9-åring
Min yngsta son är på 9 år, blir 10 i november. Nu har vi fajter här hemma vill jag lova! I den åldern kommer dem i en period som kallas för lilla tonåren. Han svär, gapar och skriker, har blivit slarvig med både sig själv och prylar m.m. Men man får vara bestämd med regler, det är det enda som hjälper, annars blir det ännu värre sen i riktiga tonåren. Men det är inte lätt, pust… Har ju 2 killar till som är äldre så man vet vad som väntar =)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

usch jag bävar för när loke blir så stor.
vad gör man åt allt då?

Man ska vara bestämd med regler och rutiner, det är just dessa prövningar som ställs och det som gör dem trygga och må bra. Men det är tufft när det pågår. Jag är ensam förälder också så man känner sig många gånger som en elak mamma fast jag vet innerst inne att det är det bästa man gör. Självklart så är det mycket kärlek med puss, kram och myskvällar. Kärlek, regler och rutiner är vad som är bäst för att våra barn ska vara trygga.
En av mina stora grabbar sade en gång när han var 16 år och det var jobbigt hemma, att han tyckte att jag skulle vara mer hård på regler, jag var för snäll! Jag tappade hakan den gången! Men insåg också vad barnen mår bäst av. Men visst, det är svårt att bara hård ibland när man inte är en sån person så man har det kämpigt med sig själv också. Speciellt när man får ta allt ensam och inte har hjälp av pappan.
Elisabeth

ha, jag förstår att du blev förvånad! vem hade inte blivit det?

#3 Då ska du få höra vad som hände för en stund sen =) Robin som är 9 år kommer hem, har varit hos en kompis och lekt. Direkt när han kommer in säger han att jag måste handla godis imorgon för kompisarna ska träffas på puben! Jättehäftigt mamma, dem har skitstora ölglas och där ska vi ha fest imorgon, ja med godis förstås, sen kommer vi att vara på puben hela sommaren!
Kompisens föräldrar har byggt som en liten pub i deras hus =)
Vänta du Lisette, Loke är snart där han med, tiden går alldeles för fort 
Elisabeth

*asgarv* vad roligt!
men jag tror att loke kommer att springa in och skrika att han har vält grannens kor.. ;)

#5 Hahaha! Han blir en riktig buse kanske, varna korna redan nu så dem kan förbereda sig!
Elisabeth

Ja, det kan vara riktigt svårt med regler. Ibland kan man tycka att man är hård, men det värsta man kan göra mot sina barn är nog att inte ha regler alls.
+ att det gäller att vara konsekvent
håller fullständigt med! det som hjälper barnen längre fram (för nu tycker de bara man är en tjatkärring) är att ha regler som de vet om, hela tiden vara konsekvent, inte ge sig för såna saker man tycker är viktiga.
Har en kille på 10 år o han är precis lika dan #0 o har varit sån en tid. Det är sååå jobbigt! konflikter hela tiden o helst bara med mig trots där finns en far i huset som också är närvarande o hjälper till lika mkt som jag!
Samtidigt mitt i all bråk o alla" jag tänker inte följa" med eller "det skiter jag i" så vill han med. Prakt exempel förra helgen…
skulle på utflykt hela fam. o det är inte ofta vi får tummarna loss… mkt här hemma som ska göras men men.. han var tvärarg för han skulle inte med…det var tråkigt o bla bla osv. tillslut sa jag okej du behöver inte följa med men då får du gå till farmor o vara där(bor 2 hus bort). nej skulle han inte…
stod ute på gräsmattan o bråkade, svor o skrek om hur dumma vi var, o de andra satt i bilen klara redan för o åka. Tillslut blev jag så trött så jag sa :-tyvärr det blir inte att du får vara hemma. Du följer med, du kan sitta i bilen men med ska du. Tvingade in honom i bilen o körde! När vi var framme… gissa vem som sprang ut först o hade hur kul som helst? jo 10-åringen…
Summa sumarum(stavning?) han ville verkligen följa med men i sin "tonårskris" måste man säga nej fast man vill. Han hoppades ju innerligt att jag skulle säga att han skulle med men kunde inte erkänna det själv…så tolkade jag honom iallafall…

#8 *L* Ja man ser i barnets ögon vilken glädja dem känner när man gör som du gjorde angående utflykten.
Elisabeth

Jag har en 8 årig kille som i perioder är rent bedrövlig som måste ha sista ordet och sätter igång tjaffs bara för att få tjaffsa *suck*
Koncekvens är A och O…en del tror inte jag är riktigt klok när jag säger att jag fostrar mina barn på samma sätt som jag fostrar hästen…100 % koncekvens och klara tydliga regler *fniss*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Oj vad jag förstår dig!!! Min son blir 10 i augusti. Har varit lugnt och skönt hemma men nu kommer "tonårstrotsen". Sitter dessutom och pluggar "Freuds utvecklingsteori"nu så jag får väl analysera vad som är fel.
förstår dig,testa med att förklara för honom hur det känns. fråga honom vad det är som gör honom så sur. om han vill hitta på något mm sånt funkar på min lillebror