Barn iFokus

Barn

Etiketter05-barn-6-12-år06-tonåring16-barn-och-internet
Läst 241 ggr
johan
2022-10-08 11:52
2

Är skärmtid farligt för barn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den längsta och mest omfattande studien om barn och skärmtid har kommit fram till vad många av oss hävdat länge. Skärmtid är inte farligt, orsakar inte depression eller anti-socialt beteende.

Snarare tvärtom. Det hjälper att skapa fler och djupare relationer.

Mvh // Johan

• Redigerat 2022-10-08 11:53 av johan
Syntium
2022-10-08 11:53
0

Har du en länk?

"I'm too old for this shit."

Maria
2022-10-08 11:54
2

Sitter precis här med lille barnbarnet 5 år som visar mig massor av roliga spel. 😀

/Maria

johan
2022-10-08 11:57
1

#1: Tyvärr inte än, men är på jakt. Lägger om när jag får tag på den.

Mvh // Johan

johan
2022-10-08 12:03
1

Det beskriver ett av mina barn i ett nötskal. Hen har spelat Roblox och Minecraft online länge. Roblox har var duktiga på att begränsa hur och med vem man kan kommunicera beroende på ålder. Och haft en tillåt-lista för ord som kan användas i chatten, vilket gjort att hen blivit väldigt bra på att stava engelska korrekt vid låg ålder. :)

När hen blivit lite äldre (12 idag) har hen allt mer hittat folk som även börjat kommunicera via röst på Discord.

Snart kommer en av dom och hälsar på från andra sidan landet.

Och dom har börjat skicka fysiska brev till varandra.

Jag har alltid försökt lära barnen om vilka risker som finns, vad man bör vara uppmärksam på och komma och be om hjälp när något verkar skumt. Första gångerna dom pratat röst med någon online har jag varit närvarande i rummet.

Men fördelarna överväger riskerna, men man bör förstå riskerna. Kunskap!

Mvh // Johan

johan
2022-10-08 12:09
1

Mvh // Johan

In a technology-driven society, screens are being used more than ever. The high rate of electronic media use among children and adolescents begs the question: is screen time harming our youth? The current study draws from a nationwide sample of 11,875 participants in the United States, aged 9 to 10 years, from the Adolescent Brain Cognitive Development Study (ABCD Study®). We investigate relationships between screen time and mental health, behavioral problems, academic performance, sleep habits, and peer relationships by conducting a series of correlation and regression analyses, controlling for SES and race/ethnicity. We find that more screen time is moderately associated with worse mental health, increased behavioral problems, decreased academic performance, and poorer sleep, but heightened quality of peer relationships. However, effect sizes associated with screen time and the various outcomes were modest; SES was more strongly associated with each outcome measure. Our analyses do not establish causality and the small effect sizes observed suggest that increased screen time is unlikely to be directly harmful to 9-and-10-year-old children.
Kirya
2023-09-26 08:18
7

Finns ju även andra aspekter man kan ta. Hur gammalt barn? Hur lång skärmtid? Riktigt små barn hämmar sin utveckling av hjärnan genom att vara fast vid en skärm under längre perioder. Barn tappar även empati förmågan genom att de som små behöver all samspel de kan få med andra barn och vuxna för att lära sig att tolka olika signaler genom ansiktsuttryck och kroppsspråk. Växer man upp med näsan i en skärm utvecklas inte detta och barnet får svårt till empati och socialt samspel. Säger inte att man inte ska ha någon skärm alls, utan att det är viktigt att tänka på vad som händer i barnets kropp de första åren och att "skärmtiden" inte ska ta över den utvecklingen. Jag är förskollärare så vet också om vikten av ett lärande i digitala redskap.

Enkreativsjäl

Pyttelite
2023-09-26 09:33
3

Oavsett om det är bokläsande, överdriven aktivitet inom vilket område som helst eller datoranvändning som tar upp en persons tid är problemet inte den specifika aktiviteten utan ensidigheten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

johan
2023-09-26 14:22
1

#7: Exakt. Tack.

Mvh // Johan

Maria
2023-10-11 13:17
1

Jag blir så imponerad av hur mycket barn kan och vet idag. Redan vid tidig ålder. Hur de nästan är tvåspråkiga tidigt.
På min tid fick vi inte börja läsa engelska förrän i fjärde klass. Ändrades senare till trean.
Idag vet jag inte när det börjas.

Rätt använt så är det en oerhörd tillgång tycker jag med datoranvändande.

/Maria

johan
2023-10-11 15:30
1

#9: Håller helt med dig.

Det blir sånt fokus på att det ska vara "det ena eller det andra". Men det är inte "eller". Det är "och". Det är det gamla OCH det nya. Hur stor del av varje är nog individuellt.

Mvh // Johan

johan
2023-10-11 15:34
1

Såg för övrigt några som försökt gräva djupare i om det verkligen stämmer att ungdomar blir mer deprimerade av sociala media.

Några intressanta lärdomar kom ut av det:

• Nästan inga av dom ursprungliga studierna brydde sig om att ta reda på om man blev deprimerad av sociala media, eller om det är så att man mer använder sociala media om man är deprimerad. I verkligheten verkade det mer vara det senare.
  • Många studier bygger på självskattningar.
  • När man jämförde fler studier om vad ungdomar upplevde skapade nedstämdhet i deras liv kom sociala media och potatis på samma plats. En betydligt större faktor till nedstämdhet var att få glasögon.

Mvh // Johan

Maria
2023-10-11 16:34
0

Haha, potatis och glasögon😁

Kunde lika gärna varit jag som barn.

/Maria

[Devya]
2023-11-07 13:14
1

Det beror på i vilken ålder de börjar och hur mycket skärmtid de får Jag har sett 1-åringar och även yngre barn hålla på med iPads och liknande och vad jag har sett är långt ifrån positivt. Det finns tyvärr en tendens att låta barnen få mer än 2h skärmtid per dag, utöver tv-tittandet. Det blir så lätt och behändigt för föräldrarna att ge barnen en ipad medans de kämpar för att hinna göra allt där emellan. Det går med andra ord lätt överstyr.

Jag ser så många barn som inte kan ens leka ordentligt mera för de är vana med att sitta bakom en skärm. Jag arbetar då med barn och har sett en hel del. Lek är otroligt viktigt för barn, mer så än skärmtid.

Mina barn har endast tv som de tittar på och det blir endast 2h per dag. De är 3 och 5 år gamla. Vi äger inte ens en ipad eller dylikt och känner inte är barnen skulle ha stor nytta av dem. Det känns som det skulle snarare bli ett problem. De hinner alltid lära sig senare i livet. Både jag och min man växte upp utan sådant och vi har ändå hunnit lära oss, så jag ser inte brådskan i det.

Jag ser mer en stor fara i att låta ens unga barn spela spel med främlingar på inet. Vi kan lära dem att vara försiktiga och så vidare men det är skrämmande hur lätt barn får kontakt med pedofiler pga online spel.

[Devya]
2023-11-07 13:16
0

#13: Och inte bara spel utan även all sorts sociala medier. Det har blivit otroligt svårt att se till att ens familj är säker och trygg då främlingar kan hur lätt som helst slingra sig in via inet.

johan
2023-11-21 07:17
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Svensk data på om det verkligen är ”skärmar” som orsakar fysisk och psykisk ohälsa bland barn och unga vuxna.

Mvh // Johan

Maria
2023-11-21 07:48
0

Jätteintressant.

Det finns många vinklingar och man fokuserar bara på det negativa som verkar vara en liten del av det hela.

/Maria