Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3051 ggr
AnnaFagerell
2013-05-21 17:16
0

Förskolan-Regnkläder

Så har jag åter igen hämtat min snart 3 årige son på förskolan, dyblöt. Hur gör man för att ungen inte ska vara genomsur varje gång de är ute och det regnar? Skall inte personalen ha mer koll på att byxorna under regnstället är dyblött?

Min son har haft en hemsk hosta i flera månader och den går inte bort. Han får astmamedicin som gör hostan bättre men han hostar ändå ibland så att han kräks. Är det konstigt när han ofta är genomsur på dagis? Verkar som att han får sitta i vattenpölar för att det ska gå igenom alla kläderna. Och hur tar man upp problemet med personalen?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
2013-05-21 17:21
0

Om det har läckt in på kläderna, ska kläderna bytas.
Har de gjort på alla förskolor jag har praktiserat på eller jobbat som vikarie på.

Sånt är ju superviktigt. Jag tycker att du borde ta upp det med personalen. För det är ju lätt hänt att de blir blöta ute men sånt behöver ju kollas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tina-A
2013-05-21 18:15
0

Det är svårt att se om kläderna under är blöta medan de väl är ute och leker, det brukar man märka först när man går in.

Det är i vilket fall inte konstigt att du tar upp det med personalen och det har dom säkert hört några gånger förut. Du kan säga då tex att "Jag har märkt att vid flera tillfällen nu när jag hämtat X är han helt dyngsur! Jag vill att ni håller lite koll på honom så att han inte sätter sig i vattenpölarna. Att leka i pölarna är okej men han får inte sitta i dom"

Då svarar de säkert något i stil med att vad trist, det har vi inte märkt, kanske ett ursäkta men kanske också något i stil med att det är extremt svårt att hindra ett barn från att sitta i pölarna (vilket det visserligen är..)

Då svarar du att du förstår att det är svårt men du vill ändå inte att han sitter i pölarna och de får göra sitt bästa från att förhindra det.

Jag vet inte hur "bitsk" du vill eller brukar vara men du skulle ju också kunna säga att "Det måste ju alltid finnas minst en personal och vakta vattenpölarna eftersom det är drunkningsrisk vid 2cm, så någon MÅSTE alltid vara där och då kan denna någon säkert lätt säga åt min son att inte sätta sig helt enkelt". Sätta dom på plats lite, om du kan, vill och vågar ;) Annars funkar första alternativet! Att föräldrar har klagomål om blöta barn är någon vi tar emot efter i princip varje regn… Det är svårt att undvika men de som klagar har vi extra mycket koll på!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2013-05-21 18:24
0

#2 Jag vill helst inte klaga… Vet ju hur min son är, han blir blöt på noll tid men inte sådär, idag var joggingbrallorna ännu våtare än vanligt men jag såg också att alla de andra ungarna faktiskt såg våta ut också. Tänkte att jag imorgon ska ha med andra regnkläder och säga detta åt personalen och kanske då inflika att man måste kolla honom efter en stund. Min lille son är tyvärr inte som andra barn och de vet att han måste ha extra mkt uppmärksamhet men jag vet också att de inte har det alla gånger. Är väl ok om de är lite våta i ärm eller bryxkant men detta var hela ungen så jag förstår inte hur det kunde bli så. Kläderna har tålt regn hemma iaf och är ju nya regnkläder

Tina-A
2013-05-21 18:36
0

#3: När barnen sitter i pölarna rinner det alltid in vatten, det spelar typ ingen roll hur bra kläderna är för man kan liksom inte bada i dom.. Men jag tyckte inte det är något vidare klagomål att säga att han inte ska sitta i vattenpölarna, du kan ju inflika att du förstår att de blir blöta och att det är svårt men bara ni gör ert bästa är jag nöjd!

Att kolla honom efter en stund och byta kläder kan du ju också säga åt honom, problemet är om han ser går ut och sätter sig i pölen igen blir han ju lika blöt igen.. Måste nog vara en kombination i så fall! :)

AnnaFagerell
2013-05-21 18:40
0

#4 Har ju tre barn och aldrig haft detta problemet tidigare så det känns ju lite sådär

Tina-A
2013-05-21 18:55
0

#5: Tråkigt! Det beror säkert på HUR de leker med vatten. Gissar att din minsting ääälskar vatten :)

AnnaFagerell
2013-05-21 18:59
0

#6 Min minsting älskar allt! Å ja, vatten är kul… Men det känns jobbigt för mig hämta honom när han ser ut sådär… =(

Ketang
2013-05-22 09:32
0

Du skulle ju kunna påtala lite försiktigt att det är viktigt att han inte blir så där blöt pga hans hosta. Han får ju aldrig chansen att bli helt frisk om han ständigt blir blöt och kall. Det behöver inte vara kritik utan mer ett önskemål från din sida att dom ser efter honom lite extra så länge det är blött ute.

[Thiah]
2013-05-23 18:13
0

Det är väldigt ofta så att barnens regnkläder tyvärr inte håller måttet. Det läcker i kanterna där det är sytt bland annat.  Det kan även vara så att kläderna inte håller tätt fast dom lovar att vara regntäta. 

Jag kan säga som så att går jag ut med mina barn på eftermiddagen (har 11 barn under 3 år i min dagisgrupp) så är det sällan jag har tid eller möjlighet att sen gå in med dem för att byta kläder om det inte är extremt akut och ibland inte ens då. 

Hemskt att säga men sant. Detta både på grund av bland annat personal som går hem (= vi blir färre ansvariga på gården/ i parken vilket gör att alla måste vakta barnen som är ute och leker ) samt föräldrar som tar tid och uppmärksamhet i anspråk.

Jag försöker hålla koll så att alla mina barn håller sig utanför stora pölar och inte blir alltför våta men det är svårt då barn är så hiskeligt snabba och sen är det ju så kul att få plaska i vatten. 

Att barnen lätt blir för blöta och därmed kalla har gjort att vi på mitt dagis hellre är inne då det regnar medel/mycket än att gå ut. 

Det här är ingen ursäkt till att din son är dyblöt hela tiden men jag måste berätta även dagispersonalens sida. Självklart finns det dagisar med bättre förutsättningar men det gäller inte alla. Dessutom lider många dagisar av oengagerad personal vilket gör att vi som bryr oss får jobba extra och hinner därmed ännu mindre.

AnnaFagerell
2013-05-23 20:51
0

#9 jag skulle inte vilja lämna mina barn där du jobbar om du är ensam på 11 barn

[Thiah]
2013-05-24 22:45
0

#10 jag är det inte hela dagen men vi är sammanlagt 2 vuxna på 11 0-3 åringar i min grupp. Jag jobbar i Finland och lagen godkänner detta.

Fridaaaa
2013-05-25 10:44
0

#11 Oj! Lite att hålla reda på där ja.
I Sverige har jag för mig att det är 3-4 barn/vuxen för 1-3 åringar.
Och det är jobb nog 😛

[Thiah]
2013-05-25 10:51
0

Alltså lagen i finland säger att:

Under 3 år = 4 barn per vuxen

Över 3 år = 7 barn per vuxen. 

MEN, detta är regler som gäller överlag över dagen. Det kan alltså vara så att jag som ensam ansvarig har 15 barn över 3 år på min nacke under 2 timmar på eftermiddagen och detta är helt ok!.

Samma sak gäller i Sverige, lagens siffror gäller under hela dagen och går någon t.ex. tidigare så är du en man mindre men samma antal barn och detta är helt okej,. 

Ursäkta att tråden hamnat OT.

Tina-A
2013-05-27 13:18
0

#12: I wish! Jag har jobbat 3 vuxna på 17 1-3, så 5/6 barn per vuxen. Jag har också jobbat på 3 på 16 1-3. 

Om man räknar hamnar det som samma siffra som i Finland.

En gång har jag jobbat med högre personaltäthet är när vi har jobbat med barn som bara är 1 år, en grupp på 1-2 år. När de var 2 år flyttade dom vidare så alla var jättesmå. Då var vi 4 på 19 barn så ungefär 5 barn per vuxen. Det är det tätaste jag jobbat.

Att ha 3 barn per vuxen låter som en dröm!!

Fridaaaa
2013-05-27 13:23
0

#14 Jag utbildar mig till förskollärare, jobbat som vikarie som förskollärare (eller ja barnskötare) och praktiserat.
Och på majoriteten av ställerna har det varit som jag skrev, alltså som det ska vara.

AnnaFagerell
2013-05-27 14:08
0

Konstigt att inte försäldrar säger ifrån! Det är ju rent ut sagt farligt att ha så många barn på sitt ansvar. Här är dom ca 5 barn/vuxen, på morgonen är det några fler i en kvart eller så. Men det är många barn och det krävs när min son är där… Han är alla förskollärares mardröm… överallt och ingenstans

Tina-A
2013-05-27 14:16
0

#15: Jag är förskollärare och har iof bara jobbat sen 2010 men jag har haft 3 olika grupper och det har som sagt varit 3 på 17, 3 på 16 och 4 på 19. Det kanske är olika beroende på var man bor men jag bor i Stockholm.

#16: Javisst, det måste vara fler protester innan något händer. 5-6 barn under 3år per vuxen är absolut inte säkert. Jag kan inte garantera säkerheten där jag jobbar och det är tråkigt. När jag letade förskoleplats till min egen dotter var mitt största mål att hitta en förskola i närheten med så få barn som möjligt, det var liksom prio 1. Nu har hon börjat i ett föräldrakooperativ i en grupp med 6st barn (på 2 vuxna) och vi är jättenöjda. Sen är det som det är med småbarn, alltid någon sjuk eller ledig. Det har hänt flera gånger att det varit 2 eller 3 barn där hela veckan (fortfarande på 2 vuxna) och det känns toppen :) Lagom!

Tina-A
2013-05-27 14:29
0

Nu kom jag på att jag bor ju inte bara i Stockholm utan också i den mest tätbefolkade orten i hela Sverige. Så det är nästan märkligt att grupperna inte är ännu mer fulla än vad de är ;) Man får vara glad för det man har! Hoppas att regeringen tar tag i det här snart iaf så det blir bättre och färre barn i grupperna.

Fridaaaa
2013-05-27 14:57
0

#17 Ja kan vara det som skiljer då, för jag bor ute på landet och landsbygden. Så betydligt mindre osv än Stockholm hehe

josefin_olsson
2013-05-28 07:10
1

ett tips du har inte provat att köra med dubbla regnbyxor?

Fridaaaa
2013-05-28 09:04
0

#20 Dubbla regnbyxor hjälper inte alltid, plus att alla kan man inte ha dubbelt av, blir för mycket helt enkelt. (beroende på tjocklek osv). 
Beror på varifrån vattnet kommer in också 🙂

[tessemol]
2013-06-09 17:22
0

Jag utbildar mig till förskollärare och är mamma till två förskolebarn (3 respektive 5 år). Tycker absolut du ska ta upp detta med personalen!

Visst det kan säkert vara personalbrist, men barnen ska inte fara illa pga av det och du som mamma ska känna dig trygg med att ha ditt barn på förskolan.

Lycka till!