Teknik till barn
Läste lite i tråden "Surfplatta till sex-åring?" och funderade lite på det här med teknik till barn. Många är skeptiska till att låta barn få mobil, dator, surfplatta m.m i ung ålder.
Själv har jag en teknikgalen pappa, detta innebar att jag fick min första mobil när jag var fem år.
Det var ingen speciell mobil. Den var häftig då, men man kunde ringa, sms:a, och spela något spel, men inte mer än så. Trots detta gav den mig mycket frihet och självkontroll. När jag var ute och lekte tog jag med mig mobilen, så kunde mina föräldrar ringa mig om det behövdes. Det kunde vara helt meningslösa samtal, men det kändes ändå tryggt för både mig och mina föräldrar, då jag även fick gå ut och leka innan maten som jag inte fått tidigare, då de var tvunga att gå ut och hämta mig. När jag hade min mobil kunde de bara ringa mig och be mig att komma hem.
I samma veva, eller något år därpå (tror jag) att jag spelade ett datorspel för första gången, eller i alla fall använde datorn. Det första spelet jag spelade var "Lär dig Engelska", tror jag att det hette. Det var ett lärorikt spel där jag fick lära mig att stava, skriva och läsa på engelska. Jag lärde mig vad saker hette. Pekade man med musen på ett föremål i spelet lästes ordet upp.
Det kanske låter fånigt, men det gjorde att jag faktiskt blev väldigt proffsig på engelska så tidigt. Kan säga att jag faktiskt var den enda i min klass på sexårs som visste vad "cinema" betydde på engelska, detta BARA tack vare mitt spel!
Jag fick även flera olika andra spel, bl.a. svenska stavningsspel. Även dessa bidrog till min stavning och läsförståelse.
Ändå är folk ofta kritiska till teknik för barn. Det är nytt, och kanske lite ovant, för många föräldrar, kan jag tänka mig. Jag är uppvuxen med teknik så jag kan inte säga något, men det är vad jag tror.
Är det inte lika bra att man introducerar dator och mobiltelefoner för barn så tidigt som möjligt, så de vänjer sig vid det? Jag tror att det är bättre för barnen, än att de använder dator för första gången när de är äldre.
I framtiden tror jag också att användandet av teknik kommer vara större än det är idag.
Hur tänker ni som föräldrar och varför? Hur gamla var era barn när de fick sin första telefon/dator?

Det som får mig att tveka är att det lätt kan bli för mycket. Att dator/telefon tar över helt och barnet inte rör på sig och leker så som ett barn behöver. Sen är det även skillnad på spel och spel. Att spela såna spel du tog upp ser jag bara som något bra, då lär man sig något. Men sen finns det dem som sitter och spelar skjuta och döda-spel och dem ser jag ingen nytta i alls. Varför låter man ett barn spela såna spel? Nu är min son bara 2 år så han har inte tillgång till någon elektronik alls förutom tv och barnprogram. Men en sak är jag hyffsat säker på, han kommer inte få en egen surfplatta eller egen dator än på många år. En telefon är en annan grej, för den kan vara bra att ha även för oss föräldrar om vi vill få tag på honom. Men om det ska vara en iphone tex vet jag inte om jag vill låta ett barn ha. Men det är några år kvar innan sånt här är på tal för vår del. Tills dess så ska han bara få vara barn och leka och inte tänka på annat än att vara just det, barn. Resten kommer sen.
Att använda sig av tekniska prylar är inte samma sak som att ha egna saker. Jag ser tex inte varför ett barn på bara några år behöver en egen dator och en egen surfplatta och jag förstår verkligen inte vad ett litet barn ska med en iPhone till. För att barnen inte har en egen mobil, egen dator, egen surfplatta när de är 5 behöver inte det betyda att de inte lär sig hur det fungerar. Min brorson som nu är 13 spelade spel på datorn när han var väldigt liten men det betyder inte att han hade sina egna saker. Idag har hans föräldrar fått sätta regler för hur mycket han ska spela för annars skulle han nog inte göra annat. Jag är rädd för att många använder tekniken som barnvakt åt sina barn istället för att uppmuntra barnen att leka ute, röra på sig och få öva på sin motorik. När vår dotter blir tillräckligt stor kommer vi nog ha ganska strikta regler för hur mycket man ska sitta vid dator/tv etc. Jag vill ha en familj som tar sig tid att umgås öga mot öga framför ett brädspel hellre framför en skärm..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ibland kan jag tycka det gör till överdrift som tex en vän till mig som precis skaffat ipad till sin…. 3 åring. Eller en annan som köpte en iphone till sin 5 åring. Då tappar jag hakan. Själv var jag 14 när jag fick min första mobil, en uråldrig nokia. 16 när jag fick min första dator med windows 98 i. Men i dagsläget får man i samhället inte göra en sådan jämförelse. Men jag jan tycka att dagens samhälle är för teknikberoende och har förlorat mycket i det man tog tillvara på förr.
Att barn får sitta vid en dator eller lära sig att ringa samtal är inget fel. Det som är problemet är väl detta konsumtions-samhälle då extremt små barn ska ha den nyaste mobilen, som de råkat lekt sönder inom kort - och får en ny igen. Och igen. En tonåring som kan ta ansvar på ett annat sätt och kanske t o m kan jobba (hemma eller borta) för sakerna är en annan sak. Då får de lära sig sakers värde.
Min son satt vid datorn väldigt tidigt. En skruttig dator, vilket vi har ännu. Första mobilen fick han i mellanstadiet, den billigaste jag fann för att kunna ringa då han började ta sig till skolan på egen hand.