Gravid utan att märka det?
Har funderat över detta förr och funderingen har återkommit då en vän till mig födde en son utan ngn som helst vetskap om att hon vargravid.
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan missa ngt dyligt… Jag menar bebisen rör sig ju i magen, det går inte att missa… Eller??
Ngn här som varit med om detta? Eller på ngt vis kan förklara för mig hur detta kan vara möjligt?
Alla tankar och funderingar mottages =)
Ibland ligger barnet så att man inte känner rörelserna. Känner ett par som fick veta att dom skulle ha barn när de var i 7e månaden. Hur reagerade din vän när hon helt plötsligt skulle föda barn?
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag tänker precis som du., om inte annat hade man väll gjort ett test om mensen inte kom?
alltså efter 3 månader utan mensen hade jag vatt orolig…. över in kropp o velat kolla upp mig… hade jag levt me en kille o inte fått mens efter 1 månad hade jag gjort ett test…. (eller om jag vatt singel o bara haft "sex" me en kille ändå) man kollar väll ändå upp sig?! om mensen inte kommer?
+ så växer ju magen o som sagt man bör känna ungen..vissa har ju sagt "jag har trott de vatt gaser i magen" o liknande..
Man kan ju inte utgå ifrån att det beror på att folk är totalt ignoranta utan att veta att så är läget. De som jag nämnt här över tex gick på P-piller, hade liten blödning varje månad (som vanligt), var ganska kraftig så magen syntes inte mycket men eftersom hon gått upp lite i vint gjordes ett gravtest som visade negativt. De fick veta att de skulle ha barn då hon lades in pga svåra ryggsmärtor. Har läst om de som känt sitt barn i magen men då barnet flyttat på sig har inte sparkarna längre känts, vad säger att inte barnet kunnat ligga så hela tiden? Jag har själv svårt att förstå att man kan missa det, men det finns saker som man inte kan döma andra för om man vet anledningen till att de tex inte märkt en graviditet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Själv tror jag inte på det… En del av kroppen vet säkert medans den psykiska delen kanske ignorerar det så att tjejen kanske inte vet…
Jag har haft tre barn och det har definitivt inte kunnat undgås och nej jag förstår det inte iaf. Jag känner en som påstår sig varit det och inte visste nåt föräns ungen skulle födas. tjejen gick upp mycket i vikt men hade inga andra problem, kanse mer än att lura sambon som ville flytta isär???
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Om man får en riktigt gravidmage eller inte beror på hur barnet ligger, om man känner sparkar beror också på hur barnet ligger. Sen kan man också få blödningar som liknar mens under graviditet och är man inte då inställd på att man kanske är gravid så tänker man nog att det bara är vanlig mens.
Jag har hört om någon kvinna som helt plötsligt gick in i förlossningsvärkar hemma, så fick hon reda på att hon var gravid.
Men det hela låter ju lite otroligt, förekommer säkert men är väll inte sådär jätte vanligt precis.
ne en på 100 eller kanske en på 1000.. eller till och med mer sällan. Man har nog bra ångest om man inte vetat det och är sån som festar var helg och vet med sig att man gjort de under alla dessa 9 månader.
#6 Vad har festande med saken att göra?
läs de en gång till kanske du fattar! 😉
dricka alkohol + vara gravid = inte bra.
#8 Nej men TS har ju inte nämnt något om alkohol, därav undra jag vart det kom in i bilden någonstans.
bara för hon inte nämde de betyder de inte att man inte kan skriva om de… jag bara mena på att man måste få en jävla ångest om man skulle råka ut för att inte veta att man vart gravid och var en sån som festa var helg…
Det finns ju ett program där man får se folk som inte visste om att dem var gravida förrän dem fått krystningsvärkar.
Vet dock inte om det är sant, men tänk er att åka in på akuten för att ni har ont i magen och dem berättar att ni håller på att föda barn.. 🤔
jag fick reda på att jag var gravid i vecka 25. hade blödningar som vanligt och en p-stav sen drygt ett år tillbaka. den visade sig dock vara deffekt. (anmält så det behöver inte diskuteras här.) jag gjorde spontant ett grav-test och hade inte en aning om något. fick världens chock och mådde till en början skitdåligt. men nu lycklig mamma till en sprallig ettåring.:)
http://punkmorsan.blogspot.se/
"Vi lever som odödliga, men dör som dödliga."
/okänd
#12 naaw.. så blir de ibland! 🙂
#11 Är det det amerikanska programmet "I didn't know I was pregnant" du menar? Det är intressant faktiskt. Men jag tror jag sett något svenskt program någon gång också.
För de som vill se det amerikanska så finns det på youtube:
http://www.youtube.com/results?search_query=I+didn%27t+know+I+was+pregnant
Jag tror att alla har symtom, men vissa väljer att ignorera det istället, liksom avfärdar det "jag är inte gravid" osv.
Tror ingen person inte får ett enda symtom :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 Ja precis, det är det jag menar. Ja, det är riktigt intressant 👍
15# nu gick ju inte jag hela min graviditet utan att märka nått men till vecka 25 iaf, rätt långt. och jag kan säga att jag hade inga tecken alls! läkarna som skulle göra första ultraljudet var lika förbryllade då jag som sagt inte hade någon mage (ca 170 cm lång och ca 52-55 kg, så jag är inte tjock precis.) hade blödningar fram till ca v. 20 och varken illamående, halsbränna eller något annat. och jag ville absolut inte ha barn så jag valde inte att se förbi eventuella "symtom."
ca. v 18 var jag med om en ridolycka och skadade ryggen och bäcken, svimmade och ambulans till akuten och många och grundliga undersökningar, bland annat skiktröntgen över bäcken och rygg(mage) och andra tester och de upptäckte inget då heller. dock var de lite förbryllade över varför mitt bäcken reagerat som det hade gjort vid fallet (vilket givetvis var pga foglossningar, men det kollades inget om det då).
somsagt, läkarna gjorde en hel del misstag på vägen som jag inte tänker rabbla upp här och de sakerna är anmälda.
/okänd
#17 Hur upptäckte du att du var gravid?
#17 Jag skrev "vissa" ignorerar, skrev absolut inte att alla gör det :)
Så läs igen vad jag skrev ang det, plus ang det med att "ignorera" symtom :)
Men något symtom får alla, fast alla inte har lika tydliga :)
Förmodligen har du inåtvänd livmoder (eller vad det kallas) = det brukar ej bli så stor mage av det :)
Men blödningarna är t.ex ett symtom, för de kan se mensliknande ut och är då ej så tydliga :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Fast det är ju mellan v 20-25 som de flesta börjar känna sparkar osv så det är inte konstigt att man märker det först då om man inte har andra problem som illamående etc…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
skrev det lite längre upp. jag gjorde spontant ett gravtest då jag sista månaden hade utebliven mens (=som jag trodde var mens men var blödningar, så jag trodde att jag bara gått nån vecka och absolut inte så länge.) jag är ändå glad att jag upptäckte det på det sättet, fast det var jobbigt och turbullent men det hade varit ännu värre att upptäcka en sån sak av att man känner sparkar och rörelser i magen.
/okänd
Det är så himla olika, jag kände av tidigt varje gång att jag var gravid. Upptäckte det i fjärde-femte veckan. Mådde inte dåligt, men det var något som inte stämde. Svårt att beskriva, men så var det. Fick också ett solklart plus innan jag ens hade haft utebliven mens.
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig