nej jag har aldrig prövat.. Men vilket gulligt namn! windi! Älskar att man snuttifierar allt som har med små barn att göra :)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Vi körde först på Miniform men det hjälpte bara en vecka sen likadant igen. Vi provade sen Lemolac + Apotekets Magdroppar. Lemolac är ersättning med mindre laktos. Blev bra nästan direkt. Vår son hade som kolik i nästan 3 ½ månad. Nu äter han nästan allt utan större problem.
Den enda jag känner till som hade ett kolik barn testade med akupunktur.
Flickan blev bra efter bara 2 behandligar tror jag det var, och redan efter första var det klar märkbar skillnad.
Då hade föräldrarna, som levt med en skrikande bebis i kanske 8-9 månader testat allt och hade passerat bristningsgränsen för länge sedan pga sömnbrist.
Skulle jag få ett kolikbarn skulle jag helt klart testa akupunktur i första hand.

Är det inte förbjudet att ge ett barn akupunktur? Alltså det är förbjudet för akupunktören att ge det till barn… har för mig att jag hört det iaf. Men läste även att det är omdiskuterat och att många ger akupunktur ändå. Kan tänka mig att man är rätt desperat som kolikbarnsförälder och testar det mesta.

fisventil. herregud, jag kan inte låta bli att tänka på en luftventil! DET hade varit något.
Alltså detta är ju inte akupunktur på det viset som en vuxen blir stucken med nålar överallt, utan bara ett pyttesnabbt stick mellan tummen och pekfingret så är det klart på typ 3 sekunder.
När detta var aktuellt för min bekant så var det iallafall då endast två st i Sverige som hade behörighet för detta till bebisar. Två kvinnor som varit i Kina och utbildat sig.
En fanns i Borlänge och den andra söderut, minns ej vart.
#6, Akupunktur är just vad du beskriver. Man sticker en eller fler nålar i kroppen. Så visst är det samma akupunktur som vuxna kan få.
När du skriver "behöriget", menar du att de har någon form av medicinsk behörighet som är godkänd enligt svenska regler eller är det en Kinesisk behörighet?
Tom
När en vuxen får akupunktur ligger man ju vanligtvis med nålar över hela kroppen en längre stund.
Det som dessa kvinnor gjorde på bebisar var bara att sticka in en (1 st) nål och dra ut den på en gång igen.
Jag förstog det som att dessa kvinnor var barnmorskor eller bvc-sköterskor. Som jag förstog det så fick de utbildningen i Kina för att den finns inte i Sverige, men de har behörighet att utöva den här i Sverige.
OK, det är alltid intressanr med alternativa metoder som fungerar.
Tom
#0: Jag har inte provat den, mina barn är aningens utanför målgruppen nu som snart 4 och 7 år:) Men om den funnits då de var spädbarn, så hade jag antagligen köpt den! Båda hade kolik och fick efter ett tag receptbelagt Dicykloverinhydroklorid, vilket var en lisa för hela familjen.
Provade "termometertricket" ibland då inget annat hjälpte (massage, bada, kolikthé etc) och magarna stod rakt ut som spärrballonger- ofta kom det då rena explosionen av gaser blandat med syrlig, skarpluktande diarré. Så det var inte alls svårt att förstå att den avföringen+gaserna gjorde hemskt ont!
Så om jag hade kunnat använda fisventilen istället för termometern så hade jag antagligen gjort det, även om bara en halv av termometern cm förs in så känns ändå en gummitopp "snällare".
Jag vet en vuxen karl som fick mycket gaser efter en bukoperation och då fick en sån ventil….pyste som bara den..hehe

#11 usch…
Men det var nog skönt för honom!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!