Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1416 ggr
Lullan1
2007-06-12 23:35
0

Få barn att sova?

Hur gör ni för att få era barn att sova om kvällarna nu när det är ljust ute? Jag vet inte om det har med Felix trotsålder (6 år) att göra, men han somnar ju aldrig på kvällarna!

Han lägger sig i vanlig ordning (enligt våra rutiner) kl. 20:00, därefter läser vi en bok i ca 15 minuter, kliar på ryggen och nattar.

När jag gått ur rummet sätter han sig upp i sängen och börjar LEKA med gosedjuren han har. Han säger ingenting och ropar inte heller på mig. Han vill helt enkelt inte sova. I går kväll somnade han först runt 23-tiden och just nu sitter han inne i sin säng och leker…

Vad ska jag göra? Eftersom han inte påkallar min uppmärksamhet så vill jag inte gå in och bråka med honom i onödan, tänker att han somnar nog tids nog. Det värsta är ju att han är så trött på morgonen när han sovit så få timmar.

Vad är ert råd till mig? Glad

Annette
2007-06-13 02:11
0

Vår 10-åring kan heller inte somna vissa kvällar. Man kan ju inte tvinga någon till sömn, så antingen får han ligga vaken till han somnar eller också lägger jag mig hos honom och pratar. Ganska mysigt att få en lugn pratstund, vi brukar somna båda två ;)

TacoBelle
2007-06-13 22:06
0

Om han sitter snällt i sin säng och pysslar med något så är det ju bara att låta honom vara, han somnar ju förr eller senare. Man kan inte tvinga ett barn att somna.

Min dotter är i samma ålder och är likadan. Hon lägger sig också vid 20.00 men kan ligga och leka i sängen i flera timmar. Det är okej, värre är det när hon springer upp och ska dricka…säga godnatt…kolla läget…hämta något osv osv.

Lullan1
2007-06-13 22:54
0

#2 Ja, jag håller med dig. Problemet är ju bara att jag inte kan gå och lägga mig förrän han har somnat så jag måste sitta uppe och vänta. Jag blir ju helt slut av så lite sömn! Flört

TacoBelle
2007-06-13 22:57
0

Hittar han på "hyss" om du går och lägger dig? Om du släcker ner i hemmet och markerar att det är natt så kanske han inte tycker det är så roligt och stannar i sin säng.

Lullan1
2007-06-13 23:09
0

#4 Nej, han hittar inte på nåt hyss. Däremot kommer han in och lägger sig hos mig, och det innebär ju att jag inte sover alls…

Pomperipossa
2007-06-13 23:40
0

Tror det kan vara lite åldersbetingat om han har brukat sova förut… Det brukar ju komma i vissa perioder det där med sömn. Glad

CBA
2007-06-13 23:58
0

Så där var våran son tidigare…han ansåg att var det ljust ute var det inte natt…jätte kul på sommaren när solen knappt går ner :o/
Så vi köpte en mörk rullgardin och satte upp och då gick det mycket bättre ochhan somnade som han skulle.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lullan1
2007-06-14 23:29
0

#6 Jag tror också att det är nåt sånt, det har ju aldrig varit några problem innan. Hoppas bara att det går över snart!

Gullan402
2007-06-28 00:56
0

Har haft samma problem med mina tjejer. Just nu har vi semester så det "gör inget" om de är uppe lite längre…i bästa fall sover de längre på morgonen istället. Innan dess när det var tidiga mornar så fick jag oxå gå o lägga mig för att de skulle somna. Problemen kom med solen o värmen…det har varit likadant de senaste 6 åren.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Pimu
2007-07-15 03:00
0

Har aldrig haft de problemet, mina barn har gått o lagt sig när jag sagt til o somnat eefter 5-10 minuter.