Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2483 ggr
Ketang
0

Mitt fel?

Jag hade en kompis här som hade med sig sin dotter. Vi satt och pratade när vi hör ett vrål och ser att hon står framför kaminen. Hon hade satt hela handflatan mot glaset!

Jag har som tur akutsprej mot brännskador som jag sprejade handen med och skickade ner henne till läkare direkt. Men innan det han hon ju givetvis tala om för mig att jag måste skaffa ett skydd för kaminen!

Vet inte hur förbannad hon är på mig för detta, för hon var ganska skärrad av händelsen. Men jag har så dåligt samvete att jag bara vill grina!

Men det är väl varje förälders ansvar att hålla sina barn under uppsikt även hos andra? Eller tycker ni att jag borde haft bättre koll på dottern?

Vår dotter är uppväxt med kaminen och lärde sig väldigt tidigt att den är varm och farlig, så vi har aldrig haft problem med den. Vi har givetvis alltid haft henne under uppsikt när den varit varm så hon inte ska kunna bränna sig. Men hon har liksom sin kusin som även han är uppväxt med kamin lärt sig att man inte går i närheten av den.

Katthemsmatten
7

I mitt tycke är det föräldrarnas sak att hålla sina barn under uppsikt. I synnerhet när man inte är hemma hos sig själv. Både för att barnet inte ska riskera att skada sig och för att de inte ska råka förstöra någonting. Det går ju att göra en snabb koll i de rum man ska vistas i och fråga värden/värdinnan om det går att flytta/ändra någonting som man ser är en uppenbar fara för sitt barn. Men att begära att värden/värdinna ska ansvara för mitt barn - det är väldigt underligt.

Tråkigt att barnet brände sig, men det är för mycket begärt att du ska barnsäkra ditt hem för att dina gästers barn inte ska skada sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sara
0

Enda ansvaret du har är kanske att upplysa om att kaminen är varm om det mot förmodan inte skulle synas. Men ingen kan ju kräva att du ska köpa barnskydd för att andra med barn ska kunna hälsa på dig. Är man hemma hos någon får man ju hålla koll på sitt barn.

Hoppas allt går bra med flickan.

Sara

leemland
0

Håller hellt och hållet med #1

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ketang
0

#1 Tack! Det underlättar det dåliga samvetet lite. Nu är ju jag gravid igen och misstänker att jag kommer bli "uppläxad" om att jag måste skaffa det till nästa barn.

Men som sagt, barn som bor med kamin brukar klara det där ganska bra. Visar det sig att man får ett klåfingrigt barn som visar intresse för kaminen får vi givetvis skaffa ett skydd.

Men… ja vi får väl se hur arg hon är när hon kommer tillbaka :-/

Katthemsmatten
1

Den enda hon har anledning att vara arg på är sig själv - för sin försumlighet som förälder!

Gurky
1

Det är inte ditt ansvar att barnsäkra hela ditt hus. Däremot kan man upplysa om saker som eventuellt kan vara farliga. Det ultimata ansvaret ligger alltid hos föräldern.

Ketang
0

#2 Med tanke på att det brinner för fullt i den och man ser den tydligt ifrån stora delar av huset även hall och kök så har hon sett att det brann i den. Men visst hade jag kunnat säga det ändå. Om jag bara tänkt på det!

Jag har inte vant mig vid att hennes barn går än för vi träffas så sällan. Så sist jag träffade dom så kröp hon bara. Hade inte en tanke på att hon gick eller att min kompis ens släppte ner henne på golvet. Hon brukar vara lite hysterisk för hundarna så barnet brukar sitta i famnen. Och jag var upptagen i köket så jag hade verkligen inte en tanke på det…

Aaahhh, känns som jag "skyller i från mig" Obestämd

Katthemsmatten
1

Inte alls! Det är alltid förälderns sak att hålla koll på barnet. Och det är också bara föräldern som vet hur snabbt, högt och långt barnet tar sig. Nu var det uppenbart att kaminen var varm och då borde hon själv ta ansvar. Glöm det dåliga samvetet. Det är väninnan som borde ha ett mycket dåligt sådant eftersom hon slappnat av i sin föräldraroll. Är hon arg är det nog egentligen sig själv hon är ilsk på.

Ketang
0

Jag tror nog att hon mest var skärrad och rädd. Hon var här förut och sa inget om att hon var arg. Men chockad är hon nog. Så jag försöker sluta med att ha dåligt samvete…. lätt som en plätt…inte.

Sara
0

#7 Precis så jag menar, det måste ju ha synts så då är det hennes ansvar.

Sara

mayolica
2

Håller med dom andra. Du behöver inte ha dåligt samvete,inte heller behöver du stå till svars för att inte ha något skydd. Ansvaret ligger hos henne, hon har absolut ingen rätt att ställa krav på att andra ska barnsäkra sina hem efter hennes önskemål.

Det är oförskämt att vara arg på folk man hälsar på för att man slarvat med att hålla uppsikt. Rynkar på näsan

~ mayolica ~

pistenbully
0

Han vart förmodligen rädd och agerade efter detta. Jag tycker att det är varje enskild förälders ansvar att hålla uppsikt över sitt/sina barn, såvida det inte handlar om att man är barnvakt åt någon, då är det barnvaktens ansvar att hålla koll på barnet.

pistenbully
0

Hoppas att det gick bra för barnet iallafall, för det är ju det viktigaste.

Ketang
0

Det har gått bra. Tittade på sjukhuset på trean förut får det var en liten pojk som Gjort samma sak men shit vilka skador han hade fått! Så min kompis pojk klarade sig väldigt lindrigt!

pistenbully
0

#14 Skönt att höra! Ja, jag såg det precis när jag läste inlägget. Lite lustigt faktiskt.

Viggen96
2

Det är verkligen inte ditt fel!
Du har ditt liv strukturerat på så sätt så att det funkar till er.

Man får anpassa sig efter den miljön där man är.

Man stänger ju inte in fåglar bakom plast på djuraffärer om ett barn sticker in fingret och blir biten.

Föräldrarna vet mycket väl att man inte kan göra det och får därför hålla sina barn under uppsikt.

Jag tycker att du ska pusta ut och glömma det. Det är inte ditt fel alls.

Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

http://www.tjugoattondeapril.blogg.se

viktoria91
0

Klart att dte är unges föälder som ska ha koll på den! Skillnad om man sitter barnvakt och ska passa ungen. Vilket dte inte var i detta fallet, så absolut inte ditt fel!

AnnaFagerell
0

Jag har själv haft kamin under mina tre barns uppväxt och jag tycker att man som förälder ska ha det även för sina egna barns säkerhet. Har man sedan andras barn hos sig är det om än ännu viktigare tycker jag att se så barnen inte kan bränna sig för är det barn som inte är vana, som dina egna, så är det ju större risk. Sen ska ju visst mamman ha koll på sitt barn men samtidigt så kanske hon inte visste att den var igång?

Att tänka att barn som bor med kamin ska klara det bra tycker jag är idiotiskt. Alla barn är inte lika varandra. Alla mina tre har reagerat annorlunda än sina syskon. Ett av barnen måste man ha ögon i nacken med. Man kan inte säga så tycker jag. Det är som att säga att det kom ingen bil igår, när man går över vägen dagen efter…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ketang
0

#18 Nu är ju min dotter fyra och jag hade givetvis skaffat ett skydd om jag inte visste vart jag hade henne. Har man barn som är klåfingriga är det en annan sak. Att kräva att jag ska ha skydd för kaminen för att vänner till mig har småbarn är väl att ta i. Hon visste dessutom att det brann i den.

AnnaFagerell
0

#19 jag sa inte att man ska kröva det av dig för andras barn… jag tycker du ska skaffa det i säkerhet för dina egna… Speciellt med tanke på att du nu ska få en bebis också… Då kan din stora flicka komma att söka uppmärksamhet och tänk om den uppmärksamheten visar sig genom att lägga handen på kaminen… Det är en sak att ha ett barn, med två har man inte den kontrollen… Du har inte en aning om hur nästa barn blir och du har inte en aning om hur flickan reagerar efter ett syskon…

Ett skydd till kaminen kostar nån tusenlapp… Vad kostar det om barnen bränner sig? Jag förstår inte renonemanget att man inte behöver skydda barnen mot detta… och so what om de inte behövs… Nu visade det ju sig att det gjorde det, ditt barn eller någon annans… hemskt oavsett vems felet är, det kunde tagit riktigt illa

Ketang
0

#20 Har jag någonstans skrivit att jag inte kommer skaffa ett om det visar sig behövas? Läs vad jag skrivit under #4 så kanske du kan fälla in taggarna lite!

Ladydragon
0

jag håller med 18# och 20#

till dig T.S tänk efter en gång till och ha i minnet att brännskador är inte det minsta roligt det blir oerhört fula ärr som aldrig går att dölja och kräver mycket tid smärta och operationer……

viktoria91
0

#20 Det kostar väl inget om barnet bränner sig? Gratis sjukvård här ju!

Ketang
3

#22 Olyckor händer, det var varken mitt fel eller mitt ansvar. Mamman visste att det brann i kaminen men höll ändå inte koll. Det gick väldigt bra och krävdes absolut inte någon operation! Säger som många andra, jag ska inte behöva barnsäkra mitt hem för att jag har vänner med barn som kommer på besök var femte månad. Och upprepar det igen då, får jag ett barn som är nyfiken på kaminen, klåfingrig osv så köper jag givetvis ett skydd. Jag är inte en oansvarig förälder som inte är rädd om mina barn. Men jag vill inte att min oro ska gå över styr. Jag vet barn som klättrat över skydd och skadat sig på kaminen just för att det blivit så spännande. Vår dotter är uppvuxen med kamin och hon förstod väldigt fort att den var farlig. Sen har vi haft ögonen på henne men det har funderat väldigt bra.

AnnaFagerell
0

#123 Allt värderas inte i pengar…

#24 Jag tror du ska vända på situationen… Åk hem till någon där ditt barn bränner sig, eller åk hem till någon där ditt barn blir sparkad av en häst eller biten av en hund… Tala sedan…

viktoria91
0

#25 Nej det sa jag inte heller men då kostar ju faktiskt ett kaminskydd mer än om ungen bränner sig, rent pengamässigt! Har inte mamman koll så händer sånt, thats life.

Ketang
3

#25 Skulle dottern bli sparkad av en häst, vem skulle jag skylla på då? Det är något man riskerar om man vistas bland djur. Olyckor händer. Bränner sig mitt barn på något vart som helst och JAG har ansvaret så får jag skylla mig själv. Det är sjukt dåligt gjort att skylla på andra om man själv har ansvaret.

AnnaFagerell
0

#27 du vill bara skydda dig själv… och tycker inte att du har något med det att göra alls. DET är lågt!

Ketang
5

#28 Vad snackar du om? Om JAG har ansvar för ett barn/mitt barn och något händer som JAG har kunnat förebygga så är det MITT fel! Är DET att skydda sig själv? Fattar verkligen inte hur du tänker!?

Jag tycker att huvudansvaret ligger på varje enskilld förälder. Om man har barnvakt är det barnvaktens ansvar.

Men du kanske menar att det är MITT fel som husägare om ett barn tar sig över vårt staket och skadar sig på ex en stege som står här, medans en förälder bara står och ser på?

Ska en häst ägare "bli hängd" för att jag låter mitt barn gå in till hästen och hästen sparkar/biter mitt barn?

Om man ska resonera som du så hoppas jag att du har barnsäkrat hela din omgivning så att andras barn inte kan skada sig på något som tillhör dig. För det är väl ditt fel om det kommer en förälder som inte har uppsikt över sitt barn till dig och som tillråga på allt skulle snubbla på en tröskel och slå ut en tand! Skrikandes

pistenbully
0

Man skulle kunna dra slutsatsen att man helt enkelt tycker olika i den frågan, om vem som bär ansvaret för andras barn. . .

Bumsibum
0

amen va löjligt av mamman… ungen dog ju inte… "bara" brände handen lite…!

AnnaFagerell
0

#29 det är ganska stor skillnad på att bjuda in folk i hemmet och att någon tar sig in… om man säger som så: att om min häst sparkar en unge jag tagit med in i hagen skulle jag känna ett ganska mycket större ansvar än om ungen själv gick in där… det är rätt stor skillnad. Men även här försöker du skylla ifrån allt. Jag menar att det vore en mänskligare sak att säga att din kompis barn skadat sig och att du tycker det är hemskt och att du kanske borde sagt till lite bättre själv att kaminen var oskyddad än att lägga över ALLT på dem som du nu gjort. Fineatt du inte vill skydda dem mot det med skydd men hos mig låter det som att inget är ditt fel alls och att du inte ens är ledsen över det som hänt och DET upprör mig. Attityden till det hela. Även om barnet inte brände sig hemskt denna gång så kanske ett annat gör det nästa… men då är det den mammas fel nästa gång… även om det är ett annat barn och en annan mamma

Ketang
1

Anna du är rätt duktig på att vrida på saker! Du verkar fortfarande inte ha läst vad jag skrev i #4! Där står även att jag har dåligtsamvete för det som hände! Men du väljer ju att vrida på det för att du ska kunna hacka på mig.

När jag skriver om den potentiella olyckan i hästhagen pratar jag inte om ett barn som "tagit sig in" där olovligen! Utan ex är på besök hos hästägaren och man går in gemensamt. Då har jag som förälder yttersta ansvaret för MITT barn och kan ju inte "hänga" ägaren till hästen om det händer något. Det är MITT ansvar att kolla om det är vänliga hästar i hagen jag tar med mitt barn in till och händer det något så är det en olycka och jag kan inte skylla det på någon.

I fallet med min kompis så tycker jag inte jag ska behöva tala om alla faror i mitt hus som är SÅ uppenbara. Det hade blivit väldigt irriterat om jag listat upp alla elkontakter, vassa kanter, vassa knivar osv osv som finns i huset för att jag ska ha "ryggen fri" om barnet skadar sig på något. Jag tycker att jag tagit mitt ansvar genom att stänga in mina super vänliga och barnkära hundar för att hon är hundrädd. Men jag tycker nog att det är att gå till överdrift om jag ska upplysa henne om allt som barnet kan skada sig på som är SÅ uppenbart som en väldigt väl synlig kamin som det brinner för fullt i! Jag skyller inte i från mig något då jag anser att det inte ÄR mitt ansvar att hålla den uppsikten och kontrollen över andras barn. Däremot när det handlar om livsfara kan jag tycka att man har ett gemensamt ansvar för barn. Ser jag en dagisgrupp som är nära en väg saktar jag ner för att minimera risken för olycka om ett barn springer ut i gatan osv. Men jag kan inte ta på mig fullt ansvar för alla andras barn ständigt och jag kan INTE begära att andra ska ta ansvar för MINA barn när jag är där (om jag inte uttryckligen BER någon om det.)

AnnaFagerell
0

Förstår inte varför man skriver mitt fel? i en tråd och sedan inte vill ha åsikter.

Ketang
1

#34 Det ville jag. Men om man svarar i en tråd måste man ju räkna med att alla inte gillar det man skriver. Eller du kanske tycker att bara för att jag ställt en fråga ska jag bara sitta och "ta" skit i vissa av svaren?

Jag anser mig ha lika stor rätt att försvara mina åsikter som du har att skriva dina! Jag har inte någonstans bett en moderator att plocka bort dina svar, jag har endast gett svar på tal.

[Yllhilda]
3

När jag var 4-5 hände det att jag hälsade på lite folk med min pappa, då busade jag med en hund som inte var våran. Denna hund hade ingen tidigare kontakt med barn och hunden tillhörde ett äldre barnlöst par. Så efter lite - för mig - normal lek så morrade och bet hunden mig mig i ansiktet. De vuxna var hela tiden inom synhåll och kom springande. Efter det höll dom ännu mer koll på oss och sa att jag inte fick leka så med hunden.

Då trodde jag att allt var mitt fel, men när jag blev äldre kunde jag inte se att det var någons fel. Jag varken kunde eller ville lägga skuld på någon.. för det var en olycka.

När det handlar om barn kan man vaddera hela världen och ta bort alla riskmoment man vill.. Men man kan inte skydda dom från livet, så viss skada är att ta med i beräkningarna när man har satt ett liv till världen.

Det som hände din väninnas barn var en olycka. Det hade lika gärna kunna varit att hon dragit ner en tung bok från en bokhylla, ramla från en pall, slå huvudet i en bordskant eller vrida på varmvattnet på varmaste till kranen.

Kalli
7

#32: Så om någon av mina vänner skulle få barn skulle jag behöva barnsäkra mitt hem, för om barnet skulle ramla och slå huvudet i en kant på vardagsrumsbordet är det mitt fel om jag inte satt på kanskydd? Jag skulle alltså behöva anpassa hela mitt hem (enligt ditt tycke) annars är det mitt ansvar om någon annans barn råkar skada sig? Fascinerande. Är det samma sak om jag kommer hem till någon med min hund, att det är delvis deras fel om min hund skulle få för sig att tugga i sig en sko som ligger framme och sätta i halsen?