tips på aktiviteter med barn kring 1år.
Vad gör du med ditt barn ca 1 år en ledig dag? Jag har två barn på 15 månader som precis har lärt sig att gå utan stöd. Jag har idé torka på vad man kan hitta på för att aktivera barnen en ledig dag. Att gå ut känns uteslutet då de är välldigt jobbigt att ta sig fram med dubbelvagn i all snö och med all is. Pulka är oxå uteslutet då varnen inte gillar att åka pulka. Att bära omkring på barnen som de blir om vi går ut är oxå uteslutet då min kropp inte klarar att bära dem längre sträckor. Så de bör vara tips på inomhusaktiviteter eller något som man åker iväg och gör med barnen. Jag har bil och bor i södra stockholm. Kan tillägga att öppna förskolan är stängd under hela påsken så dit kan vi inte gå.
Nu har jag iofs bara ett barn, men när hon var i den åldern så fick hon hjälpa till att baka t.ex, hälla i ingredienserna och blanda om.
Vi satt även och målade med både vanliga kritor och fingerfärg, dock får man se till att de inte stoppar fingrarna i munnen då, för det smakar allt annat än hallon!
Ni har ingen form av Leos lekland eller monkeytown i närheten? Det älskade dottern (gör fortfarande), då hon fick klättra och ha sig. Första gången vi var där kunde hon bara krypa men det gick bra ändå, man fick hjälpa henne lite bara.
#1 Det låter lite som om det är du som är neg till att gå ut med barnen tyvärr, kanske för att det ÄR jobbigt med två små i den åldern… MEN jag tror ändå att bara gå utanför dörren med varsin spade och gräva i snö är en rolig grej de flesta barn uppskattar i många åldrar.
Jag brukar låta barnen göra det jag gör, det gillar dom. Vika tvätt, plocka ur disken och hamra med kastruller.
En annan grej jag brukar göra är att klöä av barnen inpå blöjan, ta fram en stor vaxduk och fingerfärg. Sen får dom bada vilket dom också gillar. Rita, bygga pussel. Åka till mc donalds =)
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Men ut är väl en bara idé. Min dotter älskar det. Ett tips är att köpa lätta joggingskor så att de kan gå lite själv, så behöver du inte bära dem :-) ta bara på oömma kläder och låt dem undersöka lite :-)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Jag är absolut inte negativ till atr gå ut men min kropp orkar inte om jag måste bära båda barnen överallt och dom håller precis på o lära sig gå inomhus. Så ute e de fortfarande svårt. Inne hjälper dem redan på med tvätten o disken i kastrullskåpet o alla kökslådor är ofta utplockade. Lekland var en bra idé. Har även provat badkritor. Fler tipps mottages tacksamt.
#4 Vem sa att du skulle bära =)
Lekland är en mkt dum ide om man inte kan bära…
Annafagerell, vad gör man på mc donalds med två barn på 15månader? Barnen har både lätta kängor och joggingskor meb de böir ändå för jobbigt för dom att traska runti all snö som ligger på gården nu. Missförstå mig inte. Jag tycker om att vara ute o innan snön kom så var vi ute flera timmar om dagen och barnen var med mig när jag fixade med kaninerna (har kaninuppfödning) och vi var ute på långa promenader med hunden men sen snön kom så har jag inte kunnat använda vagnen mer än från ytterdörren till bilen o sitta på uppfarten anser inte jag vara speciellt givande. Därför vill jag gärna ha förslag på aktiviteter. Gärna aktiviteter som man kommer hemifrån och där barnen får träffa andra barn. Lekland tycker jag var ett jätte bra tips. Googlade och fick upp ett lekland som hade en hörna för barn 0-3år och priset var 50kr barn. Varför skulle de vara mycke bärande på ett lekland? Tanken är väll att barnen ska leka självständigt under vuxens uppsikt?
#6 Små barn brukar gilla bollhavet på mc donalds å sen brukar vi… Äta där!
Leklandet här är iaf inget för någon som har problem med sin kropp och två små barn… Där är oftast så mkt folk att man inte har den uppsikten över två små, inte ensam. För jag antar att dom inte sitter fast i varandra så det kan bli att den ena knatar på ett håll och den andra på ett annat…
Jag har tre barn, alla har varit ute när dom var små, jag begränsade dem med kompostgaller som staket. Funkade skitbra. På med bra overaller och bara varit precis utanför dörren. Behöver ju inte gå runt en hel gråd för aktivitet tycker jag… Tycker inte att det handlar så himla mkt om vad man gör, bara att man gör nåt. En ledig dag går fort och med två små antar jag att det tar en halv förmiddag innan man ens kan komma ur huset =)
Mc donald har inte kvar bollhaven i stockholm iaf. Och mc donald tycker jag iaf inte är bra mat och speciellt inte för så små barn. Att ta sig iväg med två små barn tar inte halva dagen. Jag kan ha barnen i bilen 30 min efter att dom klivit ur sängen på morgonen. Allt handlar om beslutsamhet och planering. Hur tror du att andra tvillibgföräldrar gör? Bara för att man har två små barn betyder de inte att de tar så mycke längre tid att komma iväg än vad de hade tagit att komma iväg med ett barn.
Man måste väl inte ha problem med kroppen för att tycka att det är tungt att bära runt på 2 barn på 15 mån? Jag antar att man bär o h lyfter så det räcker ändå. Ett lekland är väl perfekt! :) När jag får tråkigt brukar jag hälsa på folk!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 Håller med om McDonalds inte är en bra miljö för barn, inte bara för den taskiga maten de har, men för att barn inte ska växa upp och tro att det är okej att äta där hela tiden. Kika på denna film t ex: http://www.imdb.com/title/tt0390521/
Dessutom förstör restauranger som McDonalds för andra riktiga restauranger - därför de betalar lägre skatt! Vanliga restauranger som lagar riktig mat måste betala högre skatt och måste därför sätta lite högre pris. McDonalds betalar betydligt lägre skatt, köper sina varor från god knows where och kan därför sälja sin mat till lägre pris vilket tyvärr konkurrerar ut andra restauranger. I många länder, inte minst sverige, har det blivit viktigare med lågt pris än hälsosam mat.
Nu till ämnet i fråga; jag har en dotter som är 13 månader och jag är inte heller alltid sugen på att gå ut när det är is, slask eller snöar. Tror inte många vågar erkänna att de ibland föredrar att stanna inne, därför folk börjar genast dömma dem att inte sätta barnen i första hand. Flera gånger i veckan går vi på promenad med grannens hund, och ibland har vi inne-dagar som vi pysslar med diverse. Hon gillar aktiveringsleksaker som egentligen är för äldre barn, det stimulerar henne att försöka luska ut hur de fungerar. Jag tycker man ofta har satt lite för höga åldersgränser på saker. Nu är ju alla barn olika, så jag tycker man måste prova sig fram själv vad de gillar. Min dotter började resa sig med hjälp av möbler vid 7 månader och nu vid 13 månader så går hon själv. Hon tycker om att rita/måla, blåsa i flöjt, stoppa klossar i hålen, pussas ;) och lägga pussel (med mammas hjälp).
Sitter här och föreställer mig hur svårt det måste vara med tvillingar! Men lite gläjde har de väl av varandra?
Rita, leka med lera, bygga med duplo, läsa böcker, berätta sagor, sjunga, dansa, "jaga" varandra runt möbler till exempel, pussla, stapla klossar eller annat på varandra, baka, bygga kojor..