Leklera
Typ "play-doh"
Recept på leklera:
- 4 dl vetemjöl
- 3 dl salt
- 2 msk alun eller 1 msk citronsyra
- 3 msk matolja
- 5 dl kokande vatten
- karamellfärg
- Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv, barnen får sitt roliga snart.
- När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. Häll i mycket karamellfärg så blir det lysande starkt färgad play-do.
- Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Kom ihåg att den bör svalna litet innan telningarna får trycka in nävarna i den.
- När barnen lekt färdigt för den här gången är det bara att stoppa leran i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen, den går att använda många gånger

Någon som har några kul bilder på alster som barnen gjort av play doh-lera? Lägg gärnas in dem här!

Norma har en rosa sån deg nu och hon älskar den!! Jag tycker att den är mycket bättre än de man köper i affär. Vi förvarar den i en påse i rumstemperatur bara men det kanske är bättre med kylskåp?
Ska det stå "eller" efter alun?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#2 - Oj , det ska stå något mer efter "eller", jag har hunnit glömma vad men jag ska uppdatera med det senare…

#3 Det finns alltså nått man kan byta ut alunet mot?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#4 - ja, det gör det.
Nu har jag korrigerat det också.
#2 Man kan ha den framme i rumstemperatur, men man måste göra en ny deg ungefär en gång i månaden för den blir ofräsch och inte så bakvänlig efter ett tag.

Jag älskade den leran när den var ny och varm när jag var barn. Så skönt att köra frusna händer i när man hade varit ute och lekt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

jag har gjort hand/fotavtryck på min dotter sedan hon föddes i trolldeg ( den ni har laggt upp receptet på) det är rätt skoj att h akvar! =) har gjort ungefär engng i halvåret =)
den är super att både använda sälv och låta de små leka med för den e så pass mjuk =) tillsammans med en pepparkaksform så blir det juh super skoj =)
/Mofsan