Barn iFokus

Barn

Etikett08-nybliven-förälder
Läst 4759 ggr
PennyIIXC
0

Tygblöjor? Hjälp!

Hej!
Jag har precis vart och köpt ett set med begagnade tygblöjor.  Nu undrar jag hur jag ska tvätta dem, kan jag lägga dem i klorin eller tvätta med blekningsmedel tex?
Vissa utav dem var lite småskabbiga och andra färgade utav andra plagg (rosa-aktiga).
Har dock läst att man inte ska använda tex sköljmedel då det förstör uppsugningsförmågan.

Någon som har erfarenhet hur man får solkiga tygblöjor/vikblöjor fräscha?

Hur gör man med tvätt sen när man ska tvätta dagligen, bara tvättmedel och inget sköljmedel, eller?
Läggas i hink med vatten, eller utan, också hört alternativ att lägga i en hink med vatten och salt. Tips?

Mvh. Jenny Glad

Elisabeth-J
0

Här finns en länk med tvättråd och andra råd om tygblöjor:

http://www.imsevimse.se/faq.pab

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

PennyIIXC
0

# 1. Tack! Men första gången så som jag förstår är det helt okej att använda blekmedel.
Har du själv erfarenhet utav tygblöjor, är kul o veta vad folk tycker om det. :)

parsley
0

Hade tygblöjor till mina barn. Vi brukade skölja dem och ta bort löst bajs när vi bytte på barnen. Tvättade ca var 2-3 dag i hop med övrig tvätt i 60 grader. Använde vanligt tvättmedel.

Vill du bleka och fräscha upp begagnade tygblöjor testa Klorin eller dess miljövänligare släkting Javex. Det står på flaskorna hur de ska användas.

AnnaLundin
0

Jag kan inte se någon anledning att använda blekmedel på blöjor som bara ska kissas och bajsas på, det spelar väl inten roll hur de ser ut?

Det som är viktigt att komma ihåg är att man ska låta bli sköljmedel, då detta försämrar tygets uppsugningsförmåga.

Vi tvättade tygblöjorna med tvättsåpa och hände upp dem för tork, det var det som funkade bäst för oss.

Cerrolyn
0

Håller med #4

**MVH Cerrolyn

spindelfot
0

Använd inte kemiska starka grejer som klorin i onödan, eller helst inte alls! Tänk på att ditt barn ändå ska ha blöjorna alldeles intill den känsligaste huden på hela kroppen, där man nästan har allra lättast för att ta upp kemikalier och annat.

Och absolut inget sköljmedel, tvättsåpa och flytande tvättmedel är inte heller att rekommendera, i längden förstör det blöjorna vad jag hört. Använd ett så milt tvättmedel som möjligt, typ grumme eller neutral.  

Vi förvarar våra tygblöjor i en hink med lock, jag har inte i vatten eller någonting. Vi tvättar kanske var tredje dag och då tippar jag bara ner hinken i tvättmaskinen.. skurar förstås ur hinken mellan varven men jag har aldrig behövt något medel för att få bort lukt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
0

Föresten, vid byte av bajsblöjor gör vi så att vi lutar dem över toaletten och spolar ned med duschslangen. funkar jättebra och smidigt tycker jag själv!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

mayolica
0

Jag skulle inte så gärna vilja köpa tygblöjor begagnatObestämd

Om jag gjorde det skulle jag tvätta dom så varmt som går i tvättmaskinen.(ej med sköljmedel)  Om dom ser solkiga och missfärgade ut har inte stor betydelse, för det blir dom lätt igen. Men det är viktigt att få bort bakterierna.  Vikblöjor av bommull tål kokning och kan tvättas i vittvätt 90-95 grader i tvättmaskinen..Det bör man göra om man köper begagnade.

Jag använde vikblöjor till mina barn när dom var små, det brukade kunna räckte att sjölja ur dom några gånger i vatten,eller tvätta upp lite lättare ibland i tvättmaskinen ibland för hand.  Men med jämna mellanrum körde jag dom i tvättmaskin på vittvätt.

Jag vet att tråden är gammal och inte längre aktuell för ts. men jag svarade ändå eftersom jag tycker att det är en viktigt att ta upp. Kanske är frågan aktuell för andra med tanke på att det verkar ha blivit ganska vanligt med tygblöjor.

~ mayolica ~

fber
0

Tygblöjor = statligt godkänd barnmisshandel

mayolica
0

#9 Vad menar du med det?

~ mayolica ~

Sarah E
0

Ja, jag undrar detsamma! Utveckla gärna.

[NeferNefer]
0

#9: Min son lider då inte av sina tygblöjor i alla fall. Jag vill ha en förklaring på ditt inlägg. Eller är du bara ett troll? I så fall behöver jag inte bry mig om ditt inlägg.