Vantar för nyfödda så dom ej river sig i ansiktet.
Nu har jag ingen nyfödd, men då jag hade det så använde jag ett par tunna, vita bebisstrumpor. Fast ska bebisen vara lite extra fin så kan ju sådana vara en god idé:)
Det fungerar nog också , men dom sitter kanske åt lite mer och har inte samma plats för händerna som vantarna?
Bara en tanke.
De jag använde upplevde jag inte att de satt åt, men det finns ju olika. Som du säger så verkar ju vantarna rymliga och bra.
Ja fast inte många som verkar se denna tråd dessvärre.
Nja… Fast å andra sidan så är det inte så hög aktivitet här, hoppas du får någon intressent snart på vantarna! De är väldigt söta:)

Jag skulle inte använda såna. Filar naglarna istället, visst har han rivit sig nån gång men det känns onödigt att sätta på ett par vantar.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kom just på att de kan vara bra att ha om bebisen får något som kliar i ansiktet, som myggbett, eksem eller liknande. En del har ju pippi också på att klösa sig i ansiktet och vifta omkring:)
Mina småttingar var inte så envisa med det, jag använde mest sockorna som tunna vantar då det var lite småkyligt ute.
Hej
om man filar naglarna måste man ju hålla koll på det hela tiden , så att dom nya ej växer ut , kan vara lätt att glömma sånt då det är mycket att hålla reda på med barn. Det räcker med att det ringer i telefon att lillen börjar skrika och är hungrig. + det faktum att man får lite sömn då dom är små.
Men har man stenkoll så kanske det räcker att fila ofta som du gjorde.
barnmorskan tyckte dom var jättepraktiska hon hade aldrig sett något liknande. Så jag antar att alla barn är olika vissa kliar mycket vissa inte. Men barnmorskan borde ju veta vad hon pratar om för hon tar ju hand om fler barn än vad en familj gör. Eller hon kanske ej var barnmorska det var hon som kollade vår dotter nån vecka efter förlossningen. Antar att det kallas barnmorska?
#8 men herregud så jobbigt är de inte med småbarn.. Känner man så inför att skaffa barn kanske man skall strunta i de.
#9 Ehh sa jag att det var jobbigt? jag sa att man kanske sover dåligt och att det är lätt hänt att man glömmer . Så du kanske ska skilja på glömma och jobbigt det är stor skillnad.
Ett tips läs ordentligt en gång till innan du skickar något. Om du ej förstår fråga gärna vad man menar me det man skrev.
Dessutom handlar inte tråden om att skaffa barn utan om vantar. och jag har redan skaffat barn om det var mig du syftade på med att skaffa barn.
Sen får man sova bättre efter ett tag. Ha nu en bra dag och förstör inte tråden med munhugg nu även om du har god lust. försök behärska dig.
kolla på barnens naglar kan man göra hela tiden hur glömmer man????
När man matar byter blöja eller bara myser naglarna finns där hela tiden inte svårt att glömma
om nån ringer och massa saker händer kan man glömma speciellt om man sovit dåligt. Grattis att du kommer ihåg allt. jag antar att du klarar av stress etc bättre men det betyder ju inte att alla är som du.
Det jag ville komma fram till var att det är bättre att ha vantar än att hålla på o fila o hålla koll. ävenn barnmorskan tyckte det och många av mina kompisar. Förutom några som verkar skriva här.
Jag har aldrig sett det som något problem att de river sig litegrann i ansiktet, det är ju inte direkt kattklor de har på fingrarna…
#13 Det är din erfarenhet , om barnmorskan sa att det var jättepraktiskt och alla jag känner har sagt samma sak.
Menar du då att eftersom dom inte har kattklor är det ej praktiskt?
För att du inte varit med om baby som river sig i ansiktet , betyder inte att det inte finns eller hur? En barnmorska träffar många babys betydligt mer än dom flesta så hon vet att det kan finnas dom som river sig för ofta.
7 skrev såhär
Kom just på att de kan vara bra att ha om bebisen får något som kliar i ansiktet, som myggbett, eksem eller liknande. En del har ju pippi också på att klösa sig i ansiktet och vifta omkring:)
Det finns ju barn med eksem o dylikt. Man får ej glömma bort möjligheten för att man själv hade det bra.
Har du vantarna på hela tiden?
Tänkte ifall du istället kan kolla naglarna de ggr du vanligtvis tar på barnet vantarna, blir inget man glömmer då ifall du redan kommer ihåg att ta på barnet vantarna.
Argumentet om eksem och bett tycker jag kan hålla, det blir förhoppnings inte några längre tider barnet behöver ha vantarna på sig då.
Min respons och åsikt om vantarna är dock att jag tror dem hämmar en viktig hud-mot-hud-kontakt mellan barnet och dess föräldrar, speciellt modern då dess första tid spenderas mest på hennes bröst.
Tror barnet behöver fria händer i det här sammanhanget, barn börjar också mycket snabbt gripa och klämma på saker som kommer i kontakt med händerna, vantar gör detta problematiskt.
Åh andra sidan är det också här klöset uppstår, att barnet vevar med armarna och fattar tag i kinderna m.m.
Jag tycker man ska riva/fila bort naglarna istället, de växer inte ut så himla fort så detta blir jobbigt, dock växer de olika, så ena gången äre 2 naglar, andra gången en annan.
// Paltfan
#14 - men varför taggarna utåt?
Jag skrev att jag inte har sett det som något problem att de river sig. Det är säkert praktiskt med vantar om man tycker att det är ett problem att de river sig.
Jag hoppas du kan sälja några såna, för det ser ut som att det är det du vill göra. 
Men du måste nog respektera att det finns de som inte håller med dig om att det är världens bästa uppfinning. Vi är ju alla olika. 

Det kan ju inte vara så svårt att sy ett par själv.
De är ju väldigt enkelt gjorda.
Ja du ozzy om du har tid så kan du ju sy dom själv bara köpa lite resår och tyg.
nej paltn har dom inte på hela tiden. Sen om barnen äter på vantarna så blir dom blöta och man får byta. Vi hade dom bara då hon var väldigt liten.
nu kommer jag ej ihåg men är det inte väldigt svårt att klippa naglarna när dom är nyfödda dom är ju så små.. som sagt jag skötte en nageklklippningen då hon var liten det gjorde mamma.
Jag har märkt att i forum märket man alltid folk som inte håller med en men sen när jag gjorde en sökning på google fanns det fler som höll med mig än som var motståndare. Detta handlade ej om vantar men en annan sak så jag tror många på forum vill bara diskutera och ha en annan åsikt.
Jag har bara mött ett sådant motstånd här, med folk som säger att det inte är bra.
Medans irl i riktiga livet har alla tyckt det var en bra sak. jag antar att man kan kalla det forumssyndromet.
Inte speciellt svårt att "klippa" naglarna, man ska dock aldrig klippa dem, utan riva eller fila dem då de är sammanväxta med skinnet. Tar naglarna eller en pinsett och river från ett hörn till ett annat då dom blivigt "vita" framtill. Alternativt tar man en nagelfil oc filar lite lätt, naglarna är mycket tunna så det är inga direkta svårigeheter.
Vad gäller åsikter så bad du i originalposten om respons på vantarna, det fick du också.
Anledningen till din upptäckt om skillda åsikter på forum respektive utanför förum kan vara så himla enkelt att det är enklare att vara ärlig och stå för sin åsikt bakom en anonym identitet som man har på forum.
Vantarna kan säkert vara bra som extragrej för att barnet inte ska riva sig så mycket ifall man har ett barn som river sig mycket, men det kan aldrig bli en ersättning för klippning av naglarna, för naglarna måste klippas hur du än bär dig åt.
River barnet sig inte överdrivet mycket tycker jag man ska låta barnet ha fria händer hela tiden.
Alla barn river sig dock mer eller mindre, dock sällan så det blir något problem, är som en tidigare talare sagt inga kattklor de har.
Tycker fortfarande också att barnet behöver få vara fri för att få känna och klämma hela tiden.
// Paltfan
Ok men jag förstår vad du menar att folk i verkliga livet ej vågar stå för en åsikt men det gör dom här.
Om sanningen ska fram var det mina vänner som sa till mig att dom var praktiska och frågade vart jag fått dom ifrån, JAG BAD INTE MINA vänner om åsikt.
Jag bad inte heller barnmorskan om hennes åsikt.
Det är forumsyndromet folk är här för att diskutera och ibland går det till överdrift. Jag har märkt att när folk skriver vill dom gärna ifrågasätta saker.
Så en en gång tack för alla åsikter men , men det har inte med anonymitet att göra eftersom jag ej bad om åsikter hos mina vänner. Utan dom berättade först till mig.
Det är väl kanske snarare så att de som tycker det är bra och praktiskt berättar det för dig utan att du ber om det. Medan de som inte ser nyttan av det håller tyst ända tills du ber om åsikter och synpunkter.
#21 ja där satte du hammaren på spiken.
Så tror jag också att det kan vara.
Klokt utav dig.
Jag har aldrig sett naglarna som ett problem hos mina barn. Visst har det hänt att dom rivit sig, men men… Dom är ju inte gjorda av glas, "repan" försvinner ;)
Har heller aldrig "inte haft tid" att fixa naglarna. Bara för att telefonen ringer, behöver ju inte bäbis ha långa naglar, nog för att dom växer fort, men inte över ett telefonsamtal…
Jag klippte och filade naglarna medans jag ammade, blev en mysstund liksom.

#18 Hoppsan hejsan, jag vet att inte alla har tid eller kunskap att sy bara för att symaskinen råkar vara min bästa vän.
Men du kanske känner någon som tycker om att sy som kunde hjälpt dig att göra ett par, antar att du hade gjort det själv för länge sedan om du kunde med tanke på att det nog inte tar många minuter att göra dom.
#23 jag sa inte att jag inte har haft tid att klippa dom om du last nogrannare innan du bestamt dig for att svara skrev jag att man kan glomma saker om det blir mycket som hander pa en gang. jag ar san och vet att flera ar sa.
Du verkar aldrig glomma oavsett stress och det berommer jag dig for.
#24 nej sy kan jag gora men inte att fasta resar har aldrig provat det, sen hag ja inte symaskin sa det blir mycket jobb o mammas maskin var trasig vid tidpunkten. ibland ar det skonare att kopa och slippa allt arbete som det hade inneburit for mig. for mycket helt enkelt.
#25 Jag menar inte att säga att du skulle vara en dålig mamma på ngt vis, men jag förstår inte vad du menar med att glömma.
Glömma, ja visst kan man göra det, men man glömmer ju inte i flera dagar eller veckor… Är naglarna normallånga är det väl ingen fara, för jag antar att du inte glömt så länge att dom ser ut som klor.
Visst kan man väl sätta på vantar om man vill det men frågan är ju om man gör det för barnets skull eller sitt eget, för att man ska slippa se hur långa naglarna är och med det slippa göra ngt åt det…
#26 hej om man glommer en gang och dom river sig eller petar ogat ar val illa nog.
Jag menade inte att jag glommer det varje gang hon ska klippa naglarna. Men varan dotter rev sig och pilla ogat hela tiden….sa du forstar om man glommer en gang var det illa nog i mitt fall. samt hon vart jatterod i ena ogat. Vantarna hjalpte oss med detta.
Men visst glomde jag inte varje gang, och vi rev inte som en annan har berattade att man kan gora.. for jag vet om man klipper pa sig sjalv for mycket gor det ont som fan da man ar extra kanslig. sa vi ville inte utsatta varan dotter for detta , det kanske fungerar men vi ville inte gora det for vi kande att det kanske var som pa oss stora , vi ville vara pa sakra sidan..
Sa for oss kandes det battre med vantar.
Jag rev inte heller bort naglarna på sonen, jag klippte med en vanlig nageltång och filade lite om det blev ngt vasst.
Tycker inte heller om att riva, man vet aldrig hur mycket man får med liksom =)
Precis klippa duger tycker jag ocksa. man vill ju inte riskera att barnet far ont
ett spädbarns naglar är inte som en vuxens, därför det går bra att riva.
Anledningen att man inte ska klippa är att naglarna är bundna med huden på ett annat sätt än hos vuxna.
Fila eller riva är det som rekommenderas oftast, naglarna på ett spädbarn och så tunna och mjuka så rivningen beter sig inte likadant som om du river på dig själv.
Klart att klippa funkar det också, det har även vi gjort på vår lille ibland, mer och mer nu då han blir större, med en liten nagelsax. Är man försiktig så går det göra som man själv känner är bäst.
Däremot det du säger att du kanske råkar glömma klippa, men jag undrar, du kommer ju ihåg att sätta på barnet vantarna?
Naglarna växer ju inte extremt fort, så klippning varannan timme är inte direkt på tal om.
// Paltfan
Det jag skrev var bara om det händer mycket runt i kring så kan jag glömma det nån gång självklart inte varje gång.
Men inte kul om man glömmer en gång och sen att hon petar sig i ögat.
förebyggande åtgärd kan man se vantarna som ifall man skulle ha glömt en gång.asolut ej varje gång.
Men brudar?
Har ni verkligen inget bättre för er än att gnälla om hur man gör med babyns naglar, man får väl göra som man tycker fungerar bäst?
Jag tycker att vantar är en ypperlig idé, babysar är kalla om händerna och när babyn har kolik är naglarna INTE något man tänker på varenda dag. Föresten så rev sig Viggo i ansiktet samma dag jag hade klippt hans naglar trots att jag klipper ner dem ordentligt, det finns inget mer att klippa i utom fingret.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Äntligen en som vet att vantar är en bra ide , dom flesta här gillar att gnälla , stackars deras karlar 
#33 - men snälla nån, man måste väl tåla att det finns de som inte håller med eller inte förstår nyttan av det!
Din sista kommentar är synnerligen onödig!
Det är klart vissa kan inte se längre än vad dom själva råkat ut för. Därför tycker dom det är onödigt. men man måste se längre än näsan räcker.
om det är något som är ondöigt är det skötbord som tar upp en massa plats man kan lika gärna byta på golvet. Där har du en onödig grej men nu kommer många säga emot vänta så får du se,, snart kommer nån och säger att det är bra , ha koll på tråden…
Men på forum gillar folk att klaga och så fort dom får chansen att skriva nåt så gör dom det, poängsystemet 5 poäng per inlägg gör ej saken bättre.
#35 - vill du diskutera onödiga saker så ber jag dig att starta en ny tråd om det. Sen måste du fortfarande kunna acceptera att det finns olika åsikter oavsett om du själv tycker att det är världens bästa idé. Kan du inte tåla det så kanske det är bättre att låta bli att skriva, än att bli upprörd och irriterad över att inte få de svar du vill ha.
Hej jag frågade om det fanns någon respons på folk som vill ha vantar,
alltså nån som ville köpa
jag frågade inte om folk tyckte dom var bra så varför skriver folk och säger att det inte är bra JAG undrar om nån ville köpa ja frågade inte om deras åsikter , med respons menade jag inte heller att folk ska skriva om dom har respons eller inte.. Man fick lära sig i skolan att mamn ska läsa hela stycket innan man svarar. Kanske det bara var i våran skola det hände.
hade man läst hela hade man förstått att det handlar om att sälja, men jag antar att man måste kommentera att barnmorskan tycke dom var praktiska.bara för att vederbörande inte tycker som barnmorskan.
jag kan acceptera att folk tycker olika men jag har inte bett om deras åsikter, detta var en sälja annons. brukar du maila folk på blocket och berätta hur onödiga saker är?
#37 - ditt inlägg var inte direkt utformat som någon annons, så jag förstår om det blir diskussion om det.
Att skirva på ett forum är rätt och slätt att be om åsikter, oavsett vad saken gäller. På forum ventilerar samtliga sina åsikter, därför det existerar.
Ska du sälja nått men inte vill ha kommentarer så sälj det då på en säljsajt eller dylikt.
Tycker du ska lära dig att alla tycker olika och acceptera det istället för att kalla de som inte tycker som du för gnälliga sen tycka synd om deras män. Skärp dig.
Utvärdera istället synpunkter och argument istället för att direkt stoppa dem i "gnäll-lådan".
// Paltfan
Snarare synd om din man som inte får ha åsikter utan ska säkerligen tycka som dig..
#35 men snälla du! JA jag tycker att det är onödigt att köpa vantar bara för att barnet inte river sig i ansiktet.
NEJ jag tycker inte skötbord är onödiga (vissa, stora monster kanske) då jag skulle få hemskt ont i ryggen av att sitta på golvet och byta blöjor 20 ggr/dag.
Men klarar du att använda golvet, så bra för dig, där sparar du in några kronor, lika som jag sparar in att inte köpa vantar.
Olika åsikter kallas det.
Inlägg # 0 ligger i kategorin "Annonstorget" så att skriva att man ska vända sig till en säljsajt är onödigt.
Det är vantar som annonseras ut så att ha en diskussion om hur vi väljer att korta ner babysars naglar har ingen relevans i sammanhanget.
Kan vi nu återgå till att vara snälla och trevliga (för det är väl ändå det vi är allihop?) genom att de som är intresserade av vantarna hör av sig till #0 och vi andra lägger energin i någon annan tråd?
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Det hade varit enklare om hon utformat det som en annons isf jag tolkade det mer som en fråga.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
vadå ska man ha vantar inomhus? bättre att fila naglarna istället. på min skulle dom bara bli genomblöta då hon vägrar napp och suger på hela händerna istället.
Jag tycker att det är en utmärkt idé, jag var tvungen att sätta strumpor på min tjejs händer för att hon rev sig så mycket annars. En del behöver det och en del inte, jag kan inte fatta att det blev sånt rabalder av det här.
Har själv aldrig behövt sådana till mina barn. Men har sett att en del använder det när deras barn river sig mycket. Så inget fel med det.