Hinner inte till toan
Hej
Jag har en son som fyller 6 år i september. Han har alltid haft problem med att han kissar i sängen och kissar ner sig annars också. Det är som om det blivit någon sorts spärr, en rädsla, någon sort prestationsångest. Jag ser ju väldigt snabbt att han är kissnödig eftersom han börjar springa runt och hoppa och knorva på sig och göra ljud. Han kan gå runt så en timme eller mer ibland t.o.m. och verkligen kämpa för att hålla sig innan han tillslut studsar i panik in på toan och många gånger kissar ned sig ståendes framför toaletten. Jag trodde först att han helt enkelt inte märkte att han var kissnödig, för att han var så inne i det han höll på med, så jag frågade om han var kissnödig. "Nej".
men en stund senare blev det en olycka i alla fall. Så jag började tänka nu att han kanske skäms och vill sköta det där själv så även om jag såg att han är kissnödig så sa jag ingenting. Men det fungerar inte heller. Det har aldrig hänt att han gått på toan direkt han upptäckt att han var kissnödig utan det är alltid skjutet på i det längsta.
Idag gick det så långt att han gick in på toaletten 2 gånger(hade inte sagt något åt honom) efter att han sagt båda gångerna att han skulle gå på toaletten men sen var det som om han bara vände inne på toan och det slutade med att det blev en olycka tillslut ändå tredje vändan in på toaletten.
Jag har frågat varför han inte går på toan med en gång men han vet inte.
Jag är villrådig nu, vad ska man göra åt det här och vad tror ni att det beror på?
Ska jag tvinga honom att gå på toaletten eller ska jag fortsätta ignorera det?
För jag får nästan känslan att han skäms för att han måste ge upp och gå på toan. Det är som ett nederlag i hans värld att. Som om det blivit en kamp för honom. För jag ser att han märker att han är kissnödig och sen kan han omöjligt vara så kissnödig att han studsar och frustar och sen säga nej när jag frågar om han är kissnödig för att han inte KÄNNER att han är nödig.
Alltså, han säger själv att han får ha blöja på sig hos sin pappa på nätterna(bor varannan vecka där). Är det verkligen bra? Borde man inte försöka med annat först? För jag tänker som så att sonen måste ju tvingas vakna upp av att han kissar på sig i sängen, för att det blir obehagligt, så han lär sig att gå upp och kissa istället. Men har han blöja hela tiden så behöver han ju inte lära sig. Han är ju fortfarande inte så gammal att det är något onaturligt att det blir i sängen ibland, men har han fått ha blöja på sig så behöver han ju inte lära sig. Så känner jag i alla fall. Vad tycker ni? Jag tycker att man kan prova med blöja när man provat allt annat och ingenting fungerar.
tror ni att det här med blöjorna hos pappan kan bidra på något sätt till den här kampen han upplever på dagarna?
Ha en bra dag! // Pernilla
Det finns säkert lika många metoder som det finns föräldrar och barn…
Vi har låtit barnen ha nattblöja så länge det har behövts och lite till. Vissa barn vaknar varken av att de kissar eller av att det blir blött i sängen, en av våra har varit sån. Jag kunde höra henne kissa så det skvalade i blöjan utan att sömnen rubbades. Hon var även väldigt sen att bli blöjfri dagtid. Och jag tror att det handlade om att hon inte riktigt visste hur det kändes när man var kissnödig.
När det gäller barn som kissar på sig på dagtid så är det väl inte helt ovanligt att de har svårt för att släppa leken för att gå på toaletten. De tar sig inte tid att sätta sig på toaletten.
OM din son hade varit mitt barn så hade jag försökt få honom att förstå att man kan försöka kissa även om man inte är jättekissnödig. Det får man göra innan man sätter sig i bilen för att åka någonstans och det kan man göra även i leken. Jag hade nog jobbat mer på att under en period påminna honom om att gå och kissa vid vissa tidpunkter på dagen och då se till att han verkligen sätter sig och gör det han ska. Det är säkert ingen politiskt korrekt metod
men JAG hade gjort så.
Ja hördu, vad politiken säger, det skiter jag i. ;) Det är ju vad ni medlemmar här tycker som spelar roll i sammanhanget. Så tack för tipsen. =)
Hur många gånger om dagen är normalt då typ?
En fråga bara, hur gammal var din dotter innan hon blev helt blöjfri?
Minnet sviktar lite, men jag tror att det var på sommaren mellan förskoleklass och ettan som vi kunde ta bort nattblöjan också. (dagtid var hon en bit över 4 år) Och då fortsatte vi nästan ett år efter att vi tagit bort blöjan med att ta upp och kissa henne en gång till, runt 22-23-tiden.
Alltså jag lyckas inte få liv i min son utan att han grinar och stretar emot på natten. Har försökt att väcka honom samma tid som ni ungefär men det fungerar inte.
det kanske låter fånigt och det kanske tar tid men kan du inte försöka leka fram det??? min dotter ska man väll inte ta som exempel direkt för hon börjad emed pottan då hon var 6 månader och nästan blöjfri nu när hon e 1,5 år men vi har lekt fram det!! inte stressat utan tex som nu när hon började på dagis så blev det ett steg tebax då börjad evi med poäng om man gick på pottan!.. vet inte hur mycket hon förstod det men om hon kissade fick hon 1 poäng på en tavla och bajsade 2 poäng… vi har läst på toa och vi gör en massa andra tramsiga saker medan hon sitter på pottan!!!
har du testat det??? vet att det kanske tar tid men det blir en rolig grej av det!! poängen kan juh kanske din son byta till sig saker för sedan!! =) han e juh så stor så han förstår det =)
lycka till
/Mofsan
Ja det kan ju vara någonting. Ska absolut fundera på det. =)
Sen finns det faktiskt hjälp av vården att få… I det här dokumentet under rubriken "barn" finns utförlig information, bland annat om biofeedback träning: http://www.urologi.org/sota/2002-123-52/2002-123-52.htm
Med vänliga hälsningar
Chess
allså jag har en bror som idag är 17 år o han sluta inte bajsa o kissa ner sig förräns 10 år för han hade inte ro till toa besöken. men min mamma satte honom med en bok tidning o sa det att här sitter du tills du kissat iaf. o en gång om dagen ( när han pruttar mycket) satte mamma honom o sa du ska bajsa innan du går här ifrån. o efter 6-10 mån så fattade han att det är ju inte gott med bajs i baken. min son är 14mån o tränas redan men han är inte fri någonstans :P
Det har faktiskt blivit bättre sista tiden för honom. Håller tummarna att det fortsätter i den här riktningen nu. =)
Tack för alla råd. =)