Inget dagis vid läkarbesök
Var helt nytt för mig, men vad gör ni när ni ska till läkaren? Jag jobbar hemifrån en dag i veckan och då har jag barnen hemma för att jag kan fördela jobbet som jag vill (mest finnas tillgänglig per telefon & mail vid behov). Just en sådan ledig dag har jag fått en läkartid för en ganska omfattande röntgenundersökning. Trodde att jag självklart kunde boka in några timmar, men tydligen får man inte göra det för läkarbesök. Tror att de kommer att göra ett undantag då de brukar vara flexibla, men vad gör man annars? Skulle t.ex. aldrig ta med min 5-åring på ett gyn-besök ☺️ Men bägge barnen är för små för att lämna ensamma hemma och de kan ju inte heller sitta i bilen eller i väntrummet ensamma. Förväntas alla ha pensionerade far- och morföräldrar boendes på nära håll?
det låter märkligt 🤔
nu var det några år sen min son gick på dagis men det var då aldrig några problem att ha honom på dagis vid läkarbesök men reglerna har kanske ändrats….
jag instämmer att som ensamstående förälder med litet kontaktnät gör det väldigt svårt att komma iväg på läkarbesök
har du försökt att förklara för dagis hur din situation ser ut?
Dagis vet (och jag är inte ensamstående, men min sambo ska väl inte behöva VABa för 1,5 timmes läkarbesök, tycker jag. Sambon pendlar och skulle isf behöva ha 5-åringen med sig heldag på jobbet) men de har fått en massa sparbeting och har kontroll på sig att följa de nya reglerna slaviskt. Så pedagogen kunde/ville inte ta beslut utan att ha ok från förskolechefen först.
Förstår ju att man inte kan använda dagis som barnvakt när man ska åka privata ärenden, men läkarbesök räknade jag nog inte som privat ärende.
Det är inte märkligt. När man åker till läkaren är man ledig och då ska barnen inte vara på förskolan. Enkelt och lika för alla.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#3 - Nej, efter att ha tänkt efter så är det ju så. Har inte fått besked från dagis, men har heller inte frågat igen. Vi löser det själva, även om det blev lite knöligt. Blev bara lite ställd. Har aldrig förr varit på läkarbesök på ledig tid (på lunchen eller gått från jobbet, men då är jag ju inte ledig på samma sätt) så det var första gången det blev så här.
#4 Tyvärr, ibland är det knepigt =( Men det är ju så att många åker till Ullared eller på andra ställen och lämnar barnen på dagis så då måste det finnas regler… Jag vet dom som faktiskt även lämnar barnen på dagis lediga dagar de ej angivit… Suck. Klart man kan åka till läkaren men då får man nog göra det en dag man jobbar tyvärr… en arbetsdag, om man kan
#5 - Fast jag jobbar faktiskt även om jag väljer att ha barnen hemma en dag i veckan när jag jobbar hemifrån. Så ledig är jag inte. Tycker inte heller att man ska utnyttja dagis som barnvakt. De har det tufft som de har det, pedagogerna, och då ska de inte utnyttjas extra.
Som många pedagoger jag träffat säger så handlar det också lite om att ge och ta. Det finns inga egentliga regler för hur det ligger till med läkartid och så, men eftersom att det infalle rpå barnens "lediga" dag så förstår jag att det blir konstigt om du lämnar dem då.
Jag själv har hamnat i en situation då jag på tisdag på förmiddagen har en tid hos gyn och på eftermiddagen ska ha samtal med kurator i 45 minuter. Inget av besöken går att ha med sig småbarn på, det säger ju sig självt. Min man (som inte är pappa till barnet) har vfu och kan inte vara barnvakt, ungens pappa har lektioner i skolan och den enda barnvakten jag har jobbar på mitt barns förskola.
Hur löser jag detta med mina besök? jo lämna på förskolan. I mitt fall så är det så att jag har bara mitt barn där när jag jobbar, vilket inte alltid är varje dag då jag är timvikarie (inom förskolan i kommunen). Jag blir inte ifrågasatt då jag lämnar tider för tisdag, men skulle jag säga att det är för att jag ska på läkarbesök och kuratorbesök och inte har barnvakt så höjer de säkert ögonbrynen och tycker att jag ska kunna "fixa" barnvakt. Men ändå kan de inte neka mig då jag har förkoleplats för heltid, som jag inte en utnyttjar pga att jag jobbar så som jag jobbar.
Men i grund och botten så handlar det om att ge och ta.

Om du inte brukar ha barnen på dagis den dagen så är det inte alls konstigt att du inte får lämna dom där för att besöka läkaren. Dagis är ju ingen förvaringsplats.
Om du däremot hade fått en läkartid en dag du har schemalagd dagis plats kan dom ju inte tvinga dig att åka och hämta barnen för att lämna hos en barnvakt under den timmen du är hos läkaren.
Detta är ganska lulliga regler egentligen… jag är skild från barnens pappa och jag har barnen den mesta tiden. Pappan har lediga dagar när jag har barnen på dagis. Han jobar förvisso ganska mycket nätter men ibland har han en ledig dag när barnen är hos mig och då är dom på dagis. En vän till mej har delad vårdnad varannan vecka. Varannan vecka är mamman ledig någon dag då pappan har barnen men han jobbar å då är dom på dagis å tvärt om

Fast det är ju inte så konstigt egentligen! Den vecka du har barnen är dom hos dig och är under ditt ansvar. Jobbar du då så är det dagis som gäller. Sen vad den andra föräldern gör är inte relevant då det inte är dennes vecka. Lever man ihop är det två som har ansvar för barnen och är någon ledig då så ska barnen vara hemma med den som är ledig.
Har man barnen på dagis måndag och tisdag ex kan man inte plötsligt lämna en torsdag bara för att man ska till läkaren eller liknande. Dagis är ju ingen barnvakt.
#10 Det är fel! Hade man bott ihop hade barnen inte fått vara på dagis då den ena är ledig så varför ska de få vara det när det byts veckor? Som du skriver, dagis är ju ingen barnvakt så själv tycker jag att om man har varannan v och en av försäldrarna är ledig kan man väl lämna där lika bra som på dagis. De som bor ihop har inga lediga dagar utan barn
#11 Fast nu så är det ju skillnad om man bor ihop eller inte. Visst att om man bor ihop och ena föräldern är ledig så måste barnet vara hemma, men bor barnen varannan vecka så ska man inte behöva lämna barnet hos den förälder som är ledig istället. Det funkar inte så i verkligheten. Man har ju gemensam vårdnad men uppdelat på när man har barnen. Visst att man kanske kan vara "barnvakt" om den andre föräldern behöver gå till läkaren om man ändå är ledig. Tänk så är ena föräldern arbetssökande och har barnet 15H/vecka och den andre jobbar heltid, ska barnen då vara hela tiden hos den arbetssökande föräldern? nej du det håller inte, man har ju barnen hälften av dagarna på året då, det ska inte påverkas beroende på hur mycket man jobbar eller inte.

#11 Du får gärna tycka att det är fel, men det är så det fungerar. Och det är inget konstigt med det.
#13 konstigt är det väl visst

#13 Jag tycker inte det. Om jag har 50% vårdnad om mitt barn har jag ansvar för mitt barn 50% av tiden. Den tiden är barnet "mitt". När jag INTE har ansvaret utan barnet är hos sin pappa (nu är jag gift med barnens pappa så jag personligen lever inte så här, så slipper vi missförstånd. Detta är ett exempel) så har jag inte ansvar över barnet, då har ju pappan fullt ansvar. Dvs när det är "pappa vecka" är barnet på dagis när pappa jobbar och när det är "mamma vecka" är barnet på dagis när mamma jobbar.
Om vi vänder på det, hur bra är det för små barn att hoppa mellan två olika hem? Många tycker att det är tillräckligt jobbigt att "flytta" en gång i veckan och byta rum osv. Tänk då om barnet skulle bli tvingat att bryta "mamma veckan" mitt i för att vara en dag hos pappa, för att sen åka till mamma och vara där två dagar för att sen åka till pappa igen. Jag hoppas att du förstår att det inte är bra att ständigt utsätta barn för det.
Hos oss är det helt ok att ha barnet på dagis när pappan är på älgjakt, fast max 3 dagar brukar de säga. DET tycker jag är konstigt för jakt är väl ändå en hobby?
I övrigt tycker jag att det är lite trist att man som förälder vill lämna bort sitt barn när man är ledig. Kanske är det jobbigt som ensamstående med ensam vårdnad, heltidsarbetande och utan barnvaktsmöjligheter. Men annars? För mig är det självklart att barnen är med om jag är ledig. Vill jag shoppa så gör vi det ihop eller så väntar jag tills pappan kan göra något med dem själv så att jag kan åka på egen hand.
Vi har mycket små möjligheter till barnpassning, annat än att vi kan turas om, men jag tycker att det är tomt utan dem och att det mesta går bra att göra tillsammans med dem. Övning ger liksom färdighet. Fast det är klart - läkarbesök gör jag helst på egen hand!

#16 Här har vi 5 planerings dagar då dom gärna vill att man håller barnen hemma. Om man gör det så får man ta ut dom 5 dagarna för att göra annat än att jobba. Vet inte hur det är på andra ställen. Däremot är det inte tillåtet att lämna barnen på dagis om ex pappan tar en veckas ledigt för att jaga/fiska/resa osv. Men jag vet att folk smyger med det och lämnar ändå.
Vi har 4 planeringsdagar om året då all barnomsorg är stängd, men det är inget som man får ta igen. Däremot kan vi föräldrar försöka hjälpas åt lite om det finns de som har svårt att ta ledigt. Iallafall när det gäller de större barnen.
För något år sedan behövde min sambo åka utomlands för att besöka en nära släkting som blivit akut sjuk. Alltså ingen nöjesresa utan för att träffa den personen en sista gång. Han var borta en långhelg - dvs ledig torsdag och fredag. Då var en av pedagogerna väldigt upprörd och menade att jag fick ta ledigt eller att pappan borde tagit med barnen när han ändå var ledig. En av dagarna lämnade jag, under vilda protester, den andra hade jag barnen med på jobbet. För de där 3 älgjaktsdagarna gäller bara för pappor som jagar älg. Inte för pappor med döende släktingar.
Fast det var EN arg pedagog. För det mesta är "våra" pedagoger väldigt smidiga och lätta att ha med att göra. Fast det gäller ju då att ingen är oärlig och fuskar för då tror jag att det lätt kan bli att de känner sig utnyttjade. Det är ju ingen lätt arbetsbörda de har!
#15 våra barn hoppar flera dagar i veckan mellan våra hem och det fungerar hur bra som helst för våra tre barn
Här är stängt två gånger om året, en på våren och en på hösten och det får man inte ta igen. Jag har mina barn hemma när jag är ledig, jag har inte skaffat barn för att lämna bort dem, de hänger med mig på det mesta, även läkarbesök
Hejhej!
Det låter jättekonstigt….hur tänker dem egentligen! Vi har alltid använt oss av barnvakt när vi behöver hjälp och dagis inte är öppet. Detta då min mans och mina föräldrar inte bor så nära där vi bor! Jag har sökt efter barnvakter på sidan tendea.se där har jag enkelt hittat barnvakter! Dessutom kan man söka efter barnvakter som bor enbart i omårdet man själv bor. Tyckte själv att det var jättepraktiskt! Lycka till!
#19 ja man kan ju ta med barn på vissa läkarbesök, men som mig tillexempel som ska till gyn och sedan min kurator så funkar det inte att ha med barn. Sitta i ett väntrum i en timme när man är 4,5 pr funkar inte, och ha med barnet in till kuratorn och sitta med, ja det säger väl sig självt? Skulle jag där emot lämna blodprov för något hade det ju varit en helt annan femma.