Cykelvagn
Hej
Har börjat fundera om man skulle ha köpt en cykelvagn. Finns det någon variant där man kan frakta ett barn som än inte lärt sig sitta upp själv och ett större barn(snart 6 år)?
Vilken vagn skulle ni rekommendera och var kan man köpa en sån?
Tack på förhand
Ha en bra dag! // Pernilla
ja men det finns ju såna små släpvagnar man kan köpa och sätta fast bak på cykeln, sugergulligt ju :)
Dom brukar ha tak o bälten och hela kitet :) går nog o höra med exempelvis en cykelaffär, intersport, teamsportia eller kanske kika på en vagn här? --> www.cykelvagnar.se
Problemet med cykelkärrorna som de kan sitta i är väl att de är skapta för ganska korta barn.
Aaa sant iofs…… då kan hon kanske istället köpa en eldriven Cargobike? finns på www.Cargobike.se :D det är iofs mycket dyrare, men så himla sköna!
Men om man inte ska speciellt långt går det ju o sätta ungen på pakethållaren också:) Har jag själv gjort faktiskt, funkar fint :)
Ajust det hon hade visst två barn :)
3# det är olagligt att skjutsa någon på pakethållaren
barn riskerar dessutom att fastna med fötterna i ekrarna på cykeln med svåra skador till följd
det är dessutom lag på att barn under 15 år ska ha hjälm
jag tror inte det finns någon cykelsits som passar barn som inte kan sitta upp än utan det bästa är att vänta lite
ditt barn på 6 år är nog för stor och tung får både cykelvagn och cykelsits bättre är att han får en egen cykel och cyklar bredvid
Tack för era tips. Ja jag läste mig fram till att maxvikten är på gränsen nu och hur som helst är han nog för lång nu. Han har egen cykel men jag tänkte att det hade varit skönt att ha båda i en vagn. Har ADHD och min koncentration sviktar ibland så jag kan vissa dagar få svårt att hålla koll på allt för många saker och min son på cykel bredvid i samhället är en sån där grej som kan bli jobbigt.
Finns det NÅT alternativ ALLS på hur man ska få med sig ett litet spädbarn på cykel?
Ja det där med att fastna med fötterna i ekrarna, råkade jag ut för som barn. Gick dock bra förrutom att man blev blå och skinnflådd.
Kan gå betydligt mycket sämre om man har otur. =/
har tyvärr inga mer råd angående spädbarn och cykel googla kanske?
sen oxå går det inte att lösa på annat vid än att cykla? promenera,buss eller något?
att cykla med barn om man har ADHD är en riktig mardröm men med träning så kan det gå någorlunda
försök hålla dig på cykelbanor om det finns och eller mindre vägar
har själv ADHD och sonen har ADD och det är sällan vi cyklar tillsammans för det blir för svårt helt enkelt att få ihop det hela
dock så cyklar vi mycket själva och då går det mycket bättre
#6 uh :S skinnflådd :S
Vad gäller lagen så, alltså jag körde ju en liten kille på pakethållaren och jag minns att jag har sett detta förut, det var så jag fick ideen, jag tror inte riktigt att polisen bryr sig så länge man har hjälm på ungen, men jag tänkte då faktiskt inte på risken att han kunde fastna :/
#6 om du köper en såndär cykelvagn så kan ju spädbarnet ligga där i och din äldre dotter cykla bredvid med sin egen cykel :)
Så gjorde jag med samma unge som satt på pakethållaren, han vill så gärna cykla själv ibland så då fick han det. otroligt vad snabb han var för o vara så liten :D haaha
Jo absolut går det att göra på annat sätt än att cykla. Men cykel är ju liksom en rolig aktivitet också på ett sätt. =)
Vi har ju barnvagn och så.
Jo jag förstår precis det där med ADHDn och en sån aktivitet som att cykla på varsin cykel. Försökte med min son igår då han lärt sig cykla utan stödhjul i veckan. Valde en väldigt kort sväng på samhället till posten och tillbaka med bara 2 vägar att korsa och bara en av dom används flitigt. Han lyssnar ju bra och så men jag är inte världsbäst på att ge instruktioner tydligt. Haha.
Det är ju många faror med att cykla i samhället, även om vi bor i ett litet samhälle. Fort händer det en olycka och på varsin cykel har man ju inte samma möjlighet att ingripa som förälder heller snabbt om något är påväg att hända så man måste ju vara uppmärksam, vilket jag inte alltid är….
Läste att man skulle kunna ha bebisen i en sele när man cyklar, men det är ju det där med hjälm, och sen risken att bebben krossas under en om man ramlar med cykeln. =/
Nej det är nog bara så att spädbarn och cyklar inte hör ihop. Får nog lägga bort det där. Sen får jag nog öva på det här med att ha sonen på egen cykel. Vi lär oss väl att samarbeta på något vis.
Men det vore väl inte någon omöjlighet att komma fram till någon sorts säker uppfinning för spädbarn att åka i i alla fall från det att dom är stadig i nacken nog att ha en liten hjälm. Typ en cykelstol bak på special-anpassad för små barn med någon speciell spänn-anordning och skydd på sidorna och mer i liggande än i sittande ställning. Någon borde uppfinna en sån tycker jag. 
haha :-)
Vissa märken av cykelvagnar har hängmatteliknande grejer att sätta i för bebisen. Chariot har det i alla fall

Är vagnen stor kanske du kan få in ett babyskydd till den lilla.
Ja jag har insett att storpojken hur som helst är för stor och tung nu för en cykelvagn så tanken på cykelvagn är bara att förkasta.

En lådcykel/flakcykel/christiania bike kanske då? Är ju dyrare än en enkel kärra men håller för mer vikt, större och bra andrahandsvärde. Här tror jag finns några billigare varianter http://www.trampa.nu/