Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 16046 ggr
Minicole
2012-03-17 10:23
0

Hur mycket vatten?

Min dotter är nu 6,5 mån och jag har slutat helt med ammningen. Det fungerar jättebra med maten och hon går upp i vikt som hon ska. Det jag undrar är, hur mycket vätska bör hon få  sig på en dag? Hon får välling till kvällsmat så det är ju en del vatten men under resten av dagen? Tycker mest hon leker och biter på flaskan…

tacksam för svar:)

plutopellis
2012-03-17 20:47
0

Har hört en liter när jag frågat men min barnmorska sa att det är ju vätska i maten, frukt mm som de får. Min lille son pillade jag i vatten till måltider och även mellan, så fick det bli som det blev liksom. Nu är han snart ett och visar när han är törstig han tar muggen själv.. Men vissa dagar blev det knappt en halv flaska på hela dagen och andra dagar drack han två osv. Tror man helt enkelt ska ta det som det blir och bara försöka pilla i dom lite mellan varven Glad

Rajas
2012-03-18 23:52
0

Jag fick höra att sålänge dom har minst ett mål med välling/ersättning så är dom inte av större behov av vatten men jag brukar ha en flaska med vatten så får hon dricka om hon vill jag erbjuder henne när jag ger henne mat eller om hon är grinig och inte ska ha mat än så brukar hon uppskatta lite vatten (mer som underhållning än drickmässigt) ;)

Mvh Millan

AnnaLundin
2012-03-19 10:59
1

Man får prova sig fram litegrann. Ge hene så mycket vatten hon vill ha… Så länge hon kissar (= blöjan blir våt) kan du vara säker på att hon fått nog med vatten.

Minicole
2012-03-19 20:31
0

Okej. Tack för bra svar! Det är ju så himla mycket som man måste lära sig när man blir mamma Tungan ute

plutopellis
2012-03-19 20:32
0

Hel vetenskap Kyss

Trollhassel
2012-03-20 15:14
0

Min tös drack väldigt dåligt. Det gör hon fortfarande, hon dricker för lite och vill inte ha. Vi fick rådet att blanda i liiite lite saft i vattnet till henne, men det var från att hon var ca 9 månader. Vi får fortfarande blanda i lite saft i vattnet till henne för annars vägrar hon. Tyvärr. Hon är ju hela 2 år! Jag har ibland tänkt att "förr eller senare dricker hon väl om hon blir törstig" men nej. Funkar inte. 6,5-månader äter ju fortfarande lättuggad och ganska "vattnig" mat. Tror inte du behöver oroa dig så länge blöjan inte är torr. Annat blir det ju när de börjar äta med "torra" saker och mer salt. Då behövs det mer vatten också.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Minicole
2012-03-29 14:26
0

Ja men precis. Får väl ta och avvakta lite och se hur det går. Hoppas bara hon inte krånglar med vattnet när sommaren kommer… Men Lite saft i låter väl bra. Iaf bättre än att de inte dricker alls!

Tack :)

plutopellis
2012-03-29 14:33
0

Jag hade en apelsinklyfta i min sons vatten innan han vande sig, nu dricker han rent vatten och tar det själv från bordet när han busar runt och kommer på att han är törstig… Nyttigare än saft, men fungerar det inte så visst då får man ta till saft Flört