Tal vid 2½?
Hur mycke pratar/pratade ditt barn vid 2½?
Vi har en lillkille här hemma som inte säger mer än typ ja, nej, mamma, pappa, hej, nan(banan), pepple(äpple) osv med dom vanlgasta småsakerna som han sagt ett bra jäkla tag nu..
Vi pratar mycke med honom och frågar om vad saker heter, läser böcker och lägger djur och leksaksbingo osv men han vägrar säga mer.
någon som har nått knep på inlärningen? :)
Min son som är snart 3 år (april) babblar precis hela tiden… Men det är väldigt individuellt hur långt de kommit med talet. Min yngsta dotter var jättesen med att börja prata, men hon var helt fantastisk på att kommunicera så att vi förståd vad hon ville, med hjälp av gester och kroppspråk.
Jag undrar om er son går på förskola eller är hemma med er? Det kan ibland vara så att ni föräldrar förstår barnet tillräckligt bra, så att han inte känner sig manad att börja prata. Då kan förskola vara ett bra förslag för att han ska bli motiverad att börja prata.
Det är jätteolika hur barn pratar. En del säger inte ett pip förrän de är 3-4 och en del har ett enormt ordförråd redan vid 1½.
Är han ensambarn? Som #1 föreslår kan du ta hjälp av förskolan (om han går i sådan) - de kan både mana på Språket och delge vad de har för metoder. En viktig sak är att själv prata hela tiden och benämna saker rätt, dvs prata i hela meningar (gärna med bisatser) och inte ta efter hans egna ord. Om han säger "nan" när ni frågar vad han vill ha för frukt så ska ni inte bara köpa det utan svara i stil med "Jaha, du vill ha banan". Minska ner på alternativen och ställ öppna frågor så att han inte får som han vill genom att bara säga "Ja" eller "Nej". Man är inte elak om barnet blir arg för att det inte blir förstått/att ni låtsas att ni inte förstår. Det är i de stunderna ord kan komma av ren frustration.

Min dotter pratade en del redan vid 17 månader och nu är hon 23 månader och säger längre meningar och samansatta ord. Vid 2,5 kommer hon prata flytande är jag övertygad om. Min lillebror var dock som din son. Han sa bara några enstaka ord och sedan plötsligt runt 3-årsåldern så var det någon som "drog på kranen" och sedan dess har han inte varit tyst en minut. Hans tal kom fort i stället. Det är ganska vanligt hos pojkar.
Det kommer, det kan du vara säker på! Då kommer du inte fatta vad som händer! Haha!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Inget ovanligt att barn är sena med talet. Det var min son med och det löser sig inget att oroa sig för.
Sedan så kan det vara så att din son lägger mer energi på att lära sig andra saker än tala just nu.
Barn lär sig saker i olika takt, barn som pratar tidigt kan vara sena med andra saker.