Vägran att ha kläder på sig.
Hejssan har en son på knappa 2 år som är världens härligaste så länge han får vara naken, ingen blöja inga strumpor inga t skjortor iget, trots kylan så skall inga kläder på.
Vi höll på med min karl i ca en halvtimme att klä på honom, och att gå iväg från honom och vänta tills han har cool off lönar sig itne för han klär endast av sig och proseduren börjar om på nytt.
Och att försöka samtala med honom är ingen ide.
Men sen finns det vissa saker eller dagar som han helt enkelt låter en klä på honom utan problem.
Han fyller 2 å Mars kan detta vara en trotsfas dom går igenom?
Och någon annan som gått igenom samma?
Detta började för ca 2 månader sedan.
< you gotta hold on, no matter what they say.>
<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>
Min äldsta dotter har alltid älskat att vara naken eller lättklädd. Hon tycker att det är bekvämt och blir dessutom lätt varm. Ett tag hade vi också ett helsike att ta på henne när vi skulle ut men som tur var så var det hysat varmt ute då.
Kanske är din son likadan? Jag tror hur som helst att det kommer att lugna ner sig om ett tag igen.
Hur gör ni när ni ska klä på honom? Jag hade förklarat för honom att "Det är så kallt ute idag och om du inte tar på dig kommer du att frysa jätte mycket!". Kanske kan ni gå till hallen och öppna dörren så att han får känna den kalla luften? Då blir det konkret och mer lättförståligt. Sen tycker jag att det nog kan vara bra om ni är lite mer bestämda när ni klär på honom. Försök så långt det går att "leka" på kläderna (tävla tex eller "Ska vi gömma magen under tröjan/handen i vanten?") och låt honom göra allt han kan själv. Om han börjar protestera så förklara läget, sen får ni under hans protester kort säga att "Jag förstår att du inte vill men tyvärr är det ett måste med kläder när vi går ut" och fortsätta att ta på honom. Om ni låter honom ta av sig och springa iväg "accepterar" ni att han vägrar och då tror jag att det kommer att ta längre tid för honom innan han förstår att detta inte är något han kan förhandla om.
Vi brukar låta honom springa omkring naken tills han själv begär efter blöja eftersom då behöver han kissa, och vi har inte pottan hemma just nu. Men om han glömmer så brukar vi ta tag i en blöja och förklara till honom att nu hade det hänt ett litet misstag på golvet så det är bättre om vi sätter blöjan på så blir det inte så kallt om benen.
Då börjar han oftas springa iväg och skriker nej, aj aj aj, nej. Och så har vi frågat honom att tar kläderna ont, men då svarar han nej.
Vi måste gå igenom vår kalla ytter hall (för tillfället) för att komma till Badrummet så vi försöker att sätta blöja och strumpor blus handduk på honom ifall han varit i duschen men även då tar han hellre bara handducken runt och skall upp i famnen på mamma eller pappa.
Han vaknade just från sin vila med nu har han inget emot att han har body, blöja och strump byxor på sig.
Och vi har också testat med attt ifall det är fast i det att jag och min karl hjälper honom för mycket, men han vill helt enkelt vara naken.
Med ytter kläderna så går det jätte bra om vi alal klär på oss tillika, men det finns ju alltid de stunder som man har lite mera bråttom så man klär på sig först och sedan honom.
Vissa människor trivs bäst lättklädda/nakna. Jag gick själv helst i bara underkläder ända upp i 10-12-års åldern hemma och både min bror och min pappa går oftast i bara kalsonger hemma. Kanske kan ni komma överens om att det går bra att vara utan kläder hemma när det bara är ni, men när det kommer besökande eller när ni är någon annanstans måste han ha kläder på sig? Det är ju trots allt viktigt att han får en känsla för sin egen integritet och att man inte kan gå naken inför vem som helst.
När jag var liten ville jag alltid vara naken, men mamma hade inget problem att klä på mig, utan hennes problem var att jag kunde klä av mig. Så efter hon klätt på mig så tog det kanske fem minuter så var kläderna borta igen.
Men nu med våran son får vi inte alls på kläderna, han greppar tag om dem kastar iväg dem, ålar sig, sparkar och skriker. Vi får inte ens sätta blöja på honom till natten. Och då brukar vi låta honom springa näck tills middagen ca 8.00 till 12. Han har dagsvila ännu så efter det skall han sova en stund och då skulle jag helst vilja ha en blöja på honom.
Ida morron så skulle jag byta blöja på honom, och då var karusellen igång, han skulle inte ha någon ny blöja på sig till dagis.
Men sen när han väl har alla kläder på sig så han kommer inte och begär att vi skall ta av dem, utan han väntar tills han ha bajsat i blöjan eller så kommer han och säga att han vill i duschen.
Vi har testat att sätta för stora kläder på honom, och vi har testat att sätta passliga men inget har gjort det bättre.
Dock så går han med på att ha strumpor på sig, men det kan vara för att jag har tjatat sen han var liten att han alltid skall ha strumpor på eftersom det var min mormor eller farmor som hade sagt till mig att man skall alltid ha sockor på sig och hålla fötterna kalla så att man inte får hosta och snuva. Och jag tycker att det stämmer :)
#4 Fungerar det med kläder på hans förskola?
Han är bara 2 år så han går inte i förskolan än.
Men pratade med henne ida och han hade gjort det till henne nu med. När hon böt blöjan före vilan så ville han inte ha ny på sig.
Och för tillfället sover han utan blöja eftersom jag inte ida hade krafter att bråka med honom, ida så skulle han på potta när jag skulle sätta blöjan på men när jag försökte sätta honom på potta så skulle han ha blöja.
Och samma visa där när han kom nära pottan så sparkade han iväg den, och när jag försökte sätta blöjan på honom så sparkade han den också bort. ( när man fick ena foten in och skulle sätta andra så sparka han ut den foten man just fått in. ) Har byxblöja.
Men det är ingen skillnad om det är byx eller vanlig, han reagerar lika för båda. Vi har bytt till en storlek större men samma problem där.
Men vi pottränar honom för tillfället och har blivit och funderat om det är det som ställer till lite problem för honom, men det skulle ändå inte förklara varför han vill vara naken, man får som jag sa inte ens sätta en t - blus på honom.
#6 Förskola = "dagis" och där får man börja, i alla fall i Sverige, när man fyllt ett år.
Blir han väldigt varm? Jag tycker att du ska ta upp detta med BVC, kanske relaterar de symptomen till något som är lätt att lösa.
För att förtydliga. Det som förr kallades förskola, alltså 6årsverksamheten kallas idag för förskoleklass och det för barn i åldrarna 1-5 år kallas förskola. :)
# 7 När han skriker så blir han oftas så varm att han blir riktigt svettigt om huvudet. Kan ju ta kontakt med henne också det skadar ju i allafall inte.
Men det är det när han har kläderna på så reagerar han inte, utan det är bara ju när vi klär på honom. Alltså det är under den tiden vi försöker klä på honom tillbaka som han reagera ch sparkar av sig, men tex nu har han byxor blus, body och blöja och han river inte i dem eller så som han skulle vilja ha bort dem.
# 8 Bor i Finland så det kan ju hända att vi har nå gamla termer eller så pratar bara min familj enl de gamla termerna :)