Barn iFokus

Barn

Etikett: 01-allmänt-om-barn
Läst 4912 ggr
[shanti&luna]
0

Bjuder på godis på skolan

Tycker ni att det är oki att skolan bjuder elever på godis när någon fyllt år eller det är någon högtid?

Själv så tycker jag inte att det är oki eftersom mina töser redan har borrat tänder och plastat tänder och jag kämpar med en strikt godis policy hemma. Det är lite godis på lördagar som gäller. Inget småätande.

Knaster
1

Absolut inte!
Godis hör inte hemma i skolan på något sätt.
Det jag kan sträcka mig till är möjligen ifall barnen t.ex. inför jul tillverkar små figurer i mandelmassa eller gör pepparkakor och dekorerar eller liknande. Det kan kännas aningen mer ok.
Den stora skillnaden består alltså i att barnen då är med i någon sorts skapandeprocess (som jag tycker bör knytas an till något speciellt, någon högtid eller företeelse) i stället för att helt passivt bara "bli matade".

[SweetRose]
0

Absolut inte!
Det räcker tillräckligt med fruktstund som de flesta skolor har.
Jag går i gymnasiet och oss ger de godis hela tiden, jag som inte äter godis under dagarna får ofta konstiga blickar typ som jag inte är "tacksam" när jag inte tar en.
Och att de säljer godis i skolan är ett ännu större problem men det kanske inte är det tråden handlar om.

Godis hör inte hemma i skolan!

[SallysPigge]
0

Nej godis hör inte hemma på skolan.

Det är upp till föräldrarna att bestämma när barnen ska äte godis och hur ofta.

Har ni inte på den skolan floortablettutdelning? Det har mina barn, varje dag får dom floortabletter och aldrig godis.

[shanti&luna]
0

#3 Nä, jag tror inte dom delar ut flour tabletter…ska dom det?

Ja jag tycker som sagt inte att man ger godis till barnen i skolan. Min ena dotter har problem med vikten och barnläkaren sa att om hon fortsätter att öka så finns det en risk för barn diabetes. Så det är ytterligare en anledning till mitt ogillande.

[SallysPigge]
0

#4 I Göteborg delar dom ut floutabletter i skolan i sammarbete med tandvården.

AnnaLundin
3

Jag är väl lite motvalls då. för jag kan absolut leva med om de får någon godisbit några gånger om året, när barn i klassen fyller år. Även om man har problem med tänderna eller övervikt så tror jag inte att några enstaka godisbitar mer eller mindre gör särskilt stor skillnad.

Jag är också av åsikten att ju mer man förbjuder, desto mer attraktivt blir det för barnen. Våra barn har egentligen inga begränsningar vad gäller godisätande, men de äter inte särskilt mycket ändå.

[SweetRose]
0

#6 Det handlar inte om ett förbud utan om att man bara helt enkelt inte ger det. Det är helt onödigt.

En enstaka godisbit här och där är förödande för både tandhälsa och i många fall vikten. Äter man någon godisbit i skolan kanske det triggar sötsuget så barnet letar på mer när denne kommer hem från skolan/dagis.

Kan också meddela att det numera inte handlar om "en enstaka här och där" många skolor och dagis har exempelvis fredagsbak, godisstunder etc. Det är ingen slump att vi bara blir fetare och fetare.

[FruStein]
3

Jag tror inte på en nolltolerans. Jag är förskollärare och där jag jobbar firar vi barnens födelsedagar med sång, födelsedagskort (i form av bokkaraktär) och en glasspinne som förskolan står för, dvs det ser likadant ut för allas födelsedagar. Det har varit diskussioner kring detta med glass. I matsedeln ingår faktiskt en glass varje fredag i matsedeln vi har, men vi beslutade att ha glass när barn fyller år istället. Det kan hända att glass triggar igång barn, men vi har många fler saker som triggar igång barnen och som är helt vanliga tillbehör, som sylt och ketchup. Min erfarenhet är att de barn som har strikt sockerförbud hemma vräker i sig sylt och ketchup när de är i skolan/förskolan. Har man riktigt känsliga barn bör man i så fall också undvika frukt då fruktsocker är en lika farlig trigger som vilket socker som helst.

Jag erkänner att jag är lite kluven, men jag tror att ett avslappnat förhållningssätt är det allra bästa för barn. En större prioritering borde vara att få barn att välja mer aktiva sysselsättningar, både på rasterna i skolan och på fritiden.

AnnaLundin
3

#7 - lär era barn att ha ett sunt förhållande till mat i allmänhet och sötsaker i synnerhet så blir det inget problem.

Se till att de borstar tänderna som de ska och kanske sköljer med fluor om det behövs.

Och lär dem att röra på sig i stället för att motionera en virtuell gubbe på en datorskärm, så blir det inget problem med vikten heller.

Är det ett problem på just Din skola så kanske du kan ta upp det med ledningen där. Men jag ser inget problem med det så som det fungerar på vår skola.

[SweetRose]
0

#9 Du menar alltså att man ska försöka få 6 åringar att ha ett eget sunt förnuft i förhållande till mat? Barn får ingen egen kroppsuppfattning förän de blir runt 10-12 år i allmänhet, innan dess struntar de fullständigt vad de stoppar i sig sålänge det är gott.

AnnaLundin
3

Ja, jag menar att man kan ge barn ett sunt förhållande till mat redan från de är riktigt små, genom att varken ha förbud eller pekpinnar, men utan att ge dem fri tillgång till onyttigheter. Lagom är bäst. Lär dem äta sig mätta på maten som serveras och se till att den mat som serveras också håller dem mätta, så att de inte behöver springa i skåpen och leta efter godsaker.

Låt dem äta godis, utan att ge dem en hel kartong att vräka i sig. Låt dem få en kaka och en bulle att fika på då och då, men variera fikat med andra kanske mer nyttiga saker.

Och lär dem att röra på sig, så kan man kompensera en halvbra kosthållning i ganska stor omfattning….

[SweetRose]
1

#11 Då har vi helt olika uppfattningar.

Jag menar heller inte att man ska a "förbud". Att inte servera godis är inte samma som att säga "du får inte äta". Varför ge barnen något som vi VET inte är bra för dem?

Samt i en annan utsträckning, ge barnen "då och då" är förödande för tänderna.

AnnaLundin
4

Huruvida det är förödande för tänderna beror nog mer på NÄR godiset ges än att det är godis. Det som är förödande är småätande och då spelar det ingen roll om det är en apelsin eller en godisbit de får.

[SweetRose]
1

Det spelar enormt stor roll. Fruktsocker fräter betydligt mindre på tänderna än raffinerat socker. Du ser stor skillnad på emaljen hos någon som druckit cola varje dag och en ätit apelsin varje dag.

AnnaLundin
2

socker fräter inte på tänderna, däremot gör syran som bildas i saliven det.

[SweetRose]
0

Och raffinerat socker bildar mer syra som i sin tur leder till tandsten och karies. Det är en snabb process.

[SallysPigge]
2

När man går till tandläkaren med barnen så brukar tandläkaren fråga barnen hur ofta dom äter godis och dricker läsk. Och dom säger alltid att det är bättre att äta en större mängd godis på en gång än lite då och då.

Det är Tandläkarna som myntade ordet Lördagsgodis ….

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6rdagsgodis

Väldigt intressant läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten

[SallysPigge]
0

Här kan ni se ett program om socker, har tyvärr inte sett hela själv men kommer att göra det.

Landet Brunsås

AnnaLundin
7

Det är bättre att äta en större mängd godis på kortare tid - stoppa i sig alltihop direkt - än att sprida ut det över hela lördagen. Och det lär väl vara bättre med en mindre mängd godis på kortare tid.

Och jag kan fortfarande inte se att några få godisbitar då och då ställer till det varken för övervikt eller tandhälsa. MEN det beror ju på hur ofta det blir. Är det varje vecka hade kanske jag också reagerat, men en gång i månaden eller mer sällan än så tycker jag inte spelar någon roll.

Att tandläkarna frågar är väl för att förebygga att man dricker ett glas läsk varje halvtimme - varken bra för tänder eller kropp. Det finns barn som dricker läsk till varje måltid och äter godis varje dag och det är givetvis inte bra. Men jag tycker att problemet går till överdrift åt andra hållet också i många fall.

VI äter godis när vi tycker att det passar, oavsett vilken veckodag det är. Vi dricker saft när vi äter bullar till fika nån gång då och då och vi bubblar egen läsk när andan faller på = ett par gånger/månad. Vi har inga förbud och inga pekpinnar, utan vi gör det naturligt och våra barn vänjer sig vid att det finns utan att fråga efter det varje dag. De uppskattar när godsakerna serveras men de har aldrig någonsin tjatat om det.

AusaBausa
2

håller fullständigt med dig i allt du skriver Anna Lundin!

Lagom mängd godis vid samma tillfälle, aktivera barnen, sköt deras tänder så tror jag man kommer långt o ger vi barnen dessa lärdomar som små så sitter det kvar även när de blir äldre…

Ang tråden vi ger ej barnen på mitt jobb (förskollärare) när de fyller år men vi ger vid tillfällen som påsk o jul exempelvis..

När de fyller år pyntar vi deras fack, de får sitta på födelsekudden, vi sjunger för barnet och den har valt sin favoritfrukt o så bjuder den sina vänner på det…(vi på förskolan köper såklart själva in den frukten som barnen vill bjuda på).

Har sett stor skillnad på kompisars barn som ej ätit godis alls under deras uppväxt mot våra barn som fått lördagsgodis…de som ej åt som små frossar nu när de är stora nog o har egna pengar o köper godis varje dag… våra äter fortfarande godis men t skillnad mot frossandet så äter de fortfarande i lagom mängd o på lördagar..

Zahara
1

Håller oxå men Anna L här, vi har det likadant hemma, fri tillgång till godis som tösen aldrig vill ha för det är inte spännande.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Minxis
1

Jag kan inte se att det är något fel med att barnen får något speciellt när det är något festligt som att någon fyller år. Bara man har koll på vilka det är kan äta det. och är folk allergiska / inte får äta det så får man ju erbjuda något annat till dom barnen.

Sedan kan jag inte se att lite sött då och då kan total kvadda tänder. Som andra skrivit , med måtta så är det ju ingen fara. Men det brukar ju mer reflekteras i dom barnet bor med eller spenderar mycket tid med, då deras attityd till sötsaker som spelar roll. Sedan är det ju så att vissa har bara dåliga tand-gener och det brukar inte ha något med stsaker att göra…

Sedan när det tidigare skrevs "….godis tillhör inte skolan…."  Ja godisförsäljning brukar ju förekomma i cafeterior på de flesta skolor så i miljön finns det ju.

[SweetRose]
0

I juletid kan jag tycka det är okej med julbak och dylikt, men som vi hade på min skola att man varje fredag fick en godispåse som vi skulle äta under dagen, det tycker jag är helt fel. (7-10 år åldern)

Att det säljs godis i skolorna är ännu värre. Där jag går nu köper mina klasskompisar små chokladbitar och en läsk varje gång vi har en längre lektion (ca 4-5 ggr/vecka) och trycker i sig, så får de springa till tandläkaren var och varannan månad och för att inte nämna att det kostar en hel del sammanlagt. En macka och juice borde säljas istället om någon absolut vill ha någonting uppiggande.

Det är inte lika farligt om det är som de skrev här "i samlad mängd" en gång, men de skolor som har detta flera gånger i månaden borde tänka till.

Godis hör inte hemma i skolan, det är föräldrarnas ansvar.

Minxis
1

#23 fast dom säljer ju oftast inte bara godis läsk och onyttigheter. utan även mackor, frukt, yoghurt. Där är det ju elevens val och blir ju snarare föräldernsansvar att lära sitt barn vad dom ska välja i en såda situation. Det är ju ingen sedan komma stå och hålla bort allt från dom. Känner många som inte åt godis som unga som nu stoppar i sig massor.

Sedan kan man tycka att skolan borde ta sitt ansvar på det viset att informera elever om saker som godis/onyttigheter och vad det kan få för konsekvenser.

[SweetRose]
0

#24 Det jag skrev att det är föräldrarnas ansvar menar jag mer de yngre barnen, att det inte är skolans plats att ge godispåsar till 7 åringar varje fredag t.ex. Men föräldrarna tycker jag även ska ta ansvar i att informera de äldre barnen.

Ja, när man kommer upp i min ålder är det vårat eget ansvar men jag kan ändå tycka det är onödigt att det säljs där. De har extrapriser "tre godisbitar för 1 kr" och liknande, det är klart att det lockar på eftermiddagen då man egentligen skulle behövt en smörgås. Jag håller med, skolan borde informera mer om kost. Det är såklart olika beroende på vilken skola man går på, men jag skriver utifrån de jag har gått på och känner till.

Ladydragon
1

Jag instämmer helt i vad Anna L och några till skriver

förbud och begränsning utav godis och annat sött leder bara till att barnen ännu mer vill ha det

har själv en son på 11 år och godis och annat sött som kakor och kex är totalt ointressant för honom för han vet attt det kan han äta när han vill det är ingen stor sak och inget förbud mot det härhemma
när han får sin månadspeng så köper han alltid en tidning eller någon liten leksak aldrig godis
medans man ser hans klasskompisar och vänner som springer till affären nästan varje dag och köper godis och ännu mera godis  för det är förbjudet hemma eller ska bara ätas på lördagar

sen det här med tänderna det är inte bara vad man äter som återspeglas vissa har bättre tänder än andra tyvärr…
själv äter jag rätt mycket sött och dricker läsk och får höra utav tandläkaren att oj va jag är duktig som aldrig dricker läsk eller äter godis för det syns minsann på mina tänder Obestämd undrans vad hon skulle säga om hon visste sanningen?

skolan som sonen går på informerar rätt bra om godis och om bra matvanor och liknande och tja det går väl in i ett öra och ut genom det andra
det hjälper inte att bara prata man måste oxå visa det i handling….

AusaBausa
0

på mina 2 minsta barns skolor säljs inte godis…det är väl oftast först på högstadiet som de börjar sälja godis o då har de ju oftast också lite pengar själv med att röra sig med.. sonen får en peng ibland för o köpa en fralla(har svårt o äta tidigt)..men jag kan ju ej vara där o kolla om det är det han köper eller godis istället..

Miiiz
0

Alltså vad för årskurser pratar vi om ?

I allafall i min skolan så på 1 - 3 an så måstade barnen i klassen borsta tänderna efter maten.

På mellan stadiet 4-6 så hade dom nog ännu att man skulle borsta tänderna men alla gjorde ju inte det. Men om någon bjöd på godis så kunde det vara en karmaell per man och det var inte alla i klassen som bjöd utan andra kunde bara ge inbjudningskort till kalaset :)

från 7 - 9an så hade vi en kiosk i skolan så att vi kunde köpa själv godis. Och på Hussan (matlagningstimmarna) så lagade vi också efterrätt, mat och sallad :)

Men udner hela skoltiden så måstade vi fara till tandläkaren med jämna mellanrum.

Jag hade mitt första påbörjade hål på åk 6. och då fick vi godis i skolan.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

[SallysPigge]
0

Detta med hål i tänderna så har mina 3 barn aldrig haft ett enda hål ännu. Och dom är 16, 13 och 8 år …. Och dom får lördagsgodis … och inget godis i skolan utan flourtabletter …

sofiek90
0

Jag har aldrig haft hål i tänderna och jag äter godis jätte ofta, dricker mycket läsk, mycket jucie och mycket saft. Tandläkaren har till mig sagt att även jucie och frukt fräter på tänderna - men att det funkar så länge man borstar dom ordentligt. Och jag slarvar mycket med tandborstningen. Nu är det bättre, och jag sköljer även med listerine morgon/kväll. Jag har klarat mig pga att jag har bra tänder och bra tandkött, alla andra i min familj har haft hur mycket hål som helst. Och lagar tänderna ofta.

Jag har ätit godis sedan jag var liten, först var det fredagsmys och lördagsgodis, men när jag blev äldre och fick lite egna pengar spreds godisätandet ut under veckodagarna också och inte bara på helgerna. Nu köper jag godis när jag är godissugen, men jag kan ävwn köpa en flaska med lokavatten och en frukt i stället för godis. Eller en macka, beroende på vad som finns att köpa i närheten av där jag är.

Att äta godis i skolan har de flesta jag känner gjort, och många gör. När jag gick på dagis hade vi glass när någon fyllde år. Nu är det fruktstund som gäller och inget speciellt alls för den som fyller år på de förskolor och i förskoleklasserna där jag varit.

Att ha förbud tror jag, som några skrivit innan, inte hjälper. Ett förbud triggar till att äta/köpa eftersom det är förbjudet. Att gå med pekpinnar hjälper inte heller då det är chans att det går in och sedan ut direkt. Ingenting fasnar..

MVH

Sofie

Miiiz
0

Tycker att det är okey.

Skrev det inte i förre inlägget så passa på nu.

Tänder är ju genetiska.

Jag har 2 extra tänder som växer inmot bihålorna som kommer från min mammas släkt.

Min syster måstade nästan varje gång hon avr till tandläkaren borra ett hål, medans jag sen igen hade mitt första hål på åk. 6.

En av mina vänner saknar helt och hållet dina visdomständer medans resten av hennes fyra syskon har dem.

Alla har olika tänder, men skall verkligen en hel klass "staffas" för att en person har dåliga tänder? Inte kommer ändå hela den klassen att bjudas på kalaset.

Så en godis någongång nu och då så kanske ändå inte är så farligt.

Vi var 22 stycken på klassen som mest. så 22 godisar på ca 1 år, är det så farligt?

Själv så bjöd jag aldrig på godis i klassen för jag valde att jag inte ville med det.

vinteralvan
0

Att det finns en kiost eller café där det sälja godis till de äldre är en sak men att det delas ut godis i skolan till lågstadiebarn tycker jag är fel. Det handlar inte om förbud mot godis och någon gång då och då kanske inte är så farligt men varje familj måste själva få välja när och hur mycket godis som ska ätas.

I mina barn skola och fritids får man inte äta godis utom dagarna innan jul då dom har julpyssel, bakning och godistillverkning och då är det provsmakning bara, sen får barnen med sig en påse hem men dom godisarna dom gjort.

Feora
0

Halkade in i denna intressanta diskussion.
När jag är hos tandläkaren klagar de alltid på mig och frågar hur mycket läsk och godis jag äter, som om jag tuggar på något jämt. Men jag äter inga mängder alls och inte ofta heller,  jag sköter mina tänder noga med alla medel som finns, men har ändå världens sämsta tandhälsa. Hur mycket jag än sköter mig så får jag alltid laga minst ett hål varje år. Enda sättet för mig att slippa undan hål verkar vara att dra ut varenda tand. Eller kanske sluta att äta och dricka över huvud taget, men det blir så jobbigt då.

En jag känner äter godis och dricker läsk ofta, var och varannan dag, borstar inte ens tänderna ibland och har aldrig någonsin haft ett enda litet hål… Orättvist ;)

Miiiz
0

Alltså vad är det för godis bjudande vi pratar om egentligen?

Att man får godis varje dag eller?

Och vad är lågstadium? alltså vilken åk.

Eftersom jag ha gått i lågstadium åk1-3

mellanstadium åk4-6 och högstaium åk7-9

Jag kan säga att jag också skulle föredra att inte mina barn äter så mycket Godis under 1 -3 men det har inget och göra med deras tänder. Utan för andra principer.

Men sedan under 4 - uppåt så är jag en av dem som inte förstår. Men som det skrevs alla föräldrar har rätt att bestämma tex godis dagar. Och då kanske man inte direkt vill att barnet skall äta en karamell på onsdagen.

Själv skulle jag troligen försöka övertala pojken att spara godiset hem och sedan så sätter jag undan det till lördagen, men det är bara hur jag skulle kunna tänka mig att jag skulle göra. Jag vet nämligen sådana barn som gör det i dagens läge och som gjorde det i min klass.

Men jag flrstår just som inte det hur kan det inte vara okey att dom äter en karamell i skolan men dom får fara på ett kalas och äte hur mycket godis, glass, tårta och dricka läsk? ( jag vet att det inte har med ämnet att göra men man blir lite nyfiken )

:)

[SweetRose]
0

Det är otroligt individuellt på varje skola hur det fungerar. På min lågstadieskola hade vi varje fredag en godispåse vi fick äta i under hela dagen, då mest innehållande sura godisar som är det värsta för tänderna. Jag själv har aldrig haft hål men resten av min klass hade det (min mormor var lärare i tandvård så jag hade inget val, typ) Även när alla fyllde år (en klass på 30 ungar, 10 fyller under sommaren kanske, ca 20 ggr/år)

Nu säger jag inte att det bara är för det men det är så OTROLIGT ONÖDIGT enligt mig, varför inte ta en frukt istället? Då slipper man både fetma och de flesta tandproblem (ja, frukt fräter också på tänderna men absolut inte i samma utsträckning som socker) Många som skrivit här i tråden säger att de minsan åt godis under skoltiden och hade inga hål, men tänk på klasskamraterna som fick det då?

Nej, håll det till lite julbak säger jag.

AnnaLundin
0

#35 - i ditt fall är det ju helt galet, både att det skedde varje vecka och att godistillgången var spridd över hela dagen.

Det beror ju alltså helt på hur det görs, enligt min uppfattning.

kickihudik1
5

Javisst ska barnen få godis. Det är de väl värda? Lär dem tidigt, och gärna i den pedagogiska förskolan, att när det är fest ska det ätas gift i form av socker,tillsatser och tomma fetma/diabetesskapande energier.. Låt dem också prova på alkohol, knark och tobak för vi vet väl att om vi inför totalförbud så blir barnen automatiskt storkonsumenter av dessa. Så låt oss fira hampans dag med ett bloss eller två, pulverdagen med en liten sträng kokain, vinddagen med några halsbloss och födelsedagen med en skål färgglatt godis. Lika bra att våra barn vänjer sig med en gång så vi kan garantera dem ett livslångt beroende och en sviktande hälsa.

Ketang
1

En pojk på dotterns dagis har ibland med sig godis påsar till alla barnen. Ex vid jul och påsk, hans föräldrar driver en godis fabrik. Jag tycker inte att det är okej, OM man inte kollar med föräldrarna först!

AnnaLundin
1

Men alltså, är det så hemskt med lite godis till jul och påsk?

Jag hade kanske reagerat om det varit varje vecka, men till de stora högtiderna? Jag vidhåller att hysterin runt detta med att undvika socker har gått alldeles får långt.

Ketang
0

Min dotter får äta godis. Och gör så nästan varje helg. Men jag tycker nog att lärare kan kolla om det är ok när det handlar om dagis barn. Vi har fått info om att det inte är tillåtet att bjuda på tårta vid födelsedagar på dagis men godis är okej :-/

vinteralvan
1

#39 För mig handlar inte det om att barnen inte får äta godis utan jag som förälder vill själv bestämma när och hur mycket godis mina barn ska få äta.

Om varje barn i dagisgruppen/klassen ska bjuda på godis på sin födelsedag kan det bli väldigt många gånger.

kredka
0

Jag har svårt att förstå hela den där häxjakten kring godis, det gör ju bara roligare för barnen att gå till skolan om dem ibland som belöning för bra arbete kan få i sig en pigellin eller nån annan simpel glass, det är bara roligt och stärker gemenskap i gruppen när dem får baka kakor och sedan äta dem själva. Har ni nån gång sett hur STOLTA barn är av att få baka kakor till tex föräldrarmöte?? Det är inte endast godis som tar kål på tänderna! Det kan vara likaväl enformig kost med snabbmakaroner, köttbullar och ketchup! att barn blir feta beror inte på endast på godis! ta en funderare och kolla över barnens motion! att dem sitter flera timmar i sträck framför tv eller data förbättrar knappast deras hälsa. Jag vet att många föräldrar låter sina barn sitta dagen ut och dagen in framför xbox eller playstation och är bara glad att dem har lugn och ro - så funkar det inte!

jag cyklar med min son varje dag, efter cykel tur brukar vi ta en promenad med våra djur eller spelar fotboll. han är 6 år gammal tränar hockey, fotboll samt går till simskola, han får äta godis när han vill och har varken problem med tänder eller vikt.

när jag var liten ingen bjöd på godis i min skola - skolan hade inte råd för det, men man kunde köpa massvis med godis i skolans kiosk och ingen tittade snedd på barn när dem kom till skolan med godis och delade med sig. och det var naturligt att när man fyllde år så kom man med godis för klassen - tom lärare fick man bjuda och varken jag eller mina kompisar hade problem med tänder eller vikt.

Välkommen till ferretplanet.se :)

AusaBausa
0

jag tycker inte barnen behöver bjuda på godis när man fyller år på förskolan men kan tycka det är ok att förskolan kan få bjuda på en piggelin eller ngt annat litet när barnen fyller år (så det blir lika vid alla barnens födelsedag) Samt att man kan få bjuda på ngt gott vid våra högtider/traditioner under året = påsk,jul, midsommar o alla hjärtans dag.