Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 11019 ggr
Nilam
3

Vi som fått barn 2012

Under i stort sett hela min graviditet var jag delaktig i en tråd på Gravid iFokus, där vi som väntade barn under 2012 kunde följas åt. Tyckte det var väldigt kul att diskutera våra graviditeter och visa foton på våra magar att jag bestämde mig för att starta en tråd här nu på Barn iFokus där vi kan fortsätta följa varandras barns utveckling.

Jag kan börja med att presentera min dotter, Cassandra, som föddes den 11 Mars kl 03:57. Hon var 48 cm lång och vägde 3450 g. De här tre första veckorna har verkligen varit underbara!

Samma dag som värkarna satte igång på allvar hade jag varit på liten utflykt med mina föräldrar och min sambo. Min mamma hade känt av att något var på gång, så i slutet på dagen när de skulle åka sa hon "Vi ses ikväll!" Jag skrattade bara och vinkade av dem. Senare på kvällen låg jag i sängen och läste när en värk satte igång och plötsligt hör/känner jag ett klickande ljud i magen. När jag reser mig upp blir jag helt blöt i trosorna. Mitt vatten hade gått! Dock bara "pyspunka" så jag var förstås osäker. Ringde förlossningen och de bad mig klocka värkarna och ringa igen när de blev tätare. Inom loppet av 2 timmar gick det från 30 min mellan värkarna till 4 minuter mellan. Som tur är hade jag ringt mina föräldrar direkt efter och de hade genast satt sig i bilen och kört hem till oss.

När vi kom in till förlossningen var jag 5 cm öppen och klockan var runt 10-10:30. Vid midnatt var jag nästan fullt öppen, saknades bara 5 mm! Dessa 5 mm tog dessvärre låååång tid och vid ett tillfälle var jag så slut att jag somnade. Mina värkar avtog så jag blev igångsatt och då öppnade jag mig äntligen. 03:57 låg min dotter äntligen i mina armar!

Visar först en bild där hon är 12 timmar gammal:

Nilam
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kunde inte ladda upp bild i första inlägget.

Nilam
1

Idag är hon drygt 3 veckor :)

Rokkur
2

Nilam: Gud så söt hon är!

Då kan jag presentera min lille Elias! Han föddes 13/2 kl 21.01, vägde 3860 g och var 52 cm lång. Han är det bästa som hänt mig!

Kanske skriver mer om förlossningen senare!

Elias nyfödd och trött på BBKyss

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Rokkur
1

Elias 6 veckor gammalKyss Tänk att man kan älska någon så mycket!

Alice Walker

Nilam
0

#3 Tack :)

Elias är en riktig liten prins! :D

Visst är det en mäktig känsla att älska någon så starkt? Tjej här blir helt överöst med pussar från sina föräldrar ;) Hon verkar ha fattat tycke för sin pappa också, i natt efter jag matat henne vred hon på huvudet och låg och tittade på honom när han sov! Man blir ju nästan svartsjuk ;) Haha

Rokkur
0

Tack, visst är han!Skrattande

Ja, riktigt häftigt!!

Pussar lär de vara vana vid iaf haha, Elias blir också överöst med pussar! Han är en riktig mammagris, fast mormor duger bra hon medGlad

Hur är det annars efter förlossningen oså? Inga krämpor?

Alice Walker

Rokkur
1

En liten sammanfattning utav min förlossning:

Jag skulle bli igångsatt den måndagen 13/2 men på söndagkvällen ca 22.00 började mina värkar komma

08.00 Var vi på förlossningen

09.30 3 cm öppen,

10.10 Tog de hål på hinnorna.

10.25 Blev värkarna mer intensiva

11.05 EDA

11.55 3.5 cm öppen nu gick det sakta tyckte jag!

12.05 Värkstimulerande sätts in

14.45 Nu börjar jag verkligen känna av värkarna igen! Som ett tryck neråt.

15.35 Öppen 7-8 cm, äntligen händer det något!

16.00 Nu blir värkarna såpass starka att jag väljer att ha lustgasen till hands, den var inte fel alls! Vi hade väldigt kul åt att jag lät som Darth VaderFlört

16.35 Öppen 9 cm

17.30 Nästan helt öppen, bara lite kanter kvar!

20.55 Elias huvud är ute.

21.01 Elias kom ut med navelsträngen tre varv runt halsen, lite medtagen och blek men repar sig fort.

Det var min svägerska som höll koll på alla tider åt mig, hade aldrig kommit ihåg det annars!

Kändes som att den här dagen gick fort, bara flög förbi.

Elias fick de ju ta med sugklocka eftersom hans hjärtljud sjönk, samtidigt så hade han inte sjunkt ner tillräckligt för att kunna komma ut! Så var barnläkare och förlossningsläkare och massa annat folk inne på rummet! Barnläkaren slängde sig över magen på mig för att få ner Elias så Fl.läkaren kunde få fast sugklockan, vid det laget var jag helt slut eftersom jag precis innan fått en värkstorm pga det värkstimulerande. Det var pga det som Elias hjärtljud gick ner! Och navelsträngen runt halsen då.

Sen satt nog läkaren och sydde mig i minst en halvtimma, var tydligen rätt trasigt efter sugklockan men förlorade inte så mycket blod ändå som tur var!

Kanske lite rörigt, men har en liten go Elias som tycker att jag ska ha honom på armen medans jag skriverKyss

Bild på Elias när han är helt nyfödd, fortfarande blek men börjat pigga på sig där som ni ser!

Alice Walker

Nilam
0

#6 Nej, min läkning har varit rätt smärtfri. Knappt att det sved när man kissade. Däremot har jag haft svårt att "göra nummer 2", men det börjar arta sig nu.

Misstänker dessvärre att en gammal skada i svanskotan repade upp sig under förlossningen, har haft megaont i den och blivit tvungen att sitta i märkliga ställningar för att lätta på trycket. Men även det har blivit bättre nu :)

#7 Vad läskigt det låter med navelsträngen! Men har hört att det är rätt vanligt? Barnmorskan var in och kollade så att min dotter inte hade någon navelsträng runt halsen, verkade vara rutin på det.

Cassandra var ute bara 10 timmar efter första värken :) Det gick så fruktansvärt fort i början, det var tur att vi hann in till förlossningen. 4 min mellan värkarna och 5 cm öppen när vi kom in och då hade de dessutom svårt att hitta ett rum åt mig! Fick sitta i en stol medan hon sprang runt och kollade!

Jag hade bara värmekuddar och lustgas som smärtlindring. Den där gasen är ju verkligen lustig ;) Dock gillar jag inte känslan att vara full (dåliga erfarenheter) så jag bad dem hålla det lågt, tyckte att sättet man måste andas i den var tillräkligt för att hålla mig lugn och orka med värkarna.

Rokkur
0

#8 Vad skönt, då var du uppe på fötterna snabbt då? :)

Har med haft problem med nummer 2, känns som om jag levt på katrinplommonjuice pga det! Utan det så har det varit omöjligt att gå på toa….

Jag har fortfarande ont,men kan gå nu fast undviker trappor! Var hos läkare igår för det, han sa att jag helt enkelt får låta det ta den tid det tar. Han pratade om 7-8 månader!

Fick uvi efter förlossningen med, mindre kul! Men ångrar mig inte en sekund, Elias är värd det! <3 Man glömmer bort allt det jobbiga så fort man tittar på sitt lilla mirakel!

Ammar du? Folk verkar ha så skilda åsikter om Amning, vissa vill inte amma alls medans vissa helammar.Glad

Alice Walker

Nilam
0

Jo, jag tillbaka på fötterna väldigt snabbt :) Var förberedd på det värsta, så det är skönt att man slapp några komplikationer.

Jag tycker ju att man ska amma om man kan, åtminstonde delamma. Så ja, jag ammar :) Dock tycker jag det har varit lite tugnt med amningen, fick stora sår i början och tycker att det fortfarande är lite smärtsamt. Brösten gick ju från A-kupa till C på några dagar, så det ömmar ju! Sedan har Cassandra svårare att få grepp nu när brösten är större och dessutom väldigt spända (släpper ju när hon ammat en stund).

Får hoppas att man kan tala öppet här, den enda jag berättat detta för är min sambo. Det känns lite tråkigt, eftersom min mamma alltid pratar om hur mysigt hon tyckte det var med amningen. Jag gör inte det. Det är nästan tvärt om. Jag sitter mest och väntar på att hon ska bli klarSkäms Men älskar ju min tös och vill ge henne det bästa, så jag tänker fortsätta amma tills hon är 10-12 månader. Kanske den där myskänslan kommer sen när det smärtar mindre… *håller tummarna*

Rokkur
0

Hade med ömma bröstvårtor, testat Purelan medela? den är rena dunderkuren för bröstvårtorna! Gjorde jätteskillnad tyckte jagGlad

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=242088

Har du testat att försöka få ur lite mjölk innan du ger henne bröstet? det får jag göra ibland innan Elias ska amma, annars får han inget bra grepp om bröstvårtan och det gör ont! Har en bröstpump som är kanon till det.Glad

Klart du kan tala öppet här inget att skämmas över, tror inte du är den enda som känner så första veckorna, är rätt vanligt har jag förstått.

Men tror det kommer bli bättre när brösten ställt in sig på din dotter,hur mycket hon dricker.  Det tog lite tid för mig med men nu är det bara mysgt att ammaGlad

Sen har jag mjölk så det räcker till två bebisar känns det som, så Elias har blivit en liten knubbisKyss Men det är bara bra med tanke på att han får antibiotika och ska ha det fram tills han är minst 3 månader. Inte snällt mot magen, då är mjölk det bästa!

Hoppas det snart blir bättre med amningen, om inte så kan du väl alltid ringa amningshjälpen? BB tipsade om dem. http://www.amningshjalpen.se/

Alice Walker

Nilam
1

#11 Jo jag har läst att man kan mjölka ur lite innan, men känns inte snällt att hon ska behöva vänta på mig innan hon får sin mat Obestämd Däremot fick jag idén häromdagen att jag ska försöka handmjölka lite när brösten börjar spänna, ifall det tagit mer än 2 timmar mellan amningarna. Har ju börjat frysa in mjölk i iskuber som ett slags extra lager, så finns det mjölk hemma ifall att det skulle behövas.

Har också börjat amma liggandes på natten nu, vilket ger mycker mer myskänsla! Så slipper jag krypa ur täcket och sedan sitta och nicka i väntan på att hon ska bli klar. Dessutom är det supermysigt att känna hennes kropp mot min. Det är tur att man är sån som sover still, det är nästan som jag undermedveten inte rör mig ur fläcken för att hon ligger där. Vaknar alltid i exakt samma position, så är inte orolig över att jag skulle lägga mig på henne.

Hur sover ni? Har ni bebis i eran säng eller egen säng? Vi låter Cassandra sova med oss på natten, men på dagen varierar jag mellan att lägga henne i sin säng, våran säng, vagnen eller babyskyddet (väldigt bra för den kan man vagga henne i).

Våran tjej efter ett mysigt bad :) Hon njuter verkligen av att bada!

Sussi89
2

#12 Så söt hon är!Kyss

Våran dotter heter Ophelia hon föddes den 2 april kl 10:18 :)

Förlossningen gick bra tycker jag, men j**lar va ont det gjorde!  Eller själva värkarna gjorde inte så fasligt ont i början (eller rättare sagt man stod ut med dom).

När vi kände att det nästan började närma sig dags att åka till förlossningen åkte vi en runda med bilen på extra guppiga vägar. Jag visste att jag inte ville åka in för tidigt för att ev bli helskickad eller behöva vänta där i evigheter. När värkarna väl kom med någon minuts mellanrum så bestämde vi oss för att åka in. Väl inne var jag 7 cm öppen (vilket jag var väldigt nöjd över)

När värkarna kom jättetätt så var det ju outhärdigt. Kände att jag fick panik av att jag aldrig fick vila mellan värkarna och att det gjorde så ont. Så jag bestämde mig för testa någon smärtlindring.

Innan förlossningen var jag helt säker på att jag ville göra det utan bedövning, eller jag kunde tänka mig lustgas och sterila kvaddlar. Så jag testade kvaddlarna. Men det blev dock inte så mycket effekt. Och lustgasen hade ju ingen verkan, jag använde den dock en massa ändå.

Så…även om jag hela tiden varit helt emot epidural så bestämde jag mig för att ta den iaf.

Min sambo försökte förtvivlat säga till mig att jag kunde klara det utan.  Jag hade nämligen sagt det innan förlossningen att jag absolut inte skulle ha den bedövningen och om jag försökte ändra på det inne på förlossningen så skulle han säga till mig att jag inte skulle ta den. Och att jag skulle klara mig utan.

Så där låg jag i smärtor och försökte övertyga honom att JO jag behöver den nu iaf, oavsett vad jag sagt innan. Och jag kommer inte klandra honom för att han "låter" mig ta den.  Haha så till slut gav han med sig, helt förtvivlad dock. Han trodde nog han skulle få skit för det efteråt Tungan ute

Så fick jag min älskade epidural, den var guld värd! Jag hade inte sovit ordentligt på över två dygn pga förvärkar. Så jag somnade efter att jag fick bedövningen. Vilket gjorde att allt stannade upp lite och jag öppnade mig inte mer på hela natten( vi hade åkt in vid 11 på kvällen). Men fram på morgonen vaknade jag till och började få krystvärkar, efter ca en timme var vår älskade dotter ute.

Då i den stunden var jag säker på att Ophelia inte skulle få några mer syskon, för att det hade gjort så ont.  Men nu två veckor efteråt har jag mer eller mindre glömt av hur ont det gjorde. Så nu är jag inte rädd för att skaffa mer barn.

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Sussi89
1

#12 Så tråkigt det med amingen, jag höll nästan på att tröttna på det ett tag. Då hade jag såriga bröstvårtor och det var bara smärtsamt att amma. Men då kom jag på att jag kunde mjölka ut i en flaska och ge henne. Gjorde så tills såren var läkta. Nu går det mycket bättre. Men det är ett heltidsarbete!

Ibland ger vi henne även lite bröstmjölkersättning. Eller hennes pappa ger henne det ibland så att jag få vila lite, det är väldigt skönt att veta att det finns.

Ophelia sover i våran säng också. I början la jag henne i vaggan men det kändes så dumt att hon skulle ligga själv. Hon har ju varit så nära mig i 9 månader! Så någon dag gammal så flyttade hon till sängen. Och det går utmärkt. Jag ligger också nästan helt stilla, jag har tillochmed koll på min sambo så att inte han rullar på henne. Fast jag sover!

Jag har också börjat amma lillan medans jag ligger ner, mycket smidigare. Fast det är lite svårt att hitta någon bekväm ställning tycker jag.

På dagen lägger vi henne på lite olika ställen, babysittern, soffan eller barnvagnen.  Hennes och våran säng är på övervåningen så där vill jag inte lägga henne på dagen. Känns som jag inte har koll på henne då.

Hur ofta behöver ni mata barnet på natten?

Ger jag Ophelia mat vid 22 - 23 tiden så sover hon till ca 4 - 5 på morgonen. Sen vill hon ha mat igen vid 7- 8. Så det börjar arta sig :)

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

Nilam
0

#13,14 Vilken söt liten tjej :) Hur stor var hon när hon föddes?

Cassandra är idag 5 veckor och 3 dagar och hon har gått upp 1,5 kg sen födseln. Så fort de växer!

Det är lite olika hur ofta hon äter på natten, det är mellan 2-4 gånger, men det är ju förstås svårt att sätta gräns mellan natt och morgon ;)

Sussi89
0

Tack :) Våran lilla prinsessa <3

Hon vägde 3330 och var 49 cm lång när hon föddes. Nu i måndags när barnmorskan var här så vägde hon 3900. Då var hon precis två veckor.

Ja det är otroligt vad dom växer och utvecklas. Hon är så vaken nu, första tiden öppnar dom ju knappt ögonen! Nu kollar hon och har massa grimaser för sig :D

För att få henne å' sova så länge på natten så försöker jag ge henne så mycket mat som möjligt innan hon somnar. Jag ammar henne först, när hon tröttnat så rapar jag henne och sen försöker jag ge henne lite mer mjölk. Sen byter jag blöja och sätter på henne pyjamas och försöker ge henne lite mer mat igen. Så att hon är riktigt mätt och go.

Det var min mormor som tipsade om att försöka få i henne mer mat, och det var väldigt bra. Innan gick jag upp var andra till tredje timme för att mata henne på natten. Och jag blev ju helt slut och orkade inte med något på dagen.

S*Winterwind

Rokkur
1

#12Vad söt hon är! Glad

Glömde att svara! Jo, iofs men samtidigt blir ju bebisen frustrerad utav att inte få tag om bröstvårtan så det tar ju tid medGlad

Och det gör inte lika ont om man mjölkat ur lite.

Ammar med liggandes, så smidigt! Och det sparar ryggen, Elias verkar dessutom mer nöjd med att ammas på det sättet på natten, han vill gärna ligga en stund och bara "småsnuffsa" som jag kallar det. Så när han väl somnat till riktigt så kan jag lirka ut bröstvårtan ur munnen på honom.

Elias sover hos mig i sängen, har en babynest, men han föredrar att ligga jämte mig och jag rör mig inte ur fläcken på hela natten så. Och att vakna på morgonen med en leende jollrande bebis bredvid sig är underbartKyss

Ammar två-tre gånger under natten, har så mycket mjölk att jag hade kunnat amma en bebis till känns det som! Ser ut som om jag har ett par rejäla silikonbröst när han inte ätit på en stund hahaTungan ute

På dagen så funkar vagnen någorlunda bra, men han är en sådan mammagris så att oftast duger inget annat än mammas famn!Glad

Var hos BVC läkaren idag, tog upp med läkaren att det har knäppt i Elias axel sen förlossningen. Tog upp det redan på BB men fick väl inget vettigt svar. Iaf så tog sig läkaren en titt på Elias axel och upptäckte då att Elias med all säkerhet hade fått ett brott på nyckelbenet i samband med förlossningen. Är tydligen väldigt vanligt när man har "bråkat fram bebisen" som läkaren kallade det, och som läkaren sa;  Elias kom billigt undan det kunde gått illa med tanke på anledningen till att det blev bråttom….

Sen hade han på två veckor gått upp 700 g och växt 2 cm!

Bild på Elias från idag när vi var ute en sväng med barnvagnenKyss

Alice Walker

Rokkur
1

Måste bara visa den här bilden på min lille älsklingKyss Babysittern är inte dum alls tycker han <3

Alice Walker

Kickan90
1

Min dotter blir snart 4månader <3
Är så himla underbart att se hur dom växer och det går så himla fort.

Här på fotot så skulle hon få på sig en solhatt istället för sina andra mössor/hattar då vädret var så fint när vi skulle ut med vovvarna.
Såklart bjöd hon på ett leende och jag var snabb nog att fotografera :D

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Sussi89
4

Jag och sambon kom äntligen iväg till socialnämnden för att anmäla att han är pappa till Ophelia och att vi (SJÄLVKLART) skulle ha delad vårdnad. Men jag förstår inte varför det inte kommer automatiskt när man skriver på vem som är pappan?! Det är ju helt absurt att mamman ska få välja om man ska ha delad. Vad ger mamman rätten att välja det?! Är båda föräldrarna med så borde det väl vara självkart att båda ska få ha vårdnad om sitt barn. Om båda nu vill ha vårdnad så klart.

Känns som för många mammor ser sitt barn som någon pryl dom har rätt att ha för sig själv, inte den levande människa det faktist är. Det är så tragiskt att det är så, och att vissa inte kan växa upp fast dom fått barn!

Jag kan iaf lova lilla Ophelia att jag och hennes pappa aldrig kommer att slita henne mellan oss. Även om vi gör slut så kommer vi komma fram till någon lösning som passar oss alla, framför allt Ophelia! Hon ska inte känna att vi bråkar om henne. Och hon ska ha lika stor rätt att vara med mig som med sin pappa. Men nu hade inte jag och hennes pappa tänkt att göra slut alls <3 Kyss

Lillan med sin filt hon har fått låna av sin halvstorasyster.Glad

S*Winterwind

Sussi89
0

#19 vilken solstråle! Hon är ju supersöt!

S*Winterwind

Kickan90
0

#20 så söt :)
håller fullständigt med dig, att det är konstigt att mamman ska få välja.. jag skrev såklart på delad vårdnad på våran dotter, vill att hon ska få vara med sin pappa lika mkt som med mig.
tycker så synd om skilsmässobarn m.m. som inte får se sina föräldrar lika mkt (jag själv är ett skilsmässobarn sen jag var 16).

#21 tackar, hon é väldigt ofta på humör den tösen och sover nästan hela nätter också (6-8timmar) man blir lite bortskämd ;D

Medarbetare på

Sussi89
0

Ja det kändes så fel när det var mitt ansvar att skriva på om delad vårdnad. Skrikandes Det skulle inte vara mitt val!

Mina föräldrar skildes också när jag ca 8 tror jag. Och dom kunde absolut inte komma överens. Så ska inte mitt barn någonsin behöva ha det…

S*Winterwind

AnnaLundin
0

Det finns fall där det är direkt olämpligt med gemensam vårdnad, jag tycker nog ändå att det är bra att möjligheten finns att ha kvar enskild vårdnad i dessa fall.

Sen måste man komma ihåg att vårdnad och umgänge är två helt skilda saker! Det finns inget som säger att man inte kan träffa båda föräldrarna lika mycket även om ena föräldern har enskild vårdnad. Och även motsatt, det finns inget som säger att man träffar båda föräldrarna ens i närheten av lika mycket även om vårdnaden är gemensam.

Vårdnad är mer juridiskt, vem som bestämmer över barnet. Umgänge är just vad det låter som, hur mycket barn och förälder umgås/träffas.

Sussi89
0

Håller med om att är någon av föräldrarna helt olämplig så ska den självklart inte ha vårdnad. Men är det mammans jobb att besluta om pappan är olämplig? Tänk om det var tvärt om, att det var pappan som fick bestämma om mamman var lämplig eller inte.

Är det så att den som har vårdnaden om barnet kan bestämma hur mycket den får träffa den andra föräldern? För då blir ju nästan vårdnad och umgängesrätt likadant iaf… Eller hur är det?

S*Winterwind

AnnaLundin
0

#25 - Jag ska inte gå in på juridiken bakom detta med vårdnad, varför man resonerar som man gör, för det ligger utanför mitt kunskapsområde.

Men generellt är det så att föräldrarna måste kunna samarbeta om det som handlar om barnet för att det ska vara lämpligt med gemensam vårdnad. Detta är vad man ser till vid vårdnadstvister - man dömer inte gemensam vårdnad till föräldrar som inte kan kommunicera med varandra… Och jag kan nog tycka att det är lämpligt att den som föder barnet blir vårdnadshavare initialt. Är det sen så att pappan anser att mamman är olämplig som vårdnadshavare - självklart finns det såna! - så kan han ansöka om enskild vårdnad för barnet ifråga. Och kan de inte komma överens om detta så går man via tingsrätten.
Det finns alltför många fall med föräldrar som motarbetar varandra vid gemensam vårdnad, där det t.ex vägras nödvändiga påskrifter för att barn ska kunna börja på dagis eller flytta, öppna bankkonto till barnet etc.

På fråga B svarar jag NEJ, det är INTE så att den som har vårdnaden kan eller ska bestämma hur mycket och när umgängesföräldern ska träffa barnet.
För det första så är ungänget till för barnets skull, det är barnets rätt till båda föräldrarna som ska stå i fokus. Som förälder är man skyldig att underlätta barnets umgänge med den andra föräldern, oavsett om man är vårdnadshavare eller inte. Umgängessabotage, dvs att en förälder förhindrar barnets umgänge med den andra föräldern, ses som en försvårande omständighet om det dras till domstol…

Sussi89
0

Okey! Tack för svaret.  Glad

S*Winterwind

Sussi89
1

Lyckades få en bild på lilla Ophelia när hon ler :)

S*Winterwind

Kickan90
0

så söt, det är riktigt härligt nu när de blir lite äldre :D
man får så mkt tillbaka om man säger så, de ler, jollrar och undersöker sina händer, leksakerna som är framme m.m. :)

fast jag tycker det är så himla svårt att få huvudet "jämnt" det ändras så himla snabbt och nowa hjälper ju inte till genom att envist sova på den andra sidan oavsett hur vi lägger henne eller gömmer handdukar under m.m. precis som bvc har sagt ^^ haha!! har ni också lite "problem" med det?
för enligt våran bvc så ska barn numera sova på ryggen för det ska tydligen mindska risken för plötsligt spädbarnsdöd.

Medarbetare på

Sussi89
0

Vi fick rådet av våran bvc att Ophelia skulle sova på en jättemjuk madrass/ eller kudde, det skulle vara så att huvudet sjunker ner så långt i den att det går upp till öronen.

Så vi har tagit det täcke vi ska ha till spjälsängen och vikt det två gånger. Blir en perfekt liten "säng" till henne. Och än så länge har vi inte haft några problem med att huvudet blivit ojämnt. Men nu är hon ju inte ens en månad, kanske blir annorlunda när hon blir lite större….

S*Winterwind

Nilam
1

Oj, har varit lite inaktiv nu, får försöka "catcha" upp lite :)

Vi har inte heller haft problem med ojämt huvud, dock har Cassandra varit på extra koll för sitt huvud för att läkaren på Neonatal tyckte det var lite trångt mellan skallbenet, men på återbesöket tyckte de hennes huvud var fullt normalt :)

Hon har lite toppigt huvud, funderar på att det kan vara för att hon gärna sover på sidorna istället för på rygg.

Vi har möte för att skriva på faderskap och gemensam vårdnad så fort min sambo är tillbaka från Brasilien. Nej, han är inte där på semester, han är där på kurs med jobbet ;)

Har varit tråkigt att inte ha sambon hemma, men har bott hos mina föräldrar så att jag har lite sällskap :)

Här är våran tjej nu (i sin mormors knä), över 5 kg och blir 7 veckor på söndag :)

Kickan90
0

okk, våran tös är 3½ mån..
hon vill bara sova på vänster sidan och även om vi gör allt som bvc säger så hittar hon alltid något sätt att sova med huvudet på vänster sida så nu ska vi köpa en speciell kudde åt henne som inte formar hennes huvud också på dagarna så ska vi försöka låta henne sova på höger sida så att hon formar tillbaka det.

det är egentligen inte mkt men jag vill ju gärna att det ska vara mer jämnt.
om de är toppiga så brukar det mest vara för att dom ligger på bakhuvudet, ligger de på ena sidan så brukar de knuffa andra sidan så det "går lite mer ut"…svårt att förklara ^^

att ha det så mjukt i sängen vågar jag inte då hon rullar en massa och känns ju som att om hon ligger långt ner i "täcket" osv så kanske hon inte får tillräckligt med luft speciellt när de börjar snurra runder och lägga sig på magen. dock har hon inte börjat med de ännu men man ser att hon håller på :)
men skönt om ni inte har problem med de, hoppas att ni inte får det heller för vi är flera här som kämpar med våra busfrön ^^ haha!!

Medarbetare på

Sussi89
0

#31 Väldigt va söt hon är :) Perfekt att ligga och mysa hos mormor. Ophelia har båda mormor och gammelmormor som gärna kommer ofta och gosar med henne :)

Åh tänk att få åka på kurs till Brasilien med jobbet, det skulle då aldrig hända mig  Tungan ute

#32 Juste har inte tänkt på att dom börjar rulla runt senare, då får vi nog komma på någon annan lösning med sängen. Våran lilla är ju inte ens en månad ännu så rikigt än ska hon väl inte börja rulla runt. Men tiden går ju fort, så strax är vi väl där ändå!

S*Winterwind

Nilam
0

#32 Okej, nej på bakhuvudet sover hon inte så ofta, utan mest på sidorna. Kanske hon bara har en udda huvudform ;) Min systerson hade också det, vilket man kan fortfarande ana nu när han är 11 år.

#33 Tack, hon klagar aldrig när någon i familjen vill hålla henne ;) Svårare är det att få henne sova ensam i sin egen säng, men det går framåt!

Gillar era bilder när dem ler :D Får hoppas jag kan fånga Cassandras stora leende på bild någon gång :) Får vara redo med kameran på morgonen för då ligger hon ofta och ser glad ut.

Kickan90
0

Haha nej man tänker inte på vad dom gör senare ^^ haha!
svårt detta med huvudet men har hört att det ska finnas någon kudde som inte formar barnets huvud lika mkt.. ska nog införskaffa en sån :)

svårt att sova i egen säng har vi inte haft, började redan när hon var 1vecka. men ibland får hon sova hos oss men dock så måste hon först ha sovit i sin egen. så det är mest på morgonen hon får mysa i våran säng men vi är ju så bortskämda att hon sover 6-8timmar och som minst 4timmar på natten ;)

men sålänge det går bättre o bättre så e de ju bra :)
kanske prova att lägga henne i sängen på dagaarna också när hon sover..? så gjorde vi ibland annars sover hon i soffan bredvid mig på sin fårpläd :)

Medarbetare på

Patriszija
1

Min lilla groda som föddes 6 veckor tidigt, nu är hon en vecka gammal :).

Kickan90
0

Så söt :)
hon ser ganska stor ut ändå, hur mkt vägde hon o hur lång var hon?
har säkert grattat dig när du fick henne men minnet e lite segt nu när de e en massa babyboom ^^ haha

Medarbetare på

Patriszija
0

#37 tack :). jodå hon var 45cm lång och vägde 2335g men endå pyttis om man jämförde med alla andra bebisar på bb.

Kickan90
0

#38 det förstår jag min dotter var 48cm o vägde 2820g så hon var minst på bb när vi var där för alla andra låg på minst 50 och 3300g xD
men de växer så det knakar ändå även om kläderna i strl 50 är för små ;) min dotter ska ju bli 4mån nu den 15maj och hon har strl 56 men börjar komma i 62 ^^

------------

Såg innan att ni "andra" pratade om Amning längre upp och smärtan ni känner när ni ammar är för att barnet suger och de barn som suger hårt gör att det kan göra lite extra ont. men bröstet kommer att vänja sig och bli "hårt" alltså att man knappt kommer känna att de ens suger på bröstet ;P (lite svårt att förklara). Jag ammar fullt och tänker göra det tills hon 6mån, fast hon kommer börja få lite smakportioner också när hon är runt 5-6mån men det är ju knappt en matsked som de får börja med att smaka på.

Hade gärna ammat längre men då jag vill plugga vidare o ska söka jobb så att jag börjar 2013 så måste jag räkna med att jag kommer jobba/plugg för fullt och då måste hon gå på dagis..

Medarbetare på

Sussi89
0

Så söt!! Och så litenKyss Har hon fått något namn än? *nyfiken*

Amningen går bra för mig nu, det är inga problem alls och gör heller inte ont. Det var just när hon var nyfödd och mjölken inte hade runnit till. Då ville hon suga hela tiden, men blev självklart inte nöjd :/ Och det blev helt sårigt på bröstvårtan. Då var det en plåga. Men så fort mjölken runnit till så att jag inte behövde amma lika ofta så läkte såren, jag smörjade också med en fet kräm vi fått på BB. Efter det var det inga problem. Men det tog nog en vecka innan det blev bra.

Idag ska vi iväg och köpa en solhatt till lillan. Jag vet att vi har fått en för ett tag sedan men det är helt borta nu…Försvann väl i flytten :/ Så vi behöver en ny. Det är ju underbart väder idag och känns inte riktigt kul att klämma på henne en vanlig mössa. Och ute vill vi ju vara så mycket som möjligt.

S*Winterwind

Kickan90
0

Okej, för mig ömmade det bara.
Fick inga sår eller någt var mest röd, det började rinna mjölk nästan precis när hon var nyfödd men kom rejält dag nr3.
Vårat "problem" som vi har nu är att hon kan sätta sig i halsen så jag har ganska gott om mjölk så sprutar det ibland så då släpper hon ibland taget när de blir för mkt xD hmm..inte så roligt de heller ^^haha

men det är skönt att man kan amma iaf =)
ja vi har också några solhattar, den som passar hittar jag inte just nu..
så hon får ta några som e lite stora för henne. men de kommer hon växa i. fick inte ni 20% rabbat på åhlens när hon föddes? kanske använda den till några solhattar? =)

vi köpte en fin liten klänning i jeans.

Medarbetare på

Patriszija
0

#39 Jaa nu har vi kläder i strl 44 och det är liite stort fortfarande men hon har gått upp 100g på bara knappt två dygn, lite väl mycket enligt hemsjukvården så vi får dra ner lite på sondmatningen, hon ammar så bra :).

#40 Hon heter Luna :).

Nilam
0

Alltså var min tjej rätt kort jämförelse till vikten. Hon var 48 cm och 3450 gram när hon föddes :) En vecka innan BF.

På dagarna får hon sova antingen i sin säng, vagn eller bilstolen. Fast om jag sitter i soffan och kollar på tv brukar jag låta henne ligga hos mig.

Cassandra sätter också i halsen. Hon äter väldigt högljutt dessutom ;) Och så har hon svårt att få grepp, det slinker in luft hela tiden, så hon pruttar väldigt mycket ^^

Sussi89
0

#41 vart skulle vi få den rabatten ifrån? Kan inte komma ihåg att jag fått det. Är dock medlem i Åhlens "klubb" eller vad det heter så jag brukar få rabattkuponger på posten.

S*Winterwind

V3ritas
0

Åh vilken rolig tråd :) Jag smygföljer er redan även om vår lill* 2:a kommer först i början av Augusti. Jag får återkomma med lite inlägg då :)

Medarbetare på Fjäderfä iFokus :)

Kickan90
0

#44 fick den från BB, låg i de 2 kassarna jag fick med mig när jag hade fött. då kom de in med dom, får inte ni det? :O

#45 ja det var riktigt roligt att man kan prata av sig här ;)
grattis till nr2 ^^

Medarbetare på

Sussi89
0

#46 Nej vi fick då inga två kassar :/ Typiskt jag vill också ha!!

#45 Välkommen, grattis till snart nr 2 :)

Tillbaka till det med aming. En sak som är såå jobbig är att jag läcker typ hela tiden, eller kanske inte hela tiden, men en hel del. Det är så svårt att känna sig fräsch. Måste alltid ha i amningsinlägg annars får jag strax två blöta fläckar på tröjan! Och inläggen blir helt genomblöta efter en stund. Speciellt när jag ammar så läcker det bröstet som inte blir "ammat". Har man otur så har även inläggen hamnat lite fel, så blir hela bh:n blöt. INTE KUL!!

Och jag måste sova med en sportbh(eller liknande, bekvämare än vanlig BH) för annars vaknar jag genomblöt med mjölk! Och jag kan inte direkt gå runt utan BH för då blir jag genomsur också. Jag skulle så gärma vilja gå runt och "lufta" brösten lite, men inte om jag måste byta tröja 100 gg/dag!

Undrar om det hjälper att pumpa ut mjölk. Tänkte ändå ringa BB för att få börja lämna in mjölk till behövande barn.

S*Winterwind

Kickan90
0

#47 har du inte provat h&m vanliga mamma bh istället för de tunna?
jag provade den och tycker att den är såå mkt bättre.
mjölken brukar läcka mindre senare ju mer tiden går om man nu inte har gott om mjölk hela tiden.

jag funderade också på att lämna mjölk men man får bara göra de upptill ens barn är 3månader (här i skåne har jag för mig) så jag gjorde inte det + min pump var inte så jätte bekväm.
att pumpa har även sina nackdelar du kan få ännu mera mjölk då man både pumpar o ammar.

Medarbetare på

Nilam
0

Mjölken brukar ju stabilisera sig efter ett tag och vara anpassat efter hur mycket erat barn äter. Jag läcker fortfarande men inte alls lika mycket som förut. Om man pumpar så kommer brösten tillverka mer mjölk än vad barnet äter.

#48 Visste inte att det bara var upp till 3 månader :/ Har bara läst att den pumpade, frysta mjölken får vara max 3 månader gammal, eller nåt sånt.

Sussi89
1

#42 Jättefint namn!

Okej, får nog ha tålamod tills mjölken har stabiliserat sig.

Det är egentligen inte BH:n som är obekväm utan dom där amningsinläggen, dom sluter så tätt :/ Jaja.

Igår gick jag igenom lillans garderob för att rensa ut alla kläder som var för små, och det blev en hel del. Vissa kläder har hon ju bara använt en gång eller aldrig! Det känns så synd om dom fina kläderna! Det var mest stl 50 som var för smått, 56 är fortfarande okej :) Som tur är så planerar vi ju att ha mer barn så ska spara på dom mesta kläderna :)

Min lilla knäppa sötnos Kyss Hon är alltid på jättebra humör på morgonen innan vi ska gå upp. Då gör hon sig till med massor av grimaser och många leenden. Idag är hon 5 veckor.

S*Winterwind

Kickan90
0

Så söt hon är :D
ett litet charmtroll, oj 5veckor och 56 börjar bli lite försmått??
vi har precis gått över till 62 hon kan ha 56 i body men de sitter lite tajt så vi struntade i dom men vissa byxor i 56 kan hon ha :)

Idag vägde vi henne, 5470g. Hon växer så de knakar 3mån o 3veckor gammal <3

Medarbetare på

Nilam
2

#50 Sötis! Visst är det härligt att vakna upp på morgonen med någon som ler mot en ;) Cassandra är alltid på bra humör när hon vaknar på morgonen! Då får man de största leendena.

Vi har också bytt ut kläderna från 50-56 till 62. 68 går ibland, men är fortfarande ganska stort. Sist vi vägde och mätte henne var hon 5 veckor gammal, 4920 gram och 54 cm lång. Imorrn ska vi till BVC igen och då är hon 8 veckor och 3 dagar gammal. Ska bli spännande och se hur mycket hon växt nu :)

Försökte fånga hennes underbara leende på foto idag, men hon blir alltid lite undrande över kameran :P Fick dock några charmiga bilder som jag inte kunde välja mellan, så det fick bli ett kollage. Hehe^^

Kickan90
0

Vad stor hon är ^^ haha!
min dotter är 3mån o 3veckor och väger 5470g ;) fast iof så vägde hon bara 2820g när hon föddes, kom ju 13dagar innan bf.. 
det är först nu vi har gått över till strl 62, fast hon får gärna vara mindre än alla andra sålänge hon följer sin egen kurva bra <3

Medarbetare på

Sussi89
0

Det är så underbart när man nu får lite mer kontakt med dom. Opehlia har världens vackraste leende enligt mig <3

Min stora tjej väger ca 4600g och är 54 cm :)

Alla bebisar är helt perfekta precis som dom är, stora eller små <3

# 52 Så härliga bilder!

S*Winterwind

Kickan90
0

#54 ja visst är dom, men det är det som är lite charmig med dom också att vissa är större o andra mindre även om de är lika gammla m.m. :)

hihi ja hon e stor :D

#53 glömde ju skriva att dina bilder var helt underbara :D
man blir såå glad när man får deras leende på bild, jag har även video filmat när Nowa pratar ^^ hehe

Medarbetare på

JustCissi
2

Hej alla! :)

Då jag var en flitig följare av "Vi som väntar barn 2012", så känner jag att jag gärna fortsätter här nu, nu när våran älskade lilla Isabella äntligen tittat ut till stora världen! :)

Hon föddes den 29/4, 15dagar efter BF.

Hon vägde 3660g och var 49cm lång. :)

Att man kan älska ett barn så otroligt mycket från första stund! <3

/Cissi och Isabella

Sussi89
0

Så fin Kyss Visst är dom helt underbara!

S*Winterwind

Nilam
0

Idag var vi till BVC och fick veta att Cassandra nu väger 5800 gram och är 57 cm lång ^^ Träffade en annan bebis som också var två månader, men den var ju pytteliten jämfört med Cassandra ;)

#53 Haha då har våran tjej vuxit om eran ;)

#54 Samma vikt och längd som Cassandra hade för 3 veckor sen :)

Hon må vara stor i jämförelse med andra, men för mig känns hon liten;)

Kickan90
0

#56 ja visst är den en konstig känsla ^^
grattis till din fina prinsessa.

Medarbetare på

Nilam
0

#56 Grattis till sötnosen! Hon var inte så stor trots den sena ankomsten;)

JustCissi
0

Tack så mycket! :)

#60 Nej inte så stor, och jag tackar för det ;) Det kändes ordentligt ändå ;) Hennes pappa vägde 4980g när han föddes, så jag har fasat hela graviditeten att jag skulle behöva klämma ut en jätte bebis ;)

Hon var alldeles lagom ;)

Kickan90
0

Oavsett storlek så känns det ändå xD haha!
min lilla flicka vägde mindre och det kändes men tur att det var en snabb förlossning på 4,5timme från första värk ^^ haha!

Medarbetare på

Rokkur
1

Igår fick Elias 3 månaderssprutorna, han var jätteduktig fast blev ledsen utav spruta nr två. Den sved nog lite. Känns som om tiden har gått otroligt fort, var det inte igår jag låg inne på BB?!Tungan ute

Han hade även gått upp 400 g och växt 2 cm, snart väger han över 7 kilo! Han fick också mycket beröm för hur stark och stadig han redan ärSkrattande

Skickar med en bild där han sover så gott med grodan han fick utav mormor <3

Alice Walker

Kickan90
0

#63 oj det var en stor kille :)
så söt han e, ja utav sprutan nr2 så brukar dom gnälla/skrika mer än med 1an. enligt bvc är att dom inte riktigt hinner förstå med den första vad som händer och när då 2an kommer är dom mer berädd + det är då sprutan nr1 kan ge "utslag/bula" och då kan de allmänt bli gnälliga.

gav du honom flytande alvedon? för det kan vara bra även om dom inte har feber eller en bula. men då det kan svida osv så tar det och lindrar :) hoppas att han mår bättre nu, vet många som fick feber m.m. men min dotter fick ingen, dock en liten bula i början men den försvann när hon fick alvedon.

Medarbetare på

Rokkur
0

#64 Ja, han växer så det knakar! Vägde 3.8 när han föddes så han har ju gått upp en hel del! Glad Jag är ju självklart stolt så jag pyser över haha

Han fick alvedon, han svarar väldigt bra på det vilket är skönt då han blev lite hängig stackarn! Har märkt av det idag med, hoppas han är piggare imorgon.

#56 Grattis!! Hon är jättefinKyss

Har förresten hittat en perfekt lösning för mina ömma bröst, har halterneckbikini! Ger lagom stöd men sitter inte åt på samma sätt som en bh gör. Glad Så mycket skönare att ha på sig än en bh!

Alice Walker

Kickan90
0

Ja dom brukar bli piggare sen ;)
klart du ska vara stolt hade ju varit konstigt om du inte var det ^^ hehe!

skönt för dig, inget sånt fungerar för mig ^^
mina fylls på och blir runda o stela som tusan så behöver en bh som har lite "plats" ovanför brösten så att när dom väl fylls så sitter den mer bekvämt där. så för mig fungerade det med H&M's "hårda" amningsbh, de mjuka bara ändrade på mig så amningsinläggen ibland missade bröstet menmen fungerade om jag spände åt dom lite extra.
ajja det bästa e ju att vi hittar någon som passar oss själva :)

vill ni se lite mera bilder på mig o nowa så e ni välkomna att kika in på min blogg lite då o då http://mammaslillablogg.blogg.se/ har ni några bloggar?

Medarbetare på

Nilam
1

Jag köpte mina amningsbehåar från Lindex, är helnöjd med dem. En är mjuk utan vaddning, super skön att ha hemma. Den andra har vaddning så att det ser lite snyggare ut under kläderna.

Jag som trodde att mjölken stabiliserat sig, men nu läcker det som tusan istället. Satt barbröstad i sängen och ammade på kvällen och plötsligt sprutar det andra bröstet. Förut så droppade de bara :/ Tror det är för att jag hade lite stressiga veckor när sambon var bortrest. Cassandra skrek varje kväll, fast ändå bara på kvällarna. Vi har misstänkt kolik, så hon får medecin mot det. Verkar hjälpa för nu är det lugnt på kvällarna. Lite smågnäll bara men hon är iaf tröstbar. Dessutom tar min sambo hand om läggningen (efter att jag ammat henne) så att jag får en stund för mig själv. Tror att utan stressen så har jag börjat producera mer mjölk.

Åh det är så mysigt att vara mamma, även när det känns tröttsamt :D

Våran bröllop börjar närma sig också! *Dansar*

Kickan90
0

#67 det är rätt vanligt att det gör så när man ammar, gör det på mig iaf ^^
vi bara lägger våran tös i spjälsänge, ger godnatt puss o sen går vi ut ur rummet (ser henne sedan via en video-babyvakt) och hon brukar alltid somna direkt när hon har ätit.

va kul :) min sambo pratar också om det o vi funderar på hur vi ska ha det. men blir inte änn på ett tag då han vill åka utomlands, så då får det vänta tills hon e lite äldre :) sen har vi ju även 2 hundar så allt ska ju klicka med dom också <3

Medarbetare på

Sussi89
1

#67 Åh ska ni gifta er, grattis!! Va roligt!

Jag och sambon pratar lite om det då och då också så får se när det blir vår tur…Säger dock till honom att jag väntar på en fin ring först innan jag säger ett riktigt "ja" Flört Han tycker nog att det borde räcka med förlovningsringen, och det kan ju han tro OskyldigSkrattande

Annars är allt bra här hemma med lilla bebisen, hon växer och står i :) <3

Ophelia och hennes pappa sjunger "vart är tummen" - En favorit från hennes sida ;)

S*Winterwind

Kickan90
0

#69 haha då är du som mig ;) tycker allt att min gubbe kan gå på knä denna gången. sist fick jag frukost på sängen och i sängen satt han med vovvarna på varsin sida o frågade om jag ville förlova mig m honom ^^ också hade han gjort hjärte-mackor + oboy :D (min favorit frukost) 

nawe så glad hon e :D o stor börjar hon bli..
Här är favoriten trollmors vaggvisa <3

Medarbetare på

Nilam
0

Tack^^ Ja vi har inte ens haft förlovningsringar för att jag är så petig. Nu har jag äntligen hittat min ring och eftersom vi inte burit några förlovningsringar innan vigseln så har jag valt att bara ha en ring (som ändå ser ut som två som sitter ihop).

Sötnos hon är :)

Här är sjungs vargsången från Ronja Rövardotter som vaggvisa^^

Sussi89
0

#70 Ja min ska minsann också få göra det riktigt romantiskt denna gången! Är lite nervös över att han ska välja ring själva bara. Har dock gett honom klara besked över hur ringen ska se ut ^^  resten får han sköta själv.

#71 Åh den låter fin! :) Det var ju jättesvårt att välja ring. Vi gick till massa butiker innan jag hittade den perfekta!

Det är väldigt kul att sjunga för henne :) I vanliga fall skulle jag aldrig låta någon höra mig sjunga, men jag får vika mig. Hon älskar ju när man sjunger för henne :D

S*Winterwind

Sussi89
0

Hur gå det för er i värmen? Jag tycker det är lite jobbigt…själv älskar jag när det är så här varmt. Men Ophelia tycker inte det :/ Hon blir inte bekväm alls, och det är svårt att hitta någon sval plats åt henne när det är som varmast. Inte ens i skuggan blir det ju svalt. Har på henne endast en t-shirt eller klänning och blöja, men det hjälper inte så mycket.

I förrgår var hon helt förtvivlad och bara skrek eller gnällde hela dagen :( Nu har hon väl vant sig lite med värmen, men är fortfarnade väldigt gnällig. Tur att det blir kallare på kvällen iaf.

S*Winterwind

Nilam
1

Nej, den sortens värme uppskattas inte. Dock gillar hon varma bad och gosa med en varm mamma/pappa i sängen på natten;) Hon sover iaf första halvan av natten i sin säng, men när hon vill amma tidigt på morgonen så är jag för trött så jag lägger henne intill mig, ger henne bröstet och somnar om^^

Cassandra bjuder på ett leende denna soliga morgon ;)

Sussi89
0

#74 Ohh så söt! Dom är så gulliga när tungan sticker ut lite när dom ler :D

Ophelia gillar också att mysa, och att bada älskar hon :D

Jag gjorde så i början också att hon fick sova i sin säng och sen flytta över till våran när hon skulle ammas. Men nu har jag gett upp det, så hon sover bara i våran säng på natten.  Undrar om det kanske kommer bli jobbigare att vänja henne vid att sova i egen säng senare kanske när hon blir lite äldre…

S*Winterwind

Kickan90
0

Ja värmen e inte alls rolig :( men Nowa äter mer oftare och sover kortare stunder om hon väl somnar, nu har hon börjat rulla upp på mage. handen var ivägen sist och hon förstod inte hur hon skulle ändra den så när jag flyttade lite på den så kom hon upp :)

#74 hiihi så gulligt :D

jag gör också så att hon får komma till våran säng när hon ska äta men sen lägger jag oftast tillbaka henne i sin egen säng beroende på när hon vaknar.

#75 Ja det kan bli jobbigt senare när de blir större om de sover i eran säng, då kan det bli att hon inte alls vill sova i sin säng. har en kompis som alltid hade sin son i sin famn vid det minsta lilla han skrek m.m. nu sover han inte så långa stunder om han sover i sin säng och är ganska svår att natta för om hon lägger honom ifrån sig skriker han.
men det är ju inte säkert att din dotter blir så men det kan bli så om man tar upp dom för minsta lilla eller har dom hos sig för mycket.

om nowa skriker och jag vet att hon mest är kinkig så brukar jag bara sitta bredvid och prata o ta på henne så brukar hon lugna ner sig och gör hon inte det så tar jag upp henne sen.
men tror mest att det kommer bli jobbigare om man alltid gör att de får vara hos en oavsett hur de gnäller, det är så dom blir klägiga (stavning?!) ^^

Medarbetare på

Emelie-E
4

Fast ett så litet barn kan man inte skämma bort. Tänk om de vill ha närhet och allt de får är att ligga brevid och få lite klappar? Känns inte det fel? Jag hade alltid min son i famnen för att jag älskade att ha honom där. Var han ledsen tog jag upp honom och gav honom det han behövde. Han sov mycket bredvid mig i olika perioder. Nu är han 18 månader, sover i egen säng hela nätterna. Har inga problem att varken natta honom eller "lämna ifrån mig" honom. Allt ett så litet barn som era är behöver är kärlek och närhet. Snåla inte med det! Sen när de är lite äldre så kan man börja vänja dem vid att man alltid finns där men att det inte behöver betyda att man ska "klänga" på sina föräldrar.

Nilam
0

Åh, jag tycker det där är så svårt. Jag tror det bästa är att inte följa vad andra säger utan att själv känna efter vad som känns bäst. Vissa barn är helt trygga med att sova själva och andra söker lite mer närhet. Jag tycker att när dem är så unga så får man ge dem vad de vill ha. Cassandra sover faktiskt lite längre när jag låter henne sova i sin säng, för då hon väcker oss bara 1-2 gånger om natten, men när hon sover bredvid mig så väcker hon mig 3-4 gånger istället. Förmodligen för att vi rör oss i sängen och väcker henne.

Cassandra får så mycket närhet när hon är vaken, så jag känner mig inte dum som låter henne sova själv på natten. På dagen varierar det mellan säng, barnskydd och vagn. Enda problemet med nattningen just nu är att hon kan somna i min famn, sen när man lägger ner henne så vaknar hon till av rörelserna (och känslan av att "falla" neråt). Men det brukar räcka med hand på huvudet och en på brösten så känner hon att man är där och somnar om. För det mesta. Även om hon vaknar till och märker att hon ligger i sängen så brukar hon inte gråta, utan bara tittar på mig. Tyvärr vet jag att hon inte kommer somna av sig själv, utan jag måste klappa och prata lite med henne. Ibland får jag helt enkelt ta upp henne och börja upp.

Det jag strävar efter är att hon inte skriker vid läggdags, utan att det känns lugn och tryggt för både henne och oss.

Ett alternativ är att man ställer barnsängen alldeles intill sin egen säng, sen kan man ligga med ena handen hos barnet tills den sover tryggt. Så gjorde min mamma tydligen. Har inte prövat själv då jag tycker att våra rutiner funkar ganska bra just nu.

Blev ett långt inlägg :) Vill tillägga att det är tur man är så lättväckt, för hon låter inte så mycket när hon vaknar och är hungrig på natten, utan jag vaknar av att hon börjar snutta på sina händer ^^

Emelie-E
0

#78 Även min son sov bäst när han fick sova i egen säng. Vilket han gjorde från han var ca 3 veckor då jag slutade amma. Men han har också sovit mycket bredvid mig efter det och det har aldrig "skadat" honom. Självklart ska man göra som man själv tycker och känner är bäst och inte göra som andra säger att man ska göra. Men jag ville mest bara påpeka att väldigt små barn kan man inte skämma bort och man ska ge dem det de behöver. Man ska inte vara rädd för att få ett "klängit" barn när barnet bara är några månader gammal och behöver massor av kärlek och närhet :)

Kickan90
0

#77 jag tror inte att du förstod hur jag menade..
klart som tusan att jag håller min dotter i min famn, klart att jag ger henne kärlek och allt det hon behöver. men man ska inte ta upp dom vid det minsta skriker för det minsta lilla, varför får jag inte ligga bredvid min dotter istället och "ta på henne o prata" istället för att lyfta upp henne i famnen? är det fel?

jag har dessutom våran spjänsäng precis bredvid våran säng.
hon ligger väldigt ofta i min famn eller bredvid mig i soffan/sängen.
när hon somnar brukar jag lägga henne bredvid mig eller i spjälsängen.

kan ju tillägga att jag har fått väldigt mkt berömm från min bvc och andra att min dotter är väldigt trygg i sig själv och det är väldigt sällan hon skriker mer än när hon är hungrig..
gillar inte hur ditt inlägg får en att känna som att man aldrig myser med sin dotter…det finns inget jag hellre gör.

Medarbetare på

Emelie-E
0

#80 Har jag skrivit att du aldrig ger din dotter kärlek och närhet? Nej, det har jag inte. Men det som fick mig att reagera var att du är rädd att få ett "klängit" barn. Men när man har barn i den åldern ditt är så behöver man inte vara rädd för det. Du tar säkert hand om din dotter på ett bra sätt. Alla hittar sina knep, men som sagt, du behöver inte vara rädd för att hon ska bli klängig än på ett tag :)

Kickan90
0

#81 jaha men jag tog det som att jag aldrig hade henne i famnen.
jag är inte rädd för att få ett klängit barn men det är ganska jobbigt om man inte kan lämna de ifrån en.
jag tycker att när de är runt 6mån så börjar de bli väldigt mammiga och klängiga därför jag skrev som jag gjorde.

alla jag känner har sagt att om man hela tiden tar upp dom vid det minsta lilla så lär de sig att varje gång de skriker får de komma upp..
därför e det väldigt svårt och veta hur man ska göra.

hur gjorde du när ni skulle börja med smakisar? märkt att det är en massa olika från kommun till kommun :)

Medarbetare på

AnnaLundin
0

#82 - jag blir så ledsen när du skriver att alla säger så till dig, för det betyder ju att de där "alla" har missuppfattat varför barn skriker. Det finns inga belägg för att barn "lär sig att skrika för att bli upp-plockade". Barn skriker av någon anledning och om det är för att de behöver närhet så är det ju så. Det ger dem en trygghet om de känner att de får närhet om något är jobbigt för dem.

Min egen erfarenhet, efter fyra barn, är att det inte alls behöver bli problem med klängiga barn även om man tar upp dem varje gång de är ledsna. Vissa barn har sina perioder när det bara är mamma eller pappa som duger och jag är övertygad om att de perioderna kommer oavsett om du alltid tar upp barnet eller inte. Det är väl snarare så att trygga barn också vågar lämna sina föräldrar…

Vad gäller smakisar så finns det en tråd om det just nu. Kika gärna i den.
Min BVC-sköterska har rekommenderat att börja med smakisar vid 4 månaders ålder. Två av mina har då glatt glufsat i sig allt som serverats. Och två av dem har det inte varit någon idé att traggla med utan vi har lagt det på is och provat igen någon månad senare. Och då har det funkat bättre.
Alltså, barn är individer. Prova och gör det som fungerar1

Nilam
0

Man får läsa av sitt barn själv. Om Cassandra inte är ledsen/hungrig, utan bara klagar lite, så nöjer jag mig med att sitta intill henne och försöka uppmuntra med roliga miner och ljud, pussar och kel. Ibland byter jag plats på henne ifall hon kanske bara tröttnat. Men att gå runt och bära på en 6 kg bebis är inte så toppen för ryggen ;) och större kommer hon dessutom bli. Får ofta komplimanger att Cassandra är så lugn och trygg. Har inga problem alls att lämna över henne till folk eller ta med henne till diverse evenemang. Hon hade en period när hon skrek på kvällen, men det verkar ha gått över nu. Tror hon fick en släng av spädbarnskolik som vi har medicinerat med Minifom.

Jag vill aldrig säga hur folk "ska" göra, utan berättar bara hur det är med våran dotter. Alla barn är så olika, det lägger alltid min mamma vikt på som argument, då hon har 4 döttrar.

#82 Vadå kummunen? Jag har bara tagit emot information från tidningar/internet. Har kommunen nå slags bestämmelser över hur vi ska ta hand om våra barn? :P

Jag tänker låta Cassandra smaka saker vid 4 månader (allstå liten slick här och där) bara för att hon ska vara van vid olika smaker vid 6 månader när hon ska få börja äta lite också (dvs även svälja smakisarna).

Kickan90
0

#83 jaja alla o alla då…de säger även så som du.
jag hoppar iaf över denna biten om klängiga barn, svårt att skriva vad jag menar utan atta alla ska missförstå en :/ är väl lite "arbetsskadad" när jag ibland pratar om klägighet (förskolan 0-3åringar).menmen nu vill jag inte att det blir mer missförstånd över hur jag menar så vi skippar den biten ;)

#84, nej men sade kommun till kommun men kunde även tagit bvc o bvc. för bara 20min från där vi bor där ska de mäta barnet varje gång de ska ta vikten medans här gör dom det bara var annan/tredje gång pga att det ska skada höften m.m.

-----------
min dotter älskar smakisar och jag låter henne äta en tesked och det älskar hon och mår bra utav det. om hon ligger och som ni säger så känner man sitt barn bäst o jag gör ju så dom passar både mig och min dotter. som ni säger så tror jag också på det att trygga barn vågar gå till andra. det är tur att alla barn är olika för annars hade det bara funnis ett svar och inte tusen olika, tycker att varje förälder får göra som den vill/känner så länge de båda mår bra utav det :)

Medarbetare på

Sussi89
0

#85- här mäter dom mitt barn varje gång vi är hos bvc…kanske ska fråga henne om det. Vill ju inte att det ska vara skadligt för lillan :/

Urs nu på tisdag ska vi träffa läkaren också för vanlig kontroll…Då ska dom ju bända och trycka på henne så som dom gjorde när hon var nyfödd. Det ser ju så ont ut, och dom tar ju verkligen i :( Ser inte fram emot det! Har hört om någon läkare som råkade bryta en bebis ben/höft när dom kollade höftlederna :(

S*Winterwind

Nilam
0

Här mäter dem varje gång. Men den sköterska vi har är väldigt försiktig, iaf jämfört med den man som tog ett pass när ordinarie sköterska vabbade. Han verkligen drog i henne!

#86 Vi hade den kontrollen för några veckor sen, men det var inte så farlig, de kastar inte runt på barnet på samma sätt. Iaf inte den läkaren. Den första läkaren på 3 dagars kollen var nästan brutal..

Sussi89
0

Våran sköterska brukar vara väldigt försiktg med Ophelia också :) Får även hoppas att det blir en snäll läkare.

Jag vet själv när bebisen var nyfödd så var man såå rädd om den, och lyfte så försiktigt man bara kunde. Så kom läkaren och var så oförsiktig….eller den visste väl vad den gjorde och hade gjort det varje dag i flera år. Man man själv tyckte att den var väldigt hårdhänt. :(

S*Winterwind

Kickan90
0

ojdå, här är de försiktiga både när hon föddes o nu.
hoppas att din läkare e mer försiktig nu för de är ju väldigt känsliga.

Medarbetare på

[Pappsing]
0

Vår dotter föddes den 20 februari, några minuter efter halv nio på morgonen!!

Sussi89
0

#90 Grattis :) Vad heter hon?

S*Winterwind

[Pappsing]
0

#91: Hon heter Cornelia,
Hon fick sin andra vaccination idag.
Vi valde att dela upp den vaccination, som hon skullle fått vid tre månaders ålder, på två dagar.
Så hon slipper få i sig allting på en gång.

Sussi89
0

Så fint namn! Det var lite ovanligt :)

Urs vaccinationen ser jag inte fram emot! Okej så ni delade upp det. Hur kände ni att det gick, blev det bättre än om man skulle ta allt på en gång? Lite nyfiken :)

Idag var vi på läkarbesök och det gick väldigt bra, bara löjliga mig som hade oroat mig att läkaren skulle vara hårthänt ^^ Men Ophelia skrek inte alls när han tryckte och böjde på henne. Hon tyckte nog till och med att det var roligt, för hon jollrade lite. Väldigt trevlig läkare dessutom!

Efteråt gick vi och hälsade på mamma på jobbet och fick visat upp Ophelia för några av mina arbetskamrater (jag och mamma jobbar på samma jobb). Lillan var på strålande humör och hade väldigt mycket att "berätta" för mormor. Det är så gulligt när hon pratar.

S*Winterwind

[Pappsing]
0

Visst är det gulligt när de pratar…..har din dotter börjat "prata", genom att blåsa ut saliv med?
Cornelia liksom presar fram saliv mellan tungan och läpparna på ett väldigt gulligt sätt.
Förutom alla andra ljud hon har för sig då…

Jodå, det går att dela upp vaccinationen…
Vi valde att ta den första sprutan, som det är vaccin mot fem olika saker i på en dag.
Sedan ta den andra en vecka senare.
Så det inte blir så mycket för vår dotters kropp på en gång.

Sussi89
0

Hahaa så gulligt! Vet inte rikigt om Ophelia gör så men hon är väldigt bra på att göra massa bubblor med sitt saliv ;) Jag har alltid massa blöta fläckar på axeln!

Okej hade ingen aning om att man kunde få dela upp den. Bvc är nog så vana vid att göra det på samma sätt att dom inte föreslår andra metoder.

S*Winterwind

[Pappsing]
0

Japp, de där bubblorna känner jag igen…det var dem jag menade…:P

Nope, BVC kommer inte fråga er hur ni vill göra.
Det är sådant ni själva får ta upp med dem, när det är dags.

Kickan90
0

här är det bubblor också, men nu börjar man snurra över till magen ;)
pratar som bara den och matvrak är hon allt, har inte luskat ut någon favorit mat ännu för hon tar allt som man ger henne änsålänge :)

blir vägning och ev mätning nästa vecka ^^ 
sen blir det även dop, så här har vi mkt att göra :)

#96 grattis till lill tösen, cornelia e fint har en bekant som heter de ^^

Medarbetare på

[Pappsing]
0

Vi var hos BVC i tisdags, för andra vaccinationen.
Cornelia hade gått upp 2 hekto på en vecka och växt en cm.
Inte konstigt, när hon äter som ett matvrak….:P
Hon är sååå söt…

Kickan90
0

#98 härligt att det går åt det hållet :)
hoppas hon e lika matglad när ni ska prova på smakprov senare ^^
här går det ner iaf och man blir sur när det är slut. hon är var 4timme så vi brukar låta henne smaka efter 2timmar men blir att man får ha nappen redo o ge henne efter att hon har smakat annars tar hon in fingrarna (vilket vi inte vill) ^^

Medarbetare på

[Pappsing]
0

Här blir det en massa sug på fingrarna redan…
Nappen duger liksom inte längre, Cornelia har heller fingrarna i munnen.
Vi ser inget fel med det…så länge hon inte har någon skit på fingrarna…

Nilam
0

Oj, nu har jag varit inaktiv för länge ;)

Här bubblas och dreglas det massor, får hoppas hon inte är en av dem som får tänder tidigt.

Den 12:e juni är det dags för vaccin.

Cassandra suger mycket på fingrarna (eller iaf försöker på motoriken inte är den bästa än), men vi använder ju inte napp så ofta, bara när hon har svårt att komma till ro. Hon vet inte hur man 'suger' på nappen så hon tuggar bara en liten stund sen om hon somnar till så tar jag försiktigt bort den. Vill inte att hon ska bli napp beroende när hon blir äldre, dels för att det kan förstöra tänderna och dels för att det är äckligt med nappar som ligger här och där, sen plockar barnet upp en och stoppar i munnen.

Det är klart att bakterier finns även under naglar och mellan fingrarna, men det går ju att hålla dem någorlunda rena. När jag var liten så fick jag också bara napp på natten och sedan när jag var runt 1 år tog mina föräldrar bort den. Jag saknade den aldrig och jag sög aldrig på fingrarna. Jag hoppas detta ska funka även på Cassandra. Ingen av mina syskon har heller haft napp, mina föräldrar fann det onödigt. Istället för att dämpa det skrikande barnet kan man ju hitta orsaken till att de skriker. :)

För att inte trampa någon på tårna så tillägger jag att man får göra precis som man vill. Min syster hade napp till sina barn ändå upp till 5 år….

Sussi89
0

Ophelia suger ibland på handen också…inte på fingrarna direkt utan hela handen! Och napp använder vi när hon har lite svårt att somna eller om hon är väldigt grinig, speciellt när vi åker bil. Det tycker hon är jättetråkigt och vill hellre att man ska kolla på henne än på vägen.  Annars vill jag inte att hon ska använda napp så mycket och inte länge heller, tycker inte att hon ska bli beroende av nappen.

Nu det senaste har lillan blivit på väldigt dåligt humör ofta tycker ja. Vet inte rikigt vad hon vill. Och det är inte sånt gråt som om hon skulle ha ont eller så. Hon vet bara inte hur hon vill ha det, och inte vi heller!! Frustrerande!

S*Winterwind

Nilam
0

#102 Cassandra är så ibland, verkar vara övertrötthet. Iaf som jag tolkar det, hon vet inte alls vad hon vill. Efter en lång stund av gnäll och gråt så brukar jag "tvångsmata" henne, om jag vet att hon inte ätit på ett tag fast ändå inte vill ta bröstet. Jag tar alltså henne mun till bröstvårtan och pressar ut lite mjölk, då kommer hon igång att äta och brukar lugna ner sig och äntligen somna. Men det är bara när det helt enkelt gått för lång tid. Man får helt enkelt ta ett djupt andetag, sedan prova ALLT. Mat-blöja-bära-bada-mat-bära-ligga-gunga-mat-osv. När hon väl somnar brukar hon sova läääänge och vakna glad igen :)

Kickan90
0

Visst är det inget fel i att hon vill ta in fingrarna men hon har väldigt långa fingrar precis som vi och när hon trycker in fingrarna så klöks hon väldigt mycket och då tycker vi det är bättre att hon får nappen efter att hon har ätit.

de enda gångerna hon får napp är när hon har ett stort sugbehov, övertrött o då efter maten (smakproverna).
annars klöks hon bara, sen vill jag inte att hon börjar suga på fingrar/tummen och då tar jag hellre till nappen för fingrarna kan man ju inte ta bort lika lätt senare.

när hon e övertrött brukar jag lägga henne på bröstet och gunga det brukar hjälpa men e hon ordentligt övertrött så ammar jag henne och då brukar hon äta ett litet tag tills hon somnar. fungerar inte något utav det så går vi en runda med hundarna i vagnen <3

Medarbetare på

Nilam
0

#104 Måste vara jobbigt med kräk-barn. Cassandra kräks nästan aldrig, inte ens när hon får in fingrarna för lång i munnen. Hon gör bara sån där ouäh-ljud och fortsätter sen som vanligt.

Nappen vet hon ännu inte hur den ska användas, så jag måste stå och hålla den så att hon kan få tugga lite när hon behöver hjälp att lugna ner sig. Som tur är så är hon 95% av tiden ett väldigt glatt litet barn ;)

[Pappsing]
0

Cornelia använder hellre sin egna hand, än nappen.
Som en del av andra av er här, så använder vi nappen mest när hon är övertrött, åker bil och andra saker, då hon verkligen behöver den.

Nu i helgen var vi uppe hos min familj, då fick hon träffa farmor, farfar, faster och en massa andra i släkten.
Det är så skoj att se farfar (min pappa), han som annars är så manlig…gubbe…gulla och smälta helt när han är nära Cornelia.
Det är verkligen helt underbart.

Den 20 juni är hon fyra månader gammal….
Tiden går verkligen fort och man uppskattar verkligen varje minut med henne.
Livet är underbart och om man skulle råka glömma bort det…så finns Cornelia där och påminner en om det…..med sitt leende….:P

Kickan90
0

#105 nja jobbigt och jobbigt..det är bara inte så roligt när man har bytt kläder och hon spyr ner dom direkt igen ^^ haha!
igår gick det bra, då hade hon mest nappen på natten när hon var övertrött och sambon fick ta henne :)

#106 ja tiden går verkligen fort, var inte längesen dom var så små o pyttiga :)

--------------

Har ni badat med era barn ännu i badhus/stranden?
i helgen när det var dåligt väder åkte vi och badade i badhuset och det var vääldigt uppskattat :)

Medarbetare på

Sussi89
0

Senaste dagarna har Ophelia varit på väldigt bra humör, är så härligt när man kollar på henne så får man världens finaste leende tillbaka :)

Vi håller även på för fullt för att förbereda för hennes dop. Det är mycket som ska ordnas och det blir många som ska komma :/ Blir ju nu både min släkt och sambons släkt på samma gång! Hjälp ;) Men det ska bli roligt, får alla se vårt nya hus också.

Kickan90- Hur gammal är din lilla nu? Ophelia är ju bara två månader ännu, så jag har inte vågat mig iväg till något badhus…tror det blir för kallt för henne om dom inte har den varma bassängen öppen. Men jag längtar tills jag kan ta med henne, jag älskar ju själv att bada ;) och det skulle vara väldigt kul att ta med henne. Tänkte nog även börja kolla runt lite efter babysim snart :)

S*Winterwind

Rokkur
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tiden går så otroligt fort! Nu är han fyra månader, skrattar och jollrar hela tiden. På morgonen vaknar jag med en leende bebis bredvid mig, underbart! Tänk vilken lycka denna lilla varelse ger migKyss

Hans kusin, Leia, som fyllde 1 i lördags tycker det är spännande med sin lilla kusin, ska alltid känna på Elias huvud och stär gärna jämte honom och jollrar glattKyss Som ni kan se i videoklippet!

Bifogar en bild där ni kan se vilken liten gladskit Elias är <3

Alice Walker

Rokkur
0

Elias är nu såpass stadig i nacken att han får sitta framåtvänd i bärselen, och han älskar det! Nära mamma, men får samtidigt se sig omkringKyss Han är en stor bebis nu, nästan 8 kiloGlad

Alice Walker

Nilam
0

Cassandra blev 3 månader den 11/6 och då vägde hon 6820 gram ;) Min härliga lilla knubbis <3 Och den 16:e gifte sig hennes föräldrar! Heeeelt underbar dag :)

Fick mitt första riktiga skratt igår, innan dess hade hon bara skrattat åt sköterskan på BVC och en kompis till oss. Men igår var det MIN tur att bringa fram ett tvättäkta skratt! Vilket skapade en kedjereaktion med jag och min man skrattade åt hennes skratt och hon skrattade åt våra skratt och så vi igen ;)

Sussi89
0

#111 Så underbart! Grattis till er!

Jag väntar på att min lilla också ska börja skratta, hon är 2½ månad nu. Så det kanske kommer snart :) Än så länge är det bara jättestora leenden och glädjetjut!!

Här har vi henne :) Kudde under rumpan och en filt intryckt runt sig så sitter hon själv en liten stund.

S*Winterwind

[Pappsing]
0

Vår dotter fyllde 4 månader igår.
Vi har inte fått något riktigt skratt än…hon ler massor och låter en del,jollrar och har sig.
Men vi väntar med spänning på det första riktiga skrattet.

Idag vände hon sig från att ligga på mage, till rygg :P

Nilam
0

#110 Cassandra gillar att vara framåtvänd, men tydligen går inte det med vårat bärsele :( Jag älskar vårat bärsele, för till skillnad mot t ex Babybjörn så har den ett höftspänne som gör att största delen av hennes vikt hamnar på mina starka höfter och min min stackars rygg ;)

#112 Ja leenden och tjut är roligt, men när man får höra det där skrattet så tar mamma- och pappahjärtat ett extra skutt! Gud så härligt det är att höra hennes röst på det sättet. En riktig pladderapa är hon också ^^

Nu ska allting smakas på!;)

Sussi89
0

#114- Ophelia vägrar att sitta på något annat sätt än framåtvänd! Nyfiknare unge får man leta efter. Det finns ju såå mycket att se på ;)

Jag håller nu på att kolla efter en annan bärsele till oss. Vi har ju en Babybjörn men som du säger så läggs ju all tyngd på axlarna och ryggen. Det blir inte bekvämt att bära längre stunder. Så nu har jag kollat ut en som har ett rejält midjebälte. Ska se om den kan vara bättre. Så att man kanske kunde gå längre promenader med den. Ophelia är inte så noga med barnvagnen, och tröttnar fort :/

#113- Så duktig din lilla var, vända på sig och allt! :) Man blir så stolt när dom lär sig nya saker. Bara det att Ophelia ganska nyligen lärt sig att styra sina händer och greppa saker berättar jag för alla som vill lyssna Oskyldig

S*Winterwind

Nilam
0

#115 Om det är Beco Butterfly du har tittat på så kan jag meddela att det är den vi har och barnet kan inte sitta framåtvänd :(

Sussi89
0

#116- Jag kollade faktiskt ganska mycket på den, och den är ju så fin! Men förstod efter ett tag att barnet inte kunde sitta framåtvänd i den. TYVÄRR! Annars hade jag valt en sån direkt.

Har beställt en nu, en ergonomisk bärsele. Kommer bara inte på vad den heter! Får visa den när den kommit.

S*Winterwind

Kickan90
0

#108 tösen blir 6mån om 2 veckor :)

hon äter en helt portion gröt och puré nu.
jag har fortfarande våran babybjörn men nowa kan ju sitta i våran danska liggvagn så de gillar hon..annars brukar jag hänga en nallebjörn skallra som hon gärna ligger och leker medans vi är ute och går.
hade hon inte gillat vagnen hade det varit ett väldigt jobbigt läge då vi har 2 hundar som behövs rastas ^^

häromdagen var vi i ängelholms djurpark och hon tittade på en massa djur och lilla jag fick en go glass när hon sov.

Medarbetare på

Rokkur
0

#114 Upplever inte att jag får så ont i ryggen av min babybjörn, men iofs så är den ju faktiskt special för om man har ryggbesvär eller liknande. Glad Jag har funderat på att skaffa en sådan här: http://www.babykoncept.se/bara/hoft-kudde-c-554-1.aspx Är det någon här som har en? Eller iaf testat?

Annars så känns det som att han utvecklas så fort nu! Han har kommit på att åka bil är inget kul, vill inte sitta still kanske Flört Det går hyffsat bra om jag sitter bredvid honom och pratar och skramlar med husnycklarna! Så därför är skönt att det lugnat ner sig med läkarbesök nu, var ju en hel del ultraljud och andra undersökningar den första tiden.

Han ska äta medicin fram tills han är 1 år, sen får vi se vad läkaren säger. Får hålla tummarna att den njuren som fungerar inte får en infektion eller något sådant. Den vänstra njuren är vad de kallar tyst, ingen funktion alls i denRynkar på näsan Men ja, skulle det blir något krångel så har jag en njure med hans namn på! För vad skulle man inte göra för sin älskling <3

Hur har ni det med besvär efter fl?  Har fortfarande besvär med foglossning, det knakar och smäller i främre fogen när jag vänder på mig i tex. sängen! Ska träffa sjukgymnast, så får se vad de sägerGlad

Nej, nu ska jag ut! Fint väder idagGlad

Alice Walker

Kickan90
0

#119 nej inga problem, dock så skulle jag rida lite med det gick inte så bra gorde så himla ont så fick hoppa av hästen :/
men annars har jag inga problem.

våran dotter älskar att åka bil, hon jollrar en massa eller somnar, förstår dig att de måste vara skönt att inte behöva åka till läkaren lika ofta :)
här är humöret upp o ner, nog tänder på G ser det ut som <3

Medarbetare på

Nilam
0

Har bara problem att hålla tätt när jag är kissnödig och bär på tungt. T ex när man kommer hem med C i bärselet och försöker låsa upp dörren. Väldigt irriterande. :/

Åka bil är okej ibland och ibland inte. Mest tror jag för att hon inte vill sitta för sig själv, utan i någons famn ;)

Nu för tiden vill hon gripa tag i allt hon ser och stoppa det i munnen. Hon är en otroligt snuttande bebis, trots att vi inte använt napp. Har försökt med napp men hon suger inte på den, bara "tuggar".

Promenad i bärselet är inte helt fel, men ibland får vi ta ut henne och hålla henne framåtvänd:)

Sussi89
0

Kickan90- Du specialbeställde väl en vagn från Danmark, eller hur var det? Blev du nöjd med den? :)

#121 Va jobbigt! Jag har inga problem alls med det. Gör du dina knipövningar Tungan ute

S*Winterwind

Nilam
0

#122 Nja, inte aktivt, men barnmorskan sa att allt ser bra ut där nere och att mina muskler känns starka.

Kickan90
0

#122 nej jag köpte den billigt utav en bekant som hade köpt den i DK ;)
jag e väldigt nöjd med den, har även en nitro city med både liggdel och sittdel. vi köpte den mest för att den skulle in i vår andra bil och även så att vi har en sittdel senare och jag e nöjd med båda 2 :)

kan ta bild senare på båda 2 så ni kan se skillnaden ;)
i dk's barnvagn kan hon sitta i ett tag och hon har mycket mer plats i den än i nitron men nitron är ganska stor ändå i liggdelen.
sen går det även att ta på sittdelen på den danska vagnen vilket e kanon :D

Medarbetare på

Sussi89
0

#124- Jaha var det så det va! :)

Idag blev min lilla älskling vaccinerad. Stackars stackars liten. Jag började nästan gråta själv. Hennes pappa fick hålla henne medans hon fick sprutan. Jag kunde inte kolla. Men det gick ganska snabbt över, och efter att ha kramats med mamma en stund så blev allt bra igen. Efter det blev hon så trött att hon somnade direkt i bilen.

Sen åkte vi och hämtade min mamma som behövde skjuts till bilverkstan. Och ni skulle se hur överraskad och glad Ophelia blev när hon vaknade och såg att mormor var med i bilen :)

S*Winterwind

Kickan90
0

#125 hoppas hon inte får feber, imorgon blir det dags för sen att få sin andra spruta. vi e redo med flytande alvedon om hon skulle få feber, men sist slapp vi :)

Medarbetare på

Sussi89
0

#126- Det blev ingen feber. Hade ändå laddat upp med flytande alvedon hemma. Skönt att man slapp använda det. Hon blev bara extra trött och sov nästan hela eftermiddan/kvällen.

S*Winterwind

Kickan90
0

#127 skönt, sist fick några utav tösens kompisar feber..
men de e jobbigt nog för dom, min lilla flicka var lite extra trött o gnällig.. så imorgon ska vi ladda inför filmmys :)

Medarbetare på

Nilam
0

*Tillbaka från semestern*

Cassandra fick hög feber av vaccinet, men vi använde stolpiller istället, det var vad våran sköterska rekomenderade. Glider lätt in i rumpan och stör inga andra organ så som magsäcken. Det var ganska jobbigt att se henne så dålig även om vi var beredda på det.

tantargbiggan
0

Hej! första gången jag skriver här. fick se denna tråd idag och blev glad. alltid kul att kunna dela med sig av erfarenheter och tankar man bär på.

jag och min man fick en liten son den 15 januari i år. 52 cm lång (snarare 50 cm, hon mätte med måttband..) och vägde 3550. om en vecka är han sex månader och väger 9,7kg. en stadig bit :)

Sussi89
0

#129 Vår bvc sa att vi kunde ta flytande Alvedon :) Är nog väldigt olika. Som tur är har vi inte fått användning av den!

#130 Välkommen hit! Här finns väldigt mycket roligt att diskutera.

S*Winterwind

tantargbiggan
0

Tack! :)

vi har oxå använt stolpiller, men det var för att vår vsom totalvägrade svälja den flytande :)

Sussi89
0

#132 Jag smakade lite på den flytande och den smakade ju jätteilla :/ Får se om vi får i Ophelia den när det väl behövs.

S*Winterwind

tantargbiggan
0

vår son jesper fick när han var tio dagar gammal infektion i bröstkörtlarna. på akuten försökte vi få i honom flytande alvedon innan undersökning, han hade så ont och var svullen i körtlarna. men det var ren lögn. så det blev stolpiller. har använt det sedan dess. när dem är lite större sen finns det flytande som är smaksatta tror jag. med jordgubb tror jag det var om jag inte minns helt fel. känns tryggt för min del med att ha gett stolpiller för då vet jag att han fått i sig hela dosen och inte spottat ut hälften :) dock tycker han oftast att stolpiller = barja he he

Sussi89
0

#134 Stackars liten :( Är så glad att min lilla än så länge har fått vara helt frisk.

Vad heter din lilla son? :)

S*Winterwind

tantargbiggan
0

Han heter Jesper :)

pernillaa
0

Hej på er

Jag ska presentera mig lite bättre sen. Behöver snabbt bara fråga om en sak. Fick barn för 10 dagar sen och har de senaste 3 dagarna haft bröstinflammation. Febern försvann dock inatt och det har inte gjort lika ont att pumpa idag. Men har sen senaste pumpningen fått knölar i vårtgården på ena bröstet som gör ont. Funderar på att ringa och rådfråga någonstans, är det BB jag ska ringa till då eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

Rokkur
0

http://www.amningshjalpen.se tipsade de på bb mig om ifallk jag skulle få problem med amningen eller brösten överlag. Annars vet säkert bvc-sköterskanGlad Hoppas du får ordning på det! Låter inte kul Rynkar på näsan

Alice Walker

pernillaa
0

Tack.

pernillaa
0

Blev en sväng till akuten inatt. Vaknade med världens frossa och bara grät av smärta i brösten. Direkt in i duschen och försöka handpumpa men jag höll på att kräkas av smärtan. Hade 39,4 när jag for hemifrån.
När jag kom in och tog av mina amningsinlägg hade jag grönt var i det ena. Fy tusan. Så har fått en tiodagarskur med antibiotika, alvedon och ibuprofen. Fy tusan för bröstinfektion. Blev långdragen och dryg historia det här. Håll tummarna att det blivit bättre inom 2 dagar, annars måste jag in igen och då sticker dom hål på bröstet för att få ut varet. Ååååh det bara hiiiiiir i mig när jag tänker på det. =/

Kickan90
0

#140 men usch det var ju inget roligt :S
Håller tummarna för dig att det går bort utav sig själv.

Medarbetare på

AnnaLundin
0

den här tråden börjar bli lång och tung att öppna, jag tänkte förbereda er på att jag låser den vid ca 150 kommentarer.

Ni får jättejärna starta en 2012-tråd del 2…

/sajtvärden

pernillaa
0

Det känns redan bättre. Febern är då helt borta och det gör inte lika ont längre. Så det är ju lovande.
Ska sluta pumpa nu så ska be om nån sån där tablett som hjälper till att stanna av mjölkproduktionen. Var bara tvungen att få ut varet först.
Men är fortfarande rödflammig och knölig.

Sussi89
0

Jag tog mig äran att starta "Vi som fått barn 2012 #2"  Hoppas det går bra att fortsätta våra intressanta diskussioner där :)

#2" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://barn.ifokus.se/discussions/5000039ed3b4fd7a80002a32-vi-som-fatt-barn-2012-2?discussions-1

S*Winterwind

Kickan90
0

#143 så bra, men synd att du är tvungen att sluta amma..
men jag hoppas att du mår mkt bättre snart :)

#144 såbra då går vi in där numera då ;)

Medarbetare på

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer