Kläder till sommarbebis?
Min dotter föddes ju då det fortfarande var kallt ute, Mars 2010, och jag vet ju vad som gick åt till henne i klädväg. Vi har sparat ganska mycket kläder från henne, men antingen stämmer det inte med årstiden för nästa bebis eller så är det rosafluffgulligt och det vill jag inte gärna klä min son i (säg vad ni vill om det). Det blir en pojke nämligen.
Tösen var en storlek 44 som nyfödd och har varit liten i storleken sedan dess. Hon är genetiskt liten och har vuxit i sin egen takt. Vi har varit på ultraljud två gånger och efter det senaste ultraljudet konstaterade vi att nästa bebis också ser väldigt liten ut. Jag tror alltså inte att jag kommer få en nyfödd med storlek 56.
Jag behöver samla på mig lite kläder till honom och undrar hur ni resonerar. Betänk att det kan bli ett "kräk-barn" och att jag har möjlighet att tvätta kläder en gång i veckan. Han kommer att födas i Juli/August.
Vad skulle ni köpt i strl 50, 56 och 62?
Hur många bodys, byxor, annat i vardera storlekar kan gå åt?
Noll koll på vad en sommarbebis behöver!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
jag resonerar så när det gäller barnkläder hellre för stort än för litet….
är det för stort så brukar man alltid kunna lösa det med att vika upp ärmar och så vidare
mjuka byxor brukar man kunna vika ner kanten på så blir dom lite mindre
eftersom du inte har möjlighet att tvätta så ofta så är det nog en bra idé att köpa på dig lite extra kläder
och på bebisar så är bodysar verkligen suveränt man slipper naken kall mage 
hmm sommarkläder där har jag nog inte något bra svar kommer inte ihåg vad sonen hade…..
OM du nu får en kräkbäbis så tycker jag att du ska försöka omvärdera din averson mot rosafluffgulliga flickkläder, åtminstone när ni är hemma… Det minskar inköpen ordentligt. Det är ju rätt onödigt att köpa massor av nya kläder i de minsta storlekarna som de växer ur fort.
Sen hur många plagg av varje du behöver ska nog någon annan svara på, för det är ju lite tvättmöjligheten som styr det. Vi bor i hus och har då egen tvättmaskin, som nog jobbat dagligen sen barnen föddes….

Själva inköpsbiten är inget problem för mig då jag älskar att handla kläder
Jag tänkte nämligen sälja av så mycket jag kan av flick-kläderna och ersätta dem med neutrala eller pojkigare kläder. Köper nästan bara på tradera och så, så det blir ändå inte så dyrt och det tär inte på miljön så mycket heller.
Det jag funderade på var bland annat vad man klär sin lilla nyfödda i på sommaren om det är normalvarmt? Kanske får räkna med att det går åt två ombyten om dagen, men behöver jag köpa några typ "jackor" att ha över bodyn? Alltså, inte fodrade utan tröj-jackor om ni förstår? Mycket beror ju förståss på vad det är för väder och det kan man ju inte gissa sig till men ofta är det ju ganska varmt i Augusti. Gissar att det räcker med en kortärmad body på dagarna då det är varmt. Behövs det några tunna mössor….sånna man har på en nyfödd annars?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler