Eksem vid munnen
Sonen på 3 år dregglar en del (enligt bvc kan det vara att han inte tänker på att svälja när han får för mycket saliv i munnen) och har ofta lite röda prickar runt munnen som försvunnit av sig själv.
Nu har han fått fult rött eksem under munnen, troligtvis pga att han dregglar så, och att det är så torrt i luften under den här årstiden. Frågan är vad jag ska göra? Jag påminner honom om att han ska svälja när han dregglar, han har inte napp längre och jag säger till honom när han tuggar på saker. Nu när det är rött och fult så är han dessutom gärna där med tungan, det lindrar ju säkert lite för stunden, men det torkar ju även ut mer tyvärr.
Finns det något ogiftigt att smörja med som kan hjälpa? Hade det varit ett litet eksem på något annat ställe så hade jag tänkt hydrokortisonsalva, men det tänker jag inte smörja vid munnen.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ha på lite Idominsalva,det brukar funka bra.

#1 Tack, det tror jag till och med att jag har hemma. =)
Medis på akvariefisk.
vaselin e med bra, innehåller inget vatten som torkar ut och är dessutom mer motståndskraftigt om han nu slickar sig om munnen, smörjer och är vattenavisande :) dessutom smak och luktfritt!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Vaselin innehåller mineraloljor och det skulle inte jag använda på mitt barn. "De stör hudens naturliga funktioner och täpper till porerna. De hindrar huden att ta upp vitaminer. De är miljöfarliga både vid framställning och nedbrytning."
Kolla på Weledas produkter som är naturliga.
http://www.pureskin.se/ravaror_inte.php
http://www.visana.net/inneh%C3%A5ll/paraffin_petrolatum.html
Att han dreglar kan även bero på födesämnesallergi eller brist på någon vitamin/mineral.
www.hela-dig.nu
Inotyol säger jag bara… Hjälper mot "allt"! Jag använder det t.o.m på min perorala dermatit (stavningen?) som dyker upp då och då, och det hjälper mot det också.
#4 om vi nu ska vara så petiga och gå på vad allt innehåller ska vi inte använda någon kräm alls från våra apotek då där inte finns en enda som är hellt naturlig!
Vaselinet är ingen fara att använda kortare perioder för att skydda det lilla området tills det blir bra.
Är själv hudvårdsutbildad så vet lite vad jag pratar om. Precis som jag måste använda kortison på mon tös i bland trotts att det inte är bra.
Är trött på att alla ska analysera i sönder allt som finns, mat, kläder, salvor……
Sen finns det "bra" naturlig mineral olja med!

Tack för svaren. Jag ska ta mig till apoteket idag och se vad de säger där. =)
Medis på akvariefisk.
tyvärr kan de vanliga apotekarna inget alls om hudvård. Har hört dem rekomendera saker till personer som bara skulle förvärrat deras symptom :(
Vaselin fungerar utmärkt, har alltid gjort och kommer alltid att göra.
Dregglandet är inget du kan göra något åt, det går över av sig själv. Min son var jämt blöt, och det går över med tiden.Den jobbiagste tiden var väl när han var snuvig oxå … då var han inte pussgo direkt ;-)
Jag tror att precis som de andra skriver så fungerar nog Vaselin OK! Som jag läste på angående hudutslag som kliar så ger ytterligare fukt bara en ännu torrare hy, så det bästa är nog om du torkar barnet runt munnen och håller honom torr.
Självklart kan ju det vara svårt beroende på hur mycket han dreglar.
Hoppas att det löser sig!

Tråden är gammal, det försvann av sig själv och har inte kommit tillbaka. Jag antar att det var något tillfälligt. =)
Medis på akvariefisk.