Hemma själv
Vid vilken ålder tycker ni att det är ok att lämna ett barn ensam hemma en liten stund typ max en timme?
det korta svaret är "det beror på"…
Och utvecklingen av ovanstående är att det beror på många olika faktorer. Dels hurdant barnet själv är - ängslig eller säker, lugn eller halvvild etc. Sen hur man bor - i stan, på landet, hus eller lägenhet - och vad det finns för nätverk runtomkring i form av släktingar, grannar eller bekanta.
Vi bor på landet och vår äldsta dotter (10 år) har fått vara ensam hemma 1-2 timmar de senaste ca 2 åren.
Lillasyster, 2 år yngre, är inte alls lika säker på sig själv och vill inte vara ensam hemma än. De tre äldsta (ovanstående + en ett år yngre bror) är dock kvar hemma medan jag åker till grannbyn och hämtar lillebror på dagis.
beror på hur "moget" barnet är tycker jag.. jag brukar tänka tillbaka på hur jag själv var i en viss ålder..
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Jag bruka gå efter vad skolan har för regler kring vissa saker så som tex att cykla till skolan har dem som 12 år. Sen som alla de andra sagt beror det på barnet. I andra kulturer lämnas fyraåringar själva hemma..
Jag och min man lämnar våra döttrar ensamma hemma ibland om vi behöver gå iväg en snabbis till affären eller så. Dom är 6 och 8 år. Dom har den här veckan fått börja cykla till skolan själva, det är cykelväg hela vägen och äldsta tjejen sms:ar till mig när dom har kommit fram, det tar bara 3-4 min.
säger som Anna..det beror på..äldstan slutade fritids när han skulle börja 3;an o tog skolbussen hem direkt efter skolan medans yngsta grabben fick gå även 3.an på fritids…släppte lite på det sista månaden i 3:an så han fick "prova på". Yngstan som snart är 9 år är hemma "själv med bröderna o har så varit sen 1-2 år kortare stunder..går på fritids o kommer göra det säkert hela 3:an med..ev att hon får åka hem direkt efter skolan när grabbarna har sin korta dag o de då åker alla 3 hem samtidigt..
De kan vara hemma helt själva ngr timmar allihop även på em/kväll men yngsatn är aldrig hemma ngn längre stund själv på em/kväll..