Barn iFokus

Barn

Etikett10-amning
Läst 10237 ggr
exitingsvillemo
0

Amma äldre barn

Hur länge tycker Ni att det är lovligt att amma ett barn?

Såg en dokumentär om Amning av äldre barn, där mamman ammade sina 2 barn som var 5 och 7 år (tror jag) och personligen kan jag tycka att det är lite väl…

Men det är vad Jag tycker =) Vad andra gör är helt upp till dom. Jag tycker det är lite jobbigt med min 4 åring som försöker krypa innanför tröjan och suga på tutten som "bäbisarna gör".

Vet inte varför han har börjat med det nu. Men där går min gräns iallafall.

Jag ammade honom till han var 8 månader och då slutade jag bara för att Han ville.

Va anser Ni om Amning av äldre barn?

När räknas dom som äldre och var går gränsen?

murderdolls
0

Jag har inte barn själv men hoppas att det är okej att jag säger min åsikt endå :) Personligen så skulle jag inte vilja amma längre än ett år. Barnet är tillräckligt stort för att äta "riktig mat" och om barnet dessutom skall börja på dagis i ettårs åldern så blir det nog riktigt jobbigt för både en själv och ens barn om man skall hålla på med amningen.

Men jag vet endel som "mys-ammat" sina barn tills de varit 1½-2år, men det är nog mest för sin egen skull och inte för barnets.

Luckystar
0

Jag skulle nog amma till ca 9mån-1 år..

Tyvärr så funkade inte Amning så jag slutade redan 2 veckor efter förlossningen, lite tråkigt :(

Alexej
1

Jag ammade min son i 2,5 år. Då började han på dagis. Men för oss var det skönt och det var aldrig några problem när han skulle sova.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magda
0

min son är 7 mån nu och jag vet inte hur länge jag kommer att amma :) det beror mkt på honom.. men hade ju planerat tills han är ett minst men inte längre än tills 1,5 -2år.. men jag kanske ändrar mig när vi kommer så långt.. :)  men när de blir så stora som 3-4 år tycker jag att de är för stora för tutte :)

spindelfot
1

Jag ammade i lite över ett år, men jag gillade egentligen aldrig att amma och tyckte det var jätteskönt att få sluta..

Jag undrar vad som grundar sig i det enskilda beslutet om vad som är för lång tid att amma, är det moraliskt, principiellt, kulturellt?

Som jag såg det, så slutade jag amma för att jag ville ha tillbaka min kropp.. Jag ville också att han skulle bli mer självständig, och förstå att det finns andra sätt att ha närhet än Amning, ofta är det det som avvänjning handlar om tror jag - att barnet får lära om, och upptäcka att man kan kramas också..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

magma
0

Jag har ammat som längst till strax före 2 år, och då var det min dotter som själv valde bort bröstet. Såg också den dokumentären och tycker inte det är friskt att amma så stora barn som 5 och 7 år. Men det är min uppfattning.

Lenore
0

Jag vill (enligt WHO:s rekomendation) amma i minst 2 år då det innebär många positiva hälsoeffekter av det för min dotter men hade nog kunnat amma längre än så också, tills hon inte ville alltså upp till kanske 4-5 år om allt känns bra.

Vad jag har läst förlorar barnet sin sugreflex vid 2-5 års ålder och då försvåras amningen så pass att man får sluta. Enligt min logik betyder det att "Moder Natur" har ordnat det så därför att det vid den åldern är lagom att sluta amma för barn och mamma och jag litar på "henne".

exitingsvillemo
0

om jag återgår till dokumentären så har jag för mig att det äldsta barnet hade slutat tuttat under en ganska lång period, men sen började igen då h*n blev avundsjuk på minstingen…

Är man mitt uppe i Amning kanske det är en annan känsla, jag hade riktig ångest när sonen inte ville tutta längre, det kändes som om vi skulle tappa kontakten (vilket vi naturligtvis inte gjorde)

Men jag skulle inte kunna göra ett avbrott i amningen under kanske 1 år och sen börja igen bara för att barnet får ett småsyskon. Det skulle kännas… Perverst.

Under amningen är ju brösten en matstation och "tillhör" bäbisen, men sen återgår det snabbt till att bli enbart mina egna och möjligen sambons ;o)

Emmyjane
0

Jag ammade min store pojke 1½ år, lillan är nu 11 månader och ska börja dagis i april så det blir nog tidigare för henne.

Nu är hon förkyld och då vill hon bara ha bröstet, har fått i henne lite fil på morgonen men hon vill mest ha tutte. Hade slutat tutta natt men fått gå tillbaka pga förkylning, man vill ju sova själv inte gå upp på natten och vagga barn, så jag tar den lätta vägen.

Hon är kräsen på mat och äter mkt lite, sen ska det tuttas. Hon gillar ellas kitchens morotsmos men man kan ju inte föda upp henne bara på det.

Men i grunden gillar jag ammningen och tycker väl att de ska få amma tills ca 2år sen känns det onormalt för mig.

Bumsibum
0

Jag tycker max 1 år, men helst sluta vid 6 - 9 månader. Iaf ofentligt. Hemma mys ammning på kväll tex kan man ju få göra om man känner för de även om bebyn är mer än 9 mån/1år, men jag hade slutat vid 6 -9 mån även hemma mys ammning på kväll. Jag Ammade ens inte, Pumpade bara några veckor…. sen fich hon enbart modersmjölkärsettning.

[iurochskur]
0

Jag tycker det är fel att amma längre än 2 år…

Själv ammade jag dotter nr 1 i sex veckor (problem med amningen) och dotter nr 2 tills hon var 1 ½ år. Då kändes hon stor nog.

melia
0

Det är ju svårt att säga att man ska sluta vid en viss ålder… med min yngsta dotter hade jag inget annat val än att amma henne länge! hon var 1 år å 2 månader innan vi/barnmottagningen/dagis lyckades få henne att ta något annat än bröstmjölk! så hade jag slutat amma henne vid tex 9 månader för att jag tyckte man skulle sluta tidigare så hade det inneburit att hon fått ligga inlagd på sjukhus och sondmatas i ett halvår, så nej ingen bestämd tid för min del! så länge barnet vill och behöver så ammar jag Skrattande eller ja förstås så tänker jag inte amma en femåring men kan man inte ta vanlig mat vid den åldern så är det ju något som är väldigt fel och då bor man förmodligen på sjukhus ändå och matas på annat sätt.

Sebe
1

Jag tycker att manska amma så länge mamman och barnet själv vill. Kan inte säg att det är fel vid 5 år heller. Men det är klart, det ser nog lite konstigt ut med en nioåring som suger på mammas tutte…

Anna-Helga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Samma för oss med tredje barnet. Hon hade stort bråck på matstrupen och kunde inte behålla annat än bröstmjölk. Så tills hon var 8 månader åt hon enbart bröstmjölk. Sedan slutade hon av sig själv vid ca 1,5 års ålder. Då åt hon vanlig mat ordentligt.

Emmyjane
0

Söt bild´#14

Har två bad älskare

Emmyjane
0

Lilla syster yster i badet.

Linda
0

jag ammade mina barn tills de var ett år efter det ville jag faktist ha dem för mig själv…kanske egoistisk;)

Jag skulle aldrig drömma om att vilja ha en förvuxen bebis som kan både förstå och prata samtidigt som denne ammade…då handlar det heltplöttsligt inte om man längre…

[Golgadoth]
0

Det är fel att amma barn som är äldre än 2 år, är min åsikt. Håller helt och hållet med Linda.

AlbaStiffler
0

Verkar som om de flesta går i "sin" runt 8mån-ett år och inte kan amma längre. Själv har jag mjölk än så det räcker och blir över men har numer dragit ner till morgon- och kvällsamning. Min son som är 14 månader älskar dock att amma och är helt besatt i det så jag hade det rätt kämigt några veckor när vi slutade amma på dagen.

Jag börjar dock jobba inom 2 veckor och ev slutar vi helt då, till min stackars sons förfäran. Får se om det kanske går att amma på kvällen och 1 gång på morgonen. Mina skäl att amma är såklart att det är nyttigt och mysigt, men även väldigt praktiskt att slippa tidig frukost och sena kvällsmål. Min son är ingen fan av välling heller så det blir ju tjorvigt med nattmacka och frukostmacka i sängen, eftersom han vill somna om direkt efter första morgonamningen vid 06-07.

I övrigt känner jag mig nästan som en utböling bland andra mammor när jag säger att jag fortfarande ammar. Vissa tittar nästan på mig som om jag vore konstig.Vissa insisterar nästan på att jag BORDE sluta… ja menar, varför skulle jag, så gammal är han ju inte??? Runt 2 skulle jag definitivt sluta, då är han absolut för gammal tycker jag nog. :-)

Trine
0

Personligen tycker jag det ser smått äckligt ut att amma så stora barn.Har oxå sett nån dokumentär för nåt år sen.

Jag kan tänka mig att amma till typ 1 år eller nå,vet inte för jag har inte hamnat där än,mina ammade jag till ca 5 mån med första och den andra tvärslutade själmant vid 6 mån, då hade man ont ett tag..Men jag har inte haft problem, båda gillade att smaka riktig mat när jag började introducera det sen flöt det bara på..Har aldrig haft välling heller..

Säger som tidigare sagt, känner att jag vill ha tillbaka min kropp och inte vara såå bunden av ammningstider/ stinna tuttar alltför länge,…Man KAN ha myspys stunder iaf utan att tutten måste vara med.

Men alla har vi olika syn på saken och det får man acceptera..

Tangotime
1

Jag ammade tills Ella var 8månader. Sen åt hon vanlig mat så det känndes lägligt att sluta då. Jag hade själv ALDRIG kunnat amma ett barn över 2år. Och aldrig i livet att jag tycker det är normalt att amma ett barn på 7år! Herregud, det får väl finnas gränser!

Amningen ger ju trygghet osv. Men större barn kan man ge trygghet på annat sätt Förvånad

Nea
0

Jag ammade till min dotter var dryga året. Började jobba precis när hon fyltt ett och jag ammade henne när jag kunde. Men då det ble sporadiskt så slutade hon mer eller mindre självmant att amma. Jag hade gärna ammat henne ett tag till. Jag hade turen att få igång mjölken igen efter att jag hade varit riktigt dålig och legat på lassis, hade som tur en pump så jag kunde hålla igång det.

Jag tycker när barnet är 3-4 år är det dags att överväga om det inte är dags att sluta. Jag tycker även att ammning i den ålder hör till mys hemma antingen på morgonen eller innan de går och lägger sig på kvällen.

Själv skulle jag nog inte amma längre än till barnet är 2 år om de vill det och då skulle det vara för mysfaktors skull. Kan sakna amningen ibland och min dotter är dryga 1,5 år.

Zondell
2

Jag ammade på deltid tills sonen var nästan 2 år. Ibland lite mer och ibland bara lite till kvällen. Han fick själv välja. Det var inga problem med annan mat under denna period och han ammade mer om han var sjuk. Det här är så det fungerat hos oss men det är säkert annorlunda i andra familjer och inget jag har åsikter om egentligen.

Rokkur
0

Jag har tänkt amma länge, självklart inte tills min son är 4! Men tänker inte sluta bara för att han fyller 1.

Sen är det väl upp till var och en hur länge man ammar, det viktiga är väl att barnet mår bra? Glad

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Zondell
0

Det är självklart att det är viktigast att barnet mår bra. Vi blev lugna och varvade ned båda två av amningen. Sen tror jag att om föräldrarna mår bra gör barnet det också. Om en mamma inte mår bra av/kan amma så blir det bättre även för barnet med en annan lösning.

Nilam
0

Amning är nödvändigt upp till 10 månader. Tycker inte man ska bryta helt vid 6 månader bara för att de börjar smaka fast föda, de behöver ju en övergång och under den här ögergången kan man långsamt trappa ner och sen sluta vid 10-14 månader.

Självklart finns det också en övre gräns. Själv tycker jag att runt 1 år är det lagom att sluta, men att man absolut ska sluta innan 2 år. Jag känner som #5 att amningen är inget nöje, jag gör det för min dotter, men jag vill ha min kropp tillbaka och därför tänker jag sluta runt 1 år.

Rokkur
0

http://www.who.int/topics/breastfeeding/en/ Några som borde veta tycker man.

Who:s rekommendationer bygger på mångårig forskning kring barns hälsa och utveckling med avseende på Amning eller inte Amning.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

fber
3

Så länge barnet vill och mamman tycker det är okej. Ingen annan ska bestämma eller sätta regler om det. Det är upp till var och en hur man gör och ingen tävling för inbördes beundran.

PogoPedagog
0

#27 Som jag har förstått det är WHOs råd utformade för att det är bäst för barn i u-länder att ammas länge. Främst pga brist på rent vattenoch nyttig föda, bröstmjölk innehåller ju enbart bra saker. Att sedan råden gäller i hela världen beror på att u-länderna har en tendens att göra som i-länderna gör. Därför vill de att alla ska amma länge.

Måste dock säga att min källa till det här påståendet är en föräldratidning och det är ju kanske inte den allra bästa källan:P

Själv planerar jag så här innan mitt barn är fött att amma ca ett år. Men hur det blir vet man ju aldrig innan. Jag tycker nog tyvärr oxå att det känns lite läskigt av någon anledning när barn större än 2-3 år ammas.

Zofia89
0

Tycker det är passligt att sluta amma senast vid 1-års ålder… Efter det kan man ju använda bröstpump och ge mjölken från flaska om man har mycket mjölk och vill hålla produktionen igång…

xanna
0

Visste ni att människan är däggdjur och att deras ungar är anpassade för att dia i 2-4 år?

Precis som alla andra däggdjur så äter människobarnen riktig mat brevid, så det handlar inte bara om näring. Utan även om immunförvaret och tryggheten.

Och jag är då en sån som trivs med Amning. Flört

Tina-A
0

#31; WHO rekommenderar ju att delamma i alla fall 2 år :)

Dock har en ytlig bekant blivit tillsagt att bums sluta amma av deras tandläkare eftersom barnets tänder är dåliga. Dock tippar jag på att det främst beror på att de är dåliga på att borsta tänderna (Gissar jag! Inte pratat om tandborstningsvanor).

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

xanna
0

32: Den senaste forskningen visar dock att bröstmjölken innehåller samma ämnen som saliven innehåller som hjälper till att skydda emaljen. Samma forskningsrapport har också uppmärksammat att sockret som barnet får i sig via bröstmjölken inte bildas förrän i tarmarna.

Allt detta pekar på att bröstmjölken faktiskt skyddar barnens tänder och att deras kroppar faktiskt är anpasssade för att amma även efter att de fått tänder.

Sen är frågan vad mer barnen får förutom bröstmjölken. Socker har verkligen smygit sig in i många produkter och många föräldrar ger barnen juice i god tro, utan att tänka på att vissa märken kan innehålla lika mycket socker som coca cola…

fridaas
0

Jag ammade i 3mån, önskar att jag hade kunnat göra det längre, men har man en vrålhungrig unge och det bara är som vatten i tuttsen har man inget annat val. Så hon fick ersättning på heltid tills hon var 5mån, började med smakportioner och sen "riktig" mat, men gav henne fortfarande ersättning tills hon var 11mån gammal, då ville hon inte längre, då puttade hon bara bort flaskan och muggen om det var ersättning i den.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Tina-A
0

#33: Ja, exakt. Det var ju precis det jag menade när jag skrev att det snarare beror på att de inte borstar tänderna ordentligt. Bröstmjölk i sig är ju inte dåligt liksom. Så antagligen ger det barnet mycket sötsaker och borstar inte tänderna, för bröstmjölkens fel lär det då inte vara! Jag kanske var otydlig :)

xanna
0

#35 Nej, det var du egentligen inte.

Det var nog bara jag som gick igång lite grann, eftersom det är irriterande att tandläkare uppmanar mammor att sluta amma, när det inte är där skon klämmer. ;)

Ber om ursäkt om jag var lite rabiat.

Tina-A
0

#36: Jag håller med! Jag sa åt dom att "WHO rekommenderar ju att amma iaf i 2 år" (deras barn var då dryga 1½år) och att "om jag vore ni hade jag fortsatt.." , vilket iof kanske inte är helt sant eftersom jag slutade när dottern var 10 månader - MEN! Mamman VILLE verkligen amma och blev så ledsen när tandläkaren sa ifrån! :O Så jag drog till med att jag SJÄLVKLART ammat om jag vore hon. Hoppas de fortsatte :/