Faderskapshandläggare
Löjligt som det är måste ju fadern bevisa sitt faderskap om man är ogifta och ska ha barn.
Min fråga är nu, hur gör han detta? Får vi hem en kallelse eller måste vi vända oss någostans själva?
Kan man göra det innan barnet föds eller måste barnet ha kommit?
bra länk här
det brukar vara Familjerätten som sköter allt sånt här
#1 Tack för länken. Fy vad omständigt det är för ogifta. Gifta går det per automatik och inget behövs göras där. 

Barnet måste ha fötts, och efter någon vecka får man hem info med posten, telefonnummer till kontaktperson etc.
Ett hett tips är att INTE försöka skoja till det. Lika ouppskattat som att skämta om bomber i säkerhetskontrollen på Arlanda.
#3 Skoja till det? Hur ska man kunna skoja till något sådant?

#4 En kompis till mig sa nåt i stil med "Jadu, hur kan jag vara säker på att jag är pappan? Höhöhö" och då höll han inte på att få skriva på..
#5 Det är nog ingen risk här. Karln min är inte den typen av person utan tar allt på största allvar.

#6 Så bra!
#3 Barnet måste inte ha fötts innan man skriver på faderskapspappret. Det är tvärtom bättre att ordna det innan det fötts ifall nu något skulle hända mamman.
TS Jag ringde kommunens växel och bad att få prata med den person som hade hand om detta och sedan bokade vi tid med denne för att skriva på papprena. När vi kom dit tog de med sig två personer till in på rummet som vittnen på att vi skrev under och sen var det färdigt.
#8 tack för svaret. Ska ring kommunen någon dag då framöver.
Går jättebra att göra det innan, vi gjorde det dock efteråt. Gick jättesnabbt och smidigt, skrev bara på ett papper och sen var det klart.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jasså, det går innan barnet är fött? Låter smidigt, då hade jag fel info :)

När vi fick första barnet var vi inte gifta och vi fick en kallelse till socialen. Vi bor iofs i en mindre by som nog inte har någon familjerätt så här är det soc som handlägger sånt. Men först ville dom att vi skulle boka olika tider, när jag inte gick med på det utan sa att vi ville gå dit samtidigt så försökte dom få ut en av oss från besöksrummet när vi väl var där! Jag sa att jag inte har något att dölja för min sambo och att han minsann kunde få höra vad jag svarade på deras urkorkade frågor! (Jag uttryckte mig inte riktigt så brutalt just då…)
Tanten blev jätte sur, men kunde ju så klart inte kasta ut sambon. Frågorna hon ställde var rent kränkande och jag är INTE en person som känner min kränkt i första laget. Men hon ifrågasatte min trovärdighet och anklagade mig mer eller mindre för att ha varit otrogen! Min sambo fick kalla fötter när jag blev gravid och flyttade hem till sina föräldrar i 3-4veckor innan han kom tillbaka. Och detta hade dom ju luskat reda på… Så dom antog att jag varit otrogen! När dom frågade sambon om han var pappan fick han övertyga dom om att han var det! Dom frågade flera gånger och tillslut blev han väldigt irriterad!
Så ni som har ett möte framför er, ett tips är att vara förberedda på det värsta. Vi var inte alls beredda på att bli bemötta så här!
#12 Det är socialen det. De kan vara helt väck i skallen. Jag har aldrig hört talas om att man blir ställd frågor bara att man går dit, skriver på ett papper och sen är det bra. Vi kommer nog göra detta innan barnet kommer för att få det ur vägen. Vad händer om man hinner gifta sig innan barnet föds? Blir maken automatiskt far då?

Fy vad hemskt att bli bemött så! Rätt konstig regel att ogifta måste skriva papper, men för gifta går det automatiskt. Som att det inte är precis lika lätt att vara otrogen som gift.

Men ni vet väl att man ska passa på att vara otrogen när man bara är sambo för så fort man är gift så är det en omöjlighet! :-\ Känns lite som dom tänker så. Iallafall på soc här, där verkar dom ta för givet att man är otrogen så fort man inte är gift…
Emma; men det är väl självfallet att ogifta måste skriva på papper? Mest konstigt att gifta inte måste det enligt mig…
Hur skall annars faderskapet fastställas på barn födda utomäktenskap? Skall de dra en "pappa" ur en hög?
Det som skrivs på är ett juridiskt bindande kontrakt, det är mycket svårt att upplösa ett undertecknat faderskap vilket är en trygghet för barnet.
Vi har redan skrivit på hela fyra papper hos en handläggare nu. Inte den trevligaste handläggaren precis men gick bara dit och skrev på och sen gick därifrån. Gick att göra innan barnet föddes och var inte så krångligt som jag trodde.
Trots att jag skrev på papperna så blev det något strul med registreringen och jag blev inte registrerad som pappa till grabben. Det upptäcktes typ ett halvår senare när jag skulle vara pappaledig och tjejen hade börjat norpa mina dagar.
Var inte helt lätt att övertala dem att "lös detta" inte jag som strulat till det. Men till slut blev jag runtskickad till en trevlig dam som styrde upp.
I övrigt fungerade det som övriga nämnt här, man blir kallad för att skriva på papper. Han som kallade oss var mycket trevlig och förklarade varför och vad som händer när man skriver på. Inga konstiga frågor mer än "är du far till barnet så skriv på" 🙂
Vi fick bokat möte till soc. Det gick smidigt till, vi båda skrev bara på ett papper, sen var det klart.
Tråkigt att läsa om #12 som blev bemött på det sättet.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm