Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3041 ggr
lisette
0

resa med barn?

vi satt och pratade igår om att vi skulle åka iväg nu den 19/6. vi har inte varit iväg tillsammans någon gång och vi hittade en billig resa. 4100:- för två vuxna och ett barn. som hittat.

men när jag tänkte efter så kände jag lite: gud vad jobbigt det blev nu. vi måste ju ha en vagn som han kan ligga i. kläder med oss så det räcker, blöjor (som man iofs kan köpa där). en vagn kanske man kunde ha hyrt/köpt på plats, men om man inte kan det då?

har ni varit ute och rest med era spädbarn och hur gick det då?

sedan är det ju som så: det blir inte jobbigare än vad man själv gör det till…

CBA
0

I september förra året var vi till Bulgarien och då var våran minsta 1,5 år.

Vi hade hans sulky med oss som har ligglägen och hans resesäng (alla hotell har inte sängar för så små barn) + egna sängkläder till honom iom att hotellen tvättar sängklädernai så starka medel.

Åk ingenstans där det är väldigt varmt för det blir väldigt jobbigt för de små och kläder behöver man inte många ombyten eftersom de kan ligga i en t-shirt/boddy och blöja i vagnen.

Blöjor tog vi med oss ett paket då det inte är säkert att de har samma urval av blöjor, men det gör man väl som man vill :o)

Lita inte på att det finns vagnar att hyra på plats, så ta med en egen. När vi åkte så ingick det en barnvagn i våran sons biljettpris så kolla med resebolaget.

Ta med egen välling så han får den mat han är van vid, vatten köper ni väl antagligen.

Solskyddsfaktor med HÖG siffra, om han ens kommer vara i solen och se till att han dricket mycket.

Se till att han är precis nyäten innan ni lyfter då kanske han är lite sömning och sover en stund under resan.
Ha hans favorit leksaker etc i nära beredskap som han kan få leka med under resan.

Annars för övrigt…ha is i megen ;o)

Vart ska ni resa??? *nyfiken*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Andy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi flög till Azorerna förra våren, då var Kevin 2 år 4 mån. Vi hyrde vagn där.

I slutet på agusti ska vi flyga till Bulgarien, Leo är då 8 månader, där finns ingen vagn att hyra så vi tar med vår. Det ska kosta 30kr för en "säck" som vi ska lägga vagnen i, o den går utanför övrig packning, vägs alltså ej.

På bilden badar vi i en varm källa

lisette
0

#1 det är isåfall bulgarien, men det återstår att se om det finns $ till det. känns nästan bäst att vänta tills han är lite större faktiskt.

AusaBausa
0

vi pratade ju om att resa med barn när du var här och Tindra var 2 månader första gången hon flög till Cypern. Då hade vi grabbarna på 4 o 6 år med oss. När hon var 2.5 år åkte vi till Gran Canaria o det var jobbigt! När de är små så stannar de kvar där man sätter dem(inte som nu o när hon var 2.5, då var hon överallt). När de är riktigt små är det lättare med maten..men inte glömma mkt vatten! 

Hade nog tagit med egen vagn…tror det är dyrt o köpa vagn utomlands, samt att man inte hittar ngn affär. vad jag minns var inte blöjor JÄTTE billigt heller…

kläder hade vi med i mängder till henne i en egen resväska men använde ju inte en tredjedel…föredrar ju o åka m riktigt små än med 2-4- åringar…iallafall när de heter Tindra ;-)

Jag hade slagit till o rest om man har råd! Och som du sa:det blir inte jobbbigare än man gör det till!

CBA
0

Vi var i Bulgarien i början på september och då var det fortfarande badvänligt i havet och luft temperaturen var alldeles lagom med 24 grader. Det var precis i slutet av turist sässongen sen skulle de stänga igen för vintern.

Marcus var 18 månader och hade bara gått i några månader så han var inte så rask i benen än…idag skulle jag inte åka utomlands, då han är mer vild än tam.
Om ett år kanske, då är han drygt 3 år och kanske lyssnar och förstår lite mer *skratt*

AusaBausa
0

#5 har en 4-årig tjej o hon är fortfarande mer vild än tam o det går inte att få henne o lyssna o göra som vi säger men som sagt hon är mer vild… åker utomlands nästa år o måtte hon lugnat sig ngt!!! då har vi dock hjälp av både föräldrar o syskon t mig…

vår har tjej har varit i farten sen hon kunde åla vid 4 månaders ålder…sen dess har vi inte haft det lugnt en sekund! Killarna var inte lugna men hon är tjugo ggr värre!

lisette
0

det är ju det jag tänker på med: bada? det kan han väl inte göra när han är så liten?

#6 tindra, mer vild än tam? nu skojar du väl? ;)

AusaBausa
0

#7 hi hi ja hon är ju sååå lugn… o aldrig envis som en åsna;-)

lisette
0

#1 en tanke till… du skrev tröja/body?

på föräldragruppen snackade vi om detta. bvc sköterskan sa att de bör ha på sig långbyxor, tröja med lång ärm, hatt/keps och glasögon.

ska barnet svettas ihjäl?

AnnaLundin
0

svala tunna någorlunda heltäckande kläder är att rekommendera för bebisar, kom ihåg att solen "tar" även i skuggan, det är ju UV-strålningen som gör att vi blir bruna och sen bränner oss…

CBA
0

#9 har alltid haft typ en boddy/tröja på mina killar när de var så små men de var aldrig i solen utan låg antingen i vagnen under sina parasoll eller under helskugga på en filt med hög solfaktor på sig.

Solhatt är vi väldigt noga med, även på våran 8 åring.
Jag själv vill inte vara fullt påklädd när det steker ute, inte ens i skuggan och ser man till att ha helskugga (från tex parasoll eller hus så når inga solstrålar kroppen…ingen av våra barn har haft solbrännor som pytte små iaf :o)

Det finns ju UV skyddande tält man kan köpa och ha barnet i…

Terrierlina
0

Reste med min sambos systerdotter för några veckor sedan. Hon är 1 år. De hade köpt en "sunblock-dress" alltså en body med solskyddsfaktor 50, funkade hur bra som helst!

Så är det bra att ge barnen nappflaska när man lyfter och landar, det blir tryck i öronen som gör ont och då hjälper det att suga på någonting för det minskar trycket.

Men vad vet jag, jag har inga barn :-)

AnnaLundin
0

#12 … Eller amma dem, om de är så små…

för tryckutjämningen

lisette
0

idag har vi bokat resa. åker den 19/6. ospecat till bulgarien =)

andreas syster m familj ska dit samtidigt

ska bli ruskigt roligt!

Andy
0

Vad trevligt! Vi åker den 28/8 till Bulgarien, sunny beach, all inclusiv tillsammans med barnens farmor o hennes gubbe.

CBA
0

#14 Mina svärföräldrar kom hem förra helgen och det var precis lagomt varmt där då. Det vi tyckte var skönt med att åka till Bulgarien var att flygresan gick så snabbt…bara 2,5 timmar så Marcus hann aldrig bli tok uttråkad.

#15 Sunny Beach var vi till i september förra året, jätte fint där.
Det finns en restaurang som heter HC Andersen…leta reda på den, dom har jätte god mat + att de hade en legohörna för barnen.

Vi bodde på Victoria Palace i 2 nätter för det hade blivit strul med vårat riktiga hotel, Shaika [stavning].

bubbelbubbel
0

KUL lisette ! då är ni ju flera så då kan ni ju hjälpas åt om det skulle vara nått, ännu roligare :D