vad har hänt?
de senaste dagarna har loke varit otroligt svår att få att somna på kvällen. han är gnällig (ingen feber) och vill inte ha nappen. han sover på en, men lägger man honom i sängen så vaknar han direkt.
tidigare har han varit hur säker som helst att lägga, inga problem. kan han känna att jag inte är frisk? har varit sjuk sedan tisdags nämligen.
Kan det vara tänder? Mina har inte velat ha napp för de har varit ömma i munnen när det begivit sig… De har också varit jättegriniga på kvällarna just då…

har känt honom i munnen, men ingen bula än.
de brukar väl komma först fram uppe eller nere?
men det är klart, det kan ju vara på väg.
vad gör man då då? *novis*
de brukar komma uppe först,, o visst kan de vara tänder som spökar,, min son fick inte heller någon sk bula utan rätt som de var såg jag bara två risgryn,, då var han 3½ månad,, trodde först inte jag såg rätt,, men ack,, de gjorde jag,, men han fick två åt gången hela tiden,

oh då ska jag kolla det imorgon när han vaknar! vad roligt.. =)
PS,, de du kan göra,, är o leka lite med nappen typ som du gnuggar lite på över tandköttet,,o se hur han reagerar,,

så om han har ont så gnäller han till mao?
nja,, han behöver inte ha ont,, de kan klia,,
gnuggar du tex nappen på överkäken o han ser någelunda nöjd ut,, kan de vara tänder på G
Mina med. Två åt gången alltså. Plötsligt bara…
Men de har fått sina nedre två framtänder först alla tre! Mellansonen var också 3 månader, han lärde sig snabbt att använda dem när han skulle ammas… Ni vet - liten, söt unge ligger och ska ammas, biter allt han kan, reflexmässigt rycker man undan med allt vad det innebär i smärtväg… Ujuju…
Finns massor med olika tips om hur man kan lindra, alltifrån bitringar i frysen till salvor att smeta på ömma tandkött. Men hos mig har ingenting funkat - det har bara varit att vänta ut. Med bebis på armen, vankandes runt, runt, runt, sjungandes den ena tråkigare barnvisan efter den andra!
Tänk, ibland kommer det över mig, hur skönt det ändå är att de blir större…
Håll ut! Snart får han konstig röst och vill flytta hemifrån!

ska testa imorgon o se reaktionen!
men varför blir de gnälliga framåt kvällen egentligen?
Kan vara att de egentligen är trötta, vill sova men inte kommer till ro för att något stör.
#9,, skrattar lite.. åll ut! Snart får han konstig röst och vill flytta hemifrån! men tänk då min rysare,, skojade med sonen en gång o sa,, men älskade gubben klart du ska bo kvar hos mamma till du är 45 så mamma har någon o städa o laga mat till,,
Var på han fick sin första tjej nu i tvåan,, o sagt till henne,, att vi kan inte gifta oss föresn jag är 45 för min mamma måste ha någon o städa o laga mat till,,
#11 håller med sajberlena i de svaret,,
*asg*
Hugaligen…

#11 grejen är den att han inte varit så här tidigare och inga andra rutiner, annat än mina hostningar. kan iofs vara dem som stör kanske.
#15,, har svårt o tänka mig dina hostningar ska vara orsaken,, barn känner igen sina föräldrar på röst,, doft o närvaro,, oavsett om man hostar eller inte,, de har sina sinnen öppna,,
Om du varit förkyld kan det kanske vara på gång även hos honom, du vet, kliar i halsen lite, allmän irritation någonstans.
Men ibland har de små liven också en tendens att gå ifrån att ha varit världens lättaste små änglar till att somna på kvällen till att bli rejäla huliganer bara sådär. Utan synbar anledning alls. Det behöver inte bero på någonting särskilt.
Förhoppningsvis "rättar det till sig" lika plötsligt.

#17 ja det är det alldeles säkert. att jag inte tänkt på det innan…

Lisette - En annan teori än att det skulle vara tänder kan oxå vara att han är inne i en växperiod eller annan utvecklingsperiod. Som gör att han är kinkigare och vill vara nära dig för att känna trygghet i allt det nya som han kanske börjat bli medveten om och som ska bearbetas.
Den förklaringen fick jag som en möjlig orsak till varför min minsta plötsligt blev likadan en period.
Appropå att få tänder…det är inte alltid de kommer i par framtänderna…min minsta fick ena i underkäken ochhade så rätt länge. Han såg ut som en tandlös gubbe som bara hade en pligg kvar *skratt*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Hur gammal e han? Tänkte lite som CBA att det kan vara nån tillväxtperiod på gång? Dom har ju såna o då kan dom va lite mera kinkiga än annars. Kom ihåg att Zica va lite så… :s

har kikat under dagen och tyckte jag såg något vitt spetsigt i överkäken. till höger om den lilla tappen i tandköttet.
sambon höll inte alls med om att han såg något.
han har saglat väldigt mycket idag, så det rann längs hakan på honom.

Om han har börjat dreggla mycket helt plötsligt så är det troligen tänder på G :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Om du kollar i starkt ljus så brukar man kunna se att tandköttet är tunnare just där tänderna är på g. Om han börjar bitas och tugga på saker (eller dig) kan också vara ett tecken på det. Sunkig mage brukar också höra ihop med tandbristning. Min sons tänder kom inte i den ordningen som det stod i böckerna, så kolla lite runt om i munnen om du ser på några andra ställen.
Jag baddade tandraden med lite flytande alvedon på en tops, det verkade hjälpa lite mot det onda.
Min son gillade att tugga på gurkor när tänderna va på g. Kanske lite svalt och lagom motstånd i dom?
Annars har ju barn olika perioder där de förändrar sina sovvanor. Mardrömmar är ganska vanligt, seperationsångest vi insomnandet, lite småförkylingar, öronvärk, halsont det kan ju vara många saker som är på g.

han vill inte lämngre ha nappen lika mkt som tidigare. gnager gärna på egna händer o min hand/arm.

Då låter det absolut som tänder.
När mina barn haft ont i tänderna pga tandsprickning och haft svårt att somna, då har de fått Alvedon någon timme innan läggdags i några dagar när det varit som värst. Det har hjälpt dem att somna. Klart det är svårt att somna med tandvärk!
Jag tar ju själv Alvedon när jag haft ont i någon tand, eller mycket värk någon annanstans med för den delen. Har haft problem med en tand som jag snart har en ny krona på, och har ibland vaknat nattetid av värk och varit tvungen att ta Alvedon. Jag tycker småttingar också har rätt att få en smärtfri sömn- så långt det nu är rimligt och möjligt… De kan inte förmedla exakt HUR ont det gör, så att de får smärtstillande några kvällar i rad medan det värsta blåser förbi ser jag som en medmänsklig gärning.

nu är jag hundra på att lokes första tand håller på att komma fram…
han fick alvedon ikväll och han somnade bara en liten stund efter.
Lillgubben… Hoppas det lugnar sig nu när den brutit igenom. Jag har märkt på mina barn, att det ofta bröt ut en mindre förkylning i samband med tandsprickningen.

hoppas med det. natten till idag har jag inte fått sova mycket. att lägga honom i sin säng gick ju inte då skrek han bara. nära mig skulle det vara. han har sparkat mig i magen större delen av natten…
Fick du sova något? (Och vad gör du uppe vid datorn mitt i natten du slutkörda bebismamma, i säng med dig…
)

jadå jag fick sova. helt underbart var det. kommer inte ens ihåg när han vaknade för att få mat, så gott sov jag.. =)
hoppade i säng strax efter ett, man fastnar ju lätt på iFokus, för mkt att läsa… *darn*