Barn iFokus

Barn

Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2753 ggr
Trollhassel
0

Hur tänker dem? Besviken!

Vi sökte plats hos dagmamma till vår lilla dotter som haft massor av magproblem och blivit försiktig och lite orolig på grund av detta. Hon behöver trygghet och en lugn vardag, hon är liksom inget dagisbarn om jag säger så. Vi fick en plats när hon var 1 år och 4 månader. Hon har verkligen vuxit och trivts där, och på måndagar går de till en dagisgrupp i närheten och umgås med dem. Även där har hon börjat trivas efter drygt ett halvår. Jag är lättad och glad över att hon har börjat känna sig trygg äntligen. Och plötsligt! Dagmamman ska sluta, hux flux, och min dotter blir automatiskt förflyttad till den största dagisgruppen på den största förskolan i stan. Hon känner ingen vuxen, inga barn och har aldrig varit där förut.

Hur f*n får man göra så? Vi blev snuvade på den plats vi kämpat för att vår dotter ska få, och i stället får vi den sämsta platsen av alla! Att hon inte får flytta till den förskola dit hon gått en dag i veckan?! Förstår ni?

Jag är så orolig och ledsen för det här, för hon min dotter kommer i samma veva bli storasyster, och bara det är ju en omställning. Jag hade ju räknat med att hon skulle få gå 15 timmar hon sin dagmamma som hon känner sig trygg med och där allt är som vanligt.

Vad ska jag göra? Ringa och bli arg på rektorn som håller i förflyttningen? Ringa och gråta?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
4

Jag kan förstå din förtvivlan, men samtidigt är det nog så att rektorn inte kan trolla med knäna utan måste erbjuda dig den plats som finns att erbjuda. Finns det inte plats där du vill ha henne så finns det liksom inte. Det du kan göra är att ringa och prata med rektorn helt vänligt och berätta hur läget är.

Annars är kanske ett alternativ att du hoppar över de 15 timmarna och i stället tar med dig henne och syskonet på någon öppen förskola och i övrigt har båda barnen hemma.

Trollhassel
0

#1 Jag ska ringa och prata med henne idag. Min dotters läkare skrev ju intyg om att hon behövde lugn och ro, då när vi sökte plats. Då fick vi ju lite förtur till dagmamman. De borde ju kunna ta hänsyn till detta även då de flyttar om barnen? Hn skulle aldrig må bra av den omställningen, det vet jag.

Om jag inte kan få en plats till henne på den förskola hon känner till så struntar jag i de 15 timmarna. Då får vi se till att träffa barn på öppna förskolan och i lekparker i stället, men samtidigt behöver ju min dotter få leva sitt eget lilla liv utan mig ibland också.

Med Vänliga hälsningar

Zahara
0

ringa och bli arg! Det har jag gjort, har en dotter som liknar din, våra dagmammor träffas 2 gg veckan på en lokal så det blir som ett dagis, dottern gråter när jag lämnar och säger jag kvällen innan att hon ska vara på lokalen så blir hon ledsen och säger att hon inte älskar så många barn. Hos dagmamman e hon go och glad när man lämnar och blir glad när man säger att man ska dit. Finns ju en anledning till att vi valt dagmamma och så gör det så här!

Man blir arg!!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Trollhassel
0

#3 Ja, det är bedrövligt! Det behövs ju dagmammor! Min dotters dagmamma ska sluta på grund av att kommunen inte tycker att det behövs dagmammor. De ville bara ha en kvar så de har inte nyanställt någon efter att de andra gått i pension. Dotterns dagmamma blev den sista kvarvarande nu så hon ville inte längre vara dagmamma eftersom den sociala kontakten med vuxna personer inom jobbet är så viktig för henne…och det kan jag väl förstå. Dock hade vi räknat med att vår dotter skulle få gå på samma ställe de 3-4 år som hon kommer behöva det. Om jag vetat att hon skulle hinna gå där bara ett år innan hon i alla fall skulle få gå på dagis så skulle jag aldrig låtit henne börja där. Jag vill inte att hon ska bollas omkring på olika ställen. F*n jag som varit så j*vla nöjd med henne!!

Med Vänliga hälsningar

AusaBausa
1

tyvärr är det nog så som Anna skriver…att  de ej kan trolla med knäna..kommunen (iallafall den vi bor i o den jag jobbat i) har nog redan rätt svårt att få fram förskoleplatser till barnen så när ngn helt plötsligt ska placeras om är det inte det lättaste.. För placeras ditt barn i redan överfull grupp på ngn annan förskola blir ju inte det bättre för ngn..

man hade som Anna skrev ringt in o förklart lugnt o fint hur ni känner det o vad det bästa varit för ert barn o att ni har ett intyg till ert barn där hon behöver mindre grupp..

Så kanske de kan lösa det?

och kan de inte lösa det hade nog jag hellre haft henne hemma för att minska de nya sakerna för henne om hon ska få syskon och då kasnke hon mår bäst av att vara hemma hos er och vänja sig med det på heltid men istället tillsammans med dig gå till öppna förskolor och lära känna barn där istället… Det gjorde jag med mina barn och jag tyckte det var ett perfekt ställe att möta mamma/barn på samt att man ngn dag i veckan bjöd hem kompisar inkl mamma o lite lek/fika

OCh väljer ni att sätta henne på den stora förskolan måste ju det ändå ske ngn form av överinskolning på dessa barn..ex att dagmamman går dit o hälsar på med era barn samt att ni har ett överinskolningssamtal med dagmamman o ny personal..

Trollhassel
0

har inte fått tagi rätt person att prata med men nu ska hon i alla fall ringa upp mig i eftermiddag.

Jag kan väl förstå att det kan vara svårt med plaseringen alltid. Det är ju klart det är så, men jag gillar inte att beslut fattas över mitt huvud innan jag ens har fått veta någonting alls. Det är inte kul att plötsligt få höra att "Din dotter ska börja på ett nytt dagis, och du får inte vara med och bestämma vilket". Jag känner mig helt maktlös och överkörd, eftersom jag också skrev speciellt att jag INTE ville ha henne just där, när jag sökte plats från början.

Min dotter är väl min akilleshäl kanske. Om jag vet att något inte kommer vara bra för henne så gör jag ALLT som står i min makt för att ordna det så att hon får ha det bra, och det är just då man inte vill känna sig såhär maktlös. Jag mår bra om hon mår bra. Jag skulle ta en kula för henne när som helst, hon är mitt allt.

Med Vänliga hälsningar

AusaBausa
0

#6 ja så känner vi alla när det kommer till våra barn…då vaknar lejoninnan i en ;-)

Hoppas det löser sig för er och att efter att ha lyssnat på er, kan hitta ngn annan placering som passar just henne…kanske de som placerar barnen ej har en aning om ditt barns speciella behov? Tyvärr är det ju ofta så att de som sitter med kunskaperna(både förälder o personal) om barnen ej blir tillfrågade utan allt sånt görs centralt.

Trollhassel
4

Jag förklarade hur det låg till för rektorn och hänvisade till läkarens rekommendationer. Hon ordnade så att min dotter får stanna på den förskola hon är van vid. Känns superbra! Jag är lättad!

Skrattande

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
1

#8 Så skönt för er! Sedan är det så att man även på en förskola kan få vara i en liten grupp en del av dagen. Där jag jobbar (jobbar på en småbarnsavdelning med 15 barn, alla är 1-2 år) är barnen indelade i grupper på fem och på förmiddagarna när vi har planerade aktiviteter är vi indelade i dessa grupper. Sedan tar rutinsituationerna vid varandra tills det är dags för mellanmål och då har en del barn gått hem så de behöver inte bli så stojigt och stimmigt alls.

Trollhassel
0

#9 Jag vet, det finns ju bra och dåliga förskolor. Den hon varit på på måndagarna och när dagmamman varit ledig är jättebra. Lugnt och skön stämning, trevliga fröknar och få barn 24 barn indelade i två grupper. Tre fröknar jobbar på vardera avdelning. På den avdelningen hon fick en plats på (och som jag inte ville ha) har 100 barn, fyra avdelningar. Barnen är mellan 1 och 4 år och tydligen så känns det som att fröknarna varken trivs med sina jobb eller med varandra. Inget bra ställe alls.

Med Vänliga hälsningar

[FruStein]
0

#10 Prata med förskolechefen om det, tycker jag.

AusaBausa
0

#8 vad härligt att höra!! Så skönt att det löste sig iallafall! Ibland får man vara om sig o kring sig..

..och min uppfattning är att alltid gå till den som har hand om det för denna person kanske ej vet bakomvarande fakta! o så löser man det snabbt istället för att gå runt o vara arg och besviken i onödan! GRATTIS!!

Trollhassel
0

Tack! Det var skönt att kunna ordna det. Skrattande

Med Vänliga hälsningar