Barn iFokus

Barn

Etikett05-barn-6-12-år
Läst 14634 ggr
[mammamian]
28

Gå och bada utan vuxen

Vid vilken ålder tycker ni att det är ok att barnet går och badar med en kompis, men utan vuxet sällskap?

Grannarnas barn (8-10 år) går ensamma ner till sjön och badar. Det är en skogssjö ungefär en kilometer härifrån och en bra bit från närmsta hus. De vill att min 8-åring ska följa med dem, men jag vill absolut inte släppa iväg henne  utan vuxens övervakning. Grannarna tycker att barnen är förståndiga nog att hålla reda på varandra och inte simma ut för långt och att risken att något ska hända är obefintlig. Jag känner mig som en hönsmamma ibland, men för mig är det verkligen inte ok och min 8-åring får inte ens gå längre sträckor själv på vägen eftersom den är smal och har dålig sikt och det ofta körs för fort på den.

[MiniPim]
7

Var nämligen på brandstationen idag med klassen, jag går i 5an och råkade klicka mig hit.

Det hade varit någon unge vid 8 års åldern för några år sen som hade varit med sina kompisar och vips försvann han och dem hitta honom inte. Men en farbror hittade honom flytandes vid en brygga, jag som är 11 år och ifall jag hade ett barn skulle jag absolut inte låta det åka ensam dit.

Min syster som är 7 får inte bada i våran pool utan att jag eller mamma eller pappa är där. Kan hända mycket!

skotty
2

Jag har inga egna barn men jag skulle aldrig släppa iväg min 8åring..

[Louisez98]
2

Smiter in här. Jag är 13 år. När jag var 8 år fick jag INTE gå o bada ensam, inte mina vänner heller. Började vid 11års åldern kanske. Men såklart beror det på hur djupt det är, och om det är mycket annat folk där.

AnnaLundin
2

Nej, jag skulle inte släppa iväg mina äldsta, som är 8 resp 10 år, själva till en sjö för att bada.

[TheoA]
1

Jag fick gå och bada själv när jag var 11 år, men det brukar alltid vara nån som badar där då.

jennymedb
1

Det äldsta barnet kanske får lite väl mycket ansvar för tidigt om det ska hålla rätt på en 8 åring. Inte bara olycksrisken att ta hänsyn till alltså.

Lamina
2

Frågan är ju, kans barnen första hjälpen/hjärt och lugnräddning? Skulle dom klara av att hjälpa sin kompis om olyckan är framme, eller skulle dom få panik och inte veta vad dom ska göra? Jag tror på det senare, och skulle aldrig skicka iväg barn i den åldern att bada själv.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[mammamian]
1

#7 - Jag har även tänkt på hur långt det är för att hämta hjälp. För mig, som vuxen, hade det minst tagit 5 minuter om jag hade orkat springa hela vägen till närmsta hus. Och är ingen hemma där tar det ett par minuter till nästa hus och sen är det långt till huset efter det.

Zahara
2

nej de är aldeles för små för att gå och bada själv i en sjö. Tänk så mycke som kan hända!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bumsibum
2

jag tycker i alla fall barn ska vara en 12 år… svårt och säga med tanke på att min dotetr bara är 4½ år..men kan tänka mig vid 12 år typ,,, (o att alla barn ska kunna sinmma bra osv)

[Aquelegia]
1

Efter att vi flyttade ut på landet var det nästan fritt fram för oss att göra vad vi ville själv dock alltid meddela vart vi skulle. Så fort vädret var bra bar det iväg på våra cyklar syster 8, jag 10 och bror 12 var ute från morgon till kväll DOCK fick vi inte cykla på asfaltvägar utan hålla oss till grusvägar. När det gäller syskon är man dock aknske lite mer ansvartagane mot varandra än kompisar. Min bror och jag vakade alltid över lillasyster som ett par hökar ^^

Den badplatsen vi badade på var vi på ofta med våra föräldrar ocks där dom gick igenom reglerna och kollade emellanåt så vi höll oss till det. Tex inte simma utanför bryggan.
Inte bada ensamma i vattnet. Inte gå iväg och kissa själva osv.

[Highonbluetomorrows]
1

Finns det ingen granne eller kanske något äldre syskon (som gärna är runt 20 eller så) som kan följa med och hålla uppsikt?

Är det mycket folk som badar i sjön eller är det en tom sjö? Jag hade nog kunnat släppa iväg barn (hypotetiskt) till en grund sjö där man inte kan hoppa i från klippor och dylikt, om det ofta var folk där. Är det ett öde ställe med en sjö som är djupare än att barn bottnar så får barnet allt vänta några år till om de inte har sällskap av vuxen/äldre syskon. Och är det klippor som de hoppar från ner i sjön så hade jag helst inte släppt iväg dem alls hehe :P.

Dipsie'n'Poo
2

Även jag tittade in här. Oskyldig

Nejmen, jag som är 14 får inte åka och bada med mina kompisar vid ett litet badställe här i närheten. Dock mest för att det är mycket ungdomar och så, och rätt svårt att hålla koll och ingen skulle höra och lägga märke till liksom.
Jag får då dock bara bada med kompisar på vårt badhus, då för att det just är ett badhus och det är folk jämt runt omkring.

Sen, ur mitt eget perspektiv skulle jag nog inte ens våga åka och bada i en sjö, vid 8 års ålder, själv.
Jag är tom rädd nuförtiden, när jag badar med familjen i den djupa delen av sjön! Tungan ute

Skulle inte heller våga släppa iväg min unge när denne är 8 år och jag mamma.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

*HP*
1

Min äldsta son blir 12 i år och det är första sommaren han får åka ensam med en kompis. 8 år (tycker jag) Är på tok för tidigt. Har en gosse som blir 9 också och han får inte åka själv.

[MiniPim]
0

Har ni hört nu vad som har hänt? 
Ett barn vid 6 års åldern som gick på min skola badade ensam i deras pool och dog (hon drunknade)..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15005075.ab

AusaBausa
2

mina barn är 13 o 15 i år o förra året var det första året min äldsta fick bada själv alltså vid 14 år.

mayolica
0

Nej! barn på 8-10 år bör inte släppas iväg till en sjö och bada utan uppsikt. Du behöver inte känna dej som "hönsmamma",det är grannarna som är ansvarslösa. . Skrikandes Risken att något skulle kunna hända är långt ifrån obefintlig…Att barnen är förståndiga och håller reda på varandraObestämd det är möjligt,men vad ska ett litet barn kunna göra OM något skulle hända? Det är för stort ansvar för ett litet barn att behöva ta på sej ansvaret för ett annat barns liv…Dålig stil av föräldrarnaGråter

Bra att du står på dej och tar ditt ansvar som mammaGlad

~ mayolica ~

drika
1

På tok för tidigt, jag skulle vänta med att släppa iväg mitt barn själv till badplatser, vuxet sällskap är ett måste när dem är små eftersom dem kan göra saker eftersom dem är nyfikna och då händer olyckor:(

Hälsningar

Fredrika

ks.gerbil
0

en till här som råkat komma in hit haha

när jag va åtta år fick jag absolut inte gå ut o bada med kompisar inte heller gå ut till någon lekplats eller så själv. 8 år är nog för litet för att göra sånt tycker jag själv. man kan inte förstå själv att det kan vara farligt eller så.

PS. är 13 nu ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

SannaHolmgren
0

Min 8 åring får inte bada utan vuxen. De andra syskonen 10 samt 11 år får bada tillsammans och med en av kamraterna som är simkunnig. De sticker då till en kommunal badplats, ganska grund strand där det alltid är mycket folk. De får inte bada helt ensamma. Närmsta villor flera st ligger i anslutning till badplatsen, samt trafikerad väg intill, så det finns i stort sett alltid någon att få tag på.

luunaa
0

jag e 14 nu och fick gå och bada med mina kompisar när jag var 11/12. Fast då va vi oftast 5 st som åkte med varandra, vi tog hand om varandra:)