Vägrar vagn och bilbarnstol
Hjälp! Någon som känner igen sig?
Min goa pojke på 3,5 månader blir fullständigt galen när han sitter fastspänd i bilbarnstolen. Ännu värre är att nu har han börjat "vägra vagnen". Det skulle väl vara ok om han bara skrek, men efter bara några sekunder spänner han hela kroppen i båge tills den låser sig och han knappt får luft. När jag så att säga böjer hans kropp rätt igen flåsar han panikslaget med uppspärrade ögon som i chock. När jag sen lägger honom ner igen tar det bara sekunder innan han gör likadant igen. Att låta honom halvsitta i vagnen fungerar inte heller. Det blir samma effekt. Det handlar inte heller om att han ogillar att ligga på rygg, för han ligger gärna och länge i babygymmet. Han väger nu sju kilo, så några längre promenader i bärsele är inte aktuellt. Den gillar han annars.
Vi kan alltså bara förflytta oss i bil, men det innebär också en otrolig stress eftersom han reagerar likadant där. Men bältena gör i alla fall att han inte kan spänna kroppen.
Finns det någon som har upplevt detta? Finns det något sätt att häva beteendet?
Känner igen det lite. Mina barn var på det viset men inte så illa som jag uppfattar din beskrivning. Det visade sig att de fick svårt med andningen. De har astma båda barnen. Vissa ställningar var inte alls bra, däribland i bilen och i vagnen. Speciellt när de var förkylda.
Lena

Låter precis som du sku beskriva min dotter.
Visserligen böjde hon inte kroppen så gon inte fick luft, men fullkommligt hatade babyskyddet i bilen o att ligga i vagnen. Men vagnen blev bättre när jag tog bort mjukliften så att hon kunde sitta upp lite o se lite mera.
O sen bytte vi bilstol ganska tidigt till en sån där 0-18kg så att hon blev mera uppsittande i bilen oxå, o då när hon såg mera så blev hon nöjdare i bilen.
Men hon gillade visserligen aldrig att ligga stilla på golvet hemma heller… :S

Min yngsta son var likadan. I ligvagnen fick jag börja med att lägga en kudde under madrassen så att han kunde se ut, sen köpte jag en vagn. Bilstolen var det ju jobbigast med så jag åkte mest buss istället och om vi skulle åka långt så blev et väldigt många pauser och esan tog tid. Det gick inte över förrän han var nästan 2 år men jag hoppas att det går över fortare för ditt barn. Det var samma sak i bilen, han såg inte så mycket, kanske det är nyfikna barn som gärna är med i allt hela tiden som blir så? Min son är snart 10 år och fortfarande väldigt aktiv, men på ett positivt sätt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Med mina barn upplevde jag något liknande, men kanske inte riktigt så illa som jag avläser din beskrivning. Men just i den åldern började de bli så nyfikna och intresserade! Vi har haft en Emmeljunga Edge, och den barnvagnen har som ett stöd man kan fälla upp under madrassen så barnet blir att halvsitta och kan se ut lite bättre. Det var en jättebra hjälp! Jag rullade en filt så den blev som en rulle- den stöttade upp från den ena axeln, ned framför fötterna och så upp bredvid den andra så bebisen låg i ett "U". Annars så gled de snett, även om de mer låg än satt upp.
Hoppas det snart lugnar ner sig, du/ni kanske skulle ha lite extra koll också vad gäller andningen som #1 skrev om. Lycka till!

#4 har en likadan vagn, upptäckte inte det där stödet förrän loke var 4 månader. då hade jag använt en kudde ett bra tag.
#0 min son började gallskrika i sin bilstol. han fick nog lite panikkänslor, sedan vi bytte stol har det blivit annorlunda igen.
Lägg honom på mage i vagnen! Då kommer han till ro lättare och får ett underlag att använda sina armar och ben mot.
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Tack för alla svar! Jag tar till mig tipsen så får vi se om vi kommer nån vart. Hade en riktig pärs idag när jag var tvungen att åka med honom ensam till stan med t-banan. Fick bära honom nästan hela tiden, kunde lika gärna ha lämnat vagnen hemma - men hade så mycket packning… suck! Men det går ju över tids nog. Man får bita ihop! :) I övrigt funkar allt jättefint - äta och sova och så!