Amning...
Hur ser ni på det? Hur länge har ni ammat era barn (ni som slutat) och hur länge tänker ni amma (ni som håller på???))
Jag har ammat min dotter ganska länge, men ska nu avbryta när hon blivit stor tjej; 2år, och fick reda på av BVC att nu har vi uppfyllt VHO:s rekommendationer om amning…
I nästa andetag frågar hon: Är det för din skull eller din dotters som du ammar…!? Jag fick tunghäfta och visste inte alls vad jag skulle svara… Jag har blivit ganska mycket ifrågasatt om min och min dotters amning…
Vad tycker ni om detta???
Många Goa Kramar
Annisangel
Jag ammar- har en dotter på 2 mån- men kommer nog inte amma så himla länge utan tills hon börjar visa ointresse eller senast till 1 år men tvivlar på att jag vill amma så länge. Just nu känns det förstås jätteviktigt med vår tid under amningen samtidigt som jag knappt kan vänta tills min kropp åter igen kommer vara bara min!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag ammar också och har en dotter som är över 2 månader gammal. Jag har sagt att jag slutar när första tanden tittar fram. Men jag kanske ändrar mig och tycker att amningen funkar då ändå och då fortsätter jag kanske amma ett tag till. Men jag känner väl att jag vill nog inte amma längre än till hon är 6 månader gammal för jag vill gärna ha tillbaka min kropp igen och få ha den för mig själv. Och efter 6 månader så tycker jag att jag ändå ammat henne tillräckligt för att ha gett henne en bra start i livet.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag ammade i 10 månader och tyckte det funkade bra! Hade kunnat fortsätta ett tag till egentligen men hon var inte alls intresserad av att amma på dagen utan bara på natten, det blev en 3 gånger per natt kanske. Jag slutade för att äntligen få sova några timmar i sträck helt enkelt. Hade hon velat amma på dagen hade vi kunnat kört på lite mer, men det var natt-sova-snuttet hon var intresserad av.
Hon fick napp och fick dricka välling på natten istället och det gick bra :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi har haft tur med barnmorskor och bvc-tanter. De har en väldigt naturlig inställning till barn och har alltid påtalat fördelarna med våra val att göra som vi känner är bäst för vårt barn.
Jag känner att jag
Tack alla för kommentarerna! Jag tycker det är tråkigt att jag blivit så mycket ifrågasatt, men samtidigt känner jag att jag gör som jag vill ändå, råd kan man ju ta emot, men vi ska ju må bra i det hela också så jag tar det med ro, alla stickande kommentarer. Min dotter mår bra och jag med så det är inte någon fara på taket här inte.
Men nu när hon blivit så stor så känner jag att det är nog bra att dra ner och krama och gosa lite extra istället.
Kram och tack igen för alla kommentarer! 
Många Goa Kramar
Annisangel
Oj. Jag ser att bara halva min kommentar kom med..
Jag ammar min dotter som är 2, 5 år och är ganska mätt på amningen.
Vi ammar mest nattetid och jag tänkte väl sluta vid 3-årsåldern om hon inte valt själv att sluta innan dess.
Det finns massor av fördelar med långtidsamning. Vår dotter är i princip aldrig sjuk och om hon är det så får hon i sig all vätska och alla näringsämnen hon behöver via amningen.
(Hon äter mat också sedan 6 månaders ålder. Lika bra att poängtera det eftersom många har missuppfattningen att det ena uteslutar det andra. ;))
#6 Oj vad du håller ut länge! Jag måste säga att jag tror också att det finns fördelar med långtidsamning.
Ja, det kände jag när min dotter var sjuk här nu i influensa för ett tag sen (dragit på sig det från dagis) då ville hon inte äta och då var det tur att jag kunde amma fortfarande.
Jo jag känner nog också att jag vill att hon ska kunna välja själv när det är dags att sluta. Hon har ju inte Språket riktigt än, och jag vill nog resonera mer med henne om bröstet/tutten så att hon är med på beslutet också. Hon är ju trots allt 2 år och ganska medveten om saker och ting. Då känns det elakt att bara bryta utan att ha henne med på tåget så att säga…
Jo men det är klart att dom äter mat! Konstigt vore det ju annars. Dom växer och behöver näring i mycket mer utsträckning än bröstet kan ge, men förstår hur du menar, på nätet kan ord lätt missförstås!
Tack för att du skrev xanna
Många Goa Kramar
Annisangel
Det var vid 2-årsåldern som vi slutade att amma utanför hemmet.
Hon som var van vid att få tutte, oavsett var vi var, tyckte att det var himla orättvist. Fast både pappa och jag påpekade som ett mantra "Du får tutte sen när vi kommer hem, vi tuttar hemma.".
Det gick väldigt snabbt att vänja in henne på detta nya, trots att vi inte alltid var helt konsekventa. (Har man slagit sig, eller om man är hungrig, törstig.. ja allt annat som amningen faktiskt löser!)
Den normala avvänjningsperioden för människorbarn är mellan 2,5-4 år. Det finns flera anledningar till att människan naturligt ammar så länge och kan man njuta av amningen, så tycker jag att man kan passa på och göra det.
Jag tycker att du varit fantastisk mot ditt barn som ammat så länge och känner du för att fortsätta ett tag till så är det helt ok.
Fördelarna är som sagt Många!
Smärtlindring, lugn och ro-hormoner, immunförsvarförstärkning, minskar risken för allergier, trygghet och sist men inte minst- mat och vätska i hygienisk förpackning.
#8 Åh xanna! Tusen tusen tack! Nu får jag ju tårar i ögonen ju… Av tacksamhet, ren och skär tacksamhet!
Då fick jag tips också hur jag kan sluta, vi tuttar hemma, den var faktiskt bra. När jag hämtar henne på dagis får hon lite tutte innan vi tar på kläder (hon är sist på dagis så det känns inte som någon större uppoffring) och sen banan som hon tycker är en trevlig stund när vi åker hem i vagnen.
Kram
Många Goa Kramar
Annisangel
Låter som en underbar bonding-stund efter att ha varit ifrån varandra några timmar. 
Jag har läst att en sak som gör att barn slutar amma vid 2,5-4 årsåldern är att det sker en förändring i anatomin då. Bebisar har en automatisk sugreflex som gör att de knappt behöver vara vakna för att kunna suga i sig mjölken. När den försvinner så kan de väl visst fortsätta amma, men det blir då en arbetsam övning som de måste fokusera på för att göra.
Det är nu detta jag väntar på. 
Jag är väldigt nyfiken på om det kan finnas en naturlig brytpunkt för amningen och vill verkligen vänta in och se. Jag har tiden, jag har orken och jag har fysiken.
Kram tills vidare, kul om jag kunde vara till hjälp. :)
#10 Spännande xanna! Jag väntar också och ser om det finns någon naturlig brytpunkt… Himla intressant det där om sugreflexen, har inte tänkt i dom banorna faktiskt men det låter logiskt!

Många Goa Kramar
Annisangel
Min första ammade jag 3 veckor och slutade då jag inte fick stöd…
Min andra ammade jag i 9 månader och min tredje i 10 månader. Min tredje fick jag sluta amma då jag var starkt underviktig och mjölken sinade, annars hade jag nog ammat ett tag till.
Däremot är jag nog en av de som reagerar på mammor som ammar sina så stora barn… Det skulle inte passa mig… Men om det passar andra så är ju inte jag någon som ska säga åt andra att sluta… Men kanske man inte ska amma öppet då det är många som har synpunkter? Det är mest man själv som blir ledsen och störd då tror jag…
Jag har en 2.5 åring och skulle inte vilja amma honom. Men det är jag det
#11 Naturlig brytpunkt tror inte jag på. Mina hästar ger di i många, många år utan att bryta… det är bortavlat, även på människor.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#12 Kan det inte vara som så att det är naturligt för hästar att ge di i många, många år?
Elefantungar diar exempelvis i 2 år utan uppehåll. Det är inte för att något är bortavlat..
Jag har svårt att tro att vuxna människor i dagens läge har sugreflexen kvar, för att det ska ha blivit bortavlat bara.
#13 Nej, jag vet ston som ger di åt sin avkomma som är två år gammal och samtidigt har nyfött föl vid sidan, det är onaturligt. I det vilda avvänjer stona sina föl vid 8-12 månaders ålder för att hon då blir brunstig och vill bli betäckt på nytt. Blir hon inte dräktig kan hon däremot behålla avkomman ett tag till. Men de flesta stöter bort sina föl innan de ska föla på nytt.
Hur ser det ut med människan förr gällande Amning? Har för mig att jag läst att man ammade sina barn tills de var 2-3 år?
Förr så diade barn från 2,5 år till 4 årsålder och vanligtvis kom barnen med ungefär 4 års mellanrum. Så 2-3 år kan väl vara en ganska bra rekommendation för föräldrar som vill amma.
Än idag är det ganska svårt att bli med barn under amningen, även om det går. De flesta slutar amningen väldigt tidigt idag, särskilt i Sverige som fortfarande inte skakat av sig effektiviseringen från 1900-talets första hälft. (Då man rekommenderade att amma var fjärde timme, max en halvtimme och sedan avvänjde mellan 6-9 månaders ålder.) Vilket gör att kroppens saknad efter ett barn, ställer om sig på att göra ett nytt.
#15 För mig fungerade det inte att amma kvällar då jag jobbade på dagen. då sinade jag och mina barn fick helt enkelt sluta med Amning för det är nog inte många som kan vara hemma i 3 år tyvärr. Sen känns det lite dumt för mig att amma mina barn som kan säga tack för maten… vet inte varför, bara känns så för mig
Moralen kring Amning är väldigt kulturellt betingad.
Att det finns kvinnor som anser att det äckligt och att man borde amma spädbarn på toaletten, säger en del. Det borde vara något normalt, men det har blivit något fult som ska tas bort i samma takt som barnet kan överleva genom annan kost.
Sen fungerar amningen olika för olika kvinnor. Till och med olika mellan syskonen.. Det går inte att komma ifrån och så misstänker jag att det alltid varit. Antagligen har man hjälpts åt att amma barnen förr.
I min omgivning finns det flera andra mammor som ammar större barn även om de heltidsjobbar eller studerar, så amningen kan för många hållas igång trots att den inte är regelbunden.
Min flicka sa för övrigt till mig häromdagen att jag inte ska dricka kaffe, för det blir inte gott. Jag ska dricka vatten istället!
Personligen tycker jag att det är himla roligt att få ta del av ungens tankegångar, även fast hon är ett blöjbarn och tuttunge. Som om de två perioderna går in i varandra för en stund och man får ta del av hela förloppet på ett annat plan.
#17 Jag skulle gärna ammat mina två sista längre men jag sinade… Det gick inte för mig att hålla upp många timmar och det fungerade inte pumpa däremellan så jag fick ge mig tyvärr. Men hur länge jag isåfall skulle kunna göra det vet jag ju ej då så det är svårt uttala sig. På barnmot sa de när min tredje var 6 månader att det räckte… Men jag ammade till 10 mån
Jag delammade tills sonen var 2 år och själv slutade. Det kanske var ganska länge men han var ganska mycket sjuk när han börjat på dagis och behövde extra trygghet och vätska på kvällarna.
Jag ammade i 4månader sen sinade mjölken annars hade jag som mål att amma så länge det kändes bra för mig! Tror dock inte att jag vill amma en bebis med tänder ;)
Mvh Millan
#20 Det är ju så olika när bebisar får tänder men min dotter fick tänder redan vid 6 månaders ålder och det var inga problem amma med tänder… dom bits inte faktiskt som många tror
Finns till och de som föds med tänder… ;)
#22 Hoppas inte nr 2 föds med tänder! :O
Som sagt så länge det känns bra kommer jag amma med eller utan risk för att bli av med bröstvårtan! :D
Mvh Millan
Jag sa när jag va gravid "ammar längst till 10månaders ålder" , men hon slutade av sig själv vid 6månader. Tycker själv att de är långt att amma längre än 1 år. MEN klankar verkligen inte ner på andra som gör de. För de är alltid upp till vår och en :)
#23 Har du hört någon som blivit det? 
min mjölk kom inte till i tid
, så jag fick börja me flaska me en gång redan på BB så hon fick något i sig (NAN). men hade de funkat hade jag nog slutat vid 4 - 6 månaer… sen börjat me NAN eller välling om de vatt vid 6 månader….! möjligtvis ammat morgon och kväll till hon blitt 1 år.. men nä… innan 1 tycker jag man helst slutar.. alla är olika me de där..