Analfabet
Hej! Det har har ingenting att gora med barn, men tankte att ni foraldrar nog har nagra bra tips i bakfickan som jag kan fa ta del av! Jag jobbar inom mentalvarden har i Storbritannien och har just fatt ett specialfall att jobba med, och forsoker samla pa mig sa mycket tips som mojligt. Killen i fraga har psykologiska problem, inlarningssvarigheter och har aldrig lart sig att lasa eller skriva. Han kan sitt alfabet, men de enda ord som "betyder" nagot pa papper ar hans namn, "and" och "the". Hur lar man enklast ut att forma ord med bokstaverna? Ar det fonetiskt man ska borja med, eller ar det enklare att borja med att accossiera ett ord med en bild, t.ex. att en katt "ser ut" som "cat" pa papper? Hur har ni gjort nar era barn har lart sig lasa och skriva?
Det är viktigt att jobba med hur bokstäverna låter. Vad de heter är inte lika viktigt som hur dom låter. Man kan jobba med några bokstäver i taget beroende på vilka som är vanligast. I Sverige börjar man ju ofta med S och A men det är kanske andra bokstäver i engelskan.. Ta några stycken, kanske 4, och jobba med hur dom låter och bilda ord av just dom bokstäverna. Sätt dom på olika platser och försök ljuda ut ordet som bildats.
Detta kan du kombinera med ordbildsinlärning som du skrev om om du vill. Ha tex bildkort med ordet skrivet på ena sidan "cat" och en bild på en cat på andra sidan. Sen kan han få gissa vad som står, vända på bilden och titta om det var rätt. Snabbt kommer han lärt sig ordbilderna och vet direkt att där det står "cat" är det en katt på baksidan. Det är viktigt att du tar ord som betyder något för barnet, leksaker han tycker om, frukter han gillar, personer i hans närhet o.s.v. Det kan bli en rolig lek och det går ju som bekant lättare att lära sig när man har kul… :) "kan du hitta katten?" "men vart har vi banen då, kan du läsa var den är?"
Olika barn svarar olika bra på olika metoder så det är inget fel i att prova båda även om de är rätt olika!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ah tack! Ordleken later valdigt pedagogisk och bra! :) Nu ar han inte sa liten langre, utan strax over 30, sa leksaker har han nog inte sa manga haha. Men han ar absolut en sadan som lar sig lattare nar han har roligt, sa det ska jag definitivt tanka lite extra pa!
Jaha, hehe okej, men bilar, öl, sporter eller vad tusan han är intressad av ;-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Som #1 säger ta ord som betyder något. Men lek även med att ha bilder på vardagliga saker (ha enkla bilder utan bakgrundsgrejs) och rimma på dem. typ erm… bed ted sed led med .
Gillar han fotboll? Då är det ypperligt att ha olika fotbollslag.
Vill du att han lär sig speciella ord eller mera får intresse att tala allmänt?
Han vill kunna göra saker som "alla andra" gör, t.ex. läsa sin egen post, fylla i egna blanketter, läsa böcker osv. Tala kan han, men det är skriften som han aldrig greppat. Pratat lite mer med honom och han "läser" just nu de få ord han kan som bilder. Så hans namn t.ex. är en bild som han ritar med olika former..
Du kanske kan introducera bokstäver skilt för honom? Och öva ljuden.
Typ erm.. Katt, visa K, A, T, T och öva ljuden. Hur låter det när man säger allt och hur ser det ut (själva ordet).
Sånt gör jag med barn som jag jobbar med.(5 åringar) Vi övar bokstävernas ljud och sen sätter vi ihop dem. Vi har alltid bokstäverma på skilda kort och bilder på objektet på andra. Detta är tänkt som träning inför deras lärande om läs/skrivande.