VOBBA - bra eller dåligt?
Senaste dagarna har man kunnat läsa i pressen om föräldrar som vobbar, dvs kombinerar vab och jobb på olika sätt.
Först - jag tycker INTE att det är okej om man tar ut VAB-ersättning från försäkringskassan och jobbar samtidigt, där är gränsen passerad. Jag läste någonstans att man kanske kan ta ut del av dagen i ersättning och jobba resten och det är väl okej.
Annars kan jag nog tycka att om barnet inte är dödssjukt så kanske det inte spelar någon roll om den förälder som stannar hemma med barnet passar på att sköta sitt jobb hemifrån i stället, i de fall då detta fungerar. I min värld är det viktiga att barnet får vara hemma och tillfriskna och att en förälder finns hemma för trygghetens och omvårdnadens skull. Men det är ju inte särskilt ofta man måste sitta och klappa på barnet hela tiden bara för att de är för sjuka för dagis/skola. Ett förkylt och kanske febrigt barn kan väl få ligga nerbäddad i soffan och titta på Nalle Puh hela dagen om så är, det är väl ungefär det barnet orkar med. Och om då föräldern sitter i rummet intill och knappar på sin dator (det är ju främst såna jobb man kan sköta hemifrån) och kan gå ifrån när barnet behöver det, jag kan inte se något negativt i det. Men jag har läst rubriker att "barnen tar smällen när föräldrarna vobbar".
Det kanske finns de som missköter sånt här, vad vet jag? Men jag kan nog bara se positiva bitar i det.
Och dessutom gör detta kanske att arbetsgivarna blir mindre tveksamma till att anställa småbarnsföräldrar, eftersom de till stor del kan sköta jobbet även om barnen är hemma från dagis pga sjukdom…
Vad tycker NI?

Det blir nog jag som "betalar" en del av de som fuskar för jag är urkass på det sista momentet "fixa underskrift från skolpersonal o skicka in till fk" och har missat en hel del pengar pga detta slarv. Jag är inte heller så bra på att ringa första dagen barnet är hemma. Tyvärr. Jag jobbar på att bli bättre på att ringa samtliga berörda myndigheter mm och få ut min fp när barnen är sjuka.
Jag ändrar ofta mina arbetstider istället så jag kan vara hemma med sjuka barn utan att vabba. Jobbar jag på dagen byter jag med någon så jag jobbar kväll istället, om jag jobbar på kvällen så kan jag börja senare så att maken hinner hem från sitt jobb.
Ta ut fp del av dag behöver jag inte, har ganska rörligt arbetsschema med tidigare flexavtal och numera timmar i "timbanken" som jag hellre utnyttjar när det behövs.

Nu har jag ganska stora barn, den minsta är 8 år. Hade jag haft ett jobb att sköta hemifrån och barnen vart sjuka när de var mindre, det hade inte gått så bra tror jag. Mindre barn kräver ganska mycket uppmärksamhet när de är sjuka, jag hade inte kunnat koncentrera mig på mitt arbete. Vet ju hur svårt det är att sätta sig vid ritbordet när barnen är krassliga, det är inte många lugna stunder.
Nu har jag väl inte svarat helt på #0 men det är tankar från mig.