När sluta med vällig i flaska?
Vill ha lite olika tankar kring detta med att dricka välling i nappflaska och när ni tycker man bör sluta med detta.
Innan jag fick barn så jobbade jag på en sxårsverksamhet. En mamma där berättade att hennes son ville ha välling i nappflaska på morgonen. Vi i personalen tyckte nog att detta var lite konstigt och vi mer eller mindre rekomenderade mamman att ge i mugg i stället. Det var då..nu har jag själv två barn, den yngste går på dagis,är 5.5 år och han får välling i nappflaska på morgonen! Hur kunde det bli så? 
Självklart kan jag säga stopp och inte göra mer välling i flaska, men han älskar det verkligen och egentligen så kan jag ju inte se något skadligt med detta. Han är inte alls sen för övrigt. Snarare tvärt om, men just detta är hans bästa morgonmys.
Hur skulle ni ha gjort? Vad får ni för tankar kring detta? Vad har ni för erfarenheter? Detta är inget problem för mig och jag tror att han kommer vilja sluta endera dan själv. Men det är kul att höra vad andra tycker och tänker.

Jag tror att det är en sån sak som kommer ge sig själv när han är redo för det. Barn har ett behov av att känna sig liten ibland och det kan ju vara hans sätt att verkligen koppla av…. Jag tycker att du kan låta honom fortsätta med det.
Min lilleman är fyra år och både börjar och slutar dagen med välling i flaska.
Jag tänker inte göra ett smack åt saken, eftersom jag inte kan se att det skulle skada honom på något sätt…?! Han har sin ritual på morgonen och kvällen, han älskar sin välling med mjukstart på morgonen och avslappning på kvällen.
Efter att ha kämpat i två år med hans storebror för att över huvudtaget ta flaskan är jag såååå glad att det gick enkelt med minstingen.
Den dagen han inte vill längre - ok. Men till dess - bara låt det vara!
Mina barn kommer få välling så länge de vill ha den och det är ju lite grejen med vällingen just att de får den i flaska. Jag har dock bytt ut flasknappen mot en drickpip för nappflaskor, så att det blir som ett mellanting mellan pipmugg och nappflaska.
Min äldsta är 5½ nu.

Mikael vägrade välling. Cecilia drack välling i flaska tills hon var två år. Då blev hon sjuk och kräktes mycket, efter det ville hon inte ha välling mera.

Min äldsta sa själv ifrån när han var 2 år, då ville inte han ha välling mer.
Minstingen är lite drygt 2 nu och han får välling morgon och kväll och han kommer få välling tills han säger stop.
Välling är ju bra mat till tex frukost ihop med en smörgås säger de, så fel kan det inte var att ge välling…även fast barnet kanske är 5-6 år gammal ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag åt välling ur flaska till jag var 10 ungefär. men då var det ingen nappflaska utan en burk med pip typ.
#6. Jättebra att byta nappflaskan mot pipmugg när de blivit lite äldre.
Så har vi gjort på jobbet o det fungerar bra. En vacker dag så vill de ha i tallrik eller vanlig mugg helt av sig själva…om de då fortfarande vill öht ha välling.

Min älsta son drack välling ur nappflaska tills han var 5 år då han slutade helt. Nu är han 8 år och tar gärna lillebrors slatt. Det är ju som sagt mysigt att dricka ur nappflaska.

Tack för era svar. Jag låter honom fortsätta så länge han själv vill…han håller ju garanterat inte på tills han är femton!