Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 2142 ggr
reddie
0

Oro inför förskoleklass starten

Har en flicka som ska börja förskoleklassen nu till hösten. Innan vi var där och hälsade på så ville hon inte alls börja - hon skulle minsann vara kvar hos dagmamman tills hon var vuxen. Men redan efter första besöket så ändrade hon inställning och vill inget annat än börja där nu på en gång. De har fått två underbara fröknar, en hade min bror då han gick lekis för 23 år sedan och jag har jobbat mkt med bägge två.
Har ni några barn som varit nervösa/rädda inför lekisstarten eller skolstarten.

AnnaLundin
0

Det är väl kanske så att det okända känns skrämmande för en del barn.

Jag har ingen i förskoleklassålder än - även om bvc-sköterskan redan förra året frågade om vi hade funderat på att låta vår äldsta dotter börja ett år tidigare… Hon är 5 år nu, kan både läsa lite, skriva (bokstaverar sig till stavningen) och räkna. Och hon ser jättemycket fram emot att få börja skolan, NÄSTA höst. Vi får väl se hur det blir när det närmar sig och börjar bli verklighet! För vi anser nog att hon ska få vara BARN så länge som möjligt, den tiden får man aldrig tillbaka.

reddie
0

Bra beslut, tror inte att man gör barnen en tjänst att börja ett år tidigare.
Många som börjar tidigare kan vara bra på att läsa eller skriva men saknar en social mognad istället.

Annette
0

Hos oss går alla 5-åringar i något som kallas Panda-gruppen 1 gång/vecka. Där får man lära känna sina blivande klasskamrater inför starten i förskoleklass. Jättebra, särskilt för de barn som inte går på dagis utan är  hemma eller  hos dagmamma. Alla hinner lära känna varann och jag tror detta avdramatiserar skolstarten en hel del.

AnnaLundin
0

#3 DET var ju smart!

Fast tyvärr så tror jag att i princip alla de barn som kommer gå i samma klass i den lilla skolan ute på landet, där jag tänker placera våra barn, redan nu går hos någon av de tre dagmammor som finns i det lilla samhället. Dvs de känner varandra redan…

AnnaLundin
0

#2 Jag vet inte hur det fungerar i förskoleklasserna, men min 5-åriga dotter har så bedrövligt mycket spring i benen som hon inte riktigt har lärt sig att kanalisera, så jag vet inte om hon skulle ha ro att sitta stilla….

Annette
0

#2. Det är mycket lek, finns faktiskt med på schemat ;) Läxor är frivilliga. Vår dotter tycker det är så roligt, så hon har haft en bokstav och en läsläxa varje vecka. Men det är inget tvång för någon, bokstäverna repeteras i 1:an, så det är ingen panik.

När sonen gick i förskoleklass gick de till skogen 1 gång/vecka och var där från morgon till lunch. Man skickade med en liten matsäck. Detta var verkligen bra och det tycker jag är synd att inte dottern fått göra.

reddie
0

Jag tror att det är väldigt olika från län till län hur man lägger upp arbetet i förskoleklassen. På vissa ställen har man mer skollik miljö med egna bänkar. I vår kommun ser lokalen mer ut som den gör på förskolan, lekrum arbetsrum och kök.
Man jobbar lite i en lärobok men mesta tiden är det lek, planerad eller fri och massor med pyssel och andra aktiviteter.

Annette
0

#7. Det är olika. Fast riktig skola skall det ju inte vara. Läxor måste tex vara frivilliga.

AnnaLundin
0

#6 Cool En bokstav i läxa/vecka???

Min dotter har kunnat ALLA bokstäverna sen hon var 1½… Och när hon var 3 satt hon i bilen och försökte lära ettåriga lillasyster att rabbla alfabetet i rätt ordning…

Annette
0

#9. Ja, 1 bokstav i veckan. Eftersom läxorna måste vara frivilliga så är det väl ett lagom tempo för de som vill ha läxor. Finns ingen anledning att stressa.

reddie
0

Det är skillnad mellan att kunna bokstäver och att kunna rabbla en ramsa.

AusaBausa
0

#6 tyvärr ser fsk klasserna väldigt olika ut tom inom kommunerna..har jobbat i 3 kommuner o sett alla de sorter…från enbart skola till "bara" lek. Det hade ju varit bäst om de kunde varit så flexibla i en klass att de ser att de barn som vill ha mer skola får det o de som behöver mer springgaktiviteter får det….

#11 håller med dig!  visst är det skillnad på o rabbla alfabetet o verkligen kunna använda dem… det är ju som vilken ramsa som helst för dem att rabbla bokstäverna i ordning. samma m o räkna o verkligen veta vad siffrorna är o står för!

CBA
0

Min idag 8 åring hade lite ångest inför förskoleklass starten…han hade fått för sig att han var tvungen att kunna läsa, räkna och skriva innan han började där och fick helt enkelt prestations ångest…stackars liten!

Men när vi hade varit på besök han och jag några gånger och han hade fått träffa sin fröken och känna in miljön bättre och fått förklarat vad deras förskoleklass verksamhet innebar så kunde han slappna av helt och det blev positivt och han längtade tills han skulle få börja där.

De hade ett arbetsrum där de hade "lektioner" och div olika lekrum. Arbetsrummet och "lektionerna" var mest för att barnen skulle få känna på att ha lektion några korta pass om dagen, annars var deras motto att lära genom lekar.
Lektionerna var oxå för att kunna på ett tidigt stadie fånga upp de barn som visar sig ha svårigheter så lärarna redan innan den riktiga skolstarten har fått upp ett öga på just de eleverna.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Chirak-96
0

Min 6 åring har gått på dagis sedan 1,5 års ålder och alltid stor trivits. Trode att det skulle gå som smort att börja 6-års. Men nu när sommarlovet är här kan hon ligga och gråta på kvällarna och säga att hon inte vill börja skolan??? Blir ett jobbigt sommarlov om hon ska känna så i 10 veckor. Försöker stötta och förklara att det är samma kompisar hon haft på dagis, men det känns väl stort för henne. Har lovat att vara med första dagen och tror att det kommer att gå bra.