Semestertips!
Nu när sommaren kommer med stormsteg(barnen har avslutning i morgon) så hade det varit kanon o ge varandra tips o ideer på vad man kan hitta på med dem både i Sverige o utomlands. Billigt o dyrare/dyrt… allt som passar barn o barnsliga föräldrar…

skåne:
tosselilla
skånes djurpark
forsakar (vandring i skogen till två vattenfall)
tykarpsgrottan (grottor, där spelades ronja rövardotter in)
Det beror väl lite på hur stora barnen är och vad man tycker är roligt.
Vi var på Ölands Djur- och Nöjespark igår och där kan man lätt sysselsätta sig minst en heldag, förmodligen flera om barnen är lite större. Där finns en lite mindre djurpark, ett rejält tivoli och ett ganska stort vattenland. Man betalar en entréavgift och i den ingår obegränsad åkning i alla attraktioner på tivolit.
Det som är lite trist med Ölands Djurpark är att mycket av deras prylar är uppsnyggade begagnade grejer. Det är t.ex Gröna Lunds förra (första??) berg o dalbana som står där och jag tror banne mig att jag såg rutschkana och klätterställningar från lekplatsen där JAG lekte när jag var liten (tidigt 70-tal) i deras lilla lekplats. De var i alla fall precis likadana! Det är liksom lite "B" över det hela, även om det finns mycket saker.
Rekommenderas för övrigt att man åker dit på lågsäsong om manhar möjlighet, så att man slipper alla miljarder med turister… Igår var det jätteskönt, vi stod inte i kö en enda gång för att få åka med karuseller utan fick möjligen bara vänta medan föregående åk avslutades… DÅ hinenr man med massor.
tänkte man kunde ge tips för stora o små barn oavsett intresse i denna länk…

kan ju tipsa om skara sommarland med.. kul får både stora och små barn (och allra största, dvs vuxna).
Astrid Lindgren´s värld i Vimmerby.
Mest roligt för vuxna och barn.
Ganska dyrt dock.
Glöm inte kolla galan ikväll som sänds därifrån:)
Just nu känns en tripp till nordpolen som det mest aktuella…. och ett dopp i ishavet… *flyter bort*
Mumindalen i Finland. Furuvik Järvzoo Leksands sommarland Tomteland i Mora
Det lilla landet, i södra vi utanför Vimmerby. Ett Sverige i miniatyr
har nu varit på Legoland o rekommenderar det Starkt! Det passade alla åldrar. från 0- 100. det som var minus var att det inte fanns ngnstans o bada… vi hade grymt varmt väder då o barnen badade i fontänerna där men skulle vilja haft ngt mindre badland där också. Bodde jätte fint vid deras insjö som ligger precis vid västkusten…. helt underbar by. krog havn hette den…
Sverige- Då väljer jag västkusten, kanske en stuga vid havet eller kanske ett hotell i Göteborg och gå på Universeum, Liseberg, åka paddan, ja listan kan bli lång…
Frankrike- Disneyland Paris, en riktig höjdare och om man vill äta gott i regnskogsmiljö så gå in i resturangen Rainforest
Det blir ganska dyrt att bo och äta där om man är en stor familj för det räcker inte med en dag om man ska hinna se allt.
När jag bodde i Paris så blev det ganska många turer på helgerna men då var vi mest i Disney Willage och käkade gott.

Sälen - Bo billigt, vandra på fjället. Åk cykel i bike-parken med ungarna. Åk lift och fika på fjället, fiska, bada osv.. Bra och billigt alternativ!