Kräks efter droppar
Hur är det om man ger droppar (magdroppar och t ex. AD-vitaminer) i samband med att barnet ammar och sen en kvart senare kräks de upp allt. Tar kroppen upp det eller är det hela till "spillo"?
efter en kvart bör kroppen tagit upp de,, är de inte den överflödiga maten som kommer upp??,, min son hade fel på sin magmun ,, så han var ett riktigt sk kräkbarn,, men dock då den överflödiga maten..

Varför ge i samband med ammning/välling då?
#1: Nu händer ju inte dessa kräkningar varje gång men med en glupsk liten herre som gärna vill ha för mkt av det goda - så blir det en del överflöd ibland.
Men jag tror nog att kroppen tar upp det som behövs iom att det ges regelbundet.
Ska höra med BVC.
#2: Har inte så mkt val - när det står på anvisningarna att det skall ges i samband med måltid…

ad dropparna behöver man väl inte ge med maten?
jag tyckte att lokes kräk blev mer geggigt av minifomen.
#4. Jo, de skall ges med mat eller dryck sa sköterskan o det står även det på flaskan. Så det är väl bäst att lyda :-)
Jag ger inte minifom utan de andra "nya" dropparna. Har inte sett att det är geggigt utan mer klar vätska som kommer upp. Kanske är lite olika.
Får helt enkelt ge mindre mat den gången man ger dropparna.

Det står ingenstans på mina AD droppar (aco) att de ska tas i samband med mat eller dryck. Det står att man KAN ge i samband med dryck eller utspädd med dryck inget annat.
Så det är nog bara att byta till andra droppar och skita i vad sköterskan sa. Ibland säger de en hel massa strunt de där sköterskorna.
#6. Men det spelar ingen hur det än är med dropparna för kräks de så kommer de upp ovsett om det är med mat eller inte. Men tas de upp av kroppen omgående så är det en helt annan sak.
Tycker nog dock man måste förlita sig på vad BVC säger o följa rekommendationerna. Sen kan man ju tycka annat ibland iofs.:-)

Men vad har du för droppar då? ACO droppar finns ju att köpa på apoteket och behöver inte tas med mat.
Inget som säger att man måste ta alla fem dropparna på en gång heller. Det är väl inte så troligt att hon/han kräks av en enda droppe? Ge en droppe, vänta fem minuter, sen en till osv. Om det inte funkar få du väl fråga om det finns i någon annan form än just droppar.
Jag förlitar mig inte på vad BVC säger. De erfarenheter jag är att de mycket väl kan ge felaktiga instruktioner och råd.

Här får vi AD-droppar gratis på BVC. Jag hällde alltid dem på en sked och sedan direkt i munnen, funkade bra.
Det är ACO droppar jag har. Troligen så är det väl samma märke som alla BVC delar ut åt barn upp till två år.
#8. Nej, visst kan man ta en droppe var t ex var fjärde timme men det är ju sak samma iaf om barnet dock får upp överflödig mat. Det är inte själva dropparna det blir av utan att han är för ivirig o äter för mkt. Har väldigt bra mjölkproduktion. Men jag misstänker att de tagit sånt i beräkningarna när det gäller barn och verkningsgraden av alla slags droppar. Sen händer det ju inte efter varje gång, men ibland så.
#9. Japp, vi har också det här. :-)

Ja, men då kan du ju ge dom lite när som :)
Inte ska du behöva vänta flera timmar emellan. Ge en droppe vänta 5-10 minuter och sen ge en till.
Hur gammalt är barnet? Vissa bebisar har ju problem med magmunnen och kräks ju mycket i samband med just ammning/välling. Då är det ju bättre att bara ge nån droppe när det inte kommer ner en massa annan mat.
#11. Han är 6 veckor.
Jag ska prova ge mellan måltiderna eftersom han äter varannan timme så känns det som att det iaf alltid är i samband med måltid. Man tankar jämnt! :-)

Aha! Helt ny då ju:) Grattis!
Men då är det ju inte så konstigt att han kräks nästan jämt! Det är ju så himla mycket som ska börja funka precis i början. Men jag förstår om du får problem med "mellan" när det ändå är nästan jämt;)

Mina barn gillade inte skeden utan jag började med att ge dem AD-droparna när det var dax att bytta blöja,jag höll bara flaskan en bitt ovanför munen och troppade ner dem fem dropparna dem skulle ha, dem gappde så villigt varje gång
.Jag kommer så väl i håg när jag hade fått mitt första barn och han grimmaserade varje gång han fick sina dropar,så jag tänkte att dem måste vara beska så jag smakade och dem smakade ju inget så då provade jag utan skedden och han märkte inte ens att han fick dem så det måste ha varit skeden som han inte gillade.