Förskoleklassen
Sexårngen börjar förskoleklass till hösten vilket ska bli väldigt spännande och jag undrar lite över var de har där. Har man fortfarande galonbyxor då (hängslen) jag tycker att det skulle vara bäst men har försökt kolla runt lite och många verkar tycka att det är lite barnsligt. Har man overall eller tvådelat på vintern. I så fall när slutar de med galonbyxor respektive overall. Är väldigt villrådig.
Vi har nog använt de regnkläder som vi har fått tag i för stunden.
Våra f-klass-lärare har varit väldigt tacksamma över overaller, för då blir det aldrig några diskussioner om ifall termobyxorna ska vara på eller inte… Sen har ju våra barn älskat sina overaller, så de har hängt med upp till 2an i alla fall - sen har det varit lite svårt att få tag i större, tyvärr. (om man inte vill lägga en halv förmögenhet på overaller, vilket vi inte riktigt har råd med för stunden)
6-åringen som finns i denna familjen (började f-skolan nu i höstas 2011) har haft galonbyxor med hängslen, overall på vintern eller termobyxor, alltså lite allt möjligt och jag kan säga det att ALLA barnen på hans f-skola hade likadant.
Jag tycker att du ska klä din 6-åring som DU tycker är bra och passande. Inget barn på 6 år skulle väl tycka att galonbyxor m. hänglsen är barnsligt? Och tycker föräldrarna det är de i mitt tycke fåfänga och barnsliga. Galonbrallor m. hängslen är ju hur praktiskt som helst! Det är overall med..och termobyxor med eller utan hänglsen.
Så, klä på ditt barn det DU tycker är bra och lämpligt!
Tack ville kolla lite vad ni andra har och köper man vill man ju gärna att det kan hänga med ett bra tag förhoppningsvis.
det är mycket bättre med overall och galonbyxor med hängslen. och det har alla upp till tvåan på min flickas skola.
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Då kanske man skall köra vidare på galonbyxor och overall till vintern.
Tycker jag låter som en bra idé!

Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
I min dotters klass hade alla overall nu under vintern.
väldigt olika…barnen har det de själva tycker är bäst, ngr har overall, ngr har midjeregnbyxor andra galonisar..
Min dotter skulle tvunget ha tvådelat i vintras. Men gud vad hon ångra sig! Kom snö in hela tiden under jackan. Så då fick jag snällt köpa en overall till henne.
Grabben går i förskoleklass och de flesta hade overall, även min grabb.
Galonisar med hängslen hade alla.
Har varken köpt eller bestämt än vad det skall bli så kollar om någon mer vill dela med sig av erfarenhet.
overall måste ju hålla tätare, när man rumlar omkring.. å är det varmare kan man bara ta på sig överdelen och låta benen hänga på ryggen.
galonisar borde ju vara lika lämpligt nu som det är för dom yngre. jobbar på dagis å det är bra när det finns kan man ju säga.
Som dagistant så tycker jag absolut att overall är lättast för barnen på vintern- Håller tätt runt rygg/mage samt går smidigare att sätta på.
Regnbyxor som inte har hängslen tenderar att åka ner ganska fort och barnen får då spendera tid med att dra upp dem samt bli bli blöta runt midjan.
Har jobbar 6 år i förskoleklass i Finland och där har merparten av barnen overall och hängslen på sina byxor. Många barn använder "det sista" ur sina overaller innan skolan.
Ja det kanske är bättre med hängslen så att de sitter uppe och om de ska på över vintrkläderna.