Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9041 ggr
htt
0

Alla dessa onödiga grejer?

Här hemma är bebisverkstaden i full gång! 
Kan såklart inte hålla mig från att titta runt på en massa olika sidor och det slår mig hur mycket onödiga, dyra saker det finns på marknaden!

Behöver man verkligen en blöjhink, eller räcker det inte med en vanlig soptunna med lock som man byter dagligen?
**Babygunga- räcker det inte om man har en babysitter eller ska man ha både babygunga, babysitter och något svindyrt babygym med laban på?  

**Hoppas ni tog det jag skrev med en nypa salt, och jag är absolut inte snål, men kommer nog inte lägga ut pengar på en massa onödiga prylar som ändå bara står och samlar damm.. :)

Skulle inte ni "erfarna föräldrar" kunna tipsa lite om vad som egentligen är onödigt (typ klossar så man kan gunga spjälsängen för 300 spänn) enligt er? :)

AnnaLundin
0

Pja, mina barn har överlevt med en gammal hederlig begagnad spjälsäng och vi har en pedalhink från Hammarplast som vi byter påse i när den är full. Vi har haft en babysitter, men inget annat. Ett babygym kan kanske vara kul, vi har inte haft något. De har legat på mage på en filt på golvet och kikat på leksaker man lagt framför dem… Väldigt bra nackträning…

Trollhassel
0

Vi har klarat oss bra med filtar och en babysitter. Nu köpte vi ett gym till kommande bebis…men mest för att det var fint. Det går lika bra med filtar och lösa leksaker. Det finns så mycket onödigt och dyrt…som de där klossarna man pallar uupp sängbenen med när barnet är snorigt och hostigt. Ta ett par böcker eller en hög tidningar i stället när behovet finns. Jag har även lagt en kudde under madrassen så att madrassen lutar uppåt. Funkar lika bra. Vissa saker kostar också multum för att det är något speciellt märke eller figur på. Bebisen känner ju i alla fall inte igen tummen och mumin så det spelar ju ingen roll vad man har.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kickan90
0

vi har en babysitter och ett babygym, när ett barn blir äldre så kan den ha tröttnat på antingen sittern eller gymmet. ex min babysitter klarar upptill 20kg så när hon blir större kan hon ha det som sin egna "fötölj".

har även en blöjhink men den fick vi gratis när vi blev medlem på http://www.babyproffsen.se/ fick även lite andra babysaker och rabatter. man fick med de dyra påsarna men nu när den är slut så kommer vi ha en vanlig påse i bottnen som vi kommer tömma.

eftersom jag har problem med min rygg från o till skaffade jag även en amningskudde och det e jag glad för.
men ni får tänka på vad behöver JAG (inte alla andra då vi e så olika) och vad hade JAG velat ha till mitt barn.
kan ni tänka er begagnat så finns det ju massor, men en sak som jag inte hade klarat mig utan hade varit våran babyvakt med video, så härligt o skönt att man kan se henne via den när man kollar på film m.m. köpte den på rea så den blev lite billigare.

lycka till med ditt letande i denna stora djungeln ^^ hehe!!

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Ladydragon
0

ett bra tips att lugna sig och köpa saker efterhand när barnet väl har kommit

det är svårt att veta på förhand vad man vill ha och behöver

blöjhink det fanns nog inte ens när min son va liten och det kan jag tycka är lite onödigt

babygunga det kan nog va rätt onödigt däremot så finns det hoppgungor som bebisarna kan använda när dom har blivit några månader och det brukar va väldigt uppskattat

babygym det får man välja själv om man vill lägga pengar på jag köpte ett billigt och min son gillade det väldigt mycket

sen kan man ju alltid köpa begagnade saker eller man kanske kan få en del grejer

bubbelbubbel
0

en vanlig soptunna tycker jag räcker gott och väl, har gjort det för oss, men de flesta har ju fått dendär blöjhinken gratis och gratis är ju alltid gott, trist bara att påsarna kostar så mycket.  

babygymet kan nog vara rätt onödigt, men det var väldigt uppskattat att ligga och kika på sakerna som dinglade ovanför huvudet, speciellt för min son som vägrade magläget. :)

men så svårt det blev, haha! jag kan inte komma på att jag köpt något som varit onödigt, kanske för att jag tycker att det mesta är onödigt och därför verkligen valt ut sakerna vi köpte. 

vi hade bara babygym, babysitter och en bärsele. dock ska jag köpa en annan bärsele till nästa bebis, för det är något jag inte klarar mig utan.

mitt råd är också att köpa efter hand man känner att man vill och behöver ha något :)

Tina-A
0

Vi har en papperskorg med lock från IKEA till blöjor, har alltid fungerat bra.

Babygunga behöver du nog inte. Däremot har vi en babysitter med inbygd vibrator som vibrerar skönt och är skönt för magen. Vår dotter har alltid somnat gott där i.

Babygymet vi hade var inte så roligt tyckte dottern, ett litet tråkigt från IKEA.. Jag kommer nog satsa på ett roligare babygym till nästa barn med kanske 2 korsade bågar över och lite roliga grejer runt om så det är kul även när man ligger på mage! De spenderar ofta en del tid i babygymet så det kommer jag lägga extra pengar på nästa gång.

Spjälsängen har vi nog bara använt 3 gånger då vår dotter alltid sover i vår säng mellan oss, så det var ett onödigt inköp för oss. Vi kommer om några månader köpa en 'riktig' barnsäng till henne (hon är 14 månader, så kanske när hon är 18 månader köper vi den) så spälsängen blir aldrig använd här hemma!

Skötbord har vi inte heller använt speciellt aktivt. Det är mycket säkrare att lägga en skötbädd i sängen eller på golvet och byta blöja där. Sparar mycket plats och är förvånandsvärt smidigt! Jag minns att när jag var gravid så tipsade min syster mig som har 3 barn att "du behöver egentligen inget skötbord", men jag fattade aldrig grejen och skaffade ett skötbord ändå. Nu förstår jag! Det behövs verkligen inte, helt onödigt. Bara man har en skötbädd så är det allt som behövs.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zahara
0

blöjhink kan du få gratis p pampers om jag inte har helt fel :) vi har babygym från ullared, använt kanske 5gg samma som babbysittern då filt var mycket bättre! Finns massa onödiga saker som man inte alls behöver!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AnnaLundin
0

Vad gäller skötbord så är det väldigt olika hur mycket nytta man har av det.

Det skötbord vi har (placerat i badrummet) är precis lagom hög arbetshöjd på, jag hade totalknäckt min rygg om jag hade bytt blöjor i sängen. Det hade jag dessutom inte velat göra av flera skäl - dels för att jag inte har någon vattenkran bredvid sängen (vi har använt enbart frottetvättlappar och ljummet vatten till rumptvätten) och dels för att såväl pojkar som flickor har lyckats kissa som fontäner vid blöjbyte och hade detta skett i sängen så hade den varit sjäblöt = inte så kul…

Jag vet att vissa byter blöjor på underlägg på golvet, jag som har ledvärksbesvär hade knäckt mig själv även på det…

bubbelbubbel
0

jag har mitt skötbord på en bänk i tvättstugan, det hade jag aldrig klarat mig utan. inte bara för att det är en mycket mer bekväm arbetsställning att byta blöja vid, men också för att min pojk älskade att ligga där som bebis. och så otroligt smidigt att ha vattnet inom räckhåll och tvättkorgar och alla kläder under. 

ännu en fördel med mitt skötbord är ju att när det inte används sen har jag en bra arbetsbänk i tvättstugan istället :)

Tina-A
0

Jag antar att vi känt att skötbordet varit extra onödigt eftersom vi ändå inte har plats för det i badrummet som många andra har! Vatten har vi istället haft i en blomspruta där vi bytt blöja eller blött upp några tvättlappar innan, vi använder också alltid torra tvättlappar.

Behövs det så bär man in barnet i badrummet och sköljer under kranen om det är riktigt illa och behöver tvättas. Eftersom man har skötbädd gör det inget om dom kissar (skötbädden lägger man ju på sängen eller var man nu vill byta blöja). Men vill man ha extra säkerhet har vi några plastade frottehanddukar och när hon var liten fick hon ligga naken och lufta på engångsunderlägg lite varstans, då gjorde det inte heller något om hon kissade!

AnnaLundin
0

#10 - förstår att du inte haft något barn som kissat som en fontän, över halva badrummet. Då hjälper det inte med någon skötbädd… Tungan ute

Tina-A
0

#11: haha, nej uppenbarligen inte :) Däremot har dottern bajsat över halva rummet ganska precis i början. Hon hostade till och bajset flög säkert 1-2 meter ut i rummet, haha.

MagArne
0

Blöjhink
I början körde vi med blöjhink och dess specialpåsar som man fick av babyproffsen. Men det kostar ju fliiiis så jag laddade hinken med vanlig plastpåse och la bara kissblöjor där i. Bajsblöjor la jag i hundbajspåsar och sen ut på trappen. Soptunnan går man ju ändå till varje dag som småbarnsförälder.

Gungfötter till spjälsängen
Köpte jag faktiskt för en mindre förmögenhet i ett desperat försök att få ungjäveln att somna på kvällarna. Och trot eller ej så fungerade det faktiskt ganska bra. Jag såg på tradera att folk bjuder som tusan på dem så man kan säkert få tillbaka 75% av nypriset. Konstigt folk :-P

Babygym
Ungarna är väldigt kräsna vad gäller leksaker. En plastslev eller toarulle är mycket bättre än labangymmet för 795kr.

Skötbord
Kör med en billig uppblåsbar historia från IKEA som ligger på tvättmaskinen.
När grabben lever rövare blir det blöjbyte på golvet i stället så han inte ska trilla ner.

BabySara
0

Vi fick oxå en blöjhink från Pampers, använde den bara under första månaden, tyckte inte om den. Så den var lite onödig för oss.

Skötbord hade vi inte för vi får ingen plats här hemma med den. Men jag har en skötbädd som funkar utmärkt. Den kan ju läggas vart som helst. Och brukar blöta några tvättlappar innan jag byter blöja.

Våran tös sov faktiskt första månaden med oss i sängen, andra månaden sov hon bara i sin babyskydd. En BeSafe Izi Sleep. Den gick att gunga och hon tyckte nog att det var mysigt att den var trång. Men från 3 månader började hon ätligen sova i sin spjälsäng. Vi köpte en Babymobil oxå till sängen, den uppskatades.

Fick en babygunga/babysitter med vibration av min mamma när dottern var lite över en månad. Och det var den bästa presenten vi kunde ha fått. Hon älskade den. Blev lugn och somnade så fort man la henne i den. Den räddade faktiskt oss under första perioden, nu när hon är äldre ( 6 månader ) är det inte lika roligt att sitta fast där. Så vi har bara babysittern med vibrationen kvar framme.

När det gäller babygym så tyckte jag det var si så där. Hon bruka ju ligga i den ibland innan hon kunde rulla runt. Drog i leksaken då och då var helt ointreserad. Så den försvann ner till källaren. Hon tyckte det var mycket roligare att ligga på en stor filt med massa leksaker runt omkring sig.

Nu har vi köpt en Gåstol med gungfunktion. Den älskar hon oxå. Men bara korta stunder.

Så igentligen är det nog olika från person till person vad man köper och hur mycket man har råd att spendera. Nu har vi ju haft tur med att få massor av presenter från släkt. Men tycker du nåt är värt en slant så köp det.