Fortfarande inte helt tät under natten.
Hej,
visste inte om detta var rätt iFokus-forum. Nåväl, har i alla fall ett problem med min 10-åriga bror.
Han kan fortfarande inte hålla sig så länge och kissar på sig under natten.
Jag är rädd att det inte är normalt. Jag själv slutade att kissa på mig och kunde kontrollera min blåsa till 100 % när jag var ca 5 år och har inte kissat på mig sen dess, någonsin. Men han är 10 och måste fortfarande göra en "natt-kiss" för att han inte ska kissa på sig undernatten.
Igår glömde han det, och vaknade upp av att hela sängen var plaskblöt.
Det är förstås väldigt pinsamt för honom och han är rädd att det ska hända när han sover över hos kompisar.
Hur kommer det sig att han inte har den inbyggda känslan av att man är kissnödig och vaknar när blåsan är full?
Kan det vara något fel på blåsa/urinvägar?
Prata med en läkare. Kände en med samma problem, det slutade inte försen hon var runt 15 års ålder… Outvecklad blåsa tror jag de kallade det.
Fanns lite hjälpmedel.. Kolla upp det! Är ett problem som tar så otroligt mkt på självkänslan…
Men som sagt kontakta läkare är nog det bästa. Jag kan tyvärr inte bidra med så mkt hjälp :-/ men det är fler som har det problemet med kisseriet!
Lycka till!
Kallas för sängvätning, inget ovanligt och förekommer hos 10% av barnen i den åldern.
Hur vill han själv lösa det hela?
Fråga honom och lös det på enklast sätt för honom. Föreslå blöja så blir det inte så mycket att tvätta men vill han inte ha det låt han ta hand om den blöta sängen själv. Blöjor är inget straff det är ett hjälpmedel om man kissar i sängen.
Kan också garantera dig som skriver, du var inte 100% torr dygnet runt som 5 åring, det är ingen. Olyckor händer alla barn och barn är man upp till 18 år, inget fel på det. Det är ingen tävling att vara 100% torr, när ska folket lära sig det?