Hur "överbeskyddad" ska man vara?
Hej på er, Jag är alldeles ny på den här sajten och jag vet inte varför jag inte har kikat in här tidigare, men nu är jag här i allafall :) Jag tänkte höra med er som har barn i 10 års åldern - hur beskyddande ska man vara utan att barnet blir för påverkad? Min son går i fyran och nu har han fått ett stort intresse för skateboard/sparkcyklar och dessa åker han och hans kompisar med på olika platser där det finns ramper. Nu hade han och två andra killar från klassen bestämt att de ska ta bussen från skolan och åka in till stan där den fräckaste rampern finns ;) men så börjar jag tjata om hur försiktig han ska vara och så vidare. Det är en stor stad med bussar, spårvagnar och allt möjligt - gahh, jag blir tokig. Men eftersom andra föräldrar anser det vara ok - så funderar jag på om det är jag som är överorolig? Hur mycket "låter" ni era 10 åringar göra själva? Fjäril
Sajtvärd på Övernaturligt
jag hade gjort som du… Faktum är att jag inte hade släppt iväg min tioåring själv, utan vuxet sällskap. Better safe than sorry.
Fast det beror nog också till stor del på hur man bor och vad barnet har för vanor och lärt sig hantera i övrigt. Vi bor på landet där det inte går några andra bussar än skolbussarna och det är för långt för att cykla till kompisar. Det gör ju kanske att man är mindre benägen generellt att släppa iväg sitt barn.
Jag vet ju att min kompis som bor inne i tätorten här låter sin dotter röra sig mycket mer fritt än vad mina barn får göra. De har ju bott där hela tiden och dottern har lärt sig att agera utifrån det.
jag hade aldrig släppt i väg min 10 åring själv i en större stad med all den trafiken, inte en chans!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
När jag gick i 4:an så lät mina föräldrar mig att åka buss själv till ridskolan. Han åker ju ändå med kompisar, jag hade nog tillåtit det men tjatat mycket om att vara försiktig.
har inte barn men hade dock föräldrar som var väldigt överbeskyddande och just vid den åldern oj oj oj vad man ville testa saker …
har inga barn själv och sen är det ju väldigt induviduelt hur daredevil just dina barn är men liberal som man är så en mellannivå. hellre lite mindre försiktig så inte barnen blir hämmade eller spikade av din försiktigthet :)
Livet i varje Andetag
Tack för era tankar! Det är svårt att både vara "rätt" beskyddande men också visa att man litar på barnen. Han åkte iväg med sina vänner, de fick ringa flera gånger och när de kom fram. Allt gick bra men det får inte bli alltför ofta ;)
Sajtvärd på Övernaturligt
Som små bodde vi i storstaden och vi fick vara ganska fria dock var man alltid tvungen att vara punktlig och alltid ringa och fråga först inna vi gick iväg någonstans. Tog vi oss friheter och gick ut utan att berätta vart vi skulle och dylikt så blev det utegångsförbud. Min bror och jag hängde alltid ihop så ingen av oss gick iväg själva (det fick vi absolut inte)
Har man väluppfostrade barn med bra kompisar så funkar det. Dock fick även vi som var väldigt "fria" nej många gånger helt enkelt på grund av allt som händer i städer. Man får ju inte bli för oförsiktig.
jag låter aldrig mina barn göra saker för att deras kompisar får göra det när man själv känner att det ej känns bra. Då får de stanna hemma t det känns rätt..