Åldersskillnad?
Ni som har (eller kommer ha) ett barn hur lång tid har ni/tänker ni vänta med att försöka bli gravida igen efter att ni fått barn?
Och ni som har mer än ett barn hur lång tid är det mellan barnen, och vad känns positivt samt negativt med att ha den åldersskillnaden. Både för en själv som förälder, gravid, och för barnen.
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Verken fösökte eller palnerade ett till så. Dem är ca 5 år emellan och det tycker jag är perfekt. Store kan passa lille i viss ålder bl.a Sen slipper man massa blöjbyten och sådant under samma period m.m.

Mina barn är det 2,5 år mellan. Lillen är bara 6 veckor men hittills har det kännts som en perfekt åldersskillnad. Jag tror också att det är viktigt att låta det större barnet hjälpa till och vara delaktig så mycket han/hon vill. det är också viktigt att inte tvinga det större syskonet att vara stor och duktig. Min tjej har fått vara precis så liten/stor hon har velat vara för stunden. Vill hon vara bebis en stund så har hon fått "vara" det. Vill hon vara stor och duktig har vi överöst henne med beröm för det. Det kommer alltid att vara en utmaning för både föräldrar och barn att få en ny bebis, men jag tror att det är väldigt lagom att få det när stora är mellan 2 och kanske 3,5 år.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag tror nog att det kan vara bra för barnen om man inte har för många år emellan dem, visst man slipper dubbla blöjbyten om det är fler år emellan, men det är inget jag skulle ha problem med.
Barnen får mer gemensamt och mer utbyte utav varandra, speciellt när barnen blir lite äldre + att det borde minska en eventuell konflikt när det nya barnet föds. Så tänker jag :-)
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Nu har jag inga barn än (första på väg) så kan ju hinna ändra mig, men som jag känner nu skulle jag som #3 inte vilja att det skiljde för mycket. Tycker det verkar smidigare att ha en intensiv småbarnsperiod och sedan vara "av" med den än att ha blöjbarn osv. i omgångar. Mellan mig och min syster skiljer det 1 år och 9 månader och vi har alltid haft stort utbyte av varandra, både som barn och som vuxna. Det vill jag gärna ge mina framtida barn också, om det är möjligt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sa de redan efter andra att OM vi ska ha en till får åren går. Jag ha eller vi har haft det så smidigt så med allt. ed första barnet så har man all erfarenhet genom dem första tre-fyra åren, sen när andra kommer vet man liksom vad som är fel/rätt vid sjukdommar eller ajaj i magen etc. Så för mig eller oss så ser vi gärna minst fyra år emellan. Den lille tex ser ju upp till store mer, idol, och dem leker kanon fast det skiljer. 6 och 11 är dem. Fast extremt förtidigt födda då..
Det är intressant att höra hur ni alla tänker om det :)
Jag/vi har inte tänkt att vänta för länge med att skaffa barn nr 2. Kanske blir lite jobbigt i början, men är man två som delar på det så. Vet att jag och min bror kom väldigt bra överens hela vår uppväxt, och det är inte mer än 1½ år mellan oss. Vill att Ophelia ska ha det så med sitt syskon också.
Och jag måste säga att jag har inte direkt tyckt det varit jobbigt nu de första 5 månaderna med min dotter. Känns som jag är van vid fart och fläkt. Så jag ser inte att det skulle bli så mycket mer med ett barn till :)
Dessutom tycker jag det är OTROLIGT skönt och kul att vara mammaledig! Skönt att slippa jobba! :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#6 Fint namn! 
Oh fy nej, jag klättrar väggarna, vart hemma i snitt sammanlagt 6 år nu.. Både det ledigt samt arbetslös..
#7 Tack! :)
Haha är det så?! Jag tyckte det var otroligt jobbigt och stressig att vara arbetslös innan jag fick barn. Men nu har jag inget emot det alls. Kanske blir värre när hon blir större och mer krävande :P
S*Winterwind
Mja sen har ju jag adhd med så, men jag få en hel del gjort hemma oavsett