Hur amma i längden`?
Jag funderar lite på hur folk brukar göra med amningen när barnen börjar äta mer vanlig mat? Jag har en son på sexmånader som jag så här innan har planerat att amma i ca ett år.
Men jag funderar på hur mycket/ lite man kan amma när de börjar komma upp lite i ålder. Just nu har jag tröttnat på att amma tre ggr /natt och har börjat ge en liten portion gröt ( ca 1/3 dl ) på kvällen innan amningen för att se om det mättar mer då. Jag har förstått att det annars är vanligt att det är just kvällsamningen man behåller när man ammar längre.
Om man ammar säg en 10-mån bebis på morgonen och någongång på em fungerar det tror ni? Eller sinar man om man inte ammar oftare? Kan man amma bara en gång per dag? Frågorna hopar sig:) Jag antar iofs att detta är något man märker av sig självt med tiden men jag tycker om att ha koll och veta saker i förväg.
Det där kommer naturligt ska du se ;) Jag var också fundersam först, men sedan har jag tagit steg för steg, läst såna här små matrådsböcker (små häften från Semper mm) och mjölken behöver du inte oroa dig över, brösten anpassar sig och tillverkar den mängd mjölk man behöver. I början är det maten som är komplement till mjölken, så fortsätt som vanligt med amningen och amma vid behov. Ju mer mat barnet börjar äta desto mindre behov av mjölken finns det. När jag gick över till mer fasta tider för amningen (när amningen blev komplement till maten) så hade jag tre gånger om dagen (morgon/förmiddag, eftermiddag och kväll) som jag allteftersom lät "smälta ihop". Jag sköt upp tiden för morgon/förmiddag så att den tillslut gick samman med eftermiddag, sedan lät jag eftermiddag skjutas upp så den flöt samman med kväll. Sedan var det bara att sluta med kväll när det kändes lägligt. Är lite öm i brösten de här dagarna (hon slutade helt för ungefär fyra dagar sen), men jag mjölkar ur lite smått i duschen så att det ska bli mindre spänt.
Det finns förstås många sätt och metoder, min systers barn hade inte längre intresse av amningen när de fick mat, så de slutade själva, men min dotter har aldrig haft napp, så tutten var hennes tröst också. Hon ville verkligen inte sluta med den, men nu när vi satt stopp så har hon accepterat det och gnäller inte efter den.
Jag slutade amma när dottern var 7 månader. Då hade vi slutat med nattmål för ett bra tag sedan så det var först bara morgon och kvällsmål som komplement till riktig mat. Sedan hoppade jag helt sonika över frukostmålet och bara gav kvällsmål och när det kändes lägligt började vi först med ersättning som kvällsmål för att ha kvar mysstunden (skulle vara borta från dottern ett dygn första gången) men då jag slutat amma ville hon bara ha ersättning några dagar sedan vägrade hon flaskan. Man kan amma en gång om dagen utan att det blir för lite för mjölkproduktionen. Även om jag inte kände av det i brösten så tog det nog ett par veckor då det fortfarande kunde komma lite mjölk om jag råkade luta mig mot något så bröstet kom lite i kläm.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När min son var tio månader började jag jobba 40-50%. Fungerade med Amning morgon och kväll under en kort period men då vi övergick till ett amningstillfälle per dag ville inte min kropp mer och det tog slut tyvärr. Tror att man måste hålla en jämn nivå, iaf jag och min kropp, fördelat över dagen för att hålla igång. BVC ville jag skulle sluta amma när han var 6 månader då jag gick ner väldigt mycket i vikt. Kanske var det min låga vikt som gjorde att kroppen passade på att sluta när jag gick ner med så få mål åt honom. Eller kanske stressen över arbete och skilsmässa i samma period.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Värt att nämna så rekomenderas det att man ammar minst 10 månader, men det är självklart man kan sluta tidigare. Jag tyckte det var skönt att veta att hon fick den näring hon skulle ha, då hon inte alltid vad lätt med maten. Dock önskar jag att jag haft kraft nog att sluta amma lite tidigare, men jag var väl för bekväm med att man alltid hade "dricka" med sig till dottern ;)
Du kan amma precis när du vill. Det är ingen skillnad på att amma 1 gång på kvällen eller att amma 1 gång på em :) Du har ju så mycket mjölk som barnet äter så äter han 1 gång om dagen så har du en dagsportion. Du väljer själv vilken eller vilka tider du vill amma!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
När min son var tio månader ammade jag en gång på morgonen och en gång på kvällen, men det varade inte så länge för han tappade snabbt intresset efter att vi introducerat välling för honom. Jag hade annars tänkt amma i ett år, men det var väldigt skönt att slippa det tidigare får jag säga.
#4 Här säger dom 6 månader och det är vad jag hört.
#5 Tänk om det vore så enkelt
#6 Varför gav ni välling då?
#7: japp, så fungerar kroppen och det är fantastiskt! Amningsrekommendationen ligger på 2år. Helamning 6 månader (bara bröstmjölk) och sen introducera mat men fortsätta amma tills barnet är 2år.

#8 Det stämmer men vad jag har läst mig till så är de rekommendationerna utvecklade främst för att det i "u-länder" är så viktigt att barnen ammas länge pga brist på näringsrik mat. Rekommendationerna gäller i västvärlden oxå eftersom att de andra har en tendens att göra som västvärlden gör. Det är alltså inte främst för barnets bästa man rekommenderas amma i två år i Sverige. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel eller dåligt med att amma länge. Det är säkert kanon om man trivs med det.
#8 Stämmer inte på alla, fungerade inte med så lite Amning för mig hur mycket jag än ville
Själv blev jag uppmanad att sluta för att bebisen inte behövde mer mjölk efter 6 månader men jag ammade ändå tills 10 mån.
#7 Fick tänka till där lite.. var längesen nu. Men var nog så att jag tänkte fasa ut det till en gång på kvällen så han fick välling på morgonen. Men så ville han hellre ha det på kvällen också.
#11 Det var nog ditt problem… =( Vällingen är ju så mkt sötare än bröstmjölk så han valde bort dig =(
Jo har förstått det sen, men jag sörjer det inte för han hade börjat bitas och dra och det var inte så trevligt.
#10 som du har skrivit tidigare verkar det ha funnits många både fysiska och psykiska faktorer som kan ha spelat in för att du skulle sina. I normala fall (och det är väl det man går efter när man ger tips och råd) ställer kroppen själv in sig på hur mycket eller lite som går år per dygn. Är det många som ersätter amningen med välling? Vi har helt valt bort vällingen och aldrig gett dottern det. När vi skulle fasa ut amningen gav vi ersättning istället (kanske 4-5 ggr, sedan ville hon inte mer) så hon fick något ur flaska några gånger. När hon själv valde bort ersättningen gick vi över till gröt på kvällen också så nu får hon 1-2 mål gröt per dag förutom all vanlig mat hon äter då.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#14 Vår son ville inte ha gröt, så vi provade med välling istället.
#13 ush då. Men när jag slutade amma fick mina barn inte välling heller.
#14 jo men så är det, det märkte man när man ammade något mål mindre, tog någon dag som det sprutade ut överflöd, sedan lugnade det ner sig igen. Men jag tror det är svårt att bara amma en gång om dagen, tror kroppen blir förvirrad =)
Jag har inte gett mina välling efter Amning. Inte ersättning heller. De fick äta vanlig mat fler gånger istället. Å något mål gröt men det var mest på morgonen
#16 jag skulle vilja påstå att dom flesta som ammar äldre barn faktiskt bara gör det någon gång per dag och det räcker för att hålla amningen igång. Under en eller ett par veckor ammade jag bara 1 gång per dag innan jag själv valde att sluta. Men det tog nog 2-3 veckor för mjölken att helt försvinna då det kom lite mjölk om jag råkade luta mig på brösten så de kom i kläm.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Skrev nog i någon tidigare tråd att kanske det kunde bero på att jag gick ner väldigt mycket och blev väldigt underviktig? tyckte iaf det var trist att inte kunna fortsätta
#16 Fick de någonting innan de la sig eller ni åt kvällsmat precis innan?
#19 vi åt kvällsmat 1/2-1 timme innan
#20 Ok vi åt ungefär två timmar innan han la sig, kanske därför. Han vaknade omänskligt tidigt och var hungrig om han inte fick nåt innan han somnade.
#9: Mja, det där både stämmer och inte stämmer. Visst har de, främst, sämre vatten i U länder och där är det därför ÄNNU viktigare att amma i minst 2 år. Amningens fördelar gäller dock för precis alla kvinnor och barn, oavsett var man bor, så att amma i 2 år har mycket att göra med hälsofördelarna för mor och dotter och inte bara vatten. Det är lika viktigt för oss om vi vill ta del av alla fördelar som finns :)
Inne på WHO's hemsida, de som kommit med rekommendationen, finns inte ett ord nämnt om att folk i U-länder skulle må bättre av Amning än folk i I-länder, det är precis samma. Dock, då vattnet är dåligt, är det som sagt viktigt och i enbart det avseendet viktigare att hålla hårt i amningen. I alla andra avseenden är det precis lika viktigt och rekommendationen gäller alla! Sen får man ju gärna amma längre, fördelarna slutar ju inte finnas bara för att barnet blir 2 :) Det minskar ju risken för flera olika sjukdommar både hos mamman och hos barnet och gynnar barnens mun- och tandhälsa jättemycket.
#18: Det kan säkert ha spelat in, för i alla normala fall fungerar kroppen som så att den ställer om sig.