Barn iFokus

Barn

Etikett20-tips-råd
Läst 8690 ggr
johan
2011-12-30 13:08
0

Ljudböcker för barn

Jag har under jullovet lanserat en ny sajt som kanske kan vara intresse för er föräldrar. Sajten gör det lätt att hitta billiga ljudböcker och har en egen avdelning för ljudböcker för barn.

Man kan lätt jämföra priser och hitta billigaste boken att ladda ner för att lyssna på sin mobiltelefon, mp3-spelare eller dator. Man kan även låna ljudböcker på biblioteket, men då går det bara att lyssna på sin dator.

Titta gärna in!

Mvh // Johan

AnnaLundin
2011-12-30 14:50
0

BRA tips! VI älskar ljudböcker!

(du är så himla produktiv Johan! imponerande!)

johan
2011-12-30 17:47
0

Ja, jag älskar också ljudböcker! Skaffade Storytel i höstas, vilket är som Spotify fast för ljudböcker. Lyssnar hela tiden.

Vilka är era favoriter för barnen?

Mvh // Johan

AnnaLundin
2011-12-30 22:07
0

vi har hittills varit begränsade till bokbussens utbud av ljudböcker, vilket vi gptt igenom säkert två varv nu… Kan inte säga någon direkt favorit på rak arm.

Själv lyssnade jag en del på ljudböcker i somras när jag körde lastbil på nätterna, annars har jag inte gjort det så mkt.

johan
2011-12-30 22:21
0

Då låter det ju som att digitala ljudböcker är perfekt för er. De man lånar på biblioteket fungerar tyvärr bara på datorn, men de man köper eller laddar ner på annat sätt fungerar både på dator, telefon eller mp3-spelare eller att bränna som CD och lyssna i en stereo som klarar mp3-cd-skivor (t ex i bilen).

Min barnfavorit är nog Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan av Jujja Wieslander. Så mysiga. Tror till och med att jag lyssnar på den själv utan barn. :)

Mvh // Johan

AnnaLundin
2011-12-30 22:39
0

hehe, vi har haft en del ljudböcker i bilen och man har liksom hunnit lyssna sig trött på dem… När barnen var mindre var det massor av Mamma Mu, Pettson o Findus och *funderar* några Bamse. Nu är det en del Astrid Lindgren och sånt. Och av det som lånas har jag sett mycket av Lin Hallberg (böcker om ponnyn Sigge mm) i de högar som kommit hem från skolans bokbussbesök (en gång i veckan)

Jo, digitala ljudböcker är säkert jättebra för oss. Nackdelen är väl att man måste köpa för att lyssna i bilen  eller på MP3-spelare och med de ljudboksslukare till barn jag har, på gott och ont, så blir det ju en hel del pengar om man måste köpa allt.

Vi har tänkt ge (de tre stora) barnen varsin MP3-spelare att ha i bilen på långresor och till såna tillfällen kan man ju kosta på sig några köp, men annars får vi nog fortsätta låna för att inte bli ruinerade…

johan
2012-01-01 22:39
0

#5: Det är ingen av er som har iPhone eller Android-telefoner? Isf skulle jag rekommendera Storytel. Det går nämligen utmärkt att lyssna flera personer samtidigt på olika böcker (till skillnad från Spotify). De har även offline-läge, så det kanske fungerar även på en iPod Touch, men jag har aldrig provat det.

Deras "lyssna-hur-mycket-du-vill"-abonnemang kostar 169:-/mån, men det är ändå mindre en vad en enda cd-bok kostar. Nöjer man sig med 1 bok / månad kostar det 89 :-/mån om jag inte minns fel.

Laudio är en liknande tjänst, men med skillnaden att du får en eller två böcker per månad, men som du sedan äger och kan lyssna på även i mp3-spelare, bränna till skiva eller vad du nu föredrar. Med Storytel så är det streaming som gäller, så slutar du prenumerera så har inte böckerna kvar.

Mvh // Johan

AnnaLundin
2012-01-02 00:17
0

hehe, nej så moderna är vi inte…

Jag har kikat på storytel nån gång, men vårt ljudboksanvändande är så oregelbundet att ett abonnemang känns fel.

Jag har däremot bett att få mitt lånekortsnummer på biblioteket, så kan jag ju i alla fall nyttja den möjligheten när andan faller på. (det fysiska lånekortet är bortsprunget sedan mååånga år, vet inte om det försvann när jag flyttade hit eller om det kommit bort med någon tappad plånbok för evigheter sedan…)