vad behövs när bebisen kommer?
Får mitt första barn i slutet av juli och nu börjar jag fundera på vad man behöver ha klart tills bebisen kommer.
Lista upp allt från självklara saker till saker som är väldigt bra men man inte tänker på förens man kanske redan har barnet hemma.
Jag är jättetacksam för den hjälp jag kan få med det här. Jag vill ju inte glömma något 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

jag hade inte köpt amningsbehå… så det fick min sambo iväg o göra när jag låg på BB.
termometer och inotyol. fetvadd till dig själv.

ammningsbh ja.. jag ser inte frammemot när jag ska försöka hitta en.. tar stop vid DD och jag går i runt E snart :(
#2 - strunta i de stora ledjornas underkläder, de är värdelösa!
Lägg några extra kronor på att köpa ett par BHar av bättre kvalité, som verkligen passar!
Och mitt råd är faktiskt att vänta med amningsBH tills barnet är fött, för risken är att tuttarna blir ÄNNU större. Mina var som fotbollar när jag var nyförlöst…´Jag började med Landstingets "nätBH" bara för att ha något att sätta inläggen i - jag läckte mängder när produktionen satte igång.
Anna, med 85 G till vardags… (även om utrpovaren tydkte att 75 H passade bra senast, fast jag är en aning för fet för att den ska vara optimal….)
(PS, har du vägarna förbi huvudstaden så tipsar jag dig gärna om två SUVERÄNA BH-butiker, där jag själv numera gör samtliga mina BH-inköp, trots att jag bor i Småland…)

#2 Kolla upp ett märke som heter Carriwell (http://www.carriwell.se/) , har hört att det har grymt bra amnings BHer, även för större storleker.
Termometer är ett måste! Vi hade inte hunnit köpa det och var tvungen åka in akut för vi trodde bebisen hade feber.

ingen som orkar skriva allt ifrån barnvagn till termometer och kläder och sånt?

Så långt man kan komma från Bh:ar så tycker jag det var jätteskönt att ha frysen full med färdiga enportioner med mat. Hemmalagad som vi lagat iordning i förväg. Suveränt när man inte alltid hade tid/lust/ork att laga lunch till sig första tiden, när sambon börjat jobbat jobba igen.

Ett litet lager med kläder, man får byta flera ggr/dag oftast.
Sängkläder, samma där så får man byta ofta. Plastad frotte´, filtar, blöjor, salva, barnolja, tvål, amningskupor, tvättlappar. Skötbord/bädd, bilstol, säng/vagga/vagn.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#7 vad är plastad frotte? >.<
frotte m plast på undersidan för o lägga i vagnar/sängar/vaggor dyl för att skydda babys madrass från kiss/bajs och kräk…Lättare o tvätta än madrasser….;-D
- Vagn inkl regnskydd, parasoll, väska för blöjor x-tra kläder
- babykläder i flera storlekar(inte mkt 50)
- amningsbehå
- termometer
- shampo
- babytvål
- barnolja
- puder
- inotyol(supersalva)
- alvedon(supp./flytande)
- filt
- nappar
- blöjor
- bindor (massor)

Jag tycker även du borde köpa några små frottéhanddukar. Får du ett kräkbarn går det åt MASSOR varje dag. Jag köpte 10-pack på ikea för 29 kr. Jättebra..!!
En babysitter rekommenderar jag oxå. Som barnet kan sitta i medan du grejar med annat.

har plastad frotte till loke. det är verkligen guldvärt!
har du en stooor tygaffär säljer de säkert det på metervara.
Mina tips:
* Barnvagn ni trivs med. Ni kommer använda den i princip varenda dag.
* Skötbord. Ni kommer använda det oftare än ni vill. Vi har ett som man ställer på badkaret, men som ändå får lite höjd. Ovärderligt!
* Småtvättlappar. Finns billigt på Ikea. Perfekt för det mesta. Allt från rumptvätt till kräk.
* Ett par små mjuka filtar.
* Ett gäng bodies, några byxor, några koftor. förmodligen kommer ni har mer kläder än ni använder.
* Färdigmat i frysen. Eller snälla föräldrar som kommer med riktig mat. Ovärderligt.
* Öronproppar. Ni kommer behöva turas om att få sova ostört.
* Libero skötbordsskydd. Så slipper ni tvätta så mycket. Går att klippa i halvor eller fjärdedelar så räcker de längre.
* Babyolja
* Napp (kan vänta några veckor)
* Plastad frotté
* Babysitter
Mvh // Johan

jag tycker faktiskt att skötbordskydd är lite slöseri på naturen. bättre att använda en mjuk handduk.
#13: Är det bättre att få ut massa kemikalier i naturen för att man tvättar kissiga och bajsiga handdukar stup i kvarten? Och att man slösar med el och grundvatten när än man behöver?
Mvh // Johan

är det bra att ta ner en massa träd för ett underläggs skull då? ;)
vi behövde inte byta handduk speciellt ofta faktiskt.
#15: Men då hade ni ju inte behövt slänga speciellt många underlägg heller.. :)
Mvh // Johan
Hade inte ngt skötbord äns…bytte blöja på golvet, mindre risk för att barnen ska ramla av…

#16 men ett underlägg fastnar lättare i gumpen på barnet. har bytt blöja ngr ggr på lokes dagis o jag blir verkligen TOKIG på pappret de har där.
#17 hos oss hade det aldrig funkat. nadreas kan ju inte böja sig o knappt sitta på golvet pga ryggen.

#17 jag går redan och nojar att barnet ska ramla ner. Har börjat fundera över att strunta i skötbord och bara ha en sån där.. gah, vad heter det? ett sånt där plastunderlägg med en handduk under så rumpan inte fastanar och byta blöja på golvet om nu ungen skulle få för sig att rulla iväg 

har man bara koll så ska det ju inte hända… man får tänka lite på sin egen rygg och så. det är jobbigt med barn, de väger mkt efter ett tag. D:

Vi har en sån där upplösbar skötborsunderlägg på tvättmaskinen, har ingen plats för skötbord, men det funkar jättebra, bra höjd och nära till vattnet. Och man ska ha koll hela tiden så ramlar inte bebisen.
Ryggen blir redan belastad när man ammar och bär runt bebisen.
Dom där pappersunderläggen använder vi när i är ute och måste byta blöja någonstans, då är dom suveräna. Hemma har jag dukar av gasbinda liknande material under, får tvätta nog en maskin varannan dag för hon råkar ofta kissa och bajsa mitt i blöjbytet.

Jag hade skötbord till mina två första barn, de två yngsta har jag däremot bytt på lite här och där. När den yngsta föddes köpte min mamma ett skötbord i present till oss, för hon tyckte att det var fint. Det stod mest bara i vägen i badrummet. Var bara bra att ha då jag skulle torka henne efter bad/dusch.
Vi hade också en "ihopfällbar" tunn "skötfilt" (som en tunn tunn madrass man vek ihop). Den var allra bäst. Jag tycker det är skönast att ha ett man kan lägga lite var man vill, där man är just då.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#19: Jag tycker du ska fokusera på att göra din vardag så enkel som möjligt istället för att försvåra den genom att sätta upp oroshinder över allt.
För det första kommer det dröja flera månader innan ditt barn ens rent fysiskt kan trilla ned från ett skötbord. I början ligger dom där du lägger dom. Och när det gått ett par månader börjar du känna dig så pass trygg med uppgiften att du klarar av att göra fler saker med henne/honom på armen.
Allt är läskigt i början! Du kommer tro att du ska ha sönder barnet så fort du ska klä av och på det, men det betyder ju inte att du ska låta barnet vara naket hela tiden. Du kommer oroa dig för att ditt barn inte andas när det sover, men det betyder ju inte att du kan hålla ditt barn vaket dygnet runt. Du kommer oroa dig för att tappa ditt barn när det vrider, vänder och krumbuktar i din famn när det ledset eller argt, men det betyder ju inte att du kan sluta bära ditt barn i famnen. Du kommer oroa dig för tusen andra saker som du heller inte kan oroa bort orsaken till.
Första två veckorna är hemska! Allt man gör är nytt och det lilla pyret verkar så ömtåligt. Men du växer snabbt in i uppgiften. Och jag tror allvarligt talat att det är vi som föräldrar som blir mindre ömtåliga och vågar mer. Inte barnet. Titta t ex bara på hur barnmorskorna tar i och hanterar de nyfödda.
Mvh // Johan

#23 Kanske vi har en konstig bebis då men hon ligger inte still oftast och hon blir 4 veckor imorgon. Sen vecka 2 har hon kunnat flytta sig med hjälp av fötterna, inte mycket men tillräckligt för att kunna trilla av skötbord. Sä det stämmer inte pä alla bebisar att det dröjer innan dom kan trilla.
#24: Jo, men det är ju bara sunt förnuft att ha koll på bäbisen på skötbordet. Kan er bäbbe verkligen förflytta sig av skötbordet under tiden du t ex tvättar händerna? Hon skulle ju behöva förflytta sig ett par decimeter för att kunna trilla av helt och hållet. Det är ju sällan många sekunder som man inte har stenkoll på henne när hon ligger på skötbordet.
Mvh // Johan

#25 Ja såklart har man koll, men som våran BM sa, många tror att bebisarna rör sig INTE alls och går i en annan rum och hämtar blöjor eller nått. Och det är då olyckan är framme.
Nu har det redan kommit en hel del tips, så jag ber om ursäkt redan på förhand om det blir dubbelt nu… Men kör ändå:)
Allra först så var det mest oumbärliga att ha tränat profylaxandning! Det underlättade något enormt att ha den kunskapen andra gången om jag jämförde med min första förlossning. Andra gången gick vi även en kurs här, främst för att jag kände mig rädd efter vår första förlossning som tog 35 timmar.
Under själva förlossningen så hade vi även lånat en TENS-apparat, den har jag använt båda gångerna och uppskattat väldigt mycket.
På BB så fanns det några saker som kändes oumbärliga, t.ex en duschtvål som luktade gott. Helt ljuvligt att duscha med en väldoftande tvål efter en svettig, blodig (mm) förlossning! Minns fortfarande känslan:) Och att ha med en vettig hudkräm, bodylotion och gärna sköna, mjuka kläder. T.ex träningsbyxor och en skön tröja/top som är lätt att amma i.
Jag hade även med min egen pyjamas- bägge gångerna blev jag kvar 5 dagar så dessa grejor kändes sköna att ha. Inte att förglömma ett par sköna innetofflor/sandaler! Jag hasade runt i många, vakna nattliga timmar i korridorerna med en lika vaken, hojtande bebis… (Mjölken kom inte förrän efter flera dagar!)
**BB-lista:
**
- Ombyteskläder
- Sovkläder
- Duschtvål, shampoo, balsam, hudkräm
- Oparfymerade BH-inlägg(finns de i papper som STINKER parfym!) eller sådana med siden på ena sidan och ull på andra, köpte mina på Minimundus.se. Jättesköna!
- På Minimundus finns även en outstanding tuttsalva som heter "Purelan" för bl.a såriga bröstvårtor (och ont gör det, i början! Jag körde med denna från start andra gången, vis av erfarenheten…)
- Inneskor/tofflor
- Kamera, videokamera, anteckningsbok/dagbok
- Liten bebismössa (gärna två st, den första blir blodig…)
- Ca 3 st sparkdräkter, byxor/tröjor, strumpor, ett par st småfiltar. Det kan bli både kräk och annat på kläder och filtar:) Jag gillade plyschfilten vi hade med, den var lite "tung" och formbar och gick att lägga bra omkring bebisen.
- PS: Om du har speciella önskemål kring förlossningen så kan du även skriva ett brev till barnmorskorna om detta, som du har med dig när du ska föda
Hemma då?
- "Bebisvakt", våra barn har sovit mycket utanför köksfönstret och larmet har varit jättebra att ha då, även om man har uppsikt. Likaså om barnet sover på en annan våning än den man själv befinner sig på.
- Skötbord: vi har ett inbyggt handfat så vi har en dyna mellan handfatet och väggen, på bänkskivan. Använder bara en handduk under.
- Tvättlappar
- Mjuka tyghaklappar, bra om bebisen kräks mycket.
- IKEA:s små tygtvättlappar är också bra
- Zinksalva
- Termometer
- Alvedon (suppar)
- Bärbar telefon:)
- Bodys stl 56 (kanske 3 st?) och lika många i stl 62. Jag gillar dem eftersom magen/ryggen aldrig blir bar.
- Mjukbyxor, ett par i stl 56 samt 62
- Tre, fyra par strumpor
- Ett par st mjuka bomullsmössor (Även om det är juli:)
- Tunna ytterkläder
- En bra vagn, modell beroende på hur/var man bor och hur man ska använda den.
- Sängkläder till spjälsängen (och spjälsäng:)
- Ett par filtar, en lite tjockare och en tunnare
- Myggnät till vagnen, om det inte följer med
- En bra barnbok där man kan läsa om lite av varje, barnsjukdomar, utvecklingsfaser, sömn, kolik, mat, Amning osv. Jag har bl.a en bok om enbart Amning som jag tycker varit bra, men kommer inte på vad den heter just nu. (Skriven av en svensk barnmorska)
- Vi har "aldrig" köpt speciell badolja utan har hellre använt vanlig olivolja eller rapsolja, den har känts snällare än mineralolja
- Badbalja
- Ett stort fotoalbum:)
- Plastad frotté köpte jag men den kom aldrig till användning, kanske främst för att jag tyckte det kändes obehagligt med plast i bebisens säng. Men faktiskt så har ingen vare sig läckt bajs i sängen eller kräkts där- mer än vid magsjuka- och kiss har det läckt kanske två gånger. Båda barnen inräknade:) Ändå var första barnet en riktig spynisse!
Lycka till!

Det är säkert massa saker som andra redan skrivit, men skriver vad jag kommer på iaf =) Vissa saker behövs ju inte direkt bebis kommer hem, men skriver iaf.
- Kläder, strumpor, mössor, ytterkläder, pyjamas
- Filt, snuttefilt, gosedjur
- Säng, sängkläder, madrass, spjälsängsskydd, plastad frotté
- Nappar, nappflaskor
- Skötbord, handdukar, blöjor, tvättlappar, puder, ev. salvor, babyolja, termometer, nässug, näsdroppar, en mobil brukar dom tycka är kul att titta på är man byter på dem
- badbalja
- Vagn, filt/täcke, kudde, insektsnät, regnskydd, parasoll
- Bilbarnstol (babyskydd), solskydd till rutan
- Babysitter, Babygym

Innan jag skulle föda fick jag tipset att köpa hem ett par tetra förpackningar med färdig modersmjölksersättning. Man vet inte hur amningen fungerar i början, det kan strula en massa och då är det skönt att veta att det finns mat till bebisen hemma i fall att…

Nu är det 31 dagar kvar och snart ska vi köpa grejer. Läser lite då och då vad ni har skrivit och jag glömmer alltid hälften. Overdeliga listor! 
Vad spännande, lycka till:)
Vi köpte INGENTING innan vårt första barn föddes. Var rädd för att det skulle gå tokigt och ville inte ta ut något i förskott (är väldigt skrockfull). Då vi kom hem hade däremot mormor och morfar köpt en liten säng och några små kläder. Pappa köpte blöjor på hemvägen från BB. REsten köpte vi allt eftersom vi kände att vi saknade det. (Vi hade hemskt ont om pengar just då.)
Vi lånade så mycket vi kunde av bekanta (speciellt dyra saker)

#32 man får börja spara då man får reda på att man är gravid om man inte vill köpa sakerna i omgångar som vi gjort