Barn iFokus

Barn

Etikett04-barn-3-5-år
Läst 11519 ggr
Eleri-Twinkle
2008-05-31 16:38
0

Eksembarn?

Hej alla mammor och pappor

Jag undrar om det finns fler därute som har eksembarn. Min treåring är atopiker och just nu under pollensäsongen är han ett enda sår. Ingen av mina vänner som har barn, har detta bekymmer så jag känner mig olyckligt ensam.

Om ni finns, hur gamla är era små? Vad använder ni för salvor och cremer till era barn? Har ni huskurer-tips eller lite uppmuntran eller allmänna råd, eller bara vill prata med någon som vet exakt vad det innebär med att "smörja, smörja, smörja"???

*Kram*

Elisabeth-J
2008-05-31 17:22
0

Robin hade mycket eksem som liten och får det ibland fortfarande. I onsdags var dom iväg med klassen till paradisbadet så han hade eksem efter kloret när han kom hem.

Han var allergisk mot allt som var parfymerat, tålde inget tvättmedel, shampoo eller liknande med parfym i. Sen fick han eksem av vissa födoämnen. Vi använde oftast dom krämer som läkaren skrev ut men när jag provade en aloe-vera-kräm blev han mycket bättre. I övrigt så tål han idag det mesta, jag har provat mig fram och låtit honom komma i kontakt med parfymerat för att kroppen ska vänja sig. Jag började med ett milt sköljmedlel, han fick använda en t-shirt en stund, sen släppte jag det och sen fick han ha den igen, jag utökade ju mer jag såg att han tålde det mer och mer. Han hade även asma när han var liten men den försvann. Jag började testa när han var ca 6 år, för när dom är ännu mindre blir det jobbigare för dom.

Det är svårt med huskurer men en sak som jag också gav Robin oc som han får fortfarande är Omega-3. Det finns flytande med citronsmak, det hörde jag skulle hjälpa till mot allergi så det kan vara värt att prova.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eleri-Twinkle
2008-05-31 17:31
0

Tack för ditt inlägg vännen, just nu är jag ganska så förtvivlad. Mateo ser verkligen ut som ett enda sår.

Han är allergisk mot så mycket, gluten och mjölkallergiker. Citrusfrukter, tomater osv. Fisk och ägg får han inte ens nudda vid, då blir det att åka till akuten på stuts.

Aloe-vera var något jag oxå tänkte på men hörde efter med Mateos allergiläkare. Hon menade på att hon dessvärre får ta hand om en hel del patienter som testat detta och blivit värre. Så hon tipsade istället om salt från döda havet…att låta honom bada däri.

Nu gäller det bara att hitta sådant salt.

Men den största utmaningen av alla är…hur sjutton man ska få en liten treåring att förstå att han inte får klia!!!Gråter

Jag förstår ju hur vansinnigt svårt det är, då jag själv är atopiker men numera utan symtom. Han hinner dessvärre inte stoppa sig själv innan han rivit upp den stackars hud som försöker hela sig…

Huuu…urjobbigt just nu:-(

Kraaam

FerretCrow
2008-05-31 19:07
0

här har både jag och mina små syskon har haft en massa eksem av olika anledningar som till slut blivigt sår när vi var små. och det ända som hjälpte var faktiskt aloe vera krämer eller vätskan direkt från blomman. det är verkligen kanon mot allt.

Eleri-Twinkle
2008-05-31 20:13
0

#3 Jo, jag har hört en massa gott om Aloe vera så en rebell i mig vill pröva det ändå. Var köper jag det?

spindelfot
2008-05-31 20:25
0

TEA TREE!

Jag var själv ett eksembarn av värsta sort, fick många starka salvor utskrivna till mig som snarare gjorde såren värre. Sedan gick min mamma en salvkokningskurs och började göra egen salva på eterisk tea tree olja och bivax, väldigt naturligt och bra för den stackars huden - och eksemen jag haft i många år försvann efter knappt en vecka!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

spindelfot
2008-05-31 20:27
0

Min mamma kokar fortfarande salvor och säljer.. jag kan ju höra vad hon tar för en burk, annars så finns det nog olika blandningar med tea tree på hälsokosten.

Du kan tex köpa eterisk tea tree olja och blanda ut med olivolja och tistelolja, smörja på efter bad.

Eleri-Twinkle
2008-05-31 21:03
0

#6 Du är en ÄNGEL*Krama* fråga henne hemskt gärna, om inget annat hur mycket jag ska använda av vad. =)

spindelfot
2008-05-31 21:53
0

Jo jag kan höra både om hon har någon salva hemma och vilka recept hon använder. Oljeblandningarna är väldigt enkla att göra själv om inte annat, salva kan ju vara knepigt att göra.. Men oljan är bara att röra ihop!

Eleri-Twinkle
2008-05-31 22:27
0

#8 Tusen tack:-D

FerretCrow
2008-06-01 00:02
0

#4 du kan kolla efter någon blomaffär som säljer det annars kan du alltid kolla folk på tradera som säljer skott.

FerretCrow
2008-06-01 00:05
0
Eleri-Twinkle
2008-06-01 00:40
0

#11 Tack så mycket:-D

spindelfot
2008-06-01 00:57
0

Men blommorna ska man inte använda kosmetiskt? Det står på min krukväxt iallafall, med aloe vera blomma - att den absolut inte får användas på huden i egna experiment..

Ska man använda aloe vera är det väl bäst att köpa en färdig salva, framställd så att den passar att ha på huden. Visst är naturligt bra men det krävs ju rätt mängder och på rätt sätt. Det är som med belladonna.. bra som hjärtmedicin när det verksamma ämnet är isolerat och framställt tillsammans med hjälpämnen, men som blomma är den dödlig.

spindelfot
2008-06-01 00:59
0

och aloe vera kan svida väldigt mycket på sårig hud.. jag hade aloe på en färsk tatuering en gång och HJÄLP vad ont det gjorde.

FerretCrow
2008-06-01 01:02
0

#13 och #14 öhh jag har då alovera blommor hemma och fått det tipset av en läkare och även min mor och hennes mor. och det gör inte ont att ta lite av blommans saft på huden. då måste du haft någon konstig blomma som inte var riktig aloe vera

spindelfot
2008-06-01 01:05
0

Jag tycker det låter märkligt då det allmänt inte rekommenderas. Och olika läkare säger ofta olika saker.

Betänk att eleris barn är tre år gammalt, och är mycket känslig i hyn. Man bör nog inte exprimentera med ren blomsaft. Något som funkade för er funkar kanske inte för hennes son.

FerretCrow
2008-06-01 01:07
0

#16 nej men att det inte funkar på hennes barn men funkat på oss alla kan ju gälla precis allt. men som sagt vi hade det som spädbarn mot värme eksem med mera.

MaMaMade
2008-06-01 22:01
0

Det finns jättemånga olika aloe-sorter, läkealoen heter barbadensis…läs mer här:

http://www.shenet.se/ravaror/aloegele.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_aloe

Hoppas verkligen att du finner ngn hjälp! Min Minstan är jättetorr o kliig, river sig under vintertid o tycker bara det är jobbigt! Lycka till!

Eleri-Twinkle
2008-06-01 22:04
0

#18 Tack snälla!!!!!!!!!!

Blev så glad för era goa o omtänksamma inlägg här, ni gör en orolig mamma så mycket mer tryggare*KRAM*

vickevira
2008-06-03 14:54
0

Hej!
Här kommer ett recept på salva med teatree-olja (som pratades om lite högre upp)

Du hittar råvarorna på vilken hälsokostbutik som helst, annars kan man beställa från CrearomeLänken öppnas i nytt fönster Här är receptet:

75 ml t.ex. oliv-/mandel-/jojoba-/solrosolja
15 g bivax
5-10 droppar teatree-olja
10-15 droppar lavendelolja

Värm oljan och bivaxet i vattenbad.
När vaxet har smält, ställ skålen i kallt vatten.
Rör hela tiden med en smörkniv av trä tills konsistensen börjar bli tjock och salvan kallnar.
Tillsätt eteriska oljor innan salvan tjocknat för mycket.
Använd den mindre mängden eteriska oljor om
salvan skall användas till barn.
Häll upp på en burk.
Lång hållbarhet

Eleri-Twinkle
2008-06-03 18:21
0

#20 TUSEN TACK!!!!

Carita
2008-06-09 22:50
0

Jag har haft problem sedan Leo föddes med eksem mest på händer och framsida av knäskålarna samt nacken. Har provat alla salvor av dess slag inget har fungerat.

Men så en dag när jag läste en bok som heter "Handbok för den kräsne konsumenten" och det slog mig att jag skulle testa att ta bort alla livsmedel som innehåller tveksamma färgämnen och nu 2 veckor senare så är alla utslag borta och salvorna har  ställts in i ett skåp.

Vissa nätter vaknade han och skrek att det kliade och vätska rann i från knogarna, tilläggas bör då att han aldrig har långa naglar de är alltid kortklippta.

vickevira
2008-06-11 01:22
0

#22  Vilka livsmedel-färgämnen är det som räknas som tveksamma?

Carita
2008-06-11 09:31
0

#23 Dessa tveksamma ämnen tas upp i boken.

E 102, E 104, E 110, E 122, E 123, E 124, E 127, E 128, E 129, E 131, E 132, E 133, E 142, E 151, E 153, E 154, E 155, E 160b, E 161g, E 173, E 174, E 175, E 180, E 579.

För er som är intresserade så finns boken här http://utbildningscenter.se/  under böcker.

MaMaMade
2008-06-11 10:14
0

Tack så väldigt mkt för den länken, Carita!

Där finns ju allt på pränt som de flesta av oss inne på Kolhydrater iFokus försöker undvika o få bort från våra livsmedel mm. Jag skulle vilja uppmana alla här att gå in o läsa deras nyhetsbrev. Bra o lättläst information om all skit som de multinationella företagen (o de styrande som hungrar efter rikedom) lurar på oss ovetande konsumenter.

vickevira
2008-06-11 11:02
0

#24 Tack!

nilha
2008-08-13 20:47
0

Detta kanske kan vara värt att prova:

http://www.medeca.se/lindrar-eksem-och-klada-inom-1-vecka.html?gclid=COGDsNShi5UCFQ6S1QodEihpqA

ialla fall bra till natten att sova i…

nilha
2008-08-13 20:49
0

bästa aloe vera produkterna finns här:

http://www.foreverliving.se/sv/hem

stallostby
2008-08-14 21:47
0

Min son snart fyra år har lite eksem i armhålor, knäveck och bakom öronen är det nästan sår, örsnibbsvecket, under ögonen och lite skorv i hårbottnen. Han är ibland knallröd i ljumskar (svamp). Vet inte det är detsamma som atopiskt eksem.

Smörjer sporadiskt med hydrokortison, han avskyr salva. På BVC sa de att det beror på att immunförsvaret inte är tillräckligt utvecklat ännu.

ElinKee
2008-08-15 01:59
0

Jag har sett att det finns aloe vera juice http://www.natur-produkter.se/aloe-vera-juice-aloe-vera-liter-p-53.html men jag skulle kolla upp nog med säljaren om det är bra för barn. Kom att tänka på det eftersom det kan svida om man stryker det på huden i öppna sår. Sänder en tanke till din lille son och hoppas verkligen att ni hittar något som hjälper!!!

Pysslan
2008-08-16 01:30
0

Aloe Vera Gelly, 120 ml
Perfekt för torr hud
Aloe Vera Gelly användes som en svalkande kräm för alla hudtyper, och kyler även solbränd hud. Vår Aloe Vera Gelly är mycket välgörande för huden.

Finns att köpa hos www.halsoklubben.se , jag har själv atopiska eksem sen ca 40 år tillbaka och den här gelen är underbar. Det är 99% AloeVera berikad med A, C och E vitaminer, helt parfymfri.

Lite olivolja och havssalt i badvattnet är också en höjdare mot just atopiska eksem.

www.vitaminhuset.se har en kräm som heter XM Focus, den är jättebra men svindyr.

Det som är viktigast med svåra eksem är att smörja regelbundet, gärna flera gånger om dan, och naturligtvis göra allt för att inte klia (det är det som är den svåra delen)

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

magma
2008-08-30 10:22
0

#0: Hur går det för din son nu, har hans eksem blivit bättre? Provade du att göra egen teetreasalva någon gång???

Mot klåda kan du prova detta: koka 30 gram carregeen (tång) i 3 liter vatten i 20-30 minuter. Sila av och häll i badvattnet. Det ska visst vara klådstillande, tången borde finnas på hälsokosten.

fridaas
2008-08-31 01:39
0

Jag har inte läst allt som står, men jag är eksembarn, eller var iaf, just nu är det mkt bättre.

Fick många enormt starka kortisonsalvor utskrivna, tejpade fingrar på nätterna, strumpor, vantar och handskar på händerna för att inte klia, men lärde mig snabbt att klia på andra sätt.

Det som fick eksemen till att sluta, var en gigantisk infektion som spred sig över hela kroppen, från ett infekterat eksemsår på lårets baksida, toaringseksem även kallat, hade både sånna och böjveck.. men som sagt infektionen gjorde att det spred sig från låren och armvecken till ansiktet, hårbottnen, fingrarna och inne i öronen och under fötterna.

Stor pencilinkur på 20dagar och sedan regelbunda bad på hudkliniken i jönköping, bad med någon lilaaktigvätska som var väldigt fet, kommer inte ihåg vad den hette. Detta två gånger i veckan i 4månder, efter varje bad blev jag insmord med hydrokortisonsalva och någon ännu starkare salva som de som smörjde in använde plasthandskar till för att de inte skulle få kortisonet på sig..

Detta är nu 5år sedan, och det är först idag som eksemen håller på att komma tillbaka, troligtvis för att jag utsätter mig för mkt fukt och vind + att jag håller på med frukter som jag är allergisk emot.. så när mitt tillfälliga jobb är slut så kommer det troligtvis försvinna på en gång..

Hoppas att det kommer gå bra för din son!

Sol och bad i havssalt brukar vara en bra sak oxå..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

magma
2008-10-07 02:31
0

Nu har jag sett trådstartaren i en annan tråd, så jag passar på att putta upp denna…Tungan ute Undrar så hur det har gått!

Eleri-Twinkle
2008-10-07 10:21
0

*s* Ja, ledsen att jag inte hört av mig förrän nu. Ekesemstatus är förvånande lik inlägg #33 Sonen fick en rejäl infektion i sina händer med variga bubblor och otäcka sår. Innan dess provade jag Aloe vera och tyckte att den lugnade hans eksem något. Dessvärre tog infektionen över och förvärrade läget så pass att vi fick fara in till sjukhuset morgonen efter den uppkommit. Efter en stark pencillinkur och salva som behandlar bakterier direkt på huden, hände något fantastiskt. Mateos händer har varit i stort sett eksemfria sedan dess. Jag har smörjt med "mjukgörande" som en toka för att underhålla huden och nu har Mateo varit "i stort sett" eksemfri i snart en månad!!!!

Teetree salvan har jag som ett "ess i rocken". Kommer eksemen tillbaka så pass mycket ska jag prova den. Men än så länge, peppar, peppar.

En sak till…Mateos dagis har gjort lite förändringar för honom oxå. Handdukarna har tagits bort och ersatts med papper, så att inget sprids från hand till hand och han har fått en "extra hjälp-koll" vid maten så att han inte får i sig något där=)

Hudkvalitén har blivit mjukare, då jag varit väldigt sparsam med kortisonen och ist försökt ligga steget före med mjukgörande=)

Mvh

Eksem-krigaren*ler*

magma
2008-10-08 00:08
0

Vad skönt att läget förbättrats! Tack för rapporten…Glad

fridaas
2008-10-08 13:44
0

#35 Åh det låter ju jättebra!! Hoppas att det håller i sig, att smörja med mjukgörande salvor är en mkt bra idé tror jag, det borde jag med göra..

Men bli inte "rädd" ifall eksemen kommer tillbaka nu när det börjar bli kallare, på vintern är luften en helt annan, vilket torkar ut hunden snabbare, men smörj på och detinte kommer vara några problem :D

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Eleri-Twinkle
2008-10-08 14:17
0

#36 Så lite så, ledsen att det dröjde=)

#37  Du har rätt, vintern är krånglig på så sätt. Jag är själv symtomfri atopiker, men märker att min hud tenderar att torkaq och bli lite knottrig på ex armbågarna när luften blir kallare. Jag ska fortsätta smörja oss båda som en toka*ler*

magma
2008-10-09 01:11
0

Jag köpte häromdagen en creme på hälsokost från Rosagården, och jag blev mycket positivt överraskad! Mina utslag jag haft i över en månad dämpades direkt och är efter ett par dagar nu snart läkta. Har tidigare använt Börlinds, men den tuben var nu slut och fanns inte på den affär jag var in i.

Denna kanske skulle vara något för dins sons handeksem?

Eleri-Twinkle
2008-10-09 10:46
0

#39 Tack snälla för tipset*susar dit*=)

Susanne
2008-10-10 00:51
0

Jag själv hade eksem över HELA kroppen från det att jag bara var några veckor fram till att jag var knappt 15 år. Mellandottern är atopiker.
Det som hjälpt mest är bad i grovkornigt Havssalt -att hälla i badkaret- saltvatten och sol. Man köper Havssalt på t ex. Maxi, förut var det 1 liters genomskinliga påsar med blå text som låg i travar bland de andra kryddorna, det kan ju ha ändrats. OBS! det kan svida där man är som torrast ett par sekunder, havssalt i badet alltså.
Carbamid är ju underbart men ack så kladdig man blir och jamsingen sitter som klistrad, jättehemskt. Propyless har dottern nu och den absorberas snabbt så hon slipper känna sig som i ett smörpaket.

Jag provar gärna själv men skulle aldrig våga använda något som inte är köpt på apoteket till mina barn.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

magma
2008-10-10 18:13
0

Jag tänker snarare tvärtom, att det som är köpt på Apotek ofta är fullt av kemikalier och industrifetter som paraffin, vaselin etc och annat onyttigt…Flört

Susanne
2008-10-11 12:17
0

Det är ju det som är det fina med val, var och en bestämmer själv hur den vill göra Glad
Jag kom just på att vi faktiskt provat några Body Butter från Body Shop, den med oliv var riktigt bra.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Telefonkontakt
2008-10-11 17:39
0

Nu är det inte mitt barn som har exem, det är jag som har exem. hade tydligen när jag var lite och nu efter jag fött barn så har jag fått igen. Jag smörjer med hydrokortison och de försvinner nästan helt - tills jag börjar klia igen.. fast jag kliar när jag halvsover omedvetet..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[mejja]
2009-03-14 18:45
0

jag brukar smörja våran fyraåriga son m ringblomssalva, han har eksem i knävecken o det blir mycket bättre med den, men teetre är ju kanon d ska jag prova, brukar använda det på hästen ibland =)

motherangel
2010-11-08 14:44
0

Hej :)

Har suttit och läst igenom allt som skrivits.

jag själv har haft JÄTTE(!) problem med eksem, började som graviditets eksen men ville aldrig gå över. Har nu blivigt atopiskt.

när det va som värst så var det varande sår över ca 40% av kroppen, fick sova med både kompresser, tejp överallt, långkläder, vantar och åter tejp. funka inte, drog av mig i sömnen och fortsatte klia. (ska ju också talas om att när denna period var, så va min dotter en liten liten bebis, så det va verkligen inget kul!)

Nu är det några år sen och eksemen är under kontroll, dock kan det skifta på bara någon dag. Har testat allt, trodde jag tills jag läste här Glad

Har skrivit ner lite som jag ska teste när det kommer tillbaka ^^'

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

xertion
2012-02-28 14:00
0

Hade mycket eksem när jag var yngre, smorde mycket med kortisonsalvor men tyckte inte att jag fick bukt med eksemen. De försvann mer med åldern för mig.

Nu har min dotter samma problem, men för oss hjälper det mycket med att helt enkelt se till att följa tipsen som jag läste om utslag som ger klåda där det b la står att det är väldigt viktigt att:

1) Inte klia på eksemen eller utslaget då detta bara leder till att det kliar mer. Bättre att i sådana fall "nypa" eller "smeka" utslaget.

2) Inte duscha överdrivet mycket då ens hy blir ännu torrare efter du duschat.

3) Håll rent, gäller framförallt blöjeksem.