Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1997 ggr
[Sajberlena]
0

Barn och reklampåverkan

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta…

Vet inte om det har förbigått någon att det varit en reklamkampanj på TV sista tiden om fördelen med att använda Listerin munskölj?

Det har i alla fall inte förbigått min fyraåring…

Kom in på Apoteket idag, han och jag. Han tittade sig omkring, skuttade glädjestrålande fram till nedersta hyllan och utbrast:

-Mamma, se, LISTERIN!!! DET måste vi köpa, det tar bort ALLA bakterier ba så pang som dynamit!

Varenda gång han ser något på TV som han tycker låter bra - antirynkcremer, blommiga klänningar, glänsande rosa läppglans, förlängande och förtjockande mascara - vänder han sig mot mig och säger att Sånt tycker jag du ska ha, mamma, så blir du fin!

Man skrattar ju åt honom, tycker han är jättesöt - men innerst inne gror ett litet frö av orosplantor…

Hur hjärntvättade blir våra barn av reklamen egentligen?

AnnaLundin
0

De blir VÄLDIGT hjärntvättade…

Min äldsta dotter var nog inte mer än 1½ när hon högt och ljudligt började säja "Pampers!" för att hon tyckte att det lät kul, antar jag… Vi har nämligen aldrig använt en Papmersblöja i det här huset…

CBA
0

Åh som jag känner igen det där!

Våran 8 åring kan var enda reklam som finns på tv…han kan vara i ett annat rum och hör musiken till någon reklam så rabblar han ordagrant vad de säger.

Även han kan få "ha mani" när vi är i affärer och han ser sånt det görs reklam för, sen spelar det ingen roll vad det är för någon produkt.

Jag och min make bävar inför varje jul när tv´n bombas med reklam för allehanda leksaker som han bara MÅSTE ha….det är fruktansvärt stressande. Vi måste faktiskt ibland zappa bort reklamen när den kommer i juletider för våran sons skull som även han blir stressad över alla roliga saker han så gärna vill ha.

Som förälder vill man ju gärna ge sitt barn hela världen om man kan, men reklamen på tv kan göra en gråhårig i förtid för de trissar våra barn till sådant habegär somman aldrig kan ha råd att uppfylla.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annette
0

Trots att våra ungar ser en hel del på TV så verkar de inte bry sig särskilt mycket om reklamen.

Nicka
0

Det är ju olika från barn till barn…Men själv, tycker Jag att det skulle förbjudas!! Samt när De lockar folk, att låna pengar..Usch & Fyy..även vuxna som faller pga. reklam !! Och många Liv, som blir förstörd =(

[Anna-N]
0

Barn är ju otroligt medvetna o mottagliga. (På gott o ont )Behöver knappt lärt sej prata då de kan namn på saker osv som inte en själv vet vad de är eller innebär ibland. Jobbar man på dagis så ser man det dagligen hur involverade barn är i saker o ting idag. :-)