Barn iFokus

Barn

Etikett: 18-utrustning-säkerhet
Läst 6062 ggr
Babycakes
0

Bebis i mammas knä i bilen

Jag är så fruktansvärt upprörd och illa berörd över hur vansinnigt folk beter sig. Häromdagen när jag var på väg in i bilen för att åka hem från affären så ser jag en mamma som kommer ut med en liten bebis i famnen. Hon sätter sig i passagerarsätet på bilen med sin lilla bebis i famnen och pappan sätter sig framför ratten och så bär det iväg! Jag blev så upprörd att jag följde efter dem och när de parkerade utanför ett hus som jag antar att de bor i så vevade jag ner rutan och frågade om det förstod hur farligt deras betende var. Fick till svar att jag var en CP-kärring som inte skulle lägga mig i och att jag kunde dra åt helvete. Ärligt talat så bryr jag mig inte dyft om ifall de brukar bälta sig själva, men inte liten bebis har ju knappast något val! När jag kom hem så ringde jag polisen och jag hoppas innerligt att de håller koll på bilen!

Hur skulle du ha gjort?

Lenore
0

Hur f*n kan man ha ett litet barn obältat i bilen?! Blir så förbannat arg!

Jag skulle ha gjort precis likadant som du!
Det var starkt av dig att våga säga till. Jag har sett på många forum att någon är jättearg över andras farliga beteende med barnen men det är också allt dom gör, skriver ett foruminlägg och vad hjälper det? Nej, jag tycker definitivt att man ska säga till föräldrarna om man ser något så får dom förhoppningsvis en tankeställare och jag hade polisanmält också om jag tyckt att det var en allvarlig sak vilket jag verkligen tyckte att detta var.

magma
0

Strongt gjort av dig att säga till! Fattar inte hur man kan leva så i det blå att man tror att det inte händer en själv, livet kan förändras från ena sekunden till den andra…

elyse
0

Jag skulle också få en impuls att reagera, men å andra sidan så brukar sådana här dumma människor också ha attityden att de vet bäst, så det är ingen idé. Skulle jag ha möjlighet skulle jag kunna ta en bild med mobilen, skriva ned bilnumret och ringa anonymt till soc.

Babycakes
0

#3 Det skulle man i och för sig kunna göra. Fast jag VET ju inte om det är deras bil eller om de ens bor i huset de stannade vid. Bilen "tillhör" nog i alla fall huset för jag har åkt förbi där flera gånger sedan dess och den brukar stå utanför.

elyse
0

#4 Om man har dåligt samvete kan man säkert lätta det genom att göra vad man kan i alla fall, även om man får till svar att de inte kan göra något.

AnnaLundin
0

Det är ibland bättre att berätta om riskerna de utsätter sitt barn för än att skälla ut dem…

En bekant till mig berättade en gång om ett fall hon sett i sitt yrke som läkare, när föräldrarna ville "vara snälla" mot sitt tvååriga barn och låta denne sitta löst i bilen några hundra meter hem till mormor (eller nåt sånt). På denna korta sträcka korsar de en stor väg (Europaväg tror jag) och där är olyckan framme (fråga mig inte exakt hur, för det vet jag inte). D krockar med en annan bil och det icke fastspända barnet trasas sönder ordentligt och överlever givetvis inte… För sent insåg de att det inte handlar om att "vara snäll" mot barnet, utan att man ska vara rädd om det mest värdefulla man har.

JMax
0

#6 Fy vilken mardröm!

Jag dubbelkollar alltid att ungarna sitter fast o att bebbens bas till babyskyddet fortfarande sitter stadigt. Skulle aldrig ge mig ut i trafiken med obältade barn. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om nått hände dem pga att jag varit lat eller slarvat.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jennifersthlm
0

Jobbat på bensinstation i många år och har sett så mycket konstigt folk med olika körvanor och olika sätt att köra med barnen. Det är hemskt att se, men efter många utskällningar och riskförklaringar och kontakter med polisen så har man lite gett upp. Hemskt men det är så mycket vanligar än man tror!

Usch! Man hoppas de får sitt "straff" någon gång i livet…

HannaM
0

Idag såg jag en familj med fyra barn… det minsta satti knät på storasyster i baksätet.

AusaBausa
0

har m kompisar som sätter sina barn framför dem när dem kör så barnen också kan "köra"!!!!  Tänk om barnet tar tag i ratten? Krossas mellan ratt o mamman/pappan om ngt händer..hur tänker man??

Hur sjukt är inte detta…med ena barnet sa jag till sen såg jag inte det på länge men för ca en månad sen såg jag det igen men då var det syrrans tur att åka fram …bara för att vara "snäll" eller för o slippa tjaten om o få åka fram…Fy fasen om ngt händer..spelar ju ingen roll hur kort och otraffikerad den vägen är man åker på för ALLT kan hända..

lisette
0

jag har sett det många många gånger och jag blir lika förfasad varje gång. dessutom har ignne i bilen bälte på sig.

bara idag så jag bilder på barn som satt utan bilbarnstol i bilen. en tvåårign och en 4-5 åring. helt vansinnigt..

Babycakes
0

Jag har också en kompis som har låtit sina barn "köra". Jag tycker det är helt fruktansvärt och det har jag även sagt till henne. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad på hennes beteende men jag hoppas det!