Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 4787 ggr
Lancia
4

Vad göra? Anmäla grannarna?

Först och främst vill jag bara säga att jag är inte hemmahörande här på Barn i Fokus, jag har inga egna barn och är över huvud taget inte intresserad av barn. Har således ingen direkt kunskap i ämnet heller, det är därför jag vänder mig till er. Är det het fel kategori så flytta gärna.

Vi fick nya grannar förnågra månader sedan. Dessa har tidigare också bott i vårat hus, men några trappor upp, nu bor dom alltså i lägenheten brevid. Sedn dom flyttade in har vi dagligen hört dom skrika och gapa på sina barn. Det är svordomar och andra fula ord, "jävla ungjävel" hör vi i tid och otid.

Jag beräknar barnen att vara någonstans mellan 3-6 år, dom är två stycken. Det verkar även finnas en äldre dotter på 16-18, men henne ser jag aldrig så jag tror inte hon bor där.

Jag hör aldrig barnen skrika eller härja, föräldrarna hör jag däremot vråla flera gånger om dagen och det verkar främst röra sig om mamman, men jag kan inte säga säkert vem av föräldrarna det är.

Jag är för feg för att ringa på, samtidigt som jag känner att jag personligen inte har någon direkt rätt att ifrågasätta hur saker och ting funkar i deras familj. Men..något måste man väl göra va? Men vad? Vem kontaktar jag? Ska jag ens kontakta någon, överreagerar jag?

Trollhassel
2

Vad tråkigt det låter! Du har rätt, man svär inte och gapar så åt sina små barn i tid och otid. Kanske mår inte föräldrarna bra. Om du är orolig tycker jag du ska kontakta soc. Det är dem som får följa upp det.

Hoppas att det löser sig!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

AnnaLundin
2

Kontakta soc är migg bästa råd. För barnens skull!

Det som händer är att soc måste utreda hur det hänger ihop och om föräldrarna hela tiden skriker på barnen så verkar det ju finnas brister i deras föräldraskap. Det behöver inte nödvändigtvis leda till att barnen omhändertas, men kanske kan föräldrarna få lite stöd i hur de ska hantera situationerna på ett bättre sätt och det blir bättre för alla parter.

Du kan anmäla anonymt om du vill, tänk då bara på att inte säga "hej, jag heter Lancia och vill göra en anonym anmälan", för om du nämner ditt namn så måste de anteckna det. Utan säg bara "hej, jag skulle vilja anmäla …."

Du kan ju dessutom säga att du "varit på besök hos en vän som bor granne med…"

För övrigt, all heder åt dig som reagerar, hoppas också att du agerar!

Lancia
6

Tack för era svar! Jag skrev ner telefonnumret men glömde lappen hemma idag, så det får bli att jag ringer soc imorgon istället. Min sambo lyckades idag även spela in på sin mobiltelefon hur det kan låta där innifrån lägenheten. Jag hoppas verkligen soc i allafall undersöker saken.

Vi får hålla tummarna för att det löser sig till det bästa för barnen. :)