvakten lyste grönt på föräldraenheten som den ska när det finns kontakt mellan enheterna men babyenheten lyste rött, ingen kontakt. Då ska föräldraenheten också lysa rött! Blir så förbannad!

Var tvungen att skriva av mig lite. Vi tänkte ju att dotterns första ensamma natt skulle bli bra men icke. Är så arg och besviken. Ska ringa kundtjänst när dom öppnar kl 9.

johan
0

Vi har haft en sådan från Ikea som inte heller fungerade perfekt. Fast åt andra hållet. Den fick nämnligen in skrik även från grannarnas barn.

Det var ofta som vi ryckte till av att den lät, men samtidigt lät inte gråten som vår dotters gråt. Och när man tittade till henne sov hon så skönt.

Men det är irriterande att man inte kan lita på prylarna.

Mvh // Johan

Lenore
0

Vad konstigt att den fick in grannbarnets skrik! Kunde man inte ställa in känsligheten i mikrofonen på den från IKEA? Det kan man på den vi har och det är ju ganska bra.

Det konstiga är att det står i manualen att räckvidden är 50-300 meter (beroende på hinder) och det är max 12 meter från vårt sovrum till dotterns (mätt rakt genom väggar från föräldraenhetenhet till babyenhet). Två stängda dörrar, väggar och ett kök emellan borde väl knappast hindra den tycker man. I så fall är den ju totalt onödig om man ändå måste sitta i rummet bredvid med öppna dörrar för att den ska fungera.

Jag kommer ihåg när jag och min syster var små och mamma var inne hos grannen (vi bodde i hus) och hade en babyvakt. Den klarade avståndet galant och det var för 20 år sedan. Man tycker att grejerna borde ha blivit ännu bättre nu!

magma
0

Verkligen obehagligt!! Men funderar på en sak. Vi har ganska långt mellan rummen i vårt hus, och har alltid vaknat av barnen då de ropat eller gråtit? Och har aldrig haft babyvakt på natten. Fungerar det inte att ha dörrarna öppna mellan rummen istället för stängda, så hör ni henne lättare om hon vaknar?

Lenore
0

Tyvärr kan vi inte ha dörrarna öppna då vi har en katt som är väldigt aktiv på natten. Hon väcker dottern om dörren står öppen och dessutom har det hänt att hon lagt sig i dotterns säng (fast inte när dottern låg där). Därför valde vi att skaffa en babyvakt istället så att dottern kunde sova i eget rum. Fungerar det inte får vi flytta in hennes spjälsäng i vårt rum igen men det skulle vara bäst för alla om vi kunde sova separat.

Blir så arg, ringde Barntrygghet.se två gånger igår. En gång kl 9 när dom öppnade och sen en gång till kl 12 men kom bara till en automatisk telefonsvarare som registrerade mitt telefonnr och som sa att dom skulle ringa upp vilket dom inte gjorde. Skickade ett mail kl 12.30 som dom svarade på först kl 19.44 på kvällen. Irriterande att inte kunna prata med dom direkt.
Fick svaret att vi skulle skicka tillbaka babyvakten och välja en annan ur deras sortiment.

PillanN
0

Detta har jag med varit med om. Yngsta sonen fick eget rum vid ca 16 månader då han sov mkt bättre så,annars vaknade han av minsta lilla ljud. Köpte en barnvakt eftersom dörrarna mellan oss var stängda och trodde vi alla äntligen skulle få sova lugnt. Pyttilalla!!! Vaknade första natten av barnskrik som kom från nått annat hus på gatan,fick in taxis anrop och även från båtarna i hamnen vi bodde bredvid. Grymt besviken blev jag då de faktiskt kostar en del slantar!

lisette
0

har varit med om samma sak.

kolla inställningarna kan jag råda er! för det finns olika inställningar och det måste vara samma på båda enheterna.

har bekanta som använt sig av en enhet med kamera. de fick in grannarnas fest på sin.. ;)

Lenore
0

Nu har vi börjat få med grannbarnets gråt också. Suck. Ska lämna tillbaka den idag.